5 λόγοι για να δείτε το "Μεφίστο"

Μη χάσετε τον μονόλογο που ερμηνεύει για τρίτη χρονιά ο Νικόλας Βαγιονάκης, που βασίζεται στο σπουδαίο μυθιστόρημα του Κλάους Μαν για έναν ηθοποιό που απαρνιέται τα πιστεύω του και συμμαχεί με το κακό.

Μεφίστο Θανάσης Καρατζάς©

Για τρίτη χρονιά, ο Νικόλας Βαγιονάκης ερμηνεύει τον μονόλογο "Μεφίστο", που βασίζεται στο ομότιτλο, σημαντικό βιβλίο του συγγραφέα Κλάους Μαν. Η παράσταση θα κάνει πρεμιέρα στις 20/1 στο θέατρο "Μικρός Κεραμεικός" κι εμείς βλέπουμε πέντε λόγους για τους οποίους αξίζει να κλείσουμε ένα εισιτήριο (έως 25/2).

Μεφίστο
Θανάσης Καρατζάς©

#1 Για την υπόθεση

Πρόκειται για την ιστορία του Χέντρικ Χέφγκεν, ενός ηθοποιού που ξεκινάει την καριέρα του από το θέατρο Τέχνης του Αμβούργου και μιλά για ένα ριζοσπαστικό θέατρο, μέχρι που γίνεται το αστέρι του τρίτου Ράιχ και προδίδει όλα τα ιδανικά του προκειμένου να επιβιώσει. Είναι ο άνθρωπος που αποδέχεται να γίνει ο παλιάτσος μιας ανήθικης εξουσίας και να διασκεδάζει δολοφόνους, μετατρέποντας έτσι σταδιακά τον κόσμο των ονείρων σε αληθινό εφιάλτη.

 

#2 Για την ανατρεπτικότητα

Είναι τελικά αυτή η παράσταση μια κωμωδία ή μήπως πρόκειται για δράμα; Μήπως κερδίζει περισσότερο έδαφος η παρουσία μίας -απατηλής- ουτοπίας ή άραγε όλα είναι μια απλή όσο και τραγική παρωδία; Και πώς συνδυάζεται μαζί με όλα αυτά τα στοιχεία ο απόηχος του γερμανικού cabaret; Η απάντηση επί σκηνής.

 

#3 Για τους συντελεστές 

Το μυθιστόρημα πάνω στο οποίο είναι βασισμένος αυτός ο μονόλογος είναι του Κλάους Μαν, γιου του Νομπελίστα συγγραφέα Τόμας Μαν που έγραψε το "Μαγικό βουνό”, αλλά και το "Δόκτωρ Φάουστους” -ο τίτλος, μάλιστα, του έργου, πηγάζει από τον γνωστό στη γερμανική παράδοση δαίμονα Μεφίστο ή Μεφιστοφελή που εμφανίζεται και στον "Φάουστους”. Τη διασκευή του έργου έχει αναλάβει η ικανή συγγραφέας Ειρήνη Δερμιτζάκη ("Trans-port”), ενώ η σκηνογραφική και ενδυματολογική επιμέλεια είναι της (πλέον και σκηνοθέτριας) Εύας Νάθενα.

Μεφίστο

 

#4 Για το όραμα του Νικόλα Βαγιονάκη

Με τα λόγια του καλλιτέχνη: "Στην τέχνη μου προσπαθώ  να προσεγγίσω τα έργα πολυδιάστατα μέσα από το φιλοσοφικό κοινωνικό και πολιτικό τους στίγμα, παντρεύοντας τον κόσμο μου με του εκάστοτε ποιητή και συγγραφέα. Οι τάσεις δεν με αφορούν και για μένα σημασία έχει το προσωπικό και αυθεντικό στίγμα, αλλά και ταυτότητα του κάθε καλλιτέχνη. Αν μέσα από την δουλειά μου κατορθώσω  να αφυπνίσω, να δημιουργήσω ανάταση, προβληματισμό και όνειρα... τότε έχω πετύχει το σκοπό της καλλιτεχνικής μου ύπαρξης".

