Πώς ο Σταύρος Ξαρχάκος ενώνει τον Πόντο με την Κρήτη;

Βρεθήκαμε στην πρόβα για τη συναυλία «Από τον Πόντο ως την Κρήτη: Ερόδισ’ η ανατολή και ξέφεξεν η δύση» και αναμεταδίδουμε.

Σταύρος Ξαρχάκος © Evaggelia Thomakou

Με αφορμή τη συναυλία που θα πραγματοποιηθεί στο Θέατρο Παλλάς, βρεθήκαμε στην ανοιχτή πρόβα του Σταύρου Ξαρχάκου και των συνεργατών του, στο  στούντιο Manos Backline Services, την Παρασκευή 17 Μαρτίου. Με αφετηρία τον Σεπτέμβριο του 2021 και το κατάμεστο Ηρώδειο που φιλοξένησε τη συναυλία "Θέλει αρετή και τόλμη το… Τραγούδι", η εξερεύνηση του μεγάλου μαέστου στο ελληνικό δημοτικό τραγούδι συνεχίζεται τη Δευτέρα 27 Μαρτίου, με το μεγάλο συναυλιακό αφιέρωμα στον ανεκτίμητο πλούτο της δημοτικής μουσικής, με τίτλο "Ερόδισ’ η ανατολή και ξέφεξεν η δύση -Από τον Πόντο ως την Κρήτη".

Σταύρος Ξαρχάκος
© Evaggelia Thomakou

Όχημα αυτού του νέου εγχειρήματος δεν είναι άλλο από τη λύρα – την ποντιακή και την κρητική – και συνοδοιπόροι του Ξαρχάκου θα είναι η Ηρώ Σαΐα, γνωστή για την αγάπη της και τη δεξιοτεχνία της στο δημοτικό τραγούδι,  και δύο σημαντικοί εκπρόσωποι της κρητικής και της ποντιακής παράδοσης: o Χαΐνης Δημήτρης Αποστολάκης και ο Αλέξης Παρχαρίδης.

Αλέξης Παρχαρίδης
© Evaggelia Thomakou
Αλέξης Παρχαρίδης

Για τον Δημήτρη Αποστολάκη ο Σταύρος Ξαρχάκος είναι "ο μεγαλύτερος εν ζωή συνθέτης στην Ελλάδα. Έχει καθαρή, διεισδυτική ματιά, ήθος και συνέπεια όλα αυτά τα χρόνια λακωνίζει και είναι εύστοχος στη ματιά του. Είμαστε τυχεροί που μάς κάλεσε σε αυτή τη συναυλία". Και ο Αλέξης Παρχαρίδης όμως δήλωσε πολύ ευτυχής για αυτή την καλλιτεχνική συνάντηση: "Είμαι και εγώ πολύ ευτυχισμένος που για πρώτη φορά συναντώ τον κ. Ξαρχάκο. Ανακαλύφθηκε από τον συνθέτη ένα ανεξερεύνητο πεδίο, όπως είναι η παραδοσιακή μουσική όλης της Ελλάδας. Δυστυχώς, δεν ενδιαφέρει πολύ κόσμο, πάμε να τη χάσουμε. Αλλά με τέτοιες προσπάθειες, της δίνουμε ζωή".

Ηρώ Σαΐα
© Evaggelia Thomakou
Ηρώ Σαΐα

"Σε δύο πράγματα κουμπώνει η ψυχή μου: στην ιστορία και την παράδοση. Επειδή, τα τελευταία χρόνια, την Ιστορία και την παράδοση τις έχουμε γράψει όμως, αποφασίσαμε ν' ακουμπήσουμε πάνω στην παράδοση, και μάλιστα την πολύ σκληρή - την παράδοση σε Βορρά και Νότο, Πόντο και Κρήτη. Ένα κοινό στοιχείο που ενώνει τους δύο αυτούς κόσμους είναι η λύρα. Επιλέξαμε κυρίως παραδοσιακά τραγούδια, τα οποία θα τα πούμε με μία δική μας άποψη" μας λέει ο συνθέτης για το πρόγραμμα της συναυλίας.

Δημήτρης Αποστολάκης
© Evaggelia Thomakou
Δημήτρης Αποστολάκης

"Το παρελθόν μας είναι η βάση για το μέλλον μας" και αυτό το γνωρίζει καλά, ως ένας συνθέτης που ακουμπάει στην παράδοση και εμπνέεται από αυτή, τη σπουδάζει σε ολόκληρη τη ζωή του, ενσωματώνει από νωρίς στοιχεία της στο έργο του και επιτυγχάνει να τη διαδώσει στις νεότερες γενιές. "Αυτό που λένε ότι είναι σημερινοί νέοι δεν είναι κοντά στην παράδοση είναι λάθος. Οι νέοι έχουν μεγάλη σχέση με την παράδοση. Μην ξεχνάτε πόσες σχολές παραδοσιακής μουσικής και χορού έχουν ανοίξει σε ολόκληρη την Ελλάδα τα τελευταία χρόνια" σημειώνει ο Σταύρος Ξαρχάκος για τη νεολαία ενώ έκανε και ιδιαίτερη μνεία στη μαζικότητα των κινητοποιήσεων που πυροδότησε η πολύνεκρη σύγκρουση των δύο τραίνων στα Τέμπη.

