Δεσποινίς Τζούλια

3,5

Στρίντμπεργκ αλά φλαμένκο; Ακούγεται οξύμωρο, όμως αυτή η δίχως λόγια, αλλά μεστή πάθους χοροθεατρική ­εκδοχή του δράματος του 1888 είναι μια αποκάλυψη

Δεσποινίς Τζούλια

Στρίντμπεργκ αλά φλαμένκο; Ακούγεται οξύμωρο, όμως αυτή η δίχως λόγια, αλλά μεστή πάθους χοροθεατρική ­εκδοχή του δράματος του 1888 είναι μια αποκάλυψη

Δεσποινίς Τζούλια - εικόνα 1

Τη νύχτα του Αϊ-Γιάννη του Κλήδονα η δεσποινίς Τζούλια, εκστασιασμένη από το γιορτινό γλέντι του θερινού ηλιοστασίου, ζητά από τον υπηρέτη Ζαν να χορέψουν. Σε κατάσταση διέγερσης αυτή, μια κόμισσα, δίνεται ερωτικά στον υπηρέτη της, σχεδόν ενώπιον της μαγείρισσας κι ερωμένης του Κριστίν. Μετανιωμένη και ατιμασμένη την επόμενη μέρα, η Τζούλια οδηγείται από τον ιδιοτελή Ζαν στην αυτοκτονία.

Αφαιρώντας ολοσχερώς το λόγο, αλλά δια­τηρώντας τον πυρήνα της δομής και των σχέσεων εξουσίας που αναπτύσσονται σε αυτό το σύντομο, πυκνό και σφοδρό αριστούργημα, στη «Δεσποινίδα Τζούλια» (1888) του Στρίντμπεργκ, ο χορογράφος Σταύρος Λίτινας δημιουργεί μια βουβή, εξπρεσιονιστική και ακραιφνώς συμβολική (οι μπότες του απόντος πατέρα, το τραπέζι του μαγειρείου, το κόκκινο φόρεμα κ.λπ.) φλαμένκο εκδοχή του και μεγαλουργεί δραματουργικά όσο κι αισθητικά. ο ίδιος υπογράφει τα αριστουργηματικά­ κοστούμια και τους ευρηματικούς φωτισμούς, ενώ επιμελείται και τη μουσική.

Με τα βλέμματα και τα πέλματα, τους κρότους και τους κραδασμούς, την εκφραστικότητα των χειρονομιών και την εσωτερικότητα του συναισθήματός τους, οι τρεις ερμηνευτές (ο ίδιος­ ο Λίτινας ως Ζαν, η Εύα Παρασκευοπούλου ως Τζούλια και η Αλίνα Αναστασιάδη ως Κριστίν) καταθέτουν μια απροσδόκητη όσο και απόλυτα έγκυρη «ανάγνωση» του έργου.

Χωρίς να είμαι σίγουρη πως κάποιος που δεν γνωρίζει το έργο θα μπορέσει να απολαύσει στο έπακρον την παράσταση, θεωρώ ότι το φλαμένκο αποδεικνύεται ιδανικό εργαλείο για μια χοροθεατρική εκδοχή του συγκεκριμένου έργου. Ο εναρκτήριος χορός του πάθους εξελίσσεται σε χορό του θανάτου και το ερωτικό τρίγωνο του έργου περιδινείται στην επικράτεια του πάθους που συνέλαβε ο Σουηδός δραματουργός, προσδίδοντάς του την αρχετυπική τραγικότητα που ενυπάρχει εξίσου στην ελληνική βακχεία όσο και στο ισπανικό duende.

Ημερομηνία α' δημοσίευσης 19/12/2013

Περισσότερες πληροφορίες

Δεσποινίς Τζούλια

  • Χοροθέατρο
  • Διάρκεια: 75 '

Το κλασικό έργο με θέμα την πάλη των φύλων και των τάξεων παρουσιάζεται σε μια φλαμένκο εκδοχή

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πέθανε η Άννα Παναγιωτοπούλου

Η πολυαγαπημένη ηθοποιός έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 77 ετών.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
04/05/2024

Τι είδαμε τελικά τη σεζόν 2023-24;

Νέες πρεμιέρες αναμένονται καθ’ όλη τη διάρκεια του Μαΐου, παρ’ όλα αυτά, καθώς την Κυριακή των Βαΐων κατέβασαν αυλαία οι περισσότερες παραστάσεις του χειμώνα, ο εθιμοτυπικός απολογισμός της σεζόν προσφέρει μια καλή εικόνα της.

"Τα 12 Κουπέ" για 12η χρονιά στο Τρένο στο Ρουφ

Το μοναδικό σιδηροδρομικό πολιτιστικό φεστιβάλ, το οποίο είναι αφιερωμένο στη σύγχρονη νεανική έκφραση και δημιουργία, έρχεται ξανά τον Μάιο στην Αμαξοστοιχία-Θέατρο, με είσοδο ελεύθερη.

"Hard pop": Το νεό χορογραφικό έργο του Δημήτρη Μυτιληναίου συνδυάζει μουσική από 20 ποπ τραγούδια

Στο στούντιο PalmTree-MCA ανεβαίνει τον Μάιο μια παράσταση που αφορά στις πιθανές συγκλίσεις αλλά και στις εμφανείς αποκλίσεις μεταξύ του κλασικού μπαλέτου και του χορού στην ποπ κουλτούρα.

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber

"Έξι πρόσωπα σε αναζήτηση συγγραφέα" και μετά τις διακοπές του Πάσχα

Το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος σε δική του μετάφραση στο θέατρο Altera Pars θα συνεχίσει την πορεία του μετά την πασχαλινή ανάπαυλα.