Λάμπρος Φισφής: «Το stand up comedy δεν πρέπει να γίνει το νέο frozen yogurt»

Με αφορμή το πρώτο Avaton International Comedy Festival στο Άβατον (8-14/6), ο Λάμπρος Φισφής μιλάει στον Νίκο Βουλαλά για τη δυναμική του stand up comedy στην Ελλάδα.

Λάμπρος Φισφής: «Το stand up comedy δεν πρέπει να γίνει το νέο frozen yogurt»

Το πρώτο Avaton International Comedy Festival στο Άβατον (8-14/6) υπόσχεται μια γελαστή εβδομάδα με Έλληνες και ξένους γνωστούς κωμικούς. Με αφορμή το φεστιβάλ, ο Λάμπρος Φισφής μιλάει στον Νίκο Βουλαλά για τη δυναμική του stand up comedy στην Ελλάδα, την εξίσωση που υπολογίζει πόσο καλός κωμικός είναι κάποιος και τις δυσκολίες τού να είσαι Δίδυμος.

Λάμπρος Φισφής: «Το stand up comedy δεν πρέπει να γίνει το νέο frozen yogurt» - εικόνα 1

Μπορείς να μας συστηθείς;
Με λένε Λάμπρο Φισφή, είμαι 31 ετών και Δίδυμος.

Πώς σε έχει επηρεάσει το ζώδιο;
Στην Ελλάδα έχω αντιμετωπίσει μεγάλες δυσκολίες. Αλλά μόνο εδώ υπάρχει αρνητικό στίγμα στους Δίδυμους. Γι’ αυτό έχω παντρευτεί ξένη. Στην Ολλανδία στίγμα θεωρείται να πιστεύεις στα ζώδια.

Πώς βρέθηκες να κάνεις stand up comedy στην Ολλανδία;
Πήγα αμέσως μετά το στρατό. Πέρασα πολύ δύσκολα, διότι οι Ολλανδοί είναι ένα πολύ αυστηρό και συγκρατημένο κοινό. Μου έχουν πει: «Ήσουν καταπληκτικός, χαμογελούσαμε όλη την ώρα». Δούλεψα πολύ για να κατακτήσω κάτι. Αρχικά σου δίνουν ένα πεντάλεπτο χωρίς να πληρωθείς και συνεχίζεις να χτίζεις, από το πεντάλεπτο στο επτάλεπτο κ.ο.κ. Τα πρώτα τρία χρόνια δεν έβγαζα λεφτά. Πληρωνόμουν σε μπίρες.

Έχεις όμως ένα αντικίνητρο, για να μη γίνεις αλκοολικός, να μη γίνεσαι καλύτερος. Κάποια στιγμή κέρδισα ένα διαγωνισμό, οπότε έκλεισα συμβόλαιο με το Comedy Club του Άμστερνταμ. Στην Ελλάδα γύρισα γιατί ήθελα να κάνω stand up σε μια κουλτούρα και μια γλώσσα που γνωρίζω καλύτερα. Πάντως, στο εξωτερικό έμαθα ότι από το πεντάλεπτο στο επτάλεπτο υπάρχει απόσταση δουλειάς τριών μηνών.

Πώς προετοιμάζεσαι για να βγεις στη σκηνή;
Βλέπω τον κόσμο να μπαίνει και τους κατατάσσω δημογραφικά. Έτσι έχω μια πρώτη εκτίμηση και στην πορεία κάνω διορθωτικές κινήσεις. Κάθε δευτερόλεπτο εκτιμάς την κατάσταση. Δεν μπαίνεις ποτέ στον αυτόματο πιλότο.

Το ότι ο καθένας έχει μια προσωπική αίσθηση του χιούμορ σε περιορίζει;
Θεωρώ ότι πρέπει να βρεις ένα δρόμο ανάμεσα σε όσα θέλεις να πεις και όσα θέλει να ακούσει ο κόσμος.

Με ποια θέματα καταπιάνεσαι;
Ασχολούμαι αυτοσαρκαστικά με τον εαυτό μου και συζητάω για θέματα που ζούμε όλοι, αλλά δεν τα συζητάμε, όπως τα περιστέρια, τα καροτσάκια στα σούπερ μάρκετ, τα κουδούνια στις πολυκατοικίες. Βρίσκω λεπτομέρειες της καθημερινότητας και τους δίνω μιαν αξία που δεν έχουν.

Με ποια δεν ασχολείσαι;
Με φοβίζει το θέμα της θρησκείας. Όταν έκανα ένα σκετς για τον Χριστό στο «Κάψε το σενάριο», έλαβα χυδαία μηνύματα από χριστιανούς. Δεν ασχολούμαι με τις γυναίκες, διότι θα με χωρίσει η σύζυγός μου. Γενικά δεν μου αρέσουν τα κλισέ περί σεξ και αντρών - γυναικών, διότι δεν θέλω να τα διαιωνίζω. Επίσης δεν καίγομαι για την πολιτική.

