Αίματα

3

Η αλληλογραφία δύο αντρών στην Ελλάδα των αρχών του ’90, σε ένα έργο που προοιωνίζεται ένα αλλιώτικο ύφος για το ελληνικό θέατρο, χωρίς ακόμη να το αποκρυσταλλώνει.

Αίματα

Η αλληλογραφία δύο αντρών στην Ελλάδα των αρχών του ’90, σε ένα έργο που προοιωνίζεται ένα αλλιώτικο ύφος για το ελληνικό θέατρο, χωρίς ακόμη να το αποκρυσταλλώνει. Η υψηλής ενέργειας και μουσικότητας σκηνοθεσία το υπερασπίζεται στο έπακρον, τιμώντας έτσι το σκοτεινό χιούμορ και την επιτηδευμένη του παραδοξότητα.

Αίματα - εικόνα 1

Μια πληγή που δεν κλείνει. Αυτή είναι η «πρωταγωνίστρια» στα «Αίματα», το πρώτο θεατρικό έργο του συν-σεναριογράφου του «Κυνόδοντα» και άλλων βραβευμένων ταινιών. Γραμμένα υπό μορφήν επιστολών, ανάμεσα στον άντρα με την ανοιχτή πληγή και τον επιστήθιο φίλο του, τα «Αίματα» προτείνουν μια πολύ ενδιαφέρουσα­ όσο και αλλόκοτη θεατρική γλώσσα­, προωθώντας στον 21ο αιώνα εκείνο­ που ο Παύλος Μάτεσις πρότεινε από το ’70: «Όχι ρεαλισμός, όχι νατουραλισμός, όχι πατριδολαγνεία».

Οι εσκεμμένες κοινοτοπίες που ανατρέπονται από ένα απροσδόκητο­ χιούμορ και οι υπερρεαλιστικές εκρήξεις της ποιητικότητας που ξεθεμελιώνουν τον υπόκωφο ρεαλισμό συγκαταλέγονται στα απόλυτα προτερήματα του έργου, το οποίο όμως παρουσιάζει προβλήματα ανάπτυξης και πύκνωσης ως πρωτόλειο. Τα πρώτα γράμματα είναι κομψοτεχνήματα. Ο Ευθύμης Φιλίππου ξεκινά θαρραλέα, αλλά υπαναχωρεί σε μια άσκηση ύφους με ασαφείς προθέσεις. Παραμένει, λοιπόν, στην παρατήρηση. Εκθέτει έτσι ένα απολιτίκ, ανιστόρητο και προσωπικό συμπέρασμα, βασισμένο θαρρείς σε μια θολή ανάμνηση: τα ’90s ήταν μες στην αφασία και την επίπλαστη ευδαιμονία.
Δεν διερωτάται γι’ αυτό, ούτε αγωνιά. Αν τα «Αίματα» ξεπερνούσαν αυτήν τη σνομπ αμηχανία, ίσως αποκτούσαν το οντολογικό βάθος που θα τα μετέτρεπε από μια ενδιαφέρουσα ιδέα σε μια new age τραγωδία για την ανθρώπινη περιπέτεια.

Αίματα - εικόνα 2

Μεταβατικό έργο είναι τα «Αίματα». Ίσως το πιο χαρακτηριστικό των «κρίσιμων» καιρών μας μαζί με το «Μινιόν, μια χριστουγεννιάτικη ιστορία» της Μαρίας Πανουργιά που παίχτηκε πέρυσι στο «Bios». Μια κοινή ανάγκη εκφράζουν, παλιά όσο και ισχύουσα: πώς γράφει κάποιος θέατρο μετά το τέλος των «μεγάλων αφηγήσεων», έτσι όπως αυτό διατυπώθηκε από τον Ζαν Φρανσουά Λιο­τάρ; Με άλλα λόγια, πώς μπορεί το θέατρο να μιλήσει τώρα πια που ξέρουμε πως τα φαινόμενα απατούν, οι μύθοι γκρεμίζονται και οι θεμελιωμένες αλήθειες ξεριζώνονται; Είναι όμως η μικρή ιδέα, το θραύσμα, η υπερρεαλιστική έκφανση του πραγματικού, η αμφισημία, το μαύρο χιούμορ, η ελαφρότητα ή ακόμη και η σαχλαμάρα τα μόνα «τείχη» που μπορεί να ορθώσει κάποιος; «Δεν μου κάνει εντύπωση τίποτα πια», δηλώνει ο Ευθύμης Φιλίππου.

