Suzanne Ciani: Aναλογικά synthesizers και 1970s πρωτοπορία, σε μια ωραία βραδιά στον "Φάρο" του ΚΠΙΣΝ

Θαλερή και κεφάτη, η Αμερικανίδα δημιουργός έφερε το φημισμένο της Buchla στην Αθήνα και καταχειροκροτήθηκε μετά από μια σύντομη, αλλά μεστή συναυλία.

SuzCiani_front © Μαρίζα Καψαμπέλη

Άραγε πόσοι θα είχαν πάει να δουν τη Suzanne Ciani, αν ερχόταν στη μεταπολιτευτική Αθήνα των 1970s; Τότε που περιφερόταν από μέρος σε μέρος κουβαλώντας απλά τα ρούχα της και το –περίφημο, πλέον– Buchla συνθεσάιζερ της; 

Αυτό αναρωτήθηκα την Κυριακή το βράδυ, βλέποντας τον "Φάρο" του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος να γεμίζει από κόσμο, σε ένα ποδαρικό με το δεξί για τη νέα σειρά συναυλιών "Microcosmos", η οποία θα ασχολείται με διεθνείς καλλιτέχνες που βασίζουν τις μουσικές τους δημιουργίες σε ηλεκτρονικά στοιχεία. Όμως δεν ήταν απλά μια νοητική διερώτηση για το τότε και το τώρα (της Ελλάδας, των ηλεκτρονικών, της Ciani), αλλά κάτι που, επί της ουσίας, αφορούσε και τη σύντομη μα μεστή συναυλία την οποία έδωσε η Αμερικανίδα συνθέτρια. 

O ορίζοντας των προσδοκιών μας, δηλαδή, ήταν ήδη διαμορφωμένος και καλά τακτοποιημένος, ανεξάρτητα με το τι θα έκανε ή δεν θα έκανε επί σκηνής η Ciani. Άλλωστε, αδιαφορώντας για το πιο αμφιλεγόμενο κομμάτι της καριέρας της –τους δίσκους με το new age πιάνο– είχαμε έρθει με δεδομένο θαυμασμό, ώστε να δούμε από κοντά μια φιγούρα που κουβαλά τον δικό της μικρό θρύλο. Μια πρωτοπόρο της ηλεκτρονικής δημιουργίας, η οποία ευτύχησε να καταχωρηθεί ως "ακόμα σχετική" από τα διάφορα Pitchfork που καθορίζουν το χρηματιστήριο αξιών της (νεο)indie κοινότητας, αλλά και να αγγίξει τις σύγχρονες φεμινιστικές ανησυχίες χάρη στην παρουσία της σε ντοκιμαντέρ σαν το "Sisters with Transistors" της Lisa Rovner (2021).

SuzCiani_01
© Μαρίζα Καψαμπέλη

Δύσκολα, λοιπόν, θα φεύγαμε απογοητευμένοι από τη συγκεκριμένη συναυλία. Αλλά το θερμό χειροκρότημα του φινάλε, όπως και ο ενθουσιασμός που έδειξαν πολλοί έπειτα, σπεύδοντας να φωτογραφήσουν το διάσημο Buchla της, δεν ήταν αποτέλεσμα κεκτημένης ταχύτητας. Γιατί η 76χρονη δημιουργός δεν ήρθε να παίξει αναπαυμένη στις δάφνες της, μα για να ξεδιπλώσει ένα set με κάμποσες αρετές. 

Ήταν και εγκεφαλικό, με λίγα λόγια, ήταν όμως και άμεσο –με ρυθμό, διακλαδώσεις, περιπέτεια. Ακόμα και με μερικά απρόσμενα σημεία, μάλιστα, καθώς στο άτυπο δεύτερο μέρος, λ.χ., άρχισαν να χτίζονται δομές που με ένα τσικ διαφορετικής πλεύσης θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε κάτι που ίσως έμοιαζε στο "Meet Her At The Love Parade" του Da Hool (1997). Έστω κι αν λαμβάνουμε ως δεδομένο ότι η Ciani δεν αισθάνεται καμία εγγύτητα προς τη συγκεκριμένη όψη των ηλεκτρονικών πραγμάτων.

SuzCiani_02
© Μαρίζα Καψαμπέλη

Παίρνοντας το μικρόφωνο μετά το χειροκρότημα και τις επευφημίες, η Ciani μας είπε ότι αντιλαμβάνεται τη μουσική της ως κίνηση ήχων και μας εξήγησε τι μοτίβα χρησιμοποιεί, ενώ σύστησε ευρύτερα και το Buchla της. Το οποίο διατηρεί θεμελιωδώς τα χαρακτηριστικά του θρυλικού synthesizer που έπαιζε στα καθοριστικά 1970s, αλλά δεν είναι και απαράλλαχτο: πρόκειται για τη νεότερη παραλλαγή Buchla 200e, η οποία επιτρέπει την παρείσφρηση ψηφιακών στοιχείων μνήμης δίπλα στην πρωτοκαθεδρία των αναλογικών. 