Σου αρέσει να εμπλέκεις τον ­κόσμο στις παραστάσεις σου;
Μου αρέσει από τότε που κατάφερα να το κάνω καλά, χωρίς να προσβάλλω και να γελοιοποιώ. Αυτή η αλληλεπίδραση με το κοινό κάνει κάθε παράσταση μοναδική. Βέβαια έχω «θυσιάσει» θεατές για να μάθω πώς να το κάνω!

Λάμπρος Φισφής: «Το stand up comedy δεν πρέπει να γίνει το νέο frozen yogurt» - εικόνα 2

Απογοητεύεσαι όταν ένα αστείο που έχεις δουλέψει δεν πιάνει;
Θα βρω τρόπο να το σώσω.

Εννοώ αν σε απογοητεύει, ενώ θα ήταν πιο εύκολο να πεις μια βρισιά ή ένα σεξουαλικό υπονοούμενο.
Δεν με απογοητεύει, με ξαφνιάζει­ που ξεκαρδιζόμαστε όταν ακούμε­ αστεία από το τρίπτυχο «γεννητικά­ όργανα - εκκρίσεις - βωμολοχίες». Είναι σαν να έχεις ένα δεκάχρονο μπροστά σου και να λέει: «Ω, είπε μαλάκας»! Ωστόσο ένα μεγάλο ποσοστό σού το αναγνωρίζει όταν δεν καταφεύγεις σε αυτό το τρίπτυχο.

Θα μάθουμε κάποτε να εκτιμάμε το εκλεπτυσμένο χιούμορ;
Δεν είμαστε στον καλύτερο δρόμο. Ο Έλληνας λατρεύει το φτηνό λογοπαίγνιο ή την εκτόνωση, αλλά αυτό δεν είναι κωμωδία. Ο Σεφερλής, ας πούμε, έχει δουλέψει πάρα πολύ και κάνει πολύ καλά αυτό που κάνει. Εγώ όμως δεν γελάω με τον Σεφερλή. Στο εξωτερικό αυτό το χιούμορ παίρνει γιουχάισμα.

Πώς αποφασίσατε με τον Δημήτρη Μακαλιά να διοργανώσετε το Avaton International Comedy Festival;
Οι νέες μορφές κωμωδίας, όπως το stand up και το improv, πρέπει να έχουν ένα φεστιβάλ. Εφόσον αυτή είναι η δουλειά μας, γιατί να μη μαζέψουμε δέκα κωμικούς που πιστεύουμε ότι θα κάνουν μια καλή παράσταση ή να φέρουμε κάποιους από το εξωτερικό που θέλουν να εμφανιστούν στην Ελλάδα;

Έχουμε­ επιλέξει τις παραστάσεις με πολύ αυστηρά κριτήρια, για να δώσουμε την ευκαιρία στον κόσμο να γελάσει αλλά και να δει τι κινείται διεθνώς. Η αγορά της κωμωδίας έχει γίνει παγκόσμια και οι ξένοι κωμικοί ταξιδεύουν παντού. Η Ελλάδα πρέπει να μπει σε αυτήν τη φάση.

Ξεχώρισέ μας μερικά highlights από το πρόγραμμα.
Ο Ζήσης Ρούμπος αφηγείται ένα bromance με ιδιαίτερη δομή και δια­δραστικότητα, ο Αριστοτέλης Ρήγας­ παρουσιάζει μουσικό stand up, ένα είδος που δεν υπάρχει στην Ελλάδα, και ο Γιώργος Χατζηπαύλου θα δοκιμάσει καινούργιο υλικό. Περιμένω με ανυπομονησία τον Ισραηλινό Rod Ben Zeev, ο οποίος θα αυτοσχεδιάσει με έναυσμα αληθινές ιστορίες από το κοινό.

Μετά τα μεσάνυχτα έχουμε παραστάσεις με raw comedy υλικό, βρόμικο και προκλητικό. Από τους ξένους προσκεκλημένους χαιρόμαστε πολύ που έχουμε τον Stephen K. Amos και τον Pete Johansson. Υπάρχουν πολλοί ξένοι κωμικοί που ψήνονται να παίξουν στην Ελλάδα.

Ποιον μεγάλο ξένο κωμικό θα ήθελες να δεις εδώ;
Γνωρίζω ότι θα ήθελε όσο τίποτε άλλο να έρθει ο Eddie Izzard. Και, πίστεψέ με, το θέμα δεν είναι οικονομικό. Όνειρό του είναι να παίξει σε ένα αρχαίο θέατρο.

Στο φεστιβάλ έχετε και workshops. Γιατί ξεκινάει ­κάποιος να κάνει stand up;
Διότι έχει να πει κάποια πράγματα ή έχει κάνει την παρέα του να γελάσει. Το γέλιο είναι ναρκωτικό. Όταν το προκαλέσεις και το ακούσεις, θέλεις κι άλλο.

Ποιοι είναι οι κανόνες που θα έλεγες σε έναν αρχάριο;
Οκτώ γέλια το λεπτό. Αυτό μου είπαν στο εξωτερικό στα ίσα. Εγώ ηχογραφώ τις παραστάσεις μου, μετράω τα γέλια του κοινού και τα διαιρώ με τη διάρκεια. Πρέπει να έχεις 7-8 γέλια το λεπτό κατά μέσο όρο. Εξίσωση είναι κανονικά! Επίσης είμαι οπαδός της ποσότητας. Γράφε όσο πιο πολύ μπορείς και ανέβαινε στη σκηνή όσο πιο συχνά μπορείς.

Έχουμε αρκετούς καλούς κωμικούς ώστε το stand up να γίνει επιλογή ψυχαγωγίας;
Είμαστε σε καλό δρόμο. Το stand up ξεκίνησε στην Ελλάδα στα μέσα του ’90 και τώρα περνάει μιαν αναγέννηση. Αλλά δεν πρέπει να γίνει το νέο frozen yogurt. Αν γίνει μόδα, θα πάψει να υπάρχει σε δύο χρόνια.

Δείτε πώς μπορείτε να κερδίσετε προσκλήσεις για το φεστιβάλ εδώ

Περισσότερες πληροφορίες

1o Avaton International Comedy Festival

  • Stand up Comedy

Τη Δευτ. 8/6 Αριστοτέλης Ρήγας (7.30 μ.μ.), Steven K Amos (9.30 μ.μ.). Την Τρ. 9/6 Παναγιώτης Κούδας (7.30 μ.μ.), Δημήτρης Δημόπουλος (9.30 μ.μ.). Την Τετ. 10/6 Sidekick (7.30 μ.μ.), Ζήσης Ρούμπος (9.30 μ.μ.). Την Πέμ. 11/6 Nightmare Improv Project (7.30 μ.μ.), Λάμπρος Φισφής (9.30 μ.μ.). Την Παρ. 12/6 Stand Up Comedy 101 (7.30 μ.μ.), Rod Ben Zeev (9.30 μ.μ.), Βύρωνας Θεοδωρόπουλος (12 μεσάν.). Το Σάβ. 13/6 Γιώργος Χατζηπαύλου (7.30 μ.μ.), Κωμικό Μπουμ (9.30 μ.μ.). Την Κυρ. 14/6 Γλυκές Ρέγκες (5.30 μ.μ.), Διονύσης Ατζαράκης (7.30 μ.μ.), Pete Johansson (9.30 μ.μ.).

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Θεόδωρος Τερζόπουλος: "Η ζωή είναι μια παρένθεση μέσα στη μεγάλη επικράτεια του θανάτου"

Το θέατρο Άττις του Θεόδωρου Τερζόπουλου συμπληρώνει 40 χρόνια λειτουργίας και ανοίγεται σε νέους στοχασμούς. Διαβάστε όσα μας είπε ο κορυφαίος δημιουργός με αφορμή τις πολυαναμενόμενες παραστάσεις "Περιμένοντας τον Γκοντό" στη Στέγη (15-19/5) και "Ορέστεια" στην Επίδαυρο (12-13/7).

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
05/05/2024

Πέθανε η Άννα Παναγιωτοπούλου

Η πολυαγαπημένη ηθοποιός έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 77 ετών.

Τι είδαμε τελικά τη σεζόν 2023-24;

Νέες πρεμιέρες αναμένονται καθ’ όλη τη διάρκεια του Μαΐου, παρ’ όλα αυτά, καθώς την Κυριακή των Βαΐων κατέβασαν αυλαία οι περισσότερες παραστάσεις του χειμώνα, ο εθιμοτυπικός απολογισμός της σεζόν προσφέρει μια καλή εικόνα της.

"Τα 12 Κουπέ" για 12η χρονιά στο Τρένο στο Ρουφ

Το μοναδικό σιδηροδρομικό πολιτιστικό φεστιβάλ, το οποίο είναι αφιερωμένο στη σύγχρονη νεανική έκφραση και δημιουργία, έρχεται ξανά τον Μάιο στην Αμαξοστοιχία-Θέατρο, με είσοδο ελεύθερη.

"Hard pop": Το νεό χορογραφικό έργο του Δημήτρη Μυτιληναίου συνδυάζει μουσική από 20 ποπ τραγούδια

Στο στούντιο PalmTree-MCA ανεβαίνει τον Μάιο μια παράσταση που αφορά στις πιθανές συγκλίσεις αλλά και στις εμφανείς αποκλίσεις μεταξύ του κλασικού μπαλέτου και του χορού στην ποπ κουλτούρα.

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber