Ο ρινόκερος

3,5

Η μοντέρνα ανάγνωση του σκηνοθέτη μάς δίνει κλειδιά για να μπούμε στη δραματουργία του Ιονέσκο και να νιώσουμε τους διαχρονικούς προβληματισμούς του έργου σε μια παράσταση ομαλής ροής, η οποία δεν φτάνει ωστόσο στην κορύφωση που θα απογείωνε το όλο εγχείρημα.

Ο ρινόκερος

Η μοντέρνα ανάγνωση του σκηνοθέτη μάς δίνει κλειδιά για να μπούμε στη δραματουργία του Ιονέσκο και να νιώσουμε τους διαχρονικούς προβληματισμούς του έργου σε μια παράσταση ομαλής ροής, η οποία δεν φτάνει ωστόσο στην κορύφωση που θα απογείωνε το όλο εγχείρημα.

Ο ρινόκερος - εικόνα 1

Εμβληματικό έργο του θεάτρου του παραλόγου, ο «Ρινόκερος» του Ιονέσκο, γραμμένος το 1959, εκφράζει απολύτως διαχρονικούς προβληματισμούς για την ανθρώπινη ύπαρξη και την κοινωνία, μέσα από το εύρημα της σταδιακής μεταμόρφωσης των κατοίκων μιας γαλλικής πόλης σε παχύδερμα. Ο Γαλλο-ρουμάνος συγγραφέας καταγγέλλει την τάση συμμόρφωσης και την αδυναμία αντίστασης των ανθρωπων μ’ έναν τρόπο που ακροβατεί ανάμεσα στο γκροτέσκο και το τραγικό. Παρακολουθώντας το έργο θέλεις να γελάσεις, προβληματίζεσαι και στο τέλος νιώθεις αμήχανα μπροστά στη δραματική προσχώρηση του ατόμου στην ασφάλεια της πλειοψηφίας.
Αν θέλαμε να βάλουμε μια ετικέτα στο έργο, θα ανακατεύαμε έννοιες όπως σουρεαλισμός, εξπρεσιονισμός, φανταστικό, παράλογο χωρίς ωστόσο να είμαστε εύστοχοι. Είναι όλα αυτά και τίποτα συγκεκριμένο, περνά όμως ένα σημαντικό μήνυμα: ότι πρέπει να διαφυλαχθεί η μοναδικότητα και η ιδιαιτερότητα της ύπαρξης. Ο Θωμάς Μοσχόπουλος δεν μας κούρασε με σκηνοθετικές φιοριτούρες ή υπερβολές και μας επέτρεψε ν’ ακούσουμε καθαρά το κείμενο. Οι σκηνογράφοι-ενδυματολόγοι Μαγδαληνή Αυγερινού και Έλλη Παπαγεωργακοπούλου δημιούργησαν έναν αφαιρετικό σκηνικό χώρο που υπηρετεί άψογα το σκηνοθετικό concept. Στην αρχή οι ηθοποιοί τοποθετούν διαδοχικά μπροστά τους πορτρέτα άλλων ανθρώπων, ενώ στη συνέχεια μετακινούν τα διάσπαρτα κυβοειδή αντικείμενα του σκηνικού δημιουργώντας επιμέρους σκηνικά περιβάλλοντα – εξαιρετική σύλληψη και επιτυχημένη συνολικά η εκτέλεσή της.

