Μάριος Ποντίκας: Δίνοντας φωνή στο τραύμα της νεότερης Ελλάδας

Εν αναμονή και του νέου ανεβάσματος του έργου του "Γάμος" από το θέατρο Επί Κολωνώ, αποχαιρετούμε τον συγγραφέα που έφυγε πρόσφατα, αφήνοντας μια πολύτιμη πνευματική παρακαταθήκη.

Μάριος Ποντίκας

Μέσα από 15 θεατρικά έργα ο Μάριος Ποντίκας, που έφυγε από τη ζωή στις 17 Σεπτεμβρίου, αιχμαλώτισε σαράντα χρόνια ελληνικής πραγματικότητας. Ξεκινώντας μέσα στη δικτατορία, το 1971 και αφήνοντας το τελευταίο του κείμενο το 2011, κατέγραψε με την αιχμηρή αλλά μαζί και τρυφερή γραφή του την πολύμορφη διαδρομή της διαρκώς μετασχηματιζόμενης ελληνικής συνθήκης - αναδεικνύοντας ως σταθερό πυρήνα της τον άνθρωπο και την ηθική, ατομική του ευθύνη, η οποία μοιραία γίνεται και συλλογική. Τα περισσότερα έργα του παίχτηκαν στη Στοά, που τον σύστησε στο κοινό ανεβάζοντας την άνοιξη του 1972 την "Πανοραμική θέα μιας νυχτερινής εργασίας", αλλά και στο Θέατρο Τέχνης, στο Εθνικό (του Διοικητικού Συμβουλίου του οποίου διετέλεσε μέλος), στο ΚΘΒΕ, στο Θεσσαλικό Θέατρο, κ.α., ενώ παράλληλα υπέγραψε έργα για το ραδιόφωνο, διηγήματα καθώς και διασκευές λογοτεχνικών κειμένων για την τηλεόραση.

Θεατές
"Θεατές", Εθνικό Θέατρο, 2013

Μεγαλωμένος καθώς ήταν στο ταραγμένο κλίμα της μετεμφυλιακής Ελλάδας (έ.γ. 1942), ο Ποντίκας ενσωμάτωσε στο θέατρό του αυτή την πραγματικότητα, μετουσιώνοντάς την με αξιοσημείωτη δεινότητα σε ένα άκρως διεισδυτικό, ρεαλιστικό όσο και υπαινικτικό, θέατρο. Καθώς τα πρώτα του έργα γράφτηκαν μέσα στη δικτατορία ("Πανοραμική θέα" - 1971, "Ο Λάκκος και η φάβα" - 1972, "Το τρομπόνι" - 1973), αποτύπωσαν με ευθύτητα -αν και έμμεση γλώσσα- τον ζόφο της περιόδου, ενώ ειδικά το "Τρομπόνι" ανέβασε στη σκηνή (όχι χωρίς συνέπειες για τον θίασο στη Θεσσαλονίκη που το παρουσίασε σε πανελλήνια πρεμιέρα) το πλέον επαχθές πρόσωπο του καθεστώτος: τα βασανιστήρια των αντιφρονούντων.

Γάμος
Νίκος Βαρδακαστάνης©
"Γάμος", Θέατρο Σταθμός, 2020

Στα χρόνια και τα έργα που ακολούθησαν, ο Ποντίκας συνέχισε να μεταχειρίζεται ως υλικό του την ελληνική κοινωνία, καταλήγοντας να συνθέσει ένα δραματουργικό "χάρτη" των μετασχηματισμών και των μεταμορφώσεών της - χωρίς να ξεχνάει ότι είναι δημιουργός και, άρα, το σταθερό ζητούμενο είναι η σύνθεση ζωντανών, σκηνικά λειτουργικών έργων. Τέτοια έγραψε, τόσο αυτά που ανήκουν στην κύρια δημιουργική περίοδο, όπου το ύφος του ήταν κοντύτερα σε ό,τι ορίζεται ως "ρεαλισμός", όσο και στην τελευταία φάση της δραματουργίας του, όπου στράφηκε θεματολογικά στους αρχαίους μύθους και υφολογικά οδηγήθηκε στον συμβολισμό ή την αφαίρεση ("Ο Δολοφόνος του Λάιου και τα Κοράκια" - 2004, "Η Κασσάνδρα απευθύνεται στους νεκρούς" - 2007 -δεν είναι τυχαίο ότι το ανέβασε ο μετρ του τελετουργικού θεάτρου, Θόδωρος Τερζόπουλος-, "Χλιμίντρισμα" - 2011) - μιλώντας όμως και πάλι, από άλλο δρόμο, για το τώρα του κόσμου μας

Γάμος
Γιώργος Χατζηνικολάου_Μαρία Αναματερού©
Ο "Γάμος" θα ανεβεί αυτή τη σεζόν στο Επί Κολωνώ

Εξάλλου, ήδη από τα έργα της πρώτης φάσης, ο Ποντίκας διαρρύγνυε σταθερά τον ρεαλισμό χρησιμοποιώντας την ειρωνεία, την παρωδία, ακόμη και τον σουρεαλισμό ή και δραματουργικά στοιχεία που φλερτάρουν με τη σύγχρονη περφόρμανς, όπως στο "Γάμο", όπου πρωταγωνιστεί επί σκηνής το τυλιγμένο εξολοκλήρου με γάζες σώμα της (βουβής) ηρωίδας, θύματος βιασμού που αυτοπυρπολήθηκε.

Διαβάστε Επίσης

Τα πρόσωπα και τα θέματά του, καίρια επιλεγμένα, απηχούν μέχρι σήμερα την αναγκαιότητα που τα γέννησε και που τα καθιστά ακόμη ζωντανά. Οι "Θεατές" (1979), για παράδειγμα, ενώ αναφέρονται στη μετεμφυλιακή Ελλάδα, ανοίγουν ένα συνολικό σχόλιο για τον εφησυχασμό του καθημερινού πολίτη απέναντι στην κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα που τον καταπίνει, ενώ αυτός προτιμά να την παρακολουθεί ηδονοβλεπτικά από την κλειδαρότρυπα  - έργο που βρήκε τη θέση του στο ρεπερτόριο του Εθνικού το 2013, σε μια παράσταση σκηνοθετημένη από την Κατερίνα Ευαγγελάτου. Ή ο "Ορθός Λόγος", στην κορύφωση της δεκαετίας του ’80 (1987), που απεικονίζει την κοινωνική ελίτ να βουλιάζει στο τέλμα της διαφθοράς της. Και, βέβαια, ο "Γάμος", έργο του 1980, όπου μια νεαρή κοπέλα αναγκάζεται από την οικογένειά της να παντρευτεί τον βιαστή της προκειμένου να αποφευχθεί το σκάνδαλο. 

Διαβάστε Επίσης

Με θέμα σοκαραστικά επίκαιρο, ο "Γάμος" είναι το έργο του Ποντίκα που παίχτηκε πιο πρόσφατα (στο θέατρο Σταθμός, το χειμώνα του 2020, σε συν-σκηνοθεσία Κώστα Παπακωνσταντίνου και Αγγελικής Μαρίνου), ενώ έχει ήδη συμπεριληφθεί στο φετινό ρεπερτόριο του θεάτρου Επί Κολωνώ, σε σκηνοθεσία της Ελένης Σκότη.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το "Farewell / Εν τόπω χλοερώ" είναι αφιερωμένο σε όσους δεν θα έρθουν αλλά έστειλαν καρτούλα αλλαγής

Η Βάσια Ατταριάν και η ομάδα Ντουθ επανέρχονται μετά το talk of the town "Nostalgia generation" και μοιράζονται μαζί μας αποκλειστικά ένα σημείωμα με εξαιρετικές αφιερώσεις.

ΓΡΑΦΕΙ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟς ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟς
13/05/2024

Νέες φωτογραφίες από τη "Γραμμή του ορίζοντος" του Εθνικού

Ρίχνουμε μια ματιά στο σκηνικό σύμπαν της νέας και τελευταίας παράστασης που ετοιμάζει η Πειραματική για φέτος, η οποία παρουσιάζει στη σκηνή το εμβληματικό βιβλίο του Χρήστου Βακαλόπουλου.

"Η Θάλασσα κι ο Γέρος": Ένα νέο έργο με τον Τάσιο Νούσια, σε καλοκαιρινή περιοδεία

Ανακαλύψτε τους σταθμούς της νέας παράστασης που σκηνοθετεί η Μαρλέν Καμίνκσι και που βασίζεται στο αριστούργημα του Έρνεστ Χέμινγουεϊ "Ο γέρος και η θάλασσα".

Eurovision 2024: Μαντώ, Κώστας Μπίγαλης, Σοφία Βόσσου και Πωλίνα μας λένε ποια τραγούδια ξεχωρίζουν από την αρχή της διοργάνωσης μέχρι σήμερα

Οι τέσσερις πρωταγωνιστές του "Reunion The Musical" και αγαπημένοι ερμηνευτές απαντούν με αφορμή την 68η διοργάνωση του διαγωνισμού τραγουδιού της Eurovision ποια είναι τα τραγούδια που δεν ξεχνούν (εκτός από τα δικά τους φυσικά!).

Το "Matilda The Musical" έρχεται στο Παλλάς τη νέα σεζόν 2024-25 και ετοιμάζει πρώτη ακρόαση για παιδιά

Η Θέμις Μαρσέλλου ετοιμάζει μια νέα υπερπαραγωγή του πολυβραβευμένου μιούζικαλ των Ντένις Κέλι και Τιμ Μίντσιν που βασίζεται στο ομώνυμο βιβλίο του Ρόαλντ Νταλ και ανακοινώνει ακρόαση για κορίτσια και αγόρια 6-13 ετών.

42 θεατρικές παραστάσεις που συνεχίζονται μετά το Πάσχα

Σημαντικά έργα της παγκόσμιας δραματουργίας, η ελληνική δραματουργία σε πολλές διαφορετικές εκφάνσεις, ερευνητικό θέατρο, δικαστικό δράμα και μυστήριο, θέατρο έξω από το θέατρο και ιστορίες αληθινών προσώπων που ενέπνευσαν θεατρικά έργα. Όλα αυτά συμπεριλαμβάνονται στο σύνολο των θεατρικών παραστάσεων που συνεχίζονται μετά το Πάσχα, δίνοντάς μας μια ακόμα ευκαιρία για ανοιξιάτικες εξορμήσεις στη θεατρική Αθήνα.