Αέρας

3

Δύο απολαυστικές ερμηνείες από τις Ράνια Οικονομίδου και Ρένη Πιττακή ως αδερφές σε εμφύλιο και μια παιγνιώδης σκηνοθεσία, βάσει ενός ιδιόμορφου σύγχρονου έργου, σε μια παράσταση που ισορροπεί έντεχνα ανάμεσα στο σουρεάλ και το μπουλβάρ

Αέρας

Δύο απολαυστικές ερμηνείες από τις Ράνια Οικονομίδου και Ρένη Πιττακή ως αδερφές σε εμφύλιο και μια παιγνιώδης σκηνοθεσία, βάσει ενός ιδιόμορφου σύγχρονου έργου, σε μια παράσταση που ισορροπεί έντεχνα ανάμεσα στο σουρεάλ και το μπουλβάρ

Αέρας - εικόνα 1

«'Επεα πτερόεντα»: οι δύο ηρωίδες του «Αέρα» μιλούν αδιάκοπα, αλλά τίποτε από όσα λένε δεν μοιάζει να έχει ιδιαίτερη βαρύτητα. Τα γραπτά είναι, εξάλλου, εκείνα που μένουν. Εν προκειμένω η διαθήκη του αποθανόντος μικρού αδερφού τους. Αυτή θα καθορίσει την ύπαρξη καθώς­ και την περιουσία τους. Μόνο που πρέπει πρώτα η μία να επιβληθεί στην άλλη. Ο Βαγγέλης Χατζηγιαν­νίδης μοιάζει να σκάρωσε μια σκερτσόζικη παραλλαγή του «Ρίττερ, Ντένε, Φος» (1984) του Τόμας Μπέρνχαρντ, το οποίο ανέβηκε στην Αθήνα πριν από δύο χρόνια, με τη Ράνια Οικονομίδου στο ρόλο ενός από τα τρία τέκνα μεγαλοβιομηχάνου που επιδίδονται σε σαδιστικά αδερφικά μαχαιρώματα.
Όπως στο έργο του Μπέρνχαρντ, έτσι και στον «Αέρα» το τσάι σερβίρεται με τρόπο φετιχιστικό, τα ζωγραφικά πορτρέτα έχουν ουσιώδη σημασία, ο οικογενειακός εμφύλιος ξεσπά κατά τη διάρκεια του οικογενειακού δείπνου και οι δύο ηρωίδες του Χατζηγιαννίδη συμπεριφέρονται σαν λυσσασμένες γάτες – ή ορθότερα σαν ύαινες που στήνουν διαρκώς ενέδρες. Με πρόσχημα όμως τον οικογενειακό εμφύλιο, ο Αυστριακός συγγραφέας συνθέτει ένα αριστοτεχνικά δομημένο λίβελο­ κατά της δυτικής φιλοσοφίας, της πολιτικής, της κοινωνίας και της ευρωπαϊκής συνείδησης.
Ο Χατζηγιαννίδης όμως φοβάμαι πως περιορίζεται στην αδερφική έριδα και την παρουσιάζει με έναν εξαιρετικά μπριόζο αν και φλύαρο σαρκασμό και μια περίτεχνη διαλεκτική, χωρίς όμως να ανοίγεται σε έναν ορίζοντα ιδεών πλουτίζοντας και διευρύνοντας τη σύλληψή του

