«Όλες οι κοπέλες μπροστά! Ελάτε όλες μπροστά στη σκηνή!»
Στα '90s η παραπάνω προτροπή ακουγόταν σε κάθε συναυλία των punk ηρωίδων Bikini Kill από τα χείλη της τραγουδίστριας Kathleen Hanna προς τις γυναίκες του κοινού, ώστε να διεκδικήσουν το δικό τους χώρο κοντά στη σκηνή, ένας χώρος που ως τότε ήταν προορισμένος αποκλειστικά για τους άντρες που επιδίδονταν στις συχνά βίαιες αθλοπαιδιές του mosh pit. Σήμερα όμως, οι ίδιες ακριβώς λέξεις ακούγονται από το μικρόφωνο μιας ράπερ από το Lower East Side της Νέας Υόρκης, της Princess Nokia.
Η κατά κόσμον Destiny Frasqueri κέρδισε παγκόσμια προσοχή πέρσι, όταν κυκλοφόρησε το δίσκο «1992» με τίτλο την ημερομηνία γέννησής της. Ένα άλμπουμ - ωδή στη γενιά του '90, αφιερωμένο άτυπα σε όλους όσους αναγκάστηκαν -από την εφηβεία τους ακόμη- να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους και να τα βγάλουν πέρα μόνοι στο δρόμο, αφού κανείς ενήλικας δεν ήταν ικανός να τα φροντίσει. Όπως και η ίδια, όταν στα δεκαέξι της με «3 δολάρια στην τσέπη και 75% μπαταρία στο κινητό» αποφάσισε να φύγει από ένα σπίτι όπου η ανάδοχη μητέρα της «φρόντιζε» να τη χτυπάει σε καθημερινή βάση.
Η οργή και το αμείωτο πείσμα για την κατάκτηση της αυτοδιάθεσής της μεταφράστηκε σε γεμάτα ένταση εθιστικά beats και κοφτερές ρίμες που ώθησαν τα όρια του hip hop διευρύνοντας τις θεματικές του. Οι γυναίκες και το σώμα τους βρίσκονται στο επίκεντρο κάθε τραγουδιού της Princess Nokia, που τραγουδά για την καταπίεση των μη ρεαλιστικών πατριαρχικών προτύπων συμπεριφοράς, στιλ, και την ανάγκη για επανάκτηση της θηλυκότητας από τις ίδιες τις γυναίκες. Φεμινισμός και hip hop ποτέ άλλοτε δε συνδυάστηκαν με πιο καίριο και καυστικό τρόπο, προσθέτοντας στο επαναστατικό μιξ ένα punk attitude με βαθιές ρίζες στις μέρες των riot grrrls και συγκροτημάτων όπως οι προαναφερθείσες Bikini Kill.
Το punk για την Princess Nokia δεν είναι απλώς μια κουλ επιρροή, αλλά δίδαγμα ως προς τη χρήση της μουσικής της. Όταν οι δισκογραφικές πρόσφεραν απλόχερα χρήματα για να κυκλοφορήσουν τους δίσκους της, εκείνη γρήγορα συνειδητοποίησε πως έτσι θα έχανε τη δημιουργική της ελευθερία. Ακολούθησε τη do it yourself τακτική και κυκλοφόρησε μόνη το «1992» κερδίζοντας το στοίχημα, με αποτέλεσμα φέτος η ιστορική ανεξάρτητη δισκογραφική Rough Trade Records να αναλαμβάνει την κοπή και διανομή του δίσκου σε φυσική μορφή. Την ίδια στιγμή κάνει πράξη τους στίχους της και υπερασπίζεται έμπρακτα οποιονδήποτε βρίσκεται υπό επίθεση μίσους, είτε κατά τη διάρκεια συναυλιών της είτε στο τρένο, όπως συνέβη πρόσφατα στο viral βίντεο όπου πετάει καυτή σούπα σε έναν μεθυσμένο επιβάτη που επιδίδεται σε ρατσιστικό παραλήρημα.
Στις συναυλίες της ο χορός συνοδεύεται από υψωμένες γροθιές και ουσιαστική επικοινωνία ανάμεσα σε μουσικό και κοινό. Συχνά μιλάει για όσα πιστεύει, το στόχο της μουσικής της, με άμεσο και ευφράδη τρόπο. Δεν είναι τυχαίο εξάλλου ότι έχει προσκληθεί από πανεπιστήμια για διαλέξεις σε μαθήματα σύγχρονης φεμινιστικής θεωρίας. Πόσοι MCs αλήθεια το έχουν καταφέρει αυτό σε τόσο σύντομο διάστημα;
Η Princess Nokia βρίσκεται σε μια δύσκολη αποστολή που ίσως να την υπερβαίνει, και μένει να φανεί αν θα καταφέρει να αποφύγει τη ματαιοδοξία και την προβολή που συνοδεύει την αυξανόμενη επιτυχία της. Έχει όμως την ικανότητα να δημιουργεί νέα κύματα που ήδη ενώνονται με άλλες αντίστοιχες φωνές του underground hip hop που διεκδικούν επίσης το δικό τους μερίδιο στη σκηνή. Όπως η Tommy Genesis την οποία είχαμε τη μοναδική ευκαιρία να δούμε ζωντανά την περασμένη άνοιξη. Η εμφάνιση της Princess Nokia την ερχομένη Τρίτη (31/10) στο Gagarin 205 είναι από μόνη της ένα σημαντικό γεγονός στη συναυλιακή ιστορία της πόλης, και έχει τα φόντα να μείνει στην ιστορία.
Για να προετοιμαστείτε κατάλληλα ετοιμάσαμε ένα mixtape «προθέρμανσης» με τις φωνές που φέρνουν το hip hop στην πρώτη γραμμή της μουσικής πρωτοπορίας.
Ακούστε το εδώ: