Φιλάργυρος

3

Ευχάριστη, ανάλαφρη και διασκεδαστική παράσταση, με μια συγκινητική νότα στο τέλος. Ο Γιάννης Μπέζος γίνεται ένα με τον τσιγκούνη τυραννίσκο του Μολιέρου, αλλά ο μεγάλος­ πρωταγωνιστής είναι τα υπέροχα τραγούδια του Κωστή Μαραβέγια.

Φιλάργυρος

Ευχάριστη, ανάλαφρη και διασκεδαστική παράσταση, με μια συγκινητική νότα στο τέλος. Ο Γιάννης Μπέζος γίνεται ένα με τον τσιγκούνη τυραννίσκο του Μολιέρου, αλλά ο μεγάλος­ πρωταγωνιστής είναι τα υπέροχα τραγούδια του Κωστή Μαραβέγια.

Φιλάργυρος - εικόνα 1

«Η περιουσία, της ζωής η πεμπτουσία, μια σοβαρή αιτία για να ζεις!» Ο Γιάννης Μπέζος στην καρδιά της παράστασης τραγουδάει παθιασμένα την μπαλάντα του Κωστή Μαραβέγια και μας δίνει μεμιάς­ το στίγμα του μολιερικού ήρωα, για να το ανατρέψει αλλάζοντας εύστοχα το φινάλε του έργου με μια συγκινητική χειρονομία: το τελευταίο τραγούδι-επίκληση στον ανθρωπισμό και στην απάρνηση του πλουτισμού.
Σε αυτές τις δύο σκηνές μάς παραδίδει ένα απολαυστικό πορτρέτο του Αρπαγκόν, αυτής της ανεπανάληπτης προσωπικότητας η οποία σχεδιάστηκε πριν από 350 χρόνια σαν μια βασανισμένη όσο και γελοία ύπαρξη, με μια ανθρώπινη αδυναμία, τη φιλαργυρία, εξωθημένη στην υπερβολή. Ζώντας σε καιρούς όπου οι τράπεζες σώζονται και οι άνθρωποι βυθίζονται, ο τραγικοκωμικός πυρήνας της μολιερικής κωμωδίας φαντάζει αναλλοίωτος. Κλείνοντας το μάτι στο φαρσοκωμικό ιδίωμα του παλιού ελληνικού κινηματογράφου, ο Μπέζος κρατά­ τον πρώτο ρόλο, μεταφράζει και σκηνοθετεί τον «Φιλάργυρο» (1668) με παιγνιώδη διάθεση, αλλά ασαφείς προθέσεις ως προς το ύφος, την αισθητική και κυρίως την απόδοση/διασκευή του.
Όπως σημειώνει και ο ίδιος στο πρόγραμμα: «Η παράσταση τοποθετείται στη δεκαετία του 1960. Θα ήθελα να θυμίζει κάτι, μα να μην ξέρουμε τι!» Επικρατούν, λοιπόν, η πρόθεση παραγωγής ενός εκλαϊκευμένου, ευχάριστου θεάματος αλλά και η ανάγκη επίκλησης μιας απολεσθείσας αθωότητας – εξ ου ίσως και η (εκτός τόπου και χρόνου) υπενθύμιση της ατάκας «τυρί, ρύζι, καφέ, γάλα, Καμπά» από τη διαφήμιση του ’80, ο παιδαριώδης χαρακτηρισμός «είσαι σα θαλάσσιο σαλάχι με φράντζα» ή οι παροιμίες «δεν δίνει του αγγέλου του νερό», «κάνει το σκατό του παξιμάδι» κ.λπ.

Φιλάργυρος - εικόνα 2

Συμβαίνει, πάντως, κάτι πολύ ενδιαφέρον. Αν και λόγω της σκηνοθετικής ασάφειας το έργο χάνει κάτι από τη θαυμαστή ισορροπία, το μέγεθος, τη σκοτεινότητα και την οξύτητά του, κερδίζει σε βάθος και χάρη από τη μουσική, τους στίχους και τα τραγούδια. Γιατί ο Κωστής Μαραβέγιας μοιάζει να έχει φτιάξει εντός της παράστασης –και σε αρμονική σχέση με τη σκηνοθεσία– ένα αυτόνομο σχεδίασμα οπερέτας που απηχεί το πνεύμα, το ήθος και τη θυμόσοφη διαύγεια του Μολιέρου.
Η μουσική, ερμηνευμένη υποδειγματικά από τους Κώστα Κοράκη (πιάνο, ακορντεόν) και Γιωργή Τσουρή (κλαρινέτο, σαξόφωνο), είναι το μεγάλο προσόν της παράστασης. Αυτό δεν σημαίνει πως ο Μπέζος υστερεί ερμηνευτικά – ο μισάνθρωπος και αψίκορος τσιφούτης είναι ένας ρόλος που ταιριάζει στο ταμπεραμέντο του καρατερίστα κωμικού.
Ο δωδεκαμελής θίασος παίζει κατά βάση στο προσκήνιο και μετωπικά, θαρρείς και πρόκειται για επιθεώρηση – πάντως, όλοι οι ηθοποιοί δίνουν προσωπική λάμψη και παλμό στο ρόλο τους, από τη φωνακλού Κωνσταντίνα Νταντάμη μέχρι τον εύρυθμο Κωνσταντίνο Γαβαλά και από τον περιπαικτικό Αγγελο Μπούρα μέχρι τη μετρημένη Δάφνη Λαμπρόγιαννη. οι σκηνές στις οποίες η τελευταία (ως καπάτσα προξενήτρα) παινεύει το μπόι και την ομορφιά του Αρπαγκόν, με τον Μπέζο να δίνει ρεσιτάλ ως… Φρανκενστάιν Τζούνιορ με λιγδωμένο μαλλί και ζιπουνάκι, είναι από τις πιο αστείες.
Ωραίο, αλλά όχι υποβλητικά φωτισμένο είναι, τέλος, το σκηνικό φόντο: ένα γιουσουρούμ από τα περιουσιακά στοιχεία του Αρπαγκόν (σκηνικά-κοστούμια: Γιώργος Πάτσας, φωτισμοί: Χρήστος Τζιόγκας). Διάρκεια: 100’.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο φιλάργυρος

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Μια απίθανη πινακοθήκη χαρακτήρων από τον Γάλλο μετρ του είδους, με καυστικά σχόλια για την παθολογική περίπτωση του φιλάργυρου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Θεόδωρος Τερζόπουλος: "Η ζωή είναι μια παρένθεση μέσα στη μεγάλη επικράτεια του θανάτου"

Το θέατρο Άττις του Θεόδωρου Τερζόπουλου συμπληρώνει 40 χρόνια λειτουργίας και ανοίγεται σε νέους στοχασμούς. Διαβάστε όσα μας είπε ο κορυφαίος δημιουργός με αφορμή τις πολυαναμενόμενες παραστάσεις "Περιμένοντας τον Γκοντό" στη Στέγη (15-19/5) και "Ορέστεια" στην Επίδαυρο (12-13/7).

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
05/05/2024

Πέθανε η Άννα Παναγιωτοπούλου

Η πολυαγαπημένη ηθοποιός έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 77 ετών.

Τι είδαμε τελικά τη σεζόν 2023-24;

Νέες πρεμιέρες αναμένονται καθ’ όλη τη διάρκεια του Μαΐου, παρ’ όλα αυτά, καθώς την Κυριακή των Βαΐων κατέβασαν αυλαία οι περισσότερες παραστάσεις του χειμώνα, ο εθιμοτυπικός απολογισμός της σεζόν προσφέρει μια καλή εικόνα της.

"Τα 12 Κουπέ" για 12η χρονιά στο Τρένο στο Ρουφ

Το μοναδικό σιδηροδρομικό πολιτιστικό φεστιβάλ, το οποίο είναι αφιερωμένο στη σύγχρονη νεανική έκφραση και δημιουργία, έρχεται ξανά τον Μάιο στην Αμαξοστοιχία-Θέατρο, με είσοδο ελεύθερη.

"Hard pop": Το νεό χορογραφικό έργο του Δημήτρη Μυτιληναίου συνδυάζει μουσική από 20 ποπ τραγούδια

Στο στούντιο PalmTree-MCA ανεβαίνει τον Μάιο μια παράσταση που αφορά στις πιθανές συγκλίσεις αλλά και στις εμφανείς αποκλίσεις μεταξύ του κλασικού μπαλέτου και του χορού στην ποπ κουλτούρα.

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber