Ιστορικοί αποχαιρετισμοί, παλιοί γνώριμοι από το εξωτερικό αλλά και εγχώριοι πειραματισμοί με ενδιαφέρον συναντιούνται στην εναρκτήρια εβδομάδα του φεστιβάλ.
Η Γκιλέμ αποχαιρετά το κοινό της
Το Φεστιβάλ Αθηνών ξεκινά με την αποχαιρετιστήρια παράσταση της Σιλβί Γκιλέμ στο Ηρώδειο, στις 3 και 4 Ιουνίου. Το «Life in Progress» μας φέρνει μπροστά σε μια «στιγμή» που δεν συμβαίνει κάθε μέρα, μπροστά σε ένα θέαμα που κάποιοι τυχεροί θαυμαστές της Σιλβί Γκιλέμ σε Ανατολή και Δύση, σε Βορρά και σε Νότο θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν. Με αυτή την παράσταση η Σιλβί Γκιλέμ, μια από τις μεγαλύτερες χορεύτριες της εποχής μας –πέρα και πάνω από οποιοδήποτε «είδος»–σφραγίζει την 35χρονη καριέρα της σε ηλικία πενήντα ετών. Με τη σπουδαία αποφασιστικότητα που τη διακρίνει σε ό,τι κι αν κάνει, θα ερμηνεύσει χορογραφίες αγαπημένων της χορογράφων στο Ηρώδειο. Το πρόγραμμα του «Life in Progress», που παίζεται αυτήν τη στιγμή στο Sadler’s Wells του Λονδίνου και στη συνέχεια θα περιοδεύσει, περιλαμβάνει το σόλο «Τechne» σε χορογραφία του Άκραμ Καν, το «Duo» του Ουίλιαμ Φορσάιθ που φέρνει μαζί στη σκηνή τους Μπριγκέλ Γκιόκα και Ρίλεϊ Γουάτς, το ντουέτο της Σιλβί και της Εμανουέλα Μοτανάρι στο «Here & After» του Ράσελ Μάλιφαντ και, τέλος, το συγκινητικό σόλο «Bye» του Ματς Εκ. Δεν θα μπορούσε να μας αποχαιρετήσει με έναν λιγότερο εκφραστικό τρόπο!
Η Μαγκί Μαρέν επιστρέφει στην Πειραιώς
Το «BiΤ» (2-4/6) είναι η μία από τις δύο παραστάσεις σύγχρονου χορού που θα παρουσιάσει φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών η Μαγκί Μαρέν. Τακτική επισκέπτρια της διοργάνωσης, η γεννημένη στην Ισπανία (1951) και μεγαλωμένη στην Τουλούζη χορογράφος έχει ήδη παρουσιάσει στην Πειραιώς 260 τα έργα «Umwelt» (2006), «Turba» (2008), «May» B (2011), «Salves» (2011), «Νocturnes» (2013), δημιουργώντας σχεδόν πάντα έντονες συζητήσεις. Δεν είναι λίγοι αυτοί που αναρωτιούνται πώς μπορεί να οριστεί αυτό που παρουσιάζει, καθώς στις παραστάσεις της η Μαρέν χρησιμοποιεί ισότιμα το χορό, τη μουσική, το τραγούδι και την υποκριτική. Πιστεύει πως η «τέχνη είναι ένας ακόμη τρόπος να αφηγηθούμε ιστορίες» και βλέπει τη συνάντηση των τεχνών ως πολύτιμο εργαλείο και έμπνευση. Στο «BiT», που θα παρουσιαστεί στο Χώρο Δ΄ της Πειραιώς 260, τρεις άντρες και τρεις γυναίκες δονούνται υπό τους ήχους κρουστών και ηλεκτρονικής μουσικής, συνθέτοντας σκοτεινές εικόνες μεγάλης εικαστικής δύναμης, που θυμίζουν πίνακες του Γκόγια ή του Μπος. Τη μουσική υπογράφει ο Σαρλί Ομπρί.
«Πάπισσα Ιωάννα - Αναζητώντας την ηρωίδα του Ροΐδη»
Σε έργο ζωής εξελίσσεται η δουλειά του σκηνοθέτη Δημήτρη Μαυρίκιου πάνω στην «Πάπισσα Ιωάννα» (1866), το ομώνυμο αφορισμένο μυθιστόρημα του Εμμανουήλ Ροΐδη. Μία από τις εναρκτήριες παραγωγές του Φεστιβάλ Αθηνών είναι η μετεξέλιξη σε πληρέστερη μορφή της περσινής παράστασης του με τίτλο «Πάπισσα Ιωάννα - Αναζητώντας την ηρωίδα του Ροΐδη», όπου διερευνάται η σχέση της θρυλικής πάπισσας του Μεσαίωνα με την Κορνηλία Ροΐδη, τη μητέρα του συγγραφέα. Οι Ράνια Οικονομίδου, Γιούλικα Σκαφιδά και Αλέξανδρος Βάρθης ηγούνται και φέτος του 13μελούς θιάσου αυτής της θεατρικής όσο και κινηματογραφικής κατάδυσης στη ζωή και στο έργο του αιρετικού συγγραφέα του 19ου αιώνα (Πειραιώς 260, 1-4/6).
«Ο Άρντεν πρέπει να πεθάνει»
ο διακεκριμένος 29χρονος ηθοποιός Χάρης Φραγκούλης σκηνοθετεί στο Φεστιβάλ Αθηνών το «Ο Άρντεν πρέπει να πεθάνει» στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων «Λευτέρης Βογιατζής» στις 2-6 και 8-12/6. Όπως μας λέει ο ίδιος για το έργο «Είναι γραμμένο στην Αναγέννηση, αλλά έχει όλο τον Μεσαίωνα στην αγκαλιά του, όπως τα έργα του Σαίξπηρ και του Μάρλοου. Ο Μεσαίωνας δεν είχε μόνο μάγισσες, ξόρκια και προλήψεις αλλά και μια πίστη που χάθηκε. Ο «Άρντεν» μιλά σε πρώτο επίπεδο για μια ερωτική δολοφονία. Είναι, όμως, σαν μια τρύπα στο χρόνο –έχει μέσα του συμπυκνωμένη την Ιστορία, τις εποχές, τα είδη του θεάτρου, τον κόσμο όλο, είναι μια άβυσσος, μια δίνη^ γι’ αυτό και το σκηνικό μας είναι ένα καρουζέλ.»
«Είμαστε οι Πέρσες»
Οι ιστορίες επτά ανθρώπων που έχουν εγκαταλείψει τις πατρίδες τους και έχουν ταξιδέψει χιλιάδες χιλιόμετρα προτού βρεθούν στο κέντρο της Αθήνας αντικατοπτρίζουν μια παγκόσμια πραγματικότητα. Θα τις ακούσουμε από τα χείλη τους στην περφόρμανς «Είμαστε οι Πέρσες» της Γιολάντας Μαρκοπούλου στην Πειραιώς 260. Πατώντας στα αρχαιότερα σωζόμενα δράματα του Αισχύλου, τις «Ικέτιδες» και τους «Πέρσες», δημιούργησε ένα σύγχρονο χορικό για το νόστο και την περιπλάνηση, με υλικό τις προσωπικές ιστορίες αυτών των επτά ανθρώπων, που ευτυχώς δεν χάθηκαν σε κάποιο ναυάγιο και κατάφεραν να στήσουν μια νέα ζωή στη χώρα μας. Η παράσταση «Είμαστε οι Πέρσες» ανεβαίνει στην Πειραιώς 260 (Χώρος Ε) στις 3 και 4/6.
Περισσότερες πληροφορίες
Πάπισσα Ιωάννα - Αναζητώντας την ηρωίδα του Ροΐδη
Ο Δ. Μαυρίκιος επανέρχεται με μια πληρέστερη μορφή της παράστασης για να ρίξει φως σε μια άγνωστη πτυχή πίσω από τη συγγραφή του πολύκροτου μυθιστορήματος «Πάπισσα Ιωάννα» του Ροΐδη
Είμαστε οι Πέρσες
Οι προσωπικές ιστορίες προσφύγων που ζουν στη χώρα μας συνδέονται με θέματα που θίγει ο Αισχύλος στους «Πέρσες».
Ο Άρντεν πρέπει να πεθάνει
Βίαιο και μυστηριώδες το έργο του άγνωστου συγγραφέα (1592), μεταφέρει στο θέατρο το πραγματικό γεγονός της στυγερής δολοφονίας του Τόμας Άρντεν, πρώην δημάρχου του Φέβερσαμ, από την άπιστη σύζυγό του
Bit
Τρεις άντρες και τρεις γυναίκες δονούνται από τους ήχους των κρουστών ή της ηλεκτρονικής μουσικής συνθέτοντας εικόνες μεγάλης εικαστικής δύναμης, που θυμίζουν πίνακες του Γκόγια ή του Μπος
Life in Progress
Ένας ζωντανός θρύλος του χορού, η Σιλβί Γκιλέμ, δίνει την τελευταία της παράσταση για να αποχαιρετίσει τους χιλιάδες φανατικούς θαυμαστές της