Βυσσινόκηπος

3,5

Με βαθύ αίσθημα, υποκριτική θέρμη και αχαλίνωτη φαντασία, μια ιδιοσυγκρασιακή, άνιση, αλλά πολύ ενδιαφέρουσα εκδοχή στο κύκνειο άσμα του Τσέχοφ, που εγκαλεί το γκροτέσκο του Γκόγκολ, το αλλόκοτο του Μπουλγκάκοφ και τη φλύαρη εκκεντρικότητα του μεταμοντέρνου.

Βυσσινόκηπος

Με βαθύ αίσθημα, υποκριτική θέρμη και αχαλίνωτη φαντασία, μια ιδιοσυγκρασιακή, άνιση, αλλά πολύ ενδιαφέρουσα εκδοχή στο κύκνειο άσμα του Τσέχοφ, που εγκαλεί το γκροτέσκο του Γκόγκολ, το αλλόκοτο του Μπουλγκάκοφ και τη φλύαρη εκκεντρικότητα του μεταμοντέρνου.

Βυσσινόκηπος - εικόνα 1

Ένα κτήμα σπάνιας ομορφιάς βγαίνει σε πλειστηριασμό και ο γιος των χωρικών καρπώνεται την περιουσία των χρεοκοπημένων αριστοκρατών. Ο Τσέχοφ επέμενε πως όλο αυτό είναι κωμωδία, ο Στανισλάφσκι το σκηνοθετούσε σαν τραγωδία. Εκατόν έντεκα χρόνια μετά τη συγγραφή του ο υφολογικός τόνος του «Βυσσινόκηπου» παραμένει αίνιγμα. Ο Νίκος Καραθάνος το αντιπαρέρχεται με την οδηγία «παίξτε απαρηγόρητα», επιτείνοντας το κωμικοτραγικό υπόβαθρο κι εδράζοντας την αισθητική/υφολογική γραμμή του στο τετράπτυχο: λαϊκότητα, ποιητικότητα, εκκεντρικότητα και υπερβατικότητα.

Πιο εικονοκλάστης από ποτέ, απευθύνεται εναγωνίως στο θυμικό και τονίζει την αντιηρωική συγκίνηση περισσότερο από την τσεχοφική ρητορική ή τους χαρακτήρες. Αποδεσμεύει έτσι τον «Βυσσινόκηπο» από την παράδοση του ψυχολογικού ή/και κοινωνικού ρεαλισμού και τον εκτοξεύει στο σύμπαν των παραισθήσεων και των ονείρων, του παραλόγου και του αλλόκοτου.

Εκτρέπεται όμως σε κάποιες παρερμηνείες και αστοχίες. Κινείται διαρκώς στις παρυφές του γκροτέσκο και του κλαυσίγελου, θαρρείς και ανεβάζει Γκόγκολ ή Μπουλγκάκοφ, και δεν αποφεύγει τη διάσπαση, τη φλυαρία, το χαλαρό ρυθμό και κάποια «αναίτια εκκεντρικά» ευρήματα της μεταμοντέρνας ομογενοποίησης. Αντιρεαλιστικές προσεγγίσεις στον «Βυσσινόκηπο» δοκιμάζονται ήδη από το 1980 και, μάλιστα, από σκηνοθέτες διεθνούς κύρους (Π. Μπρουκ, Εϊμ. Νεκρόσιους, Τ. Σουζούκι κ.ά.)

Πρόκειται για εγχειρήματα συνταγμένα από τους προσωπικούς δαίμονες κάθε καλλιτέχνη και για συνεκδοχές που εγκαλούν στο εκάστοτε σήμερα την υπαρξιακή αγωνία των μεταβατικών καιρών του Τσέχοφ. Η έντονη προσωπικότητα τέτοιων παραστάσεων αναπόφευκτα διχάζει. Ανάλογη περίπτωση είναι και αυτός ο «Βυσσινόκηπος».

Βυσσινόκηπος - εικόνα 2

Στο ημίφως του απόκοσμου σκηνικού της Έλλης Παπαγεωργακοπούλου –θολωτή εκκλησία, σιλό ή μπούνκερ;– συμβαίνουν πολλά. Απροσδόκητα αντικείμενα επιστρατεύονται: από πράσα και μπουζούκια μέχρι αγιογραφίες. Η φόρμα ανοίγει. Αντί όμως να πλαταίνει, ξεχειλώνει για να χωρέσουν, λόγου χάρη, τρεις βουβοί Μίκι Μάους κι ένας ελέφαντας. Οι σουρεαλιστικές αυτές μορφές, αντίστοιχα αμερικάνικης και ασιατικής καταγωγής, αν και άσχετες με το έργο, νομιμοποιούνται από το –συμβολικό και οριακά παγανιστικό– χειρισμό τους, όπως στην τελική εικόνα καθαρτηρίου: μια λουσμένη στο εκτυφλωτικό φως μαύρη Disneyland. Περιττή φαντάζει όμως η προσθήκη της πορνογραφικής σάτιρας διά χειρός Λένας Κιτσοπούλου.

Υπερτροφικά είναι επίσης τα γκανγκ και η γενικευμένη διάθεση παλιμπαιδισμού – εξαίρεση οι επιτυχημένες «γκάφες» του Χρήστου Λούλη. Η αίσθηση ενός βιωματικά δεμένου θιάσου πρυτανεύει. Καθένας ξεχωρίζει με ένα μικρό «νούμερο». ορισμένα είναι παράταιρα, κάποια άλλα έχουν μια διεστραμμένη χαρμολύπη που απογειώνει τη θεατρικότητα, όπως ο «γυμναστικός» χορός βάσει του μινιμάλ –αλά Στιβ Ράιχ– μουσικού μοτίβου (Άγγελος Τριανταφύλλου). Κι ενώ όλοι προσφέρουν εξίσου τη ζέση και τις δεξιότητές τους, ξεχωρίζουν –και όχι μόνο λόγω της προχωρημένης τους εγκυμοσύνης– η Γαλήνη Χατζηπασχάλη (η αριστοκράτισσα ως μια πανίσχυρη τοσοδούλα) και η Έμιλυ Κολιανδρή (η υπηρέτρια ως σκεπτόμενη σουμπρέτα).

ΣΤΕΓΗ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΕΧΝΩΝ Λεωφ. Συγγρού 107-109, Νέος Κόσμος, 2109005800. Διάρκεια: 150΄. Μέχρι 9/5.

Περισσότερες πληροφορίες

Βυσσινόκηπος

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 150 '

Ο σκηνοθέτης, υπονομεύοντας τα στερεότυπα που βαραίνουν τις τσεχοφικές αναγνώσεις, προσεγγίζει το έργο ως «μια αιρετική κωμωδία μέσα σε ένα υπέροχο δράμα»

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το "Matilda The Musical" έρχεται στο Παλλάς τη νέα σεζόν 2024-25 και ετοιμάζει πρώτη ακρόαση για παιδιά

Η Θέμις Μαρσέλλου ετοιμάζει μια νέα υπερπαραγωγή του πολυβραβευμένου μιούζικαλ των Ντένις Κέλι και Τιμ Μίντσιν που βασίζεται στο ομώνυμο βιβλίο του Ρόαλντ Νταλ και ανακοινώνει ακρόαση για κορίτσια και αγόρια 6-13 ετών.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
10/05/2024

42 θεατρικές παραστάσεις που συνεχίζονται μετά το Πάσχα

Σημαντικά έργα της παγκόσμιας δραματουργίας, η ελληνική δραματουργία σε πολλές διαφορετικές εκφάνσεις, ερευνητικό θέατρο, δικαστικό δράμα και μυστήριο, θέατρο έξω από το θέατρο και ιστορίες αληθινών προσώπων που ενέπνευσαν θεατρικά έργα. Όλα αυτά συμπεριλαμβάνονται στο σύνολο των θεατρικών παραστάσεων που συνεχίζονται μετά το Πάσχα, δίνοντάς μας μια ακόμα ευκαιρία για ανοιξιάτικες εξορμήσεις στη θεατρική Αθήνα.

"If I can not dance, I will not be a part of your revolution" δηλώνει η Μαρία Κολιοπούλου στο νέο της έργο

Στο νέο της χορογραφικό έργο μεγάλης κλίμακας, το ιδρυτικό μέλος της ομάδας Πρόσχημα συμπράττει με ερμηνεύτριες διαφορετικών ηλικιών και ικανοτήτων αναζητώντας την βαθιά απόλαυση της στιγμής.

"The last lunch" σερβίρει το πρώτο αγγλόφωνο θέατρο στην Ελλάδα

Το Theatre of the No, μετά την επιτυχία της παράστασης "Περιμένοντας τον Γκοντό", παρουσιάζει τη μουσική κωμωδία του Γιόελ Γούλφχαρτ σε σκηνοθεσία του Μάνου Τσότρα.

"Ηλικία και διακρίσεις" είναι το νέο θέμα του κύκλου συζητήσεων του Εθνικού

Σε συνέχεια της πρωτοβουλίας που πυροδοτεί τον διάλογο για φλέγοντα κοινωνικά ζητήματα, έρχεται μία νέα συζήτηση με ελεύθερη είσοδο, όπου θα μιλήσουν μεταξύ άλλων η Μαριάννα Κάλμπαρη, η Αλίκη Αλεξανδράκη και ο Θέμης Πάνου.

To 3ο Φεστιβάλ σύγχρονου καλλιτεχνικού καμπαρέ έρχεται στο Red Jasper Cabaret Thatre

Το φεστιβάλ της καμπαρέ θεατρικής σκηνής της Κυψέλης είναι και πάλι εδώ για να προσφέρει στο κοινό δέκα ημέρες με παραστάσεις θεάτρου, χορού, cabaret acts, music performances, aerial acrobatics, drag performances και πολλά ακόμη.

Θέλω να σου κρατάω το χέρι

Οι σύγχρονες σχέσεις και οι ρόλοι των δύο φύλων μέσα σε αυτές απασχολούν το πρώτο θεατρικό έργο του Ιορδανίδη, που κινείται με άνεση στο είδος της δραμεντί και παρουσιάζεται σε ένα φυσικό όσο και προσωπικό ανέβασμα. | Powered by Uber