 

#5 Για την τελευταία σκηνή 

Το φινάλε του έργου -που αποτελεί την αγαπημένη σκηνή του Νικόλα Βαγιονάκη, όπως αποκάλυψε στο "α”- είναι η στιγμή κατά τη οποία ο Χέντρικ Χέφγκεν καταλαβαίνει ότι δεν πρόκειται να μείνει ατιμώρητος ούτε αλώβητος μέσα από την τέχνη του (συχνά επαναλαμβάνει, άλλωστε, ότι εκείνος δεν είναι παρά ένας ηθοποιός). Οι συνέπειες, παρ’ ολ’ αυτά, των επιλογών που έχει κάνει θα καταλήξουν στον όλεθρο…

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Μεφίστο

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 75 '

Σε διασκευή της Ειρ. Δερμιτζάκη παρουσιάζεται το ομώνυμο μυθιστόρημα του Κλάους Μαν, η ιστορία του ηθοποιού Χέντρικ Χέφγκεν, από το ξεκίνημά του στο Θέατρο Τέχνης του Αμβούργου το 1926, οραματιζόμενος ένα επαναστατικό ισοδύναμο θέατρο, μέχρι την ανάδειξή του σε αστέρι του Γ΄ Ράιχ μια δεκαετία αργότερα. Η μετάβαση του στο Βερολίνο προκειμένου να καθιερωθεί σαν πρωταγωνιστής στο Θέατρο συμπίπτει με την άνοδο του φασισμού, που εξευτελίζει και χειραγωγεί την ανθρώπινη υπόσταση. Συνάπτει, έτσι, συμφωνία με τον διάβολο, προδίδει τα ιδανικά και τις αξίες του, και στο τέλος μεταμορφώνεται σε μαϊμού της εξουσίας. Ένας παλιάτσος που διασκεδάζει δολοφόνους.

Μικρός Κεραμεικός

Ευμολπιδών 13, Γκάζι

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Θεόδωρος Τερζόπουλος: "Η ζωή είναι μια παρένθεση μέσα στη μεγάλη επικράτεια του θανάτου"

Το θέατρο Άττις του Θεόδωρου Τερζόπουλου συμπληρώνει 40 χρόνια λειτουργίας και ανοίγεται σε νέους στοχασμούς. Διαβάστε όσα μας είπε ο κορυφαίος δημιουργός με αφορμή τις πολυαναμενόμενες παραστάσεις "Περιμένοντας τον Γκοντό" στη Στέγη (15-19/5) και "Ορέστεια" στην Επίδαυρο (12-13/7).

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
05/05/2024

Πέθανε η Άννα Παναγιωτοπούλου

Η πολυαγαπημένη ηθοποιός έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 77 ετών.

Τι είδαμε τελικά τη σεζόν 2023-24;

Νέες πρεμιέρες αναμένονται καθ’ όλη τη διάρκεια του Μαΐου, παρ’ όλα αυτά, καθώς την Κυριακή των Βαΐων κατέβασαν αυλαία οι περισσότερες παραστάσεις του χειμώνα, ο εθιμοτυπικός απολογισμός της σεζόν προσφέρει μια καλή εικόνα της.

"Τα 12 Κουπέ" για 12η χρονιά στο Τρένο στο Ρουφ

Το μοναδικό σιδηροδρομικό πολιτιστικό φεστιβάλ, το οποίο είναι αφιερωμένο στη σύγχρονη νεανική έκφραση και δημιουργία, έρχεται ξανά τον Μάιο στην Αμαξοστοιχία-Θέατρο, με είσοδο ελεύθερη.

"Hard pop": Το νεό χορογραφικό έργο του Δημήτρη Μυτιληναίου συνδυάζει μουσική από 20 ποπ τραγούδια

Στο στούντιο PalmTree-MCA ανεβαίνει τον Μάιο μια παράσταση που αφορά στις πιθανές συγκλίσεις αλλά και στις εμφανείς αποκλίσεις μεταξύ του κλασικού μπαλέτου και του χορού στην ποπ κουλτούρα.

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber