Το Διεθνές Εργαστήριο Αρχαίου Δράματος επιστρέφει για έκτη χρονιά

Το Εθνικό Θέατρο, σε συνεργασία με τον Δήμο Επιδαύρου, φέρνει και πάλι την άκρως ενδιαφέρουσα διοργάνωση, με φετινή θεματική την εξουσία και τη διαφθορά στην αρχαία τραγωδία, υπό τη διεύθυνση της Αγλαΐας Παππά και της Ντιάνα Μανέα.

6ο Διεθνές Εργαστήρι Αρχαίου Δράματος © Patroklos Skafidas

Το Εθνικό Θέατρο διοργανώνει για έκτη συνεχή χρονιά το Διεθνές Εργαστήριο Αρχαίου Δράματος. Το φετινό καλοκαίρι το Εργαστήριο θα πραγματοποιηθεί στο Λυγουριό από τις 11 έως τις 25/7, εγκαινιάζοντας τη συνεργασία του Εθνικού Θεάτρου με το Δήμο Επιδαύρου.

Φέτος, το Εργαστήριο θα διευθύνει η ηθοποιός Αγλαΐα Παππά με τη συνεργασία της ιταλίδας ηθοποιού και καθηγήτριας της Σχολής Ronconi του Piccolo Teatro, Ντιάνα Μανέα. Επιστημονική υπεύθυνη του Εργαστηρίου είναι η Ειρήνη Μουντράκη.

Αγλαΐα Παππά
Αγλαΐα Παππά

Το Εργαστήριο απευθύνεται σε φοιτητές/τριες δραματικών σχολών αλλά και σε νέους/νέες επαγγελματίες ηθοποιούς, σκηνοθέτες, χορογράφους και γενικότερα επαγγελματίες της σκηνικής πράξης που επιθυμούν να εμβαθύνουν στη μελέτη του αρχαίου δράματος, προσφέροντας εξειδικευμένη γνώση, ενώ παράλληλα επιθυμεί να ανοίξει ένα παράθυρο διαλόγου πάνω στη σύγχρονη πρόσληψη και σκηνική προσέγγιση του αρχαίου δράματος.

Το Εργαστήριο θεσμοθετήθηκε σε ετήσια βάση το 2016 και πραγματοποιείται υπό την αιγίδα και με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και είναι μέλος του Δικτύου Αρχαίου Δράματος του ΥΠΠΟΑ.

Εξουσία - Διαφθορά

 

Σημείο εκκίνησης του φετινού εργαστηρίου είναι η τραγωδία του Ευριπίδη "Ιφιγένεια εν Αυλίδι”. Γραμμένη το 407 π.Χ, την εποχή που ο ποιητής φιλοξενείται στην αυλή του βασιλιά Αρχέλαου Α’ της Μακεδονίας, η τραγωδία συγκαταλέγεται στα έργα της όψιμης δραματουργικής παραγωγής του ποιητή. Λίγο πριν το τέλος του εξοντωτικού για την Αθήνα Πελοποννησιακού Πολέμου (431 π.Χ. - 404 π.Χ.) ο Ευριπίδης καταπιάνεται με την ποιητική αφήγηση ενός μυθικού πολέμου, θέλοντας να μιλήσει για τα αποτέλεσμα των επιλογών μιας διεφθαρμένης -πολιτικής και θρησκευτικής- εξουσίας αδύναμης να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων.

Σε έναν κόσμο που κλυδωνίζεται, σε έναν κόσμο ετοιμόρροπο η λύση μπορεί έρθει μόνο από έναν νέο άνθρωπο, που δεν έχει διαφθαρεί ακόμα από τα παιχνίδια της εξουσίας. Η λύση αυτή αποκτά ιδιαίτερο συμβολισμό όταν ο άνθρωπος που επιλέγεται είναι ένα νεαρό κορίτσι. Έχοντας ως κεντρικό άξονα την τραγωδία και την έννοια της θυσίας το εργαστήριο ξεκινάει αναμοχλεύοντας τα βασικά ερωτήματα γύρω από το αρχαίο δράμα: Τι είναι τραγωδία; Τι είναι η τραγωδία σήμερα; Ποια είναι η δομή της και πώς την αντιλαμβανόμαστε σήμερα;

6ο Διεθνές Εργαστήρι Αρχαίου Δράματος
© Patroklos Skafidas

Η εμβριθής ανάλυση του αρχαίου κειμένου θα συμπορευτεί με την πρακτική άσκηση, προκειμένου η μετάβαση από την απλή ανάγνωση του κειμένου στη σκηνική του έκφραση να γίνει αβίαστα. Οι συστηματικές πρόβες, η εντατική σωματική και φωνητική εκπαίδευση και ο αυτοσχεδιασμός θα βοηθήσουν τους συμμετέχοντες να ανακαλύψουν τις δυναμικές των "οργάνων" τους και τον τρόπο έλεγχό τους. Τελικός στόχος η παρουσίαση ενός τελετουργικού δρώμενου με τη συμμετοχή όλων των συμμετεχόντων. Γλώσσες εργασίας θα είναι τα ελληνικά, καθώς και τα αγγλικά (η γνώση της αγγλικής είναι απαραίτητη και για τους Έλληνες συμμετέχοντες). Το κόστος της συμμετοχής ανέρχεται στα 450€ και σε αυτό συμπεριλαμβάνονται τα δίδακτρα, η μεταφορά από την Αθήνα προς το Λυγουριό και η επιστροφή, η διαμονή σε ξενώνα (όλοι οι συμμετέχοντες μαζί), καθώς και το πρωινό και το μεσημεριανό. 

Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να στείλουν το βιογραφικό τους και φωτογραφία τους έως και τις 15/6 στην ηλεκτρονική διεύθυνση: drama2@n-t.gr με την ένδειξη "6ο Διεθνές Εργαστήριο Αρχαίου Δράματος.” Η επιλογή θα γίνει βάσει των βιογραφικών. Πιθανότατα θα ακολουθήσει και συνέντευξη.

Το Διεθνές Εργαστήριο Αρχαίου Δράματος του Εθνικού Θεάτρου είναι μέλος του Διεθνούς Δικτύου Αρχαίου Δράματος που δημιούργησε, συντονίζει και ενισχύει οικονομικά το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, με στόχο την εκπαίδευση στο αρχαίο δράμα ανθρώπων του θεάτρου που ανήκουν σε διαφορετικές βαθμίδες και κατηγορίες, την εξοικείωση του ευρύτερου κοινού με το είδος και την ανάπτυξη συνθηκών συνεργασίας μεταξύ ανθρώπων του θεάτρου από διαφορετικές χώρες.

Ντιάνα Μανέα
© Claudio Santi
Ντιάνα Μανέα

Λίγα λόγια για τις εισηγήτριες

 

Η Αγλαΐα Παππά είναι πτυχιούχος του Γαλλικού Τμήματος της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ. και της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου. Έκανε τη βασική της εκπαίδευση στην Γαλλία (Externat Saint-Louis). Διδάσκει στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου, στα Τμήματα Υποκριτικής και Σκηνοθεσίας. Παράλληλα, διδάσκει ως επισκέπτρια καθηγήτρια στη Σχολή "Luca Ronconi" του Piccolo Teatro στο Μιλάνο και στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου της Emilia-Romagna "Iolanda Gazzero" (Ιταλία). Εργαστήρια έχει πραγματοποιήσει στην Ελλάδα και σε οργανισμούς του εξωτερικού. Έχει συνεργαστεί με σημαντικούς σκηνοθέτες όπως οι: Μιχάλης Κακογιάννης, Λευτέρης Βογιατζής, Δημήτρης Οικονόμου, Θόδωρος Τερζόπουλος, Γιάννης Χουβαρδάς, Μιχαήλ Μαρμαρινός, Στάθης Λιβαθινός, Σταύρος Τσακίρης, Έλλη Παπακωνσταντίνου, Άντζελα Μπρούσκου.

H Ντιάνα Μανέα είναι ηθοποιός και καθηγήτρια υποκριτικής. Γεννήθηκε στο Σόντριο και αποφοίτησε το 2002 από τη Σχολή του Piccolo Teatro στο Μιλάνο. Έχει συνεργαστεί με σκηνοθέτες όπως οι Λούκα Ρονκόνι, Μάσιμο Κάστρι, Πέτερ Στάιν, Λούκα Μικελέτι, Ρικάρντο Φράτι κ.ά. Από το 2021, είναι ηθοποιός στο Piccolo Teatro του Μιλάνου. Διδάσκει σε Δραματικές Σχολές Ανώτατης Εκπαίδευσης.

Info: Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επικοινωνείτε στην ηλεκτρονική διεύθυνση drama2@n-t.gr και στο 2105288253 (κ. Ευτυχία Χαραλαμπάκη).

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Χριστούγεννα με θέατρο στο ΚΘΒΕ

Αν προγραμματίζετε ταξίδι στη Θεσσαλονίκη, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος είναι απαραίτητη στάση. Από σύγχρονα ελληνικά έργα έως κλασικά αριστουργήματα, η νέα σεζόν προτείνει έξι παραστάσεις που αξίζει να εντάξετε στο πολιτιστικό σας πρόγραμμα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΛΕΝΑ ΓΚΟΒΑΡΗ
16/12/2025

Παράταση παραστάσεων για "Το όνειρο ενός γελοίου" με τον Άρη Σερβετάλη

Η μυσταγωγική παράσταση "Το όνειρο ενός γελοίου" συνεχίζεται στο Θέατρο Κιβωτός μετά τα συνεχόμενα sold out. Η Έφη Μπίρμπα και ο Άρης Σερβετάλης προσκαλούν το κοινό σε μια εσωτερική εμπειρία βασισμένη στον Ντοστογιέφσκι.

Για μικρούς και μεγάλους θεατές: "Ο Καραγκιόζης Ριγολέττος" σε καθολικά προσβάσιμες παραστάσεις

Με αφορμή τις παραστάσεις καθολικής προσβασιμότητας, η όπερα σκιών "Ο Καραγκιόζης Ριγολέττος" στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής αναδεικνύεται σε ένα ζωντανό παράδειγμα του πώς η τέχνη μπορεί –και οφείλει– να είναι ανοιχτή σε όλους.

"Το 3%": Ένα προφητικό βλέμμα στη δυστοπική Ευρώπη του αύριο

Στο 2040 τέσσερις άνθρωποι παλεύουν με την εξουσία, την επιτήρηση και την απώλεια της μνήμης. "Το 3%" της Βίλης Σωτηροπούλου είναι ένα sci-fi πολιτικό θρίλερ με χιούμορ και κινηματογραφική ματιά.

Last call για έξι θεατρικές παραστάσεις με ταυτότητα και τόλμη

Τελευταίες παραστάσεις στις αρχές του 2026 για τα "Ράφτης Κυριών", "Τα σκυλιά", "Ευγένιος", "Οι ερωτευμένοι", "Η μέρα της φούστας", "Merde!".

Αποκλειστικό: Ένα από τα πιο προκλητικά έργα του Θανάση Τριαρίδη στο Αργώ

Το αιχμηρό έργο του Θανάση Τριαρίδη "Zyklon ή το Πεπρωμένο" αναμετριέται με την Ιστορία και το κατά πόσο αυτή επαναλαμβάνεται, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τσικούρα.

"Η πιο υπέροχη χειρότερη του κόσμου" είναι μια παράσταση χωρίς φίλτρα που αναμένουμε ανυπόμονα

"Γελάμε λίγο πριν μας πάρει από κάτω" φαίνεται να μας λεει η Φωτεινή Αθερίδου στο νέο της έργο "Η πιο υπέροχη χειρότερη του κόσμου", που ανεβαίνει στο Θέατρο Ιλίσια Βολανάκης, σε σκηνοθεσία Προμηθέα Αλειφερόπουλου, από 24 Ιανουαρίου, με Χειλά-Φαμέλη, Τιτόπουλο και μουσική Σκιαδαρέσες.