Σε έναν προτζέκτορα όπισθεν της σκηνής, εντωμεταξύ, βλέπαμε καθόλη τη διάρκεια της συναυλίας τι έκανε με τα χέρια της και με πόση επιμέλεια χειριζόταν ένα πλήθος βυσμάτων, προκειμένου να βγει το αποτέλεσμα που ακούγαμε. Αυτή η οπτική παράμετρος στάθηκε σημαντική, γιατί τόνισε το γεγονός ότι η Ciani χρησιμοποιούσε ένα τεχνολογικό επίτευγμα ως όργανο, παράγοντας ζωντανή και όχι προηχογραφημένη μουσική. Η οποία στηριζόταν σε αυτοσχεδιασμούς εκτελεσμένους σε πραγματικό χρόνο, άσχετα με το αν οι βάσεις τους εντοπίζονταν σε ακολουθίες ήδη γνώριμες από τη δισκογραφία της κατά τη δεκαετία του 1970. 

SuzCiani_03
© Μαρίζα Καψαμπέλη

Ήταν κάτι αληθινά αναζωογονητικό, σκέφτηκα, συγκρίνοντάς το νοερά με  τόσα και τόσα ηλεκτρονικά/αυτοσχεδιαστικά/πειραματικά live στα οποία πλήττεις σιωπηρά, ακούγοντας στοίβες προηχογραφημένης μουσικής στο όνομα μιας ασαφώς "προωθημένης" αισθητικής άποψης για την τέχνη, το άστυ και το επίκαιρο. 

Επικαιρότητα, άλλωστε, διέθετε και η Ciani. Μπορεί αυτά που παρουσίασε να μην ηχούν πια πρωτόγνωρα και διαστημικά, αλλά –όπως είπε και η ίδια– φτάσαμε ξανά σε ένα σημείο όπου το να εμφανίζεται ζωντανά με ένα αρκετά δύσκολο όργανο, στηριγμένη (κατά μεγάλο βαθμό) σε εμπνεύσεις της στιγμής, φαίνεται ως κάτι εξίσου περίεργο με τα όσα ποιούσε στα 1970s, όταν κανείς δεν καταλάβαινε τι ακριβώς κάνει βλέποντάς την. Σχεδόν, τέλος πάντων, γιατί είναι αλήθεια ότι έχει μεσολαβήσει μια ισχυρή τάση επιστροφής στα αναλογικά synths. Η ιστορία, άλλωστε, ποτέ δεν επαναλαμβάνεται.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

Οι συναυλίες της εβδομάδας

Sad Lovers and Giants, Bob Mould, "Ντον Πασκουάλε" και όσα ακόμα events θα απασχολήσουν τους μουσικόφιλους της Αθήνας αυτή την εβδομάδα (10-16/11).

10/11/2025

Το φαινόμενο Κουρεντζή: Γητευτής ή πλάνος;

Με ορχηστρικά αποσπάσματα από την Τετραλογία του Βάγκνερ επανέρχεται για δύο sold out συναυλίες (14-15/11) στο Μέγαρο Μουσικής ο Θεόδωρος Κουρεντζής. Ευκαιρία για μία νηφάλια αποτίμηση ενός πραγματικού "φαινομένου".

50 χρόνια Saxon: Τζιν, Δερμάτινα & Τροχοί από Ατσάλι

Μισός αιώνας διά πυρός και σιδήρου για μια μπάντα λατρεμένη στην Ελλάδα, που ύψωσε θρυλικές σημαίες για τo βρετανικό metal, άλωσε τη Ριζούπολη σε μια αξέχαστη συναυλία και δίχασε ακόμα και τους πιστούς όταν προσπάθησε να κατακτήσει την Αμερική, προτού καλπάσει αγέρωχα στον 21ο αιώνα συμμαχώντας με τις κεντροευρωπαϊκές power δυνάμεις.

Μυσταγωγία με τις αδερφές Βουγιουκλή στο Theatre of the NΟ

Η Ελένη και η Σουζάνα Βουγιουκλή ξανασυστήνουν στο κοινό το "Roots & Rituals" ως μια ζωντανή, εξελισσόμενη μουσική τελετουργία.

H Φένια Παπαδόδημα επιστρέφει στο "Half Note"

Παρουσιάζει τη συναυλία "Women’s Prayers – Redemption" έχοντας πάντα σαν οδηγό γυναικείες φωνές που άφησαν εποχή.

Για την DJ Pitsouni δεν υπάρχει ωραιότερο κοπλιμέντο από το "έχεις ωραία αισθητική"

Λίγες μέρες πριν το live των Las Ninyas Del Corro στο "Arch" (22/11), η δραστήρια DJ μιλά για τον ρόλο της πίσω από τα decks και την εξέλιξη της ελληνικής ραπ σκηνής, ενώ παράλληλα μοιράζεται με τους αναγνώστες του "α" μια προσωπική playlist.

Grammys 2026: Όλες οι υποψηφιότητες

Φέτος, το hip hop και η pop βρίσκονται ξανά στο επίκεντρο, η latin μουσική αποκτά επιτέλους τη θέση που της αξίζει, και η νέα γενιά δοκιμάζει τις δυνάμεις της απέναντι σε καλλιτέχνες που έχουν ήδη γράψει ιστορία.