Dry Cleaning: Να νιώθεις τα πάντα και να μην κάνεις τίποτα

Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου καταγράφει τις εντυπώσεις του από το πρώτο αθηναίικό live των Dry Cleaning, στο "Gagarin 205" (1/6).

Dry Cleaning © Μαρίζα Καψαμπέλη

Ό,τι έχει γράψει ο Μαρκ Φίσερ για τους Fall, θα μπορούσε να το είχε γράψει και για τους Dry Cleaning: μια μπάντα που αφηγείται μισοειπωμένες και ατελείς ιστορίες, φτιαγμένες από καθημερινές και παράλογες σκηνές, ακατάστατες και την ίδια στιγμή πειθαρχημένες, με τις λέξεις να είναι "αποσπασματικές, σαν να φτάνουν ώς εμάς μέσω μιας προβληματικής μετάδοσης που συνεχώς διακόπτεται".
    
Ωστόσο, οι Dry Cleaning είναι κομψοί και ευπρεπείς, διαχωρίζοντας τίμια τη θέση τους από το συγκρότημα του Μαρκ Ε. Σμιθ, που ούτως ή άλλως δεν ήταν συγκρότημα, αλλά μια ηχητική εγκατάσταση από περίεργα υλικά τα οποία είχαν μια τελευταία ευκαιρία να συνδεθούν μέσα από τη μουσική. Όπως και οι Dry Cleaning. Αυτή ήταν η εικόνα που είχα όταν τους είδα πάνω στη σκηνή του "Gagarin": ένα ζωντανό στεγνοκαθαριστήριο, ένα καθαρτήριο διαφορετικών ιδεών που τσαλακώνονταν από τη μονότονη φωνή της Φλόρενς Σο. 

DRY CLEANING
© Μαρίζα Καψαμπέλη

Η Σο δεν είχε σκεφτεί ποτέ να γίνει τραγουδίστρια. Ήταν μια εικαστικός που έκανε παιδιάστικα σκίτσα και για να επιβιώσει δίδασκε σχέδιο. Κατά καιρούς κρατούσε σκόρπιες σημειώσεις, χωρίς σκοπό, μέχρι που οργανώθηκαν σε στίχους. Φαίνεται πως τίποτα δεν υπήρξε προδιαγεγραμμένο στη ζωή της. Γι’ αυτό, όταν τραγουδάει είναι σαν να διατυπώνει με αυθεντική ειλικρίνεια τη μόνιμη απορία, "Τι στο διάολο κάνω εδώ πέρα;" ενώ, αντιφατικά, προτείνει μια στατική περσόνα που προσποιείται πως είναι παγόβουνο. Ένα παγόβουνο που είναι έτοιμο να ραγίσει μπροστά στα μάτια μας. Όταν, προς το τέλος της συναυλίας, έβαλε τα γέλια, αφήνοντας ένα αφοπλιστικό χάχανο στη γεμάτη αίθουσα, συνέβη αυτό που ο καθένας ευχόταν. Βγήκε ξαφνικά από το ρόλο της, που τόσο καλά υπηρετούσε, και αποκάλυψε το σημείο στο οποίο μαζεύεται η υπεροχή της: να κρύβει επιμελώς την τρωτή της φύση, χωρίς τελικά να το πετυχαίνει. Λες και είναι μια κοπέλα που καθαρίζει λούκια, όπως λέει στο "Conservative Hell", και κρύβει μάταια τα λερωμένα της χέρια στο κατάλευκο φόρεμα που φορά. Για ν’ απολαύσεις το ροκ εν ρολ, χρειάζεται ν’ αποδεχτείς τη σύμβαση.

DRY CLEANING
© Μαρίζα Καψαμπέλη

Μια συναυλία συχνά επιβεβαιώνει κάτι που έχεις ήδη μυριστεί στους δίσκους ενός συγκροτήματος. Για τους Dry Cleaning, με τη μικρή ακόμα παραγωγή, θα έλεγε κανείς πως δεν είναι τίποτα άλλο από μια καινούργια μηχανή όπου δοκιμάζονται ταχύτητες, καθώς η αργή κίνηση της Σο αντιδρά στις ταχύτητες των υπολοίπων που αγωνίζονται να την πλησιάσουν προκειμένου να κρεμαστούν σαν νάνοι από τα μακριά μαλλιά της. Αν και η αλήθεια είναι πως οι στίχοι της δεν θα υπήρχαν χωρίς τη μουσική τους: μια συνάντηση ενός μαθητή των Black Sabbath μ’ έναν φανατικό των Wipers που κάνει παρέα μ’ έναν ντράμερ, ξεχασμένο σε κάποιο στούντιο ηχογράφησης του Μάντσεστερ από τη δεκαετία του ’90.

Οι Dry Cleaning δεν είναι σπουδαία μπάντα. Ίσως επειδή είναι μια μπάντα αναφορών. Δέχονται όμως τις αναφορές τους τόσο αβίαστα που στο τέλος κρατάνε ένα προσωπικό πλεόνασμα στην κατοχή τους. Το εκδηλώνουν με ευγνωμοσύνη και γενναιοδωρία στα κομμάτια που γράφουν κι εμείς καταλήγουμε να τους εμπιστευτούμε. Είναι ένας ήχος που σίγουρα έχουμε ακούσει ξανά και γι’ αυτό το λόγο λειτουργεί. Επειδή τον έχουμε ξανακούσει. Είναι νέος επειδή είναι παλιός. Είναι φρέσκος επειδή είναι μπαγιάτικος. Σώζεται από τις αναφορές επειδή πνίγεται στις αναφορές. Όπως ένα παλιωμένο ρούχο που το έχει μουσκέψει η βροχή κι όταν στεγνώνει, μοιάζει καινούργιο.

DRY CLEANING
© Μαρίζα Καψαμπέλη

Επιστρέφοντας σπίτι με το τελευταίο μετρό, διαβάζω ένα βιβλίο της Μόιρα Ντέιβι. Μια δημιουργός, επίσης παραδομένη στις αναφορές, που δεν ξέρει τι θέλει να είναι. Εικαστικός, φωτογράφος, κινηματογραφίστρια, συγγραφέας; Πέφτω πάνω σε μια φράση της, "Read and write nothing", να διαβάζεις και να μη γράφεις τίποτα, και την παίρνω σαν την ηχώ του πιο διάσημου στίχου των Dry Cleaning, από το "Scratchcard Lanyard" - το μόνο που σκοτώσανε στη συναυλία: "Do everything and feel nothing". Αλλά αναποδογυρισμένο. Όπως μια ατάραχη απαγγελία που κρύβει μέσα της το θερμό ρεύμα ενός συνεσταλμένου τραγουδιού.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Dry Cleaning

  • Rock-pop-folk

Το συγκρότημα από το Νότιο Λονδίνο, που έχει κυκλοφορήσει μέσα σε μία διετία δύο πολυσυζητημένα άλμπουμ, κάνει στάση στην Αθήνα στο πλαίσιο της παγκόσμιας περιοδείας του, για την προώθηση του νέου άλμπουμ «Stumpwork».

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

Ο Γιώργος Σαμπάνης ολοκληρώνει το τουρ του στο Κατράκειο

Ο δυναμικός ερμηνευτής και συνθέτης θα δώσει την τελευταία εμφάνιση του "Νιώσε Ό,τι Νιώθω Tour" μαζί με την Παυλίνα Βουλγαράκη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/09/2025

Συναυλίες, φεστιβάλ, club nights και όσα θα ακούσουμε φέτος στη Στέγη

Οι συναυλίες, τα φεστιβάλ και τα party μέσα από τα οποία ξεδιπλώνει τον μουσικό προγραμματισμό της η Στέγη Ιδρύματος Ωνάση για τη νέα καλλιτεχνική περίοδο 2025-26.

"(Όλα)ν, όσα αφήνουμε για ένα αύριο που δε θα 'ρθει ποτέ...": H playlist για ένα μουσικό ταξίδι εν πλω

O Μάριος Κακουλλής επιμελείται το soundtrack μιας κρουαζιέρας για τις επιθυμίες που δεν έπιασαν ποτέ λιμάνι, που θα παρουσιαστεί εν πλω στη διαδρομή Πειραιάς - Αίγινα - Πειραιάς με το πλοίο "Άντιγόνη" της εταιρείας Saronic (15-16/9).

Μάρθα Φριντζήλα: "Συνηθίσαμε την ακρίβεια, τη μιζέρια, την αγένεια"

Με διάθεση να βάλει το χεράκι της ώστε να βγούμε από την αδιαφορία, πρόλαβε να μας πει δυο λόγια πριν τις συναυλίες στα Φ hill Sessions στο θέατρο "Δόρα Στράτου.

Ό,τι έχουμε ζήσει, το 'χει πει η Βίσση

Με αφορμή τις συναυλίες της απόλυτης Ελληνίδας σταρ στο Καλλιμάρμαρο αυτό το ΣΚ, θυμόμαστε θρυλικές ατάκες της από προηγούμενες συνεντεύξεις της στο "α".

Πώς να μην πάθεις FOMO αυτό το συναυλιακό ΣΚ;

Θες να πας στο Plissken αλλά θες να προλάβεις και το Off the Hook. Απ' την άλλη γίνεται να χάσεις την Άννα Βίσση να χάσεις την "απόλυτη Ελληνίδα star" στο Καλλιμάρμαρο;