Αέρας - εικόνα 2

Βάσει ενός λόγου δαντελωτού και αριστοτεχνικά καμωμένου και μιας δραματουργικής σύλληψης που φλερτάρει με το παράλογο και το γκροτέσκο, ο «Αέρας» μοιάζει να ανανεώνει τα κυρίαρχα μοντερνιστικά ρεύματα­ της εγχώριας δραματουργίας όπως αυτά αναπτύχθηκαν τις δεκαετίες 1980-90 από συγγραφείς όπως οι Βασίλης Ζιώγας, Ανδρέας Στάικος, Παύλος Μάτεσις, Κώστας Μουρσελάς: η διατήρηση της αστικής θεματολογίας, η άρνηση του ρεαλισμού, η αποδοχή­ του φαρσικού και η αποθέωση της θεατρικότητας.
Είναι αξιοπρόσεκτες οι λεπτοδουλεμένες ερμηνείες των δύο πρωταγωνιστριών: κάθε γελάκι­ και κάθε απειροελάχιστος μορφασμός, κάθε έκφραση και κάθε σκέρτσο είναι δουλεμένα σαν να πρόκειται για ζήτημα... ζωής­ και θανάτου. Με το ύφος ώριμης σουμπρέτας που βρίσκεται σε ίλιγγο, η Ράνια Οικονομίδου υπομένει τα ρητορικά κόλπα της περιπαικτικής και θεατρικότατης Ρένης Πιττακή. Το έργο αποκτά ενδιαφέρον χάρη στις ερμηνείες­ και στην εύστοχη σκηνοθεσία­ της Σύλβιας Λιούλιου, η οποία βρήκε­ το πρόσφορο έδαφος για να μπολιάσει το έργο με στοιχεία μπουλβάρ και φάρσας, διατηρώντας όμως πάντα μια επίφαση παραλόγου. Η συμβολή της Αγγελικής­ Στελλάτου στη σκαμπρόζικη κινη­σιολογία είναι καθοριστική, όπως και η παιχνιδιάρικη χρήση των ήχων από τον Γιώργο Πούλιο.
Εξαιρετική είναι η δουλειά της Εύας Μανιδάκη (σκηνικά-κοστούμια): ο αδερφικός εμφύλιος­ στήνεται γύρω από μια βαρύτιμη ροτόντα, με φόντο το vintage πλακάκι και τις κουρτίνες σε απόχρωση σέπιας, με τις δύο αντιμαχόμενες... παρατάξεις να φορούν μοβ και μελιτζανί ταγεράκια με ασορτί τακουνάκια.

Περισσότερες πληροφορίες

Αέρας

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 120 '

Μετά το θάνατο της μητέρας τους, δύο αδερφές συναντιούνται ξανά ύστερα από καιρό. Ξεχασμένα μίση και διεκδικήσεις τίθενται στο επίκεντρο, ενώ κάποια έργα τέχνης μεγάλης αξίας δηλητηριάζουν όλο και περισσότερο τη σχέση τους.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Μαντώ, Κώστας Μπίγαλης, Σοφία Βόσσου και Πωλίνα μιλούν για το "Reunion The Musical" σε μια κοινή συνέντευξη

Οι τέσσερις αγαπημένοι ερμηνευτές πρωταγωνιστούν στο πρωτότυπο μιούζικαλ της Θέμιδας Μαρσέλλου που έχει στον πυρήνα του τα 90s, πλάι σε ένα θίασο γεμάτο ενέργεια (Παλλάς, από 17/5).

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
16/05/2024

"Stereophonic": Μια ελληνική θεατρική συμπαραγωγή υποψήφια για 13 βραβεία Τόνι!

Πρόκειται για την παράσταση σε συμπαραγωγή της ελληνικής Faliro House Productions, με θέμα την ιστορία μιας ροκ μπάντας.

Το "ΑΤΙΤΛΟΝ" της Αντωνίας Οικονόμου ξεκινάει δεύτερο κύκλο παρουσίασης

Η παρασταστική αλληγορία της Ελληνίδας χορογράφου έρχεται στο Σύγχρονο Θέατρο.

"Ρωμαίος και Ιουλιέτα": Το κλασικό έργο ως γέφυρα Ελλάδας και Τουρκίας στο Μέγαρο

Μετά την Άγκυρα και την Κωνσταντινούπολη, η συμπαραγωγή του Κρατικού Θεάτρου της Τουρκίας και του Μεγάρου Μουσικής σε σκηνοθεσία Λευτέρη Γιοβανίδη έρχεται στο Μέγαρο στις 16/5, με τις απαραίτητες τροποποιήσεις στην σαιξπηρική ιστορία και έναν πολυπολιτισμικό θίασο.

Μάθε με να φεύγω

Η πικρή ιστορία άτυχων ερώτων και μοναξιάς του Άκη Δήμου αποδίδεται από τον Γιάννη Σκουρλέτη με μία παράδοξη, queer σκηνική γλώσσα, που γοητεύει με τη δυναμική της. | Powered by Uber| Powered by Uber

Ένας εχθρός του λαού

Παράσταση συλλογικής αφηγηματικής φόρμας που αναδεικνύει το σημαντικού πολιτικού προβληματισμού ιψενικό έργο, αφήνοντας όμως σε δεύτερη μοίρα ζητήματα θεατρικότητας | Powered by Uber

Η "Βότκα μολότοφ" "σκάει" κι αυτό το καλοκαίρι

Η εκρηκτική κωμωδία της Ελένης Ράντου σε σκηνοθεσία Νικορέστη Χανιωτάκη και με τον Τάσο Χαλκιά ως Τσέχοφ επιστρέφει με καλοκαιρινή περιοδεία σε ανοικτά θέατρα της Αττικής.