Τη Δευτέρα 27 Μαρτίου, το Θέατρο Παλλάς, θα πλημμυρίσει από μελωδίες που πέρασαν από γενιά σε γενιά, αφηγήσεις που παρέμειναν ζωντανές από στόμα σε στόμα και διαχρονικά, ιστορικά δημοτικά τραγούδια θα έχουν την τιμητική τους, μιας και εκείνη τη βραδιά θα παρουσιαστούν μέσα από την ευρηματική ενορχηστρωτική ματιά του μεγάλου συνθέτη, ο οποίος γνωρίζει ιδανικά να  "γεφυρώνει" το παρελθόν με το σήμερα.

Διαβάστε Επίσης

Συμμετέχουν οι μουσικοί: Νεοκλής Νεοφυτίδης (πιάνο), Βασίλης Δρογκάρης (ακορντεόν), Ηρακλής Ζάκκας (μπουζούκι), Γιώργος Παππάς (λαούτο, νυκτά έγχορδα), Γιάννης Ταυλάς (κιθάρες, λαούτο), Μιχάλης Νικόπουλος (λαούτο), Βαγγέλης Πασχαλίδης (σαντούρι), Γιώργος Ατματσίδης (ποντιακή λύρα), Γιάννης Δίσκος (πνευστά), Στέφανος Χατζηαναγνώστου (φλάουτο), Δημήτρης Καζάνης (βιολί), Ειρήνη Σαχταρίδου (αγγείο), Χάρης Κελλάρης (ηλεκτρικό μπάσο και Τάκης Βασιλείου (ντραμς, κρουστά).

Προπώληση εισιτηρλιων μέσω viva.gr

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Σταύρος Ξαρχάκος

  • Ελληνική

Ένα μεγάλο οδοιπορικό από τον Πόντο έως την Κρήτη, βασισμένο στον ανεκτίμητο πλούτο της δημοτικής μουσικής, με τίτλο «Από τον Πόντο ως την Κρήτη - Ερόδισ’ η ανατολή και ξέφεξεν η δύση». Ερμηνεύουν οι Δημήτρης Αποστολάκης (Χαΐνης), Αλέξης Παρχαρίδης και Ηρώ Σαΐα.

Παλλάς

Βουκουρεστίου 5, City Link
  • Συναυλίες

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

50 χρόνια Saxon: Τζιν, Δερμάτινα & Τροχοί από Ατσάλι

Μισός αιώνας διά πυρός και σιδήρου για μια μπάντα λατρεμένη στην Ελλάδα, που ύψωσε θρυλικές σημαίες για τo βρετανικό metal, άλωσε τη Ριζούπολη σε μια αξέχαστη συναυλία και δίχασε ακόμα και τους πιστούς όταν προσπάθησε να κατακτήσει την Αμερική, προτού καλπάσει αγέρωχα στον 21ο αιώνα συμμαχώντας με τις κεντροευρωπαϊκές power δυνάμεις.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΑΡΗς ΣΥΜΒΟΥΛΙΔΗς
09/11/2025

Μυσταγωγία με τις αδερφές Βουγιουκλή στο Theatre of the NΟ

Η Ελένη και η Σουζάνα Βουγιουκλή ξανασυστήνουν στο κοινό το "Roots & Rituals" ως μια ζωντανή, εξελισσόμενη μουσική τελετουργία.

H Φένια Παπαδόδημα επιστρέφει στο "Half Note"

Παρουσιάζει τη συναυλία "Women’s Prayers – Redemption" έχοντας πάντα σαν οδηγό γυναικείες φωνές που άφησαν εποχή.

Για την DJ Pitsouni δεν υπάρχει ωραιότερο κοπλιμέντο από το "έχεις ωραία αισθητική"

Λίγες μέρες πριν το live των Las Ninyas Del Corro στο "Arch" (22/11), η δραστήρια DJ μιλά για τον ρόλο της πίσω από τα decks και την εξέλιξη της ελληνικής ραπ σκηνής, ενώ παράλληλα μοιράζεται με τους αναγνώστες του "α" μια προσωπική playlist.

Grammys 2026: Όλες οι υποψηφιότητες

Φέτος, το hip hop και η pop βρίσκονται ξανά στο επίκεντρο, η latin μουσική αποκτά επιτέλους τη θέση που της αξίζει, και η νέα γενιά δοκιμάζει τις δυνάμεις της απέναντι σε καλλιτέχνες που έχουν ήδη γράψει ιστορία.

"Τόσκα"

Η περίφημη όπερα του Τζάκομο Πουτσίνι, σε σκηνοθεσία Νίκου Σ. Πετρόπουλου, επιστρέφει μετά τα συνεχόμενα sold out.

Επιτυχημένος Κόρνγκολντ, ατελέστατος Μάλερ σε πρόσφατη συναυλία της ΚΟΑ υπό τον Γουώρνερ – Θαυμάσιος Χάυντν από Giardino Armonico / Αντονίνι στη Ροτόντα Θεσσαλονίκης

Η ατελής εκτέλεση της 5ης Συμφωνίας του Μάλερ σκίασε την πρόσφατη συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, ενώ το ιστορικό σύνολο οργάνων εποχής "Il Giardino armonico" έκανε το καθυστερημένο πλην ερεθιστικό ελληνικό ντεμπούτο του με συμφωνίες του Χάυντν στη Ροτόντα της Θεσσαλονίκης