"Βάιζα": Ένα έργο για όλες τις φορές που το θέλαμε αλλά επιλέξαμε να μην μιλήσουμε ανεβάζει η Χριστίνα Ματθαίου

Η σκηνοθέτις γράφει για το πώς μετουσίωσε την εμπειρία της απώλειας σε μια παράσταση στο ΠΛΥΦΑ που, αντλώντας έμπνευση από τα έργα του Παντελή Μπουκάλα και τον μύθο της La Loba, αναδεικνύει τη δύναμη της γυναίκας και της κάθε θηλυκότητας και μιλά για τη βία που υφίσταται. Κεντρική ηρωίδα η Μηλιά, που δολοφονείται από τον πατέρα και τα αδέλφια της επειδή βρέθηκε «χαλασμένη» την πρώτη νύχτα του γάμου.

βάιζα © Βασίλης Τσεμπερλίδης

Η δημιουργία της "βάιζα" (ΕΤΥΜ. αρβαν. <κορίτσι, κόρη) ήρθε τη στιγμή που έπρεπε, σχεδόν επιβεβλημένα, να πιάσω τη ζωή μου από την αρχή. Να δω αν και πώς θέλω να υπάρχω μέσα στο θέατρο και τι τελικά έχω να πω. Τα κείμενα του Παντελή Μπουκάλα ("Μηλιά μου αμίλητη", "Ο Χριστός στα χιόνια") που έχω χρησιμοποιήσει με μάγεψαν από την πρώτη στιγμή που ήρθα σε επαφή μαζί τους. Ο ποιητικός μα σκληρός λόγος της "αμίλητης Μηλιάς" ήταν ο οδηγός μου για να μιλήσω για το πένθος και την απώλεια. Για όλες εκείνες τις φορές που ήθελα αλλά επέλεξα να μην μιλήσω. Για το κλάμα που πνίγηκε. 

Έχοντας βιώσει πολύ πρόσφατα την απώλεια του μπαμπά μου, ένιωθα ότι ο μόνος τρόπος που μπορούσα να πω αντίο ήταν μέσα από ένα έργο που μιλάει ακριβώς γι’ αυτό. Και μέσα από την παράσταση είπα τελικά αντίο σε τόσα πολλά. Σε έρωτες που χάθηκαν, στη σκόνη φίλων, αλλά κυρίως σε εμένα όπως με ήξερα μέχρι τότε. Η εμπειρία της απώλειας σε αλλάζει με τρόπους που δεν μπορείς να φανταστείς ή να καταλάβεις άμεσα. Τουλάχιστον όχι πριν να γίνει οριστική απουσία. Είναι σα να μαθαίνεις να ζεις από την αρχή.

Χριστίνα Ματθαίου
Χριστίνα Ματθαίου

Τέλος, αποχαιρέτησα την ίδια τη "βάιζα", την κόρη που δεν θα ήμουν πια, και ίσως ο ίδιος ο τίτλος της παράστασης μου αποκάλυψε ότι δεν τον είχα διαλέξει τυχαία. Όταν αφήνεις, τελικά, τα πράγματα που φεύγουν να φύγουν, ξαφνικά συνειδητοποιείς πόσος ελεύθερος χώρος υπάρχει. Χώρος κυρίως για να αναπνεύσεις. Και άνθρωποι που συντονίζουν την ανάσα τους με τη δική σου. Και αναπνέετε μαζί. Και η ανάσα σας γίνεται φωνή. Δική σας, της Μηλιάς, της κάθε βάιζας, κοριτσιού, κόρης και γυναίκας που με τον έναν ή τον άλλο τρόπο έχουμε να πούμε μια ιστορία κοινή.

Ο "Χριστός στα Χιόνια", το δεύτερο έργο αναφοράς μου, έχει έναν μοναδικό τρόπο να σε τοποθετεί απέναντι σε έναν καθρέφτη, τον καθρέφτη όλων αυτών που δεν μπόρεσες να είσαι. Ένας γιος που μαθαίνει τον κόσμο μέσα από τα ερωτήματα που θέτει στον πατέρα του, που, όσο οι νύχτες περνούν και μεγαλώνουν, η μνήμη του αρχίζει να σβήνει. Και τα ερωτήματα να μένουν αναπάντητα.

βάιζα
© Βασίλης Τσεμπερλίδης

Η "βάιζα", λοιπόν, που γεννήθηκε από την απώλεια και τη μνήμη, κατέληξε να μιλάει για τη δύναμη. Τη δύναμη που δεν ξέρεις ότι έχεις μέχρι να χρειαστεί να πατήσεις στα πόδια σου και να σηκωθείς μετά από μια μεγάλη πτώση. Τη δύναμη να μαθαίνεις ότι μπορείς να τα γκρεμίσεις όλα και να τα ξαναχτίσεις από την αρχή. Τη δύναμη να αναγνωρίζεις τα λάθη και τα σωστά σου. Τη δύναμη να ζεις. Όπως θέλεις. Να ζεις.

