Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος: "Δεν μπορεί να μην αφορά τον καλλιτέχνη το τι συμβαίνει στην κοινωνία"

Με αφορμή τη «Γέρμα», τη διασκευή του έργου του Λόρκα από τον Σάιμον Στόουν, που έρχεται από την 1/11 στο θέατρο Πόρτα, μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη της παράστασης για τη μέθοδό του, τη γνώμη του για τις διασκευές, την ατεκνία και την πρωταγωνίστριά του Μαρία Κίτσου.

Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος

"Σε όλους τους αιώνες, το καλό θέατρο ήταν κοινωνικό". Αυτή είναι η φράση που κρατώ από τη συζήτησή μου με τον ιδρυτή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου, Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο, που φέρνει στη σκηνή του ένα έργο τοι οποίο εξερευνά τη θέση της γυναίκας στη σύγχρονη πραγματικότητα. Ο λόγος για τη "Γέρμα" – όχι, όμως, εκείνη που συμπληρώνει την τριλογία της υπαίθρου του σπουδαίου Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα, αλλά τη μεταφορά της στο σήμερα από τον Σάιμον Στόουν (από 1/11, θέατρο Πόρτα).

Γέρμα
© Πάτροκλος Σκαφίδας

Τον κεντρικό ρόλο ερμηνεύει η συγκλονιστική Μαρία Κίτσου, έχοντας στο πλάι της έναν ικανό θίασο, αποτελούμενο από τους Ιωσήφ Ιωσηφίδη (ο σύζυγος), Ασπασία Κράλλη, Μαριάννα Μαριγώνη (που ερμηνεύουν ρόλους που δεν υπήρχαν στο πρωτότυπο, αυτούς της μητέρας και της φίλης της βασικής ηρωίδας, αντίστοιχα), Τατιάνα Πίττα και Χάρη Χαραλάμπους-Καζέπη.

Από τον Λόρκα στον Στόουν

Ήταν το 1934 όταν ο Ισπανός δραματουργός με το τραγικό τέλος παρουσίασε στη Μαδρίτη τη "Γέρμα", που στη γλώσσα του θα πει "άγονη" ή "στέρφα". Όπως υποδεικνύει αυτή η τελευταία, σχεδόν βίαιη λέξη, το κείμενο αφηγείται την ιστορία μιας παντρεμένης γυναίκας που δεν μπορούσε να αποκτήσει παιδί, όσο και αν το ήθελε ή προσπαθούσε.

"Δεν θέλω να προσδιορίζομαι ως πιστός σε ένα κείμενο"
-Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος

Το γεγονός αυτό βασανίζει την ψυχή της, την κάνει να αισθάνεται άδεια, αλλά διαβρώνει και τη σχέση της με τον άντρα της. Ο ποιητικός ρεαλισμός είναι το νήμα που συνδέει την Ανδαλουσία του 20ού με το Λονδίνο του 21ου, σύμφωνα με τον Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο, ο οποίος παρατηρεί ότι και τότε και τώρα –αν και σε μικρότερο βαθμό– οι γυναίκες που έχουν προβλήματα στην τεκνοποίηση δεν αντιμετωπίζονται θετικά και γίνονται αντικείμενο κουτσομπολιού.

Γέρμα
© Πάτροκλος Σκαφίδας

Ερχόμενοι, λοιπόν, στην καινούργια εκδοχή του Στόουν (που παρουσιάστηκε με επιτυχία στο γνωστό για τις επανεκτελέσεις των κλασικών θέατρο Young Vic), βλέπουμε μια "Γέρμα" που είναι επιτυχημένη μπλόγκερ και δημοσιογράφος. Ο άντρας της δεν είναι κάποιος γαιοκτήμονας στην ύπαιθρο, αλλά ένας εξίσου επιτυχημένος επιχειρηματίας, που ζει στην πόλη.

"Τη Μαρία Κίτσου την είχα ξεχωρίσει από όταν ήταν μαθήτριά μου στο Εθνικό"
-Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος

Στο παιχνίδι μπαίνει επίσης ένα ιατροτεχνολογικό επίτευγμα που δεν υπήρχε στην εποχή του Λόρκα, δηλαδή η εξωσωματική γονιμοποίηση, που δίνει κάποια ελπίδα, αν και αποβαίνει άκαρπη. Το ζευγάρι οδηγείται σε αδιέξοδο, με την απιστία να καραδοκεί και την κεντρική ηρωίδα να εσωτερικεύει το πρόβλημά της σε βαθμό που καταστρέφει την ψυχική της υγεία αλλά και, συνολικά, τη ζωή της.

Γέρμα
©Patroklos_Skafidas

Με τη ματιά του σκηνοθέτη

Ρωτώντας τον Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο πώς αντιμετώπισε το κείμενο αυτό, μου εκμυστηρεύτηκε τη μέθοδό του για κάθε νέα σκηνοθετική του περιπέτεια: "Μου αρέσει πολύ να το καταλαβαίνω ουσιαστικά και αυτό σημαίνει ότι προσπαθώ να μπω βαθιά στο κείμενο, επιχειρώντας πολλαπλές αναγνώσεις. Κι αν είναι πραγματικά καλό, τότε δεν πρόκειται να γίνει βαρετό. Έπειτα, η δουλειά μου μοιάζει με την κατασκευή ενός παζλ, το οποίο, όμως, χρειάζεται πρώτα να διαλυθεί σε κομμάτια και έπειτα να συναρμολογηθεί πάλι. Στη διαδικασία αυτή, βέβαια, ο θεατής παίζει πολύ μεγάλο ρόλο: ουσιαστικά είναι και ο ίδιος ένας σκηνοθέτης, καθώς βλέπει την παράσταση με τη δική του ματιά".

Γέρμα
© Πάτροκλος Σκαφίδας

Σχολιάζοντας τον κοινωνικό προβληματισμό του έργου, υπογράμμισε ότι, γενικότερα, δεν μπορεί να μην αφορά τον καλλιτέχνη και το έργο που επιλέγει το τι συμβαίνει γύρω του, κάνοντας αναφορά και στον πόλεμο που καταστρέφει την Παλαιστίνη. Πολύ σαφής ήταν και η θέση του σχετικά με τις "παρεμβάσεις" νεότερων καλλιτεχνών σε έργα που έχουν καθιερωθεί (όπως συμβαίνει και στη "Γέρμα"), γεγονός που φέρνει αντιδράσεις στο ελληνικό κοινό αν κρίνουμε από τη φετινή Επίδαυρο: "Δεν θέλω να προσδιορίζομαι ως πιστός σε ένα κείμενο, παρότι αυτό είναι που φέρνω στη σκηνή. Δεν ανήκω σε στρατόπεδο να λέω ότι "το σέβομαι” – το τι σέβομαι είναι υπόθεση δική μου". Φυσικά, δεν θα μπορούσαμε να μη μιλήσουμε και για την ηθοποιό που ερμηνεύει την κεντρική ηρωίδα, τη Μαρία Κίτσου, η οποία υπήρξε μαθήτριά του στο Εθνικό. "Την είχα ξεχωρίσει από τότε", παραδέχεται, χαρακτηρίζοντάς την ευφυή και συμπληρώνοντας: "Θαυμάζω την ενέργεια και τη δύναμή της επάνω στη σκηνή. Είναι ένα πλάσμα που αγαπώ".

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Γέρμα

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 100 '

Στη σύγχρονη αυτή διασκευή του ομώνυμου έργου του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα συναντάμε τους ήρωες στο σήμερα, επαγγελματικά επιτυχημένους και πολλά υποσχόμενους. Η γυναίκα είναι δημοσιογράφος και μπλόγκερ με μεγάλο αριθμό ακολούθων, ο άντρας της πετυχημένος επιχειρηματίας. Ο κόσμος τους δοκιμάζεται και διαλύεται λόγω της ατεκνίας. Η σχέση του ζευγαριού φθείρεται σταδιακά, ενώ παρακολουθούμε την εμμονή της ηρωίδας να αποκτήσει παιδί, τις εξωσωματικές να αποτυγχάνουν διαρκώς και τον σύζυγο να αδυνατεί να παρακολουθήσει τον αδιέξοδο αυτόν αγώνα. Στο σημερινό Λονδίνο, η ηρωίδα του Σάιμον Στόουν εσωτερικεύει την εμμονή της μητρότητας σε σύγκρουση με το περιβάλλον της, σε σημείο να καταστρέψει την ψυχική υγεία, την καριέρα, τη ζωή της.

Πόρτα

Λεωφ. Μεσογείων 59, Αμπελόκηποι

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Μαντώ, Κώστας Μπίγαλης, Σοφία Βόσσου και Πωλίνα μιλούν για το "Reunion The Musical" σε μια κοινή συνέντευξη

Οι τέσσερις αγαπημένοι ερμηνευτές πρωταγωνιστούν στο πρωτότυπο μιούζικαλ της Θέμιδας Μαρσέλλου που έχει στον πυρήνα του τα 90s, πλάι σε ένα θίασο γεμάτο ενέργεια (Παλλάς, από 17/5).

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
16/05/2024

"Stereophonic": Μια ελληνική θεατρική συμπαραγωγή υποψήφια για 13 βραβεία Τόνι!

Πρόκειται για την παράσταση σε συμπαραγωγή της ελληνικής Faliro House Productions, με θέμα την ιστορία μιας ροκ μπάντας.

Το "ΑΤΙΤΛΟΝ" της Αντωνίας Οικονόμου ξεκινάει δεύτερο κύκλο παρουσίασης

Η παρασταστική αλληγορία της Ελληνίδας χορογράφου έρχεται στο Σύγχρονο Θέατρο.

"Ρωμαίος και Ιουλιέτα": Το κλασικό έργο ως γέφυρα Ελλάδας και Τουρκίας στο Μέγαρο

Μετά την Άγκυρα και την Κωνσταντινούπολη, η συμπαραγωγή του Κρατικού Θεάτρου της Τουρκίας και του Μεγάρου Μουσικής σε σκηνοθεσία Λευτέρη Γιοβανίδη έρχεται στο Μέγαρο στις 16/5, με τις απαραίτητες τροποποιήσεις στην σαιξπηρική ιστορία και έναν πολυπολιτισμικό θίασο.

Μάθε με να φεύγω

Η πικρή ιστορία άτυχων ερώτων και μοναξιάς του Άκη Δήμου αποδίδεται από τον Γιάννη Σκουρλέτη με μία παράδοξη, queer σκηνική γλώσσα, που γοητεύει με τη δυναμική της. | Powered by Uber| Powered by Uber

Ένας εχθρός του λαού

Παράσταση συλλογικής αφηγηματικής φόρμας που αναδεικνύει το σημαντικού πολιτικού προβληματισμού ιψενικό έργο, αφήνοντας όμως σε δεύτερη μοίρα ζητήματα θεατρικότητας | Powered by Uber

Η "Βότκα μολότοφ" "σκάει" κι αυτό το καλοκαίρι

Η εκρηκτική κωμωδία της Ελένης Ράντου σε σκηνοθεσία Νικορέστη Χανιωτάκη και με τον Τάσο Χαλκιά ως Τσέχοφ επιστρέφει με καλοκαιρινή περιοδεία σε ανοικτά θέατρα της Αττικής.