"Ο ελέφας": Λευτέρης Γιοβανίδης, Μπέσσυ Μάλφα και Γιώργος Γιαννόπουλος μάς μιλούν για την ανατρεπτική μαύρη κωμωδία - καθρέφτη της ελληνικής κοινωνίας

Ο σκηνοθέτης και οι πρωταγωνιστές της παράστασης του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά που ανεβάζει για δεύτερη φορά στη σκηνή το σκληρόπικρο έργο του Κώστα Μποσταντζόγλου για τη θέση της γυναίκας, την ενδοοικογενειακή βία και την έλλειψη ηθικής, που στον πυρήνα του έχει την εκδίκηση.

Ο ελέφας

Τι σας γοήτευσε στον "Ελέφα" του Κώστα Μποσταντζόγλου;
Λευτέρης Γιοβανίδης: Με γοήτευσε η ιστορία αυτής της γυναίκας που περιγράφει ο συγγραφέας, που παρόλες τις αξεπέραστες δυσκολίες που αντιμετωπίζει, πάντα προσπαθεί για το καλό. Το λέει κάποια στιγμή "μ’ αρέσει η τάξη, η ομορφιά”. Αυτοί οι άνθρωποι πάντα με γοήτευαν για την μεγάλη ψυχή που έχουν. Ξεχωρίζω επίσης ότι είναι ένα έργο με ωραίους ρόλους, που δίνει στους ηθοποιούς την ευκαιρία να πλάσουν μοναδικές ερμηνείες. Ο συγγραφέας έχει πιάσει μια φλέβα που έχει πολύ ενδιαφέρον και τα πρόσωπα που έχει χτίσει είναι μοναδικά. Ως ο άνθρωπος που είχε την ευθύνη του ρεπερτορίου που παρουσιάζει το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά θεωρώ σημαντικό να ανεβάζουμε ελληνική δραματουργία. Και στη Σκηνή Ωμέγα έχουν παρουσιαστεί πολλά ελληνικά έργα τα τελευταία τρία χρόνια που λειτουργεί.
Μπέσυ Μάλφα: Με γοήτευσε η διαχρονικότητα του έργου με την έννοια ότι αγγίζει θέματα όπως ο ρατσισμός, η ομοφοβία, η κακοποίηση, η θέση των γυναικών στην κοινωνία και πολλά άλλα.
Γιώργος Γιαννόπουλος: Αυτό που μου έκανε αίσθηση, διαβάζοντας το έργο, είναι το πώς βρίσκονταν τόσο κοντά, σχεδόν ταυτόχρονα, θα έλεγα, το κωμικό με το τραγικό. Είναι τόσο περίτεχνα γραμμένο, που σε εντυπωσιάζει, το πώς τέμνονται αυτά τα δύο στοιχεία. 

Ποιο είναι το κύριο θέμα που προσεγγίζει το έργο;
Λ.Γ.: Η θέση της γυναίκας στην ελληνική κοινωνία. Είμαστε μια συντηρητική κοινωνία αναμφισβήτητα. Μπορεί να μην το πιστεύουμε αυτό αλλά έχουμε πολλά παγιωμένα πρότυπα μέσα στο κεφάλι μας. Πολλές φορές, ασυνείδητα ακόμα, μας έχει περάσει η αντίληψη ότι η γυναίκα έχει μια συγκεκριμένη θέση μέσα στην οικογένεια, ή στο επαγγελματικό πεδίο. Κι αυτό δεν περιορίζεται μόνο στο πώς βλέπουμε εμείς οι άντρες τις γυναίκες, ακόμα και οι γυναίκες ασπάζονται μερικές φορές τέτοιες θεωρίες. Ας ελπίσουμε οι νέες γενιές να τα ξεπεράσουν όλα αυτά.

