«Χοντορκόφσκι»: Η διαπλοκή πολιτικής και οικονομικής εξουσίας στην όπερα

Η βραβευμένη στην Αυστρία όπερα «Χοντορκόφσκι» του Περικλή Λιακάκη παρουσιάζεται στην Εναλλακτική Σκηνή της Λυρικής. O Ευτύχης Δ. Χωριατάκης γράφει γι’ αυτό το πολιτικό έργο, το οποίο εξερευνά μουσικοθεατρικά τις σχέσεις επιχειρήσεων κι εξουσίας στη μετασοβιετική Ρωσία.

«Χοντορκόφσκι»: Η διαπλοκή πολιτικής και οικονομικής εξουσίας στην όπερα

Η βραβευμένη στην Αυστρία όπερα «Χοντορκόφσκι» του Περικλή Λιακάκη παρουσιάζεται στην Εναλλακτική Σκηνή της Λυρικής για τρεις παραστάσεις (27-29/2). O Ευτύχης Δ. Χωριατάκης γράφει γι’ αυτό το πολιτικό έργο, το οποίο εξερευνά μουσικοθεατρικά τις σχέσεις επιχειρήσεων κι εξουσίας στη μετασοβιετική Ρωσία.

Ο Περικλής Λιακάκης παραμένει σχετικά άγνωστος στη χώρα μας. Κι όμως, ο Έλληνας συνθέτης έχει γράψει αρκετές όπερες δωματίου που έχουν παρουσιαστεί, ηχογραφηθεί και βραβευτεί στην Αυστρία, όπου ζει κι εργάζεται ως καθηγητής σύνθεσης και ανώτερων θεωρητικών στο Μουσικό Πανεπιστήμιο της Βιέ­νης. Μία από αυτές, η όπερα «Χοντορκόφσκι», τιμήθηκε το 2017 με το Βραβείο καλύτερης ανεξάρτητης παραγωγής όπερας των Αυστριακών Βραβείων Μουσικού Θεάτρου για τη χρονιά 2015-16. Το έργο, το οποίο πρωτοανέβηκε στο Ατελιέ της Ακαδημίας Εικαστικών Τεχνών της Βιένης το 2015, θα μας γνωρίσει η ανήσυχη Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ, σε συμπαραγωγή με τον αυστριακό μουσικοθεατρικό οργανισμό Sirene Operntheater.

«Χοντορκόφσκι»: Η διαπλοκή πολιτικής και οικονομικής εξουσίας στην όπερα - εικόνα 1
© Armin Bardel

Στον πυρήνα της όπερας βρίσκεται η βιογραφία του Ρώσου ολιγάρχη Μιχαήλ Χοντορκόφσκι: η άνοδός του ως νεαρού ιδιοκτήτη τράπεζας μετά την κατάρρευση της ΕΣΣΔ, η μεσουράνησή του ως ιδιοκτήτη της τεράστιας πετρελαϊκής εταιρείας Υukos και, τέλος, η πτώση του λόγω του ότι στοχοποιήθηκε στα ’90s από τον Βλάντιμιρ Πούτιν ως αντικαθεστωτικός, και η φυλάκισή του. Το οπερατικό λιμπρέτο και τη σκηνοθεσία υπογράφει η Κριστίνε Τόρνκβιστ. Ο κύριος όγκος του λιμπρέτου, που γράφτηκε πριν από την απροσδόκητη αποφυλάκιση του Χοντορκόφσκι το 2013, δεν πραγματεύεται μόνο τη μάχη του με τον Πούτιν ως μάχη μεταξύ κέρδους και πολιτικής, αλλά επιπλέον την τοποθετεί σε ένα περίπλοκο ιστορικό πλαίσιο, που εκτείνεται από το 1989 έως το 2013. Οι μεταβαλλόμενες σχέσεις μεταξύ επιχειρήσεων και πολιτικής εξουσίας αλλοιώνουν τη σχέση μεταξύ των –αρχικά όχι και τόσο ανόμοιων μεταξύ τους– πρωταγωνιστών και τους οδηγούν σε σφοδρή σύγκρουση.

