Εμείς

3,5

Ένα ελάχιστα γνωστό δυστοπικό φουτουριστικό μυθιστόρημα ριζοσπαστικού στοχασμού των σοβιετικών χρόνων μάς συστήνεται μέσω μιας παράστασης-καλλιτεχνική πρόταση.

Εμείς

Ένα ελάχιστα γνωστό δυστοπικό φουτουριστικό μυθιστόρημα ριζοσπαστικού στοχασμού των σοβιετικών χρόνων μάς συστήνεται μέσω μιας παράστασης-καλλιτεχνική πρόταση, με τη σκηνοθετική ικμάδα ενός ερμηνευτικού νεο-εξπρεσιονισμού που αποτίνει φόρο τιμή στη ζωγραφική του Μάλεβιτς.

Εμείς - εικόνα 1

Απέναντι στο θεατρικό­ τοπίο των εκατοντάδων παραστάσεων ο σκηνοθέτης καλείται να γίνει ταυτόχρονα… χρυσωρύχος και ταχυδακτυλουργός. Πρέπει να σκάψει και να ανασύρει τα κείμενα, τις ιδέες και τις πρακτικές που μπορούν να πουν «κάτι» και να τις παρουσιάσει με «τρικ» που να προκαλούν στον θεατή αν όχι τη μέθεξη, τουλάχιστον την έξαψη εκείνου που αντικρίζει φλέβα χρυσού να αναβλύζει.

Μια τέτοια φλέβα χτύπησε ο Σάββας Στρούμπος
μεταφέροντας στο θέατρο (παρεμπιπτόντως για πρώτη φορά παγκοσμίως) το «Εμείς» (εκδ. 1927) του Γεβγκιένι Ζαμιάτιν. Η παράστασή του ενέχει μεν μια υπερλογοτεχνικότητα (το «Εμείς» δεν είναι θεατρικό έργο) και παρουσιάζει κάποια προβλήματα ως προς τις ερμηνευτικές και ρυθμολογικές ποικιλίες, επιστρέφει όμως το βλέμμα μας στον ορισμό του θεάτρου ως τέχνης προσωπικής και κοινωνικής συνείδησης. Κι έχει ξεφύγει ολοσχερώς τον κίνδυνο της αίσθησης «σκηνοθετημένου αναλογίου» που είχαν κάποια προηγούμενα εγχειρήματά του.

Εμείς - εικόνα 2

Ο Ρώσος συγγραφέας του «Εμείς», ως μηχανικός αεροσκαφών, ταξίδεψε στη Δύση και, ως προδομένος μπολσεβίκος, διέβλεψε στην υπόσχεση της βιομηχανικής και τεχνολογικής ανάπτυξης το θαύμα όσο και το τραύμα. Οι αναφορές του στην αλυσίδα παραγωγής Τέιλορ δεν είναι τυχαίες. Βάσει­ μιας μηχανιστικής λογικής που προασπίζεται την ευταξία, γεννιούνται, ζουν, εργάζονται και αναπαράγονται οι άνθρωποι στο μελλοντολογικό «Εμείς» του. Ο Ζεμιάτιν διεκτραγωδεί την πρόοδο ανάγοντάς τη σε ένα φετιχιστικό υπερκράτος φουτουριστικής αμετροέπειας και καυτηριάζει τις τακτικές χειραγώγησης των μαζών στο όνομά της.

Οι άνθρωποι στο «Εμείς», αντί για ονόματα, έχουν αριθμούς­ και οι στοιχειώδεις ελευθερίες έχουν καταργηθεί. Και το έργο, με τη μετα-νεωτερική αντίληψη του σήμερα, φαντάζει σαν μια τραγικωμική αλληγορία για το πώς ο ίλιγγος­ της ανάπτυξης μπορεί να οδηγήσει­ στο υπερτροφικό πλεόνασμά της, σε έναν κυβερνο-τεχνολογικο-καπιταλιστικό ολοκληρωτισμό που θρέφεται από τη ρομποτική ανοχή όσων τον υπηρετούν.

Με μια ρομαντική, ωστόσο, χειρονομία ο Ζεμιά­τιν απαντά με ποιητικό τρόπο στο –κοινότοπο όσο και κοσμογονικό– ερώτημα «Τι να κάνουμε;». οι αντιεξουσιαστές του Μονοκράτους μας θυμίζουν πως, όπως το κάθε «εγώ» είναι ικανό για τα πάντα, έτσι είναι και το κάθε «εμείς».

Με ελάχιστα, αλλά εξαιρετικής εμπνεύσεως
αντικείμενα, όπως η «μουσική» καρέκλα που γίνεται… τσέλο, κι έχοντας πέντε ηθοποιούς­ εξασκημένους στο έπακρον, ο Στρούμπος αξιοποιεί τη σουπρεματική αισθητική του Καζιμίρ Μάλεβιτς κι εφαρμόζει μια γεωμετρικά εξπρεσιονιστική υποκριτική, απηχώντας θαρρείς τα κελεύσματα της βιομηχανικής μεθόδου του Βζέβο­λοντ Μέγερχολντ. Ως συνεργάτης του Θεόδωρου Τερζόπουλου, ο Στρούμπος διατηρεί το όραμα εκείνου για ένα θέατρο αισθητικής υπεροχής που εδράζεται εξίσου στη γνώση της θεωρίας και της πράξης, έχει όμως πάντα στο επίκεντρο τον άνθρωπο/ηθοποιό.

Κι έτσι οι Δαυίδ Μαλτέζε και Ελεάνα Γεωργούλη δίνονται ολόψυχα, ο Δημήτρης Παπαβασιλείου γίνεται ολόκληρος μια μάσκα εξουσίας, την παράσταση όμως κλέβουν οι πρωτοεμφανιζόμενες Έλλη Ιγγλίζ ως χαρισματική αφηγήτρια και Έβελιν Ασουάντ ως σεξουαλικά διεγερμένη υπήκοος.

Περισσότερες πληροφορίες

Εμείς

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 90 '

Μια δυστοπική τραγικωμωδία για το μέλλον της ανθρωπότητας, η οποία βασίζεται στο ομώνυμο μυθιστόρημα που έγραψε ο Ρώσος συγγραφέας το 1927

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Μαντώ, Κώστας Μπίγαλης, Σοφία Βόσσου και Πωλίνα μιλούν για το "Reunion The Musical" σε μια κοινή συνέντευξη

Οι τέσσερις αγαπημένοι ερμηνευτές πρωταγωνιστούν στο πρωτότυπο μιούζικαλ της Θέμιδας Μαρσέλλου που έχει στον πυρήνα του τα 90s, πλάι σε ένα θίασο γεμάτο ενέργεια (Παλλάς, από 17/5).

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
16/05/2024

"Stereophonic": Μια ελληνική θεατρική συμπαραγωγή υποψήφια για 13 βραβεία Τόνι!

Πρόκειται για την παράσταση σε συμπαραγωγή της ελληνικής Faliro House Productions, με θέμα την ιστορία μιας ροκ μπάντας.

Το "ΑΤΙΤΛΟΝ" της Αντωνίας Οικονόμου ξεκινάει δεύτερο κύκλο παρουσίασης

Η παρασταστική αλληγορία της Ελληνίδας χορογράφου έρχεται στο Σύγχρονο Θέατρο.

"Ρωμαίος και Ιουλιέτα": Το κλασικό έργο ως γέφυρα Ελλάδας και Τουρκίας στο Μέγαρο

Μετά την Άγκυρα και την Κωνσταντινούπολη, η συμπαραγωγή του Κρατικού Θεάτρου της Τουρκίας και του Μεγάρου Μουσικής σε σκηνοθεσία Λευτέρη Γιοβανίδη έρχεται στο Μέγαρο στις 16/5, με τις απαραίτητες τροποποιήσεις στην σαιξπηρική ιστορία και έναν πολυπολιτισμικό θίασο.

Μάθε με να φεύγω

Η πικρή ιστορία άτυχων ερώτων και μοναξιάς του Άκη Δήμου αποδίδεται από τον Γιάννη Σκουρλέτη με μία παράδοξη, queer σκηνική γλώσσα, που γοητεύει με τη δυναμική της. | Powered by Uber| Powered by Uber

Ένας εχθρός του λαού

Παράσταση συλλογικής αφηγηματικής φόρμας που αναδεικνύει το σημαντικού πολιτικού προβληματισμού ιψενικό έργο, αφήνοντας όμως σε δεύτερη μοίρα ζητήματα θεατρικότητας | Powered by Uber

Η "Βότκα μολότοφ" "σκάει" κι αυτό το καλοκαίρι

Η εκρηκτική κωμωδία της Ελένης Ράντου σε σκηνοθεσία Νικορέστη Χανιωτάκη και με τον Τάσο Χαλκιά ως Τσέχοφ επιστρέφει με καλοκαιρινή περιοδεία σε ανοικτά θέατρα της Αττικής.