Λευτέρης Γιοβανίδης Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Ο Λευτέρης Γιοβανίδης στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

"Φοβάμαι ότι το μάτι μας έχει συνηθίσει να βλέπει το άσχημο και να μην ενοχλείται, να μην μας γεννιέται πια καμία ανάγκη αντίδρασης και διαμαρτυρίας για την ποιότητα που έχουν οι δρόμοι μας, τα πεζοδρόμια μας, τα μπαλκόνια μας και όλα τα άλλα γύρω μας". - Λευτέρης Γιοβανίδης

Ποιο ρόλο ερμηνεύετε στην παράσταση;
Μ.Μ.:
Ερμηνεύω το ρόλο της Γωγώς, μιας γυναίκας που ασφυκτιά, εγκλωβισμένη σε μια μικρή κοινωνία όπου ο άντρας είναι ο αφέντης του σπιτιού. Χωρίς παιδιά, παρόλο που το μοναδικό όνειρο της ήταν να κάνει οικογένεια, προδομένη από τον σύζυγο που έχει ερωμένη και την υποτιμά σαν άνθρωπο λόγω της χαμηλής της μόρφωσης και κυρίως της αριστερής πολιτικής της κληρονομιάς, αναζητά την ελευθερία της.
Γ.Γ.: Ερμηνεύω τον ρόλο του Μήτσου. Μια προσωπικότητα, που μπορεί να φαίνεται το άξεστο και η αγένεια του χαρακτήρα του, στην πρώτη ανάγνωση, αλλά στο βάθος είναι ένας πληγωμένος άνθρωπος, από τις συνθήκες των βιωμάτων του. Ζει το δικό του δράμα. Με την τραγικότητά του συμπάσχουμε και ταυτόχρονα γελάμε.

Ήταν πρόκληση για εσάς η προσέγγιση ενός βαθιά προβληματικού χαρακτήρα;
Μ.Μ.:
Όλοι οι ρόλοι είναι πρόκληση καθότι πιστεύω ότι δεν υπάρχουν προβληματικοί χαρακτήρες, αλλά άνθρωποι σύνθετοι γεμάτοι αντιθέσεις.
Γ.Γ.: Δεν υπάρχει χαρακτήρας στην ζωή και στο θέατρο που να είναι τέλειος. Την προβληματικότητα των χαρακτήρων ψάχνουμε στο θέατρο, προσπαθώντας να βρούμε τρόπους να λειάνουμε την αρρώστια τους και να τους δώσουμε μια ανάσα ζωή.  

"Πιστεύω ότι οι Έλληνες γενικότερα βρίσκονται αυτή την στιγμή στο σημαντικότερο σταυροδρόμι και πρέπει να κάνουν μια επιλογή. Αυτό της εξέλιξης του ανθρώπου ή αυτό της οπισθοδρόμησης". - Μπέσσυ Μάλφα

Πιστεύετε ότι οι αντιθέσεις και τα δίπολα πάνω στα οποία αναπτύσσονται οι ήρωες, συνθέτουν το προφίλ του Νεοέλληνα; Ποιες πτυχές της σύγχρονης ελληνικής πραγματικότητας αναγνωρίζετε μέσα από το έργο;
Λ.Γ.:
Νομίζω ότι ο καθένας μας κρυμμένος στον μικρόκοσμό του δεν έχει πλήρη εικόνα της ελληνικής κοινωνίας, το πώς αναπτύσσεται, πώς πιθανά συντηρητικοποιείται, πώς εξακολουθούν να διατηρούνται ξεπερασμένες απόψεις αλλά και η προγονολατρεία μας. Είμαστε ένας λαός που σίγουρα ο τόπος που έχουμε γεννηθεί, με το φως του, τη θάλασσα του, μας έχει επηρεάσει στον απόλυτο βαθμό ως ιδιοσυγκρασίες. Έχουμε ένα ξεχωριστό μεσογειακό ταμπεραμέντο συνδυάζοντας το άσπρο με το μαύρο, την αγάπη με το φθόνο και το φιλότιμο με την αχαριστία.
Μ.Μ.: Πιστεύω ότι οι Έλληνες γενικότερα βρίσκονται αυτή την στιγμή στο σημαντικότερο σταυροδρόμι και πρέπει να κάνουν μια επιλογή. Αυτό της εξέλιξης του ανθρώπου ή αυτό της οπισθοδρόμησης.
Γ.Γ.: Τα δίπολα πάνω στα οποία αναπτύσσονται οι ήρωες, δεν συνθέτουν μόνο το προφίλ του Νεοέλληνα, αλλά του ανθρώπου ευρύτερα. Οι συνθήκες αλλάζουν μόνο και οι ιδιαιτερότητες του βιοκλίματος. Ωστόσο, τα προβλήματα παραμένουν τα ίδια. Ο ψυχικός μόχθος του, για το πώς θα σκαπουλάρει πιο γλυκά την ουτοπία της ύπαρξης του.

Ο ελέφας
Οι Βαγγέλης Δαούσης και Στεφανία Ζώρα συμπρωταγωνιστούν με τους Γιώργο Γιαννόπουλο και Μπέσσυ Μάλφα στη σαρκαστική σκληρόπικρη κωμωδία του Κώστα Μποσταντζόγλου, με πρωταγωνιστές ήρωες τρομακτικά οικείους που μέσα στην ημιμάθειά τους πιστεύουν ότι τα ξέρουν όλα.

Μπορούμε τελικά να προσδιορίσουμε το είδος του έργου; Εσείς που θα το κατατάσσατε;
Λ.Γ.:
Μια μαύρη ανατρεπτική κωμωδία. Κωμωδία όχι επειδή έχει την αστεία ατάκα της φάρσας αλλά γιατί μέσα από την υπονόμευση των ηρώων από τον συγγραφέα δημιουργεί κωμικές καταστάσεις. Το δράμα μιας γυναίκας βλέπουμε βασικά. Τον πόνο της μας περιγράφει, αλλά το χιούμορ και η ανατροπή υπάρχει πάντα μέσα στο έργο ακόμα κι εκεί που δεν το περιμένουμε.

"Αν ήθελα να αφήσω ένα αποτύπωμα ως καλλιτέχνης, θα ήταν να ανατρέψω την υποκρισία των ανθρώπων". - Γιώργος Γιαννόπουλος

Ήταν πρόκληση για εσάς η ιδιαίτερα αθυρόστομη γλώσσα στην οποία είναι γραμμένο το έργο;
Λ.Γ.:
Μα η κακοποίηση της ελληνικής γλώσσας είναι κάτι που το συναντάμε καθημερινά. Ακόμα και από στόματα ανθρώπων που θεωρητικά θα όφειλαν να μιλάνε σωστά ελληνικά. Συνειδητά ο συγγραφέας επέλεξε οι ήρωες να κακοποιούν τα ελληνικά που μιλάνε. Έχει ξεχωριστό ενδιαφέρον και η ντοπιολαλιά που χρησιμοποιούν.
Γ.Γ.: Καθόλου. Γιατί αν ήθελα να αφήσω ένα αποτύπωμα ως καλλιτέχνης, θα ήταν να ανατρέψω την υποκρισία των ανθρώπων. Με ενοχλεί η ίδια η λέξη, και οραματίζομαι στο μέλλον να μιλάνε οι άνθρωποι όπως τους καυλώνει, λέγοντας τα πράγματα με το όνομα τους, χωρίς σεμνοτυφίες και περιορισμούς. Μια συνθήκη αναγκαία βάζω μόνο, να μην προσβάλει ο ένας τον άλλον. Μιλήστε ελεύθερα και ας πάμε να γαμηθούμε όλοι μας…

Ο ελέφας

"Ένα ταπεινό πιάτο φακές και ένας διακοσμητικός τσιμεντένιος κύκνος αποτελούν για τον συγγραφέα, όχι τυχαία, τα σύμβολα του έργου”. Πώς αξιοποιείτε αυτούς τους συμβολισμούς στην παράσταση;
Λ.Γ.:
Ο συγγραφέας κατά την άποψη μου ήθελε να δείξει την έλλειψη αισθητικής του Νεοέλληνα. Είμαστε μια κοινωνία που δεν μας αρέσει το ωραίο. Ακόμα και όταν η πολιτεία με απλές παρεμβάσεις προσπαθεί να αναβαθμίσει τον δημόσιο χώρο, αυτές οι παρεμβάσεις βανδαλίζονται μέσα σε λίγο χρόνο. Κι αυτό δεν συμβαίνει μόνο στην επαρχία, συμβαίνει και στα αστικά κέντρα. Φοβάμαι ότι το μάτι μας έχει συνηθίσει να βλέπει το άσχημο και να μην ενοχλείται, να μην μας γεννιέται πια καμία ανάγκη αντίδρασης και διαμαρτυρίας για την ποιότητα που έχουν οι δρόμοι μας, τα πεζοδρόμια μας, τα μπαλκόνια μας και όλα τα άλλα γύρω μας.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Ο ελέφας