Ίσως γι’ αυτό οι αιματηρές βιαιοπραγίες των «Αιμάτων» περιγράφονται με μια επιτηδευμένη και σταδιακά απωθητική αναισθησία, όπως η μητέρα που ράβει το χέρι της στο κέντημα και ο γιος της το κόβει με το κλαδευτήρι και το καδράρει. Το πραγματικά ευτυχές στην παράσταση είναι η συμβιωτική σχέση δραματουργίας και σκηνοθεσίας. Η Αργυρώ Χιώτη αποκωδικοποίησε το έργο χρησιμοποιώντας τη σκηνοθετική της αλφάβητο.
Διατήρησε μεν το αποστασιοποιημένο ύφος του, αλλά αφουγκράστηκε τον παραισθησιογόνο παλμό της γραφής πίσω από τις επιστολές, στήνοντας έτι ένα μετα-ποπ ορατόριο φωνών, στατικό, αλλά σε εσωτερική εγρήγορση, με απροσδόκητες εξάρσεις θυμοσοφίας, χιούμορ, ακόμη και συγκίνησης. Οι ηθοποιοί, με τους Ευθύμη Θέου και Εύη Σαουλίδου να ξεχωρίζουν, «αναγγέλ­λουν» τα γράμματα και παρεισφρέουν στις αφηγήσεις με επιφωνήματα, υπονοούμενα, χειρονομίες και ειρωνικά σχόλια. Στις καλύτερές τους στιγμές αρπάζουν τα μουσικά όργανα και τραγουδούν ως άλλοι… Robert Palmer τα έξοχα τραγούδια του Jan van de Engel σε στίχους του Φιλίππου.

ΣΤΕΓΗ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΕΧΝΩΝ Διάρκεια: 75΄. Μέχρι 19/10.

Περισσότερες πληροφορίες

Αίματα

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 75 '

Ένα έργο για τα προσωπικά και συλλογικά τραύματα γραμμένο με τη μορφή επιστολών και ερμηνευμένο με όρους μουσικής συναυλίας

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Τα ραδίκια ανάποδα" θα δούμε και μετά το Πάσχα

Λόγω επιτυχίας, ο μονόλογος του Γιώργου Γαλίτη σε σκηνοθεσία Βλαδίμηρου Κυριακίδη, που βρίσκεται στον δέκατο χρόνο του, θα παραταθεί και μετά τις πασχαλινές διακοπές στο θέατρο Αργώ.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
01/05/2024

Η Αναστασία Παπαστάθη σκηνοθετεί τους "Βρικόλακες"

Το σπουδαίο δράμα του Ίψεν θα δούμε την ερχόμενη σεζόν στο θέατρο Radar.

"Δον Κιχώτης": Ο Γιάννης Μπέζος σκηνοθετεί τους Βλαδίμηρο Κυριακίδη και Θανάση Τσαλταμπάση σε καλοκαιρινή περιοδεία

Έναν πολυμελή θίασο, στον οποίο θα δούμε και τις Νάντια Κοντογεώργη και Παρθένα Χοροζίδου, ενορχηστρώνει ο Γιάννης Μπέζος στη μεγάλη θεατρική παραγωγή του καλοκαιριού που θα ταξιδέψει σε όλη την Ελλάδα το διαχρονικό έργο του Μιγκέλ ντε Θερβάντες. Δείτε αποκλειστικές φωτογραφίες από την πρώτη ανάγνωση.

"Farewell / Εν τόπω χλοερώ": Η ομάδα του "Nostalgia generation" ξαναχτυπά

Σε συνέχεια της περσινής sold-out παράστασης, οι Ντουθ φέρνουν το δεύτερο μέρος ενός ζωντανού sitcom που μιλά για τις ανεξάντλητες πιθανότητες και τις χαμένες ευκαιρίες των millennials.

Κατερίνα Πατσιάνη: "Το Πολυτεχνείο είναι ακόμη ζωντανή, βιωμένη μνήμη"

Με αφορμή τις τελευταίες παραστάσεις του "Tank / Όλη νύχτα εδώ" στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν από την ομάδα RMS MATAROA που σκηνοθετεί ο Μάνος Βαβαδάκης, μιλήσαμε με την ηθοποιό Κατερίνα Πατσιάνη για τη μοναδική παράσταση της φετινής σεζόν που μιλά για όσα συνέβησαν τον Νοέμβριο του 1973.

Νεκτάριε Λιονάκη πώς "Το Nόημα" της Μαρίας Λαϊνά έγινε "Ζάχαρη" κι εσείς "ένα πείραμα για την εμμονή της κατάκτησής της";

Τι σχέση έχει η "Ζάχαρη" με την ψυχική ισορροπία; Μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη για την πρώτη του παράσταση που έρχεται τον Μάιο στο "Μπάγκειον" και κάνει -στην κυριολεξία- πραγματικότητα ένα όνειρό του.