Η "βάιζά" μας είναι ένα έργο για όλες αυτές που μίλησαν πριν από εμάς και μας έδωσαν το δικαίωμα να λέμε τις ιστορίες τους. Για να μην ξεχαστούν μέσα στον χρόνο. Για να μείνουν για πάντα ζωντανές.

βάιζα
© Βασίλης Τσεμπερλίδης

Παίζουν οι ηθοποιοί Ναυσικά Κοριαλού, Λίνα Λαζαρή, Μαριαλένα Σκαρώνη, Γιολάντα Σοφούλη

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

βάιζα

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 90 '

Ορμώμενη από το Φεστιβάλ Off-Off Athens, η παράσταση αντλεί από τα έργα του Παντελή Μπουκάλα «Μηλιά μου αμίλητη» και «Ο Χριστός στα χιόνια» και εμπνέεται από τον μύθο της La Loba, όπως αυτός αποτυπώνεται στο βιβλίο της Κλαρίσα Πίνκολα Έστες «Γυναίκες που τρέχουν με τους Λύκους». Έτσι, συνθέτει μια παράσταση που μιλάει για τη δύναμη της θηλυκότητας. Βρισκόμαστε στη Μάνη, μέσα 19ου αιώνα. Μια νεαρή γυναίκα, η Μηλιά, δολοφονείται από τον πατέρα και τα αδέλφια της για να ξεπλυθεί η ντροπή της οικογένειας, αφού την πρώτη νύχτα του γάμου της βρέθηκε «χαλασμένη». Θάβεται ζωντανή σε λάκκο με πέτρες στην είσοδο του χωριού. Μόνο το κεφάλι της μένει έξω από το χώμα, μέχρι να πεθάνει. Τώρα η Μηλιά έχει φωνή. Τώρα η La Loba της δίνει τη δυνατότητα να πει την ιστορία της. Να αναγεννηθεί.

ΠΛΥΦΑ

Κορυτσάς 39

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Stereophonic": Μια ελληνική θεατρική συμπαραγωγή υποψήφια για 13 βραβεία Τόνι!

Πρόκειται για την παράσταση σε συμπαραγωγή της ελληνικής Faliro House Productions, με θέμα την ιστορία μιας ροκ μπάντας.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/05/2024

Το "ΑΤΙΤΛΟΝ" της Αντωνίας Οικονόμου ξεκινάει δεύτερο κύκλο παρουσίασης

Η παρασταστική αλληγορία της Ελληνίδας χορογράφου έρχεται στο Σύγχρονο Θέατρο.

"Ρωμαίος και Ιουλιέτα": Το κλασικό έργο ως γέφυρα Ελλάδας και Τουρκίας στο Μέγαρο

Μετά την Άγκυρα και την Κωνσταντινούπολη, η συμπαραγωγή του Κρατικού Θεάτρου της Τουρκίας και του Μεγάρου Μουσικής σε σκηνοθεσία Λευτέρη Γιοβανίδη έρχεται στο Μέγαρο στις 16/5, με τις απαραίτητες τροποποιήσεις στην σαιξπηρική ιστορία και έναν πολυπολιτισμικό θίασο.

Μάθε με να φεύγω

Η πικρή ιστορία άτυχων ερώτων και μοναξιάς του Άκη Δήμου αποδίδεται από τον Γιάννη Σκουρλέτη με μία παράδοξη, queer σκηνική γλώσσα, που γοητεύει με τη δυναμική της. | Powered by Uber| Powered by Uber

Ένας εχθρός του λαού

Παράσταση συλλογικής αφηγηματικής φόρμας που αναδεικνύει το σημαντικού πολιτικού προβληματισμού ιψενικό έργο, αφήνοντας όμως σε δεύτερη μοίρα ζητήματα θεατρικότητας | Powered by Uber

Η "Βότκα μολότοφ" "σκάει" κι αυτό το καλοκαίρι

Η εκρηκτική κωμωδία της Ελένης Ράντου σε σκηνοθεσία Νικορέστη Χανιωτάκη και με τον Τάσο Χαλκιά ως Τσέχοφ επιστρέφει με καλοκαιρινή περιοδεία σε ανοικτά θέατρα της Αττικής.

"Uncanny valley": Οι Rimini Protokoll συμμετέχουν με περφόρμανς στο Athens Digital Arts Festival

Η γερμανική θεατρική ομάδα που δημιούργησε το επιδραστικό θεατρικό κίνημα Reality Trend έρχεται στο Ρεξ, με μια περφόρμανς με πρωταγωνιστή ένα ανθρωπόμορφο ρομπότ.