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 80 '

«Δεν λέμε μνήμη ελέφαντα;», ρωτάει ο Μήτσος. «Ο ελέφαντας δεν ξεχνά και εκδικείται το κακό που το έκανες». Αυτή η σκέψη κινεί τη βασική ηρωίδα που, κλεισμένη μέσα σε μια τοξική οικογένεια, προσπαθεί να βρει λύτρωση. Νιώθει σαν ένας ελέφαντας που δεν ξεχνά και ζητά πλέον να εκδικηθεί για το όποιο κακό της έχουν κάνει. Ο συγγραφέας με σκληρό χιούμορ μάς περιγράφει μια κοινωνία που διακατέχεται από αντιλήψεις ρατσιστικές και προγονοπληξία. Η ενδοοικογενειακή βία, η έλλειψη ηθικών αξιών αποτελούν κύρια χαρακτηριστικά της καθημερινότητας τους. Όλοι μας, στο μικρόκοσμό μας, θεωρούμε ότι αυτές οι συμπεριφορές δεν υπάρχουν πια στην σύγχρονη ελληνική κοινωνία. Κι όμως είναι υπαρκτές.

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Ηρώων Πολυτεχνείου & Βασ. Γεωργίου

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Stereophonic": Μια ελληνική θεατρική συμπαραγωγή υποψήφια για 13 βραβεία Τόνι!

Πρόκειται για την παράσταση σε συμπαραγωγή της ελληνικής Faliro House Productions, με θέμα την ιστορία μιας ροκ μπάντας.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/05/2024

Το "ΑΤΙΤΛΟΝ" της Αντωνίας Οικονόμου ξεκινάει δεύτερο κύκλο παρουσίασης

Η παρασταστική αλληγορία της Ελληνίδας χορογράφου έρχεται στο Σύγχρονο Θέατρο.

"Ρωμαίος και Ιουλιέτα": Το κλασικό έργο ως γέφυρα Ελλάδας και Τουρκίας στο Μέγαρο

Μετά την Άγκυρα και την Κωνσταντινούπολη, η συμπαραγωγή του Κρατικού Θεάτρου της Τουρκίας και του Μεγάρου Μουσικής σε σκηνοθεσία Λευτέρη Γιοβανίδη έρχεται στο Μέγαρο στις 16/5, με τις απαραίτητες τροποποιήσεις στην σαιξπηρική ιστορία και έναν πολυπολιτισμικό θίασο.

Μάθε με να φεύγω

Η πικρή ιστορία άτυχων ερώτων και μοναξιάς του Άκη Δήμου αποδίδεται από τον Γιάννη Σκουρλέτη με μία παράδοξη, queer σκηνική γλώσσα, που γοητεύει με τη δυναμική της. | Powered by Uber| Powered by Uber

Ένας εχθρός του λαού

Παράσταση συλλογικής αφηγηματικής φόρμας που αναδεικνύει το σημαντικού πολιτικού προβληματισμού ιψενικό έργο, αφήνοντας όμως σε δεύτερη μοίρα ζητήματα θεατρικότητας | Powered by Uber

Η "Βότκα μολότοφ" "σκάει" κι αυτό το καλοκαίρι

Η εκρηκτική κωμωδία της Ελένης Ράντου σε σκηνοθεσία Νικορέστη Χανιωτάκη και με τον Τάσο Χαλκιά ως Τσέχοφ επιστρέφει με καλοκαιρινή περιοδεία σε ανοικτά θέατρα της Αττικής.

"Uncanny valley": Οι Rimini Protokoll συμμετέχουν με περφόρμανς στο Athens Digital Arts Festival

Η γερμανική θεατρική ομάδα που δημιούργησε το επιδραστικό θεατρικό κίνημα Reality Trend έρχεται στο Ρεξ, με μια περφόρμανς με πρωταγωνιστή ένα ανθρωπόμορφο ρομπότ.