Για τον Λιακάκη ο «Χοντορκόφσκι» αποτελεί «μια πολιτική όπερα, στην οποία οι παραλληλισμοί με την ελληνική οικονομική κρίση κάθε άλλο παρά τυχαίοι είναι. Οι χαρακτήρες, οι διάφορες καταστάσεις και το λιμπρέτο είναι έτσι κατασκευασμένα, ώστε να έχουν ενδιαφέρον από δραματικής και ­θεατρικής άποψης».

«Χοντορκόφσκι»: Η διαπλοκή πολιτικής και οικονομικής εξουσίας στην όπερα - εικόνα 2
© Armin Bardel

Οι αθηναϊκές παραστάσεις δίνονται σε μουσική διεύθυνση Γιούρι Έβερχαρτς, με τη συμμετοχή συνόλου 13 μουσικών και ομάδας κυρίως Αυστριακών μονωδών, που ερμηνεύουν την πληθώρα των ρόλων. Οι πιο ανυπόμονοι και φιλομαθείς των θεατών, τέλος, μπορούν να αναζητήσουν στο διαδίκτυο οπτικοακουστικό τεκμήριο της ερεθιστικής αυτής δουλειάς.

Περισσότερες πληροφορίες

«Χοντορκόφσκι»

  • Όπερα

Πρώτη πανελλήνια παρουσίαση της βραβευμένης όπερας του Περικλή Λιακάκη, σε συμπαραγωγή με το Sirene Operntheater της Αυστρίας.

Εθνική Λυρική Σκηνή - Εναλλακτική Σκηνή

Κέντρο Πολιτισμού - Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος», Λεωφ. Συγγρού 364, Καλλιθέα
  • Συναυλίες

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

Το George Gaudy Trio έρχεται στο στο Theatre of  the No

Ένας από τους πιο ξεχωριστούς δημιουργούς της σύγχρονης ελληνικής μουσικής σκηνής σε ένα εκρηκτικό live set.

08/10/2025

Η Φένια Παπαδόδημα αφήνει να πετάξουν μουσικά "Uccelli del mare"

Η καλλιτέχνις παρουσιάζει ένα ταξίδι, σαν αυτό που κάνουν τα θαλασσοπούλια αλλά μουσικό, στις παραδόσεις της Μεσογείου και της Ανατολής στο Μέγαρο Μουσικής.

Φεστιβάλ του Σάλτσμπουργκ 2025: Όταν οι καλύτερες παραγωγές όπερας δεν είναι πάντοτε οι σκηνικά παρουσιασμένες!

Ανταπόκριση από το κορυφαίο φεστιβάλ κλασικής μουσικής στην Ευρώπη, που δεν περιορίζεται μόνο στην όπερα, και προσέλκυσε χιλιάδες θεατών από τα μέσα Ιουλίου μέχρι τα τέλη Αυγούστου.

"Να με πέρνανε τα σύννεφα": Ένα μουσικό αφιέρωμα για τη Σοφία Βέμπο στο Μέγαρο

Η Athens Chamber Orchestra, υπό τη διεύθυνση του Απόλλωνα Κουσκουμβεκάκη, ζωντανεύει μελωδίες από την πορεία της εμβληματικής φωνής, με τη συμμετοχή τεσσάρων τραγουδιστών και χορευτικού σχήματος.

Sarah Davachi: "Συχνά ξεκινώ με το σκίτσο μιας ιδέας και αφήνω το ίδιο το όργανο να με καθοδηγήσει"

Μια από τις σημαντικότερες σύγχρονες εκπροσώπους της πειραματικής σκηνής μιλά στο "α" με αφορμή την πρώτη εμφάνισή της στην Αθήνα -μαζί με την Kara-Lis Coverdale- εγκαινιάζοντας τη νέα σειρά συναυλιών Porosi (7/10, Gazarte Main Stage).

Μogwai: Ξανά στην Ελλάδα, με "Bad Fire" διαθέσεις

Μετρούν τρεις δεκαετίες δράσης, στις οποίες τους παραδέχτηκαν (τελικά) ακόμα και όσοι δεν τους αγαπούν, ενώ έχουν σφυρηλατήσει και μια στέρεη σχέση με το ελληνικό κοινό, που αναμένεται να ξαναζωντανέψει το βράδυ της Πέμπτης 9/10, στο "Floyd".

Μια βραδιά για τον John Coltrane από το Gilad Atzmon Quartet

Ένα μοναδικό αφιέρωμα στον θρυλικό τζαζ μουσικό έρχεται στο Theater of the No.