Ο ρινόκερος - εικόνα 2

Οι ηθοποιοί φαίνεται να πριμοδοτούνται από την απουσία σκηνικών… αξεσουάρ και υποστηρίζουν τους ρόλους τους με εκρηκτική επικοινωνιακή δεινότητα. Ο Μανώλης Μαυροματάκης ερμηνεύει τον ήρωα-κλειδί Μπερανζέ και παρόλο που περιμέναμε να πρωτοστατεί, δεν μπαίνει στο δεύτερο μέρος, και κυρίως στο φινάλε, με τη φόρα που θα έπρεπε για το συνταρακτικό τελικό κρεσέντο. Ο ήρωας του Ιονέσκο μένει μόνος, αναφομοίωτος και ασυμβίβαστος σε έναν κόσμο που κυριαρχούν οι μηχανισμοί ισοπέδωσης του ανθρώπου, της σκέψης, της ψυχής.
Ο συγγραφέας ήθελε να δείξει ότι ο Μπερανζέ ήταν κάτι περισσότερο από ένας «ειδικός» στην επιβίωση. τον βλέπει ως έναν σύγχρονο άνθρωπο, ένα χαρακτήρα που επιζητεί την πνευματική ζωντάνια και την ελευθερία επιλογής. Εδώ, ίσως γιατί δεν δόθηκε η σωστή αναλογία αληθοφάνειας και καρικατούρας, η ζυγαριά γέρνει προς το δεύτερο. Ο πάντα υπέροχος καρατερίστας Θανάσης Δήμου με το ύφος του ενισχύει τον κλυδωνισμό μεταξύ κωμωδίας και δράματος, ο Γιώργος Χρυσοστόμου παίζει με αποφασιστικότητα και φανερώνει την ωριμότητά του ως ηθοποιός, το ίδιο και η λαμπερή Ηρώ Μπέζου. Ο Γιώργος Παπαγεωργίου, αφοσιωμένος στο ρόλο του, δημιουργεί έναν πολύ ενδιαφέροντα χαρακτήρα και η νεότερη Ευαγγελία Καρακατσάνη παίζει με σπιρτάδα και αυτοπεποίθηση.

Περισσότερες πληροφορίες

Ρινόκερος

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 120 '

Το φαινομενικά κωμικό έργο βρίθει κοινωνικών και πολιτικών προεκτάσεων για το πώς όλοι γύρω μας μετατρέπονται σε παχύδερμα/ρινόκερους και πώς μπορούμε να αντισταθούμε στον παραλογισμό που επικρατεί στις μέρες μας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Θεόδωρος Τερζόπουλος: "Η ζωή είναι μια παρένθεση μέσα στη μεγάλη επικράτεια του θανάτου"

Το θέατρο Άττις του Θεόδωρου Τερζόπουλου συμπληρώνει 40 χρόνια λειτουργίας και ανοίγεται σε νέους στοχασμούς. Διαβάστε όσα μας είπε ο κορυφαίος δημιουργός με αφορμή τις πολυαναμενόμενες παραστάσεις "Περιμένοντας τον Γκοντό" στη Στέγη (15-19/5) και "Ορέστεια" στην Επίδαυρο (12-13/7).

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
05/05/2024

Πέθανε η Άννα Παναγιωτοπούλου

Η πολυαγαπημένη ηθοποιός έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 77 ετών.

Τι είδαμε τελικά τη σεζόν 2023-24;

Νέες πρεμιέρες αναμένονται καθ’ όλη τη διάρκεια του Μαΐου, παρ’ όλα αυτά, καθώς την Κυριακή των Βαΐων κατέβασαν αυλαία οι περισσότερες παραστάσεις του χειμώνα, ο εθιμοτυπικός απολογισμός της σεζόν προσφέρει μια καλή εικόνα της.

"Τα 12 Κουπέ" για 12η χρονιά στο Τρένο στο Ρουφ

Το μοναδικό σιδηροδρομικό πολιτιστικό φεστιβάλ, το οποίο είναι αφιερωμένο στη σύγχρονη νεανική έκφραση και δημιουργία, έρχεται ξανά τον Μάιο στην Αμαξοστοιχία-Θέατρο, με είσοδο ελεύθερη.

"Hard pop": Το νεό χορογραφικό έργο του Δημήτρη Μυτιληναίου συνδυάζει μουσική από 20 ποπ τραγούδια

Στο στούντιο PalmTree-MCA ανεβαίνει τον Μάιο μια παράσταση που αφορά στις πιθανές συγκλίσεις αλλά και στις εμφανείς αποκλίσεις μεταξύ του κλασικού μπαλέτου και του χορού στην ποπ κουλτούρα.

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber