Τα Παιδιά της Παλαιότητας: Τα όνειρα, η Eurovision και οι επέτειοι των Κόρε. Ύδρο.

Μετά το συναυλιακό ορόσημο στο «Gagarin», στις αρχές της χρονιάς, ξανάρχονται στην Αθήνα για το Αγοραφοβικό Φεστιβάλ, για το οποίο σχεδιάζουν δύο ξεχωριστές εμφανίσεις, ώστε να τιμηθούν και τα 20 χρόνια από το ντεμπούτο των Κόρε. Ύδρο. Βρήκαμε λοιπόν τον Παντελή Δημητριάδη, για μια πλούσια συζήτηση.

TaPtPl_front

Ετοιμαζόμαστε να σας υποδεχτούμε ξανά στην Αθήνα, στο πλαίσιο του πρώτου Αγοραφοβικού Φεστιβάλ (Παρασκευή 22 & Σάββατο 23/9, στο ΠΛΥΦΑ). Εσείς, αλήθεια, πώς τα πάτε με την αγοραφοβία και με την κοινωνική απομόνωση που έφεραν τα social media στην καθημερινότητά μας, εμπνέοντας τώρα και το νεότευκτο αυτό φεστιβάλ;
Πολλές φορές σκέφτομαι ότι η ενασχόλησή μου με τα παρελκόμενα της δισκογραφίας ήταν ένας τρόπος να εξισορροπήσω το αγοραφοβικό της προσωπικότητάς μου, με δεδομένο ότι έχω πάθει πολλές συναφείς κρίσεις ως μέρος του κοινού, αλλά ποτέ ως περφόρμερ ή γενικά ως πρόσωπο που βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος. Ελπίζω να μη συμβεί τώρα, που το φεστιβάλ θα διαπνέεται από αυτόν τον "αέρα"...

Θα εμφανιστείτε και τις δύο μέρες του φεστιβάλ. Τι πρόγραμμα έχετε κάνει; Θα είναι στη δεύτερη μέρα που θα δούμε τελικά μια παρουσίαση του πρώτου δίσκου των Κόρε. Ύδρο "Αν Όλα Τέλειωναν Εδώ" (2003), με αφορμή την επέτειο των 20 ετών από την κυκλοφορία του;
Ως Παιδιά της Παλαιότητας θα εμφανιστούμε την πρώτη μέρα. Για τη δεύτερη μέρα έχουμε ακριβώς ετοιμάσει μια ακουστική παρουσίαση του "Αν Όλα Τέλειωναν Εδώ" με αφορμή τη συμπλήρωση 20 χρόνων από την κυκλοφορία του. Με τη συμμετοχή τριών ακόμα πρώην μελών των Κόρε. Ύδρο., που επίσης κλείνουν φέτος 30 χρόνια από την ίδρυσή τους ως Κορεσμένοι Υδρογονάνθρακες, το φθινόπωρο του 1993.

Τελευταία φορά σας είδαμε να παίζετε στο "Gagarin", στις αρχές του έτους, στην Αισθηματική Αγωγή II. Σε μια βραδιά επιτυχημένη, με πολλή θέρμη εκ μέρους του κοινού, η οποία φάνηκε σαν κομβική για το συγκρότημα, σε σύγκριση ειδικά με τις προ πανδημίας συναυλίες. Τη βιώσατε κι εσείς κάπως ανάλογα;  
Ακριβώς έτσι τη βίωσα και λειτούργησε για μένα ως ισχυρό κίνητρο για να συνεχίσω να κάνω συναυλίες και ίσως, κόντρα στη ροή των πραγμάτων, να γράψω καινούρια τραγούδια.

TaPtPl_01

Δέκα καλοκαίρια μετά τη συγκρότηση των Παιδιών της Παλαιότητας, πώς αποτιμάτε την όλη πορεία; Πόσα έγιναν από όσα επιθυμούσατε, τι έχει μείνει ανεκπλήρωτο και τι, ίσως, θα αλλάζατε, εάν ο χρόνος γύριζε πίσω; 
Δεν θα άλλαζα τίποτα. Ήταν ευτυχής συγκυρία αυτό που έγινε με τον Μάριο Πλασκασοβίτη, τη Χριστίνα Παπαλίτσα και τα υπόλοιπα παιδιά, ακριβώς πάνω στο αδιέξοδο με τους Κόρε. Ύδρο. Ίσως το μόνο που έχει μείνει ανεκπλήρωτο είναι ένας τέταρτος δίσκος, για το 4 + 4, αλλά δεν θα πεθάνουμε κιόλας.

Πρόσφατα, κοινοποιώντας το τραγούδι "Το Μυστικό", κάνατε ευρύτερα γνωστή η πρόθεσή σας να εκπροσωπήσετε την Ελλάδα στην Eurovision του 2017. Τι βρίσκετε ενδιαφέρον στον διαγωνισμό αυτόν; Θα το κάνατε τελικά, εάν σας το πρότειναν;
Το συγκεκριμένο τραγούδι θα έλεγα ότι ήταν η προσωπική μου τοποθέτηση στο συγκρουσιακό κλίμα με την Ευρώπη που επικρατούσε την περίοδο εκείνη, πάνω στην κορύφωση της κρίσης. Με αυτή τη λογική, και με οδηγό τις στιχουργικές αναφορές σε προηγούμενες ελληνικές συμμετοχές, πίστευα ότι θα μπορούσε να λειτουργήσει ως ένα καίριο statement από την πλευρά της χώρας στον συγκεκριμένο διαγωνισμό, τον οποίο παρακολουθώ ηδονικά από παιδί, πλην όμως με μειούμενο ενδιαφέρον, χρόνο με τον χρόνο. Επικοινώνησα λοιπόν με την ΕΡΤ, μου είπαν ότι έχει ήδη γίνει η ανάθεση (νομίζω πήγε η Demy τότε) και εκεί τελείωσε η ιστορία.  

Συχνά, τα τραγούδια σου διαθέτουν μια υφή ονείρου. Δεν έχεις κρύψει, άλλωστε, ότι κάποια, όπως λ.χ. η "Παλαιότητα" –η οποία ονομάτισε τελικά και τη συνέχεια των Κόρε. Ύδρο., αφού γίνατε Τα Παιδιά της Παλαιότητας– είναι ευθέως εμπνευσμένα από πράγματα που είδες στον ύπνο σου. Τι ρόλο παίζει το όνειρο στη στιχουργική σου; Έχει μεταβληθεί αυτό, μέσα στα χρόνια;
Ναι, είναι αλήθεια αυτό, το όνειρο έχει λειτουργήσει πολλές φορές υποβλητικά ως προς τη στιχουργική μου. Υπάρχει κι ένα τραγούδι των Παιδιών της Παλαιότητας που λέγεται "Είδα Στον Ύπνο Μου Πως Δεν Την Αγαπούσα" και είναι ακριβής περιγραφή ενός ονείρου. "Ο Σατανάς Της Γειτονιάς" των Κόρε. Ύδρο. είναι βασισμένο σε όνειρο. Το "(Ένας) Εφιάλτης" από τη Φτηνή Ποπ Για Την Ελίτ, επίσης. Και πολλοί μεμονωμένοι στίχοι. Τα τελευταία χρόνια μάλλον δεν βλέπω τόσο ζωντανά όνειρα ή τουλάχιστον όχι τόσο ενδιαφέροντα, ώστε να μπω στη διαδικασία να τα καταγράψω. Ή απλά δεν τα θυμάμαι το πρωί.

Στον πιο πρόσφατο δίσκο σας Ἐνθύμιον Νεανικῶν Συντροφιῶν (2020), στο τραγούδι "Η Εξαφάνισίς Του", υπάρχει και ο στίχος "ο κύκλος άνοιξε νωρίς, νομίζω έζησα τα πάντα". Κάπως τον αισθάνομαι να φέρει ιδιαίτερο το βάρος του χρόνου –ότι είναι κάτι, δηλαδή, το οποίο δεν θα γραφόταν στα 25 ή στα 30. Ισχύει;
Προφανώς και ισχύει. Το τραγούδι αυτό είναι μια καταγραφή της δημιουργικής διαδικασίας όπως την έχω βιώσει μέσα στα χρόνια, μέχρι και το σήμερα, που μοιραία έχει ατονήσει. Τόσο ο χρόνος, όσο και ο τόπος, η μεταφυσική διάσταση της Κέρκυρας εν προκειμένω, βαραίνουν μέσα της και στιγματίζουν το τραγούδι.

TaPtPl_02

"Είναι παιδιά πολλών ανθρώπων τα λόγια μας", έχει γράψει ο Γιώργος Σεφέρης, αναφερόμενος στο πώς πηγάζει η ποίηση. Κι έχω την εντύπωση ότι και ο δικός σας λόγος χτίζεται περισσότερο μέσω της σχέσης σου με προγενέστερα έργα τέχνης (όχι απαραιτήτως μουσικά), παρά λ.χ. στη βάση της επικαιρότητας. Είναι έτσι; 
Έτσι είναι. Μία ματιά στις υποσημειώσεις των τραγουδιών, τουλάχιστον στη δισκογραφία των Παιδιών της Παλαιότητας, το αποδεικνύει περίτρανα. Από ένα σημείο και μετά, πέρα από την ανάγκη ανάδειξης του χωρίου που με ενέπνευσε ή με το οποίο συνομιλώ, η υποσημείωση έγινε για μένα μια σχεδόν ψυχαναγκαστική, φιλολογική, διαδικασία. Στη δισκογραφία των Κόρε. Ύδρο. δεν το έκανα, σε τέτοιον βαθμό πληρότητας τουλάχιστον. Αν το είχα κάνει και τότε, θα αναδεικνύονταν πολύ ενδιαφέροντα, θέλω να πιστεύω, πράγματα. Πάντως, αν υπάρξει τέταρτος δίσκος των Παιδιών της Παλαιότητας, βλέπω να περιορίζεται στο ελάχιστο μια τέτοια διακειμενικότητα. Τα πρώτα τραγουδοποιητικά δείγματα, δηλαδή, προς αυτή την κατεύθυνση δείχνουν.

Εκτός από τα 10 χρόνια των Παιδιών της Παλαιότητας, εντωμεταξύ, έχουμε και πλούσια Κόρε. Ύδρο. επικαιρότητα, αφού, πέρα από την προαναφερόμενη επέτειο του "Αν Όλα Τέλειωναν Εδώ", είχαμε και την επανέκδοση του δίσκου "Όλη Η Αλήθεια Για Τα Παιδιά Του '78" (2009). Εξαιρουμένων των όσων σχεδιάζεις για το Αγοραφοβικό Φεστιβάλ, υπάρχουν άλλα εορταστικά πλάνα;
Είχαμε κάνει μια συζήτηση με τα ιδρυτικά μέλη των Κόρε. Ύδρο. να γιορτάσουμε κάπως τα 30 χρόνια, νομίζω, όμως, πως έχει ατονήσει αυτή η ιδέα. Υπάρχει και μια κινητοποίηση από μια εταιρεία παραγωγής για ένα ντοκιμαντέρ, θα δούμε πώς θα πάει αυτό...

Τέλος, μαθαίνουμε ότι τα έσοδα από την επανέκδοση του "Όλη Η Αλήθεια Για Τα Παιδιά Του '78" θα διατεθούν για την ανέγερση στούντιο της Ανούσιας Έντασης, στα Μαντουκιώτικα του Ποταμού της Κέρκυρας. Πόσο σημαντική είναι για τη δράση σας η απόκτηση μιας τέτοιας βάσης; 
Είναι καταλυτικής σημασίας η απόκτηση μιας τέτοιας βάσης, που ως Παιδιά της Παλαιότητας δεν είχαμε ποτέ· με τα ψέματα βγήκαν τρεις δίσκοι και μέσα από "Οδύσσειες", που μας έχουν κουράσει. Η επανέκδοση του δίσκου, πάντως, είναι υπόθεση της Inner Ear, την οποία φυσικά υποστηρίζω, ως άμεσα ενδιαφερόμενος. Η ενίσχυση έχει να κάνει με τα έσοδα από κάποια περιφερειακά είδη (τσαντούλες και μπλουζάκια) που έχουμε τυπώσει ως Ανούσια Ένταση, με αφορμή την επανέκδοση. Αυτή τουλάχιστον ήταν η αρχική φιλοδοξία, καθώς στην πορεία διαπιστώσαμε ότι τα έξοδα των εκτυπωτικών και των μεταφορικών εκμηδενίζουν το όποιο… πρόφιτ. Ουσιαστικά μιλάμε ήδη για ζημία ολκής.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

Ένα ρεσιτάλ πιάνου και βιολιού στο ΠΛΥΦΑ

Ο Μιχάλης Στεφανάκης και ο Μιχάλης Γεννάδης παρουσιάζουν έργα των Beethoven, Godard, Schumann και Rachmaninoff.

Advent calendar 7/12: Μια ανθοστόλιστη συναυλία στο Μέγαρο

Για την έβδομη μέρα του Δεκέμβρη, το advent calendar του "α" σάς προσκαλεί στη συναυλία της αυστριακής Ορχήστρας Δωματίου Johann Strauss Ensemble.

Tsaki, ποιος έφταιγε τελικά;

Ο Θεσσαλονικιός ράπερ, γνωστός από τα πιο σημαντικά ραπ σχήματα της τελευταίας δεκαπενταετίας (J2F, BDC, Yonka Mayonka) μιλάει στο "α" λίγο πριν την παρουσίαση του δεύτερου σόλο δίσκου του "Year Two" (Gagarin, 14/12).

Οι Calexico φέρνουν τον ήχο της αμερικανικής ερήμου στο Gagarin 205

Οι Joey Burns και John Convertino, πλαισιωμένοι από τον μακροχρόνιο συνεργάτη τους Martin Wenk έρχονται στην Αθήνα για μια παράσταση που συνδυάζει στοιχεία από την αμερικανική μεθόριο και τη λατινοαμερικανική μουσική.

Ο Αντώνης Ανισέγκος σε ένα μοναδικό πιάνο σόλο

Ο πολύπλευρος πιανίστας και αυτοσχεδιαστής έρχεται για μία σόλο εμφάνιση στο "Σ22" των εκδόσεων Νεφέλη.

Ερεθιστικό ταξίδι στη μουσική του "πειραματικού" 17ου αιώνα με πλοηγό το πολύτιμο Φεστιβάλ Μπαρόκ Μουσικής

Για έβδομη συνεχή χρονιά έλαβε χώρα με μεγάλη επιτυχία το Φεστιβάλ Μπαρόκ Μουσικής που διοργανώνει κάθε Νοέμβρη το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης υπό την καλλιτεχνική επιμέλεια του βιολοντσελίστα Δήμου Γκουνταρούλη.