Η Μεγάλη Εβδομάδα έρχεται και παραδοσιακά ψάχνουμε και σημειώνουμε εκείνα τα μουσικά events που επικεντρώνονται στο θείο και το ανθρώπινο Πάθος, με θρησκευτικούς ή κοσμικούς όρους και με κοινό παρονομαστή την κατάνυξη και τη συγκίνηση, σε χώρους όπως το Μέγαρο Μουσικής, η Εθνική Λυρική Σκηνή στο ΚΠΙΣΝ, η Αγγλικανική Εκκλησία κ.ά.

Ο επιτυχημένος και λίαν δημοφιλής κύκλος «Adagio - Μουσική για τις ημέρες του Πάσχα» επιστρέφει στο Μέγαρο Μουσικής αυτήν την περίοδο με σημαντικές και πολύ ενδιαφέρουσες μουσικές εκδηλώσεις. Μάλιστα, σε αυτό το πλαίσιο θα εγκαινιαστεί και το μουσικό σκέλος της έκθεσης σύγχρονης τέχνης Documenta 14, το Σάββατο του Λαζάρου 8/4, με τη «Συμφωνία των θρήνων» του Henryk Gorecki. Είναι η Συμφωνία αρ. 3, έργο 36 («Symphony of sorrowful songs») του Πολωνού συνθέτη και αποτελεί το επίκεντρο του project που θα μας παρουσιάσουν οι καλλιτέχνες της Documenta Ross Birrell και David Harding, όπου η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών συμπράττει με τη Φιλαρμονική Ορχήστρα Εκπατρισμένων Σύρων (SEPO). Σολίστ είναι η σοπράνο Racha Rizk από τη Συρία και διευθύνει ο Daniel Raiskin.
Την Κυριακή των Βαΐων 9/4 το ονομαστό κι επίλεκτο σύνολο Balthasar-Neumann (χορωδία, σολίστ και ορχήστρα) θα ερμηνεύσει ένα από τα σημαντικότερα και πιο εμβληματικά έργα εκκλησιαστικής μουσικής, τα «Κατά Ιωάννη Πάθη» του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ. Τα σολιστικά μέρη ερμηνεύουν ο τενόρος Daniel Behle και ο βαρύτονος Markus Butter, ενώ το σύνολο διευθύνει ο Thomas Hengelbrock. Το «Adagio» θα ολοκληρωθεί τη Μ. Δευτέρα 10/4 με ένα αφιέρωμα στον σύγχρονο Εσθονό συνθέτη Arvo Part. Σημαντικά έργα με βαθύ φιλοσοφικό περιεχόμενο κι ένα σπουδαίο ερμηνευτικό καστ – με το Ergon Ensemble που διευθύνει ο Νίκος Τσούχλος και τους μονωδούς Άρτεμη Μπόγρη (σοπράνο), Νίκο Σπανάτη (κόντρα τενόρος) και Βασίλη Καβάγια (τενόρος).
Στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο ΚΠΙΣΝ, τώρα, εξελίσσονται οι Ημέρες Λατρευτικής Μουσικής, οι οποίες φτάνουν στην ολοκλήρωσή τους. Απόψε Πέμπτη 6/4 γίνεται η συναυλία «Ο Κυανοπώγωνας στη Via Crucis». εδώ έχουμε έναν ενδιαφέροντα παραλληλισμό τού κατά Μπάρτοκ Κυανοπώγωνα και του κατά Λιστ Ιησού σε μια «κοινή» πορεία προς τον Γολγοθά, που μεταφέρει/μεταγράφει στο πιάνο ο Γιώργος Κωνσταντίνου, συμπράττοντας με τον εξπέρ στο μουσικό πριόνι Νίκο Γιούσεφ, ο οποίος εδώ παίζει και σφυρί!
Στη συνέχεια, δηλαδή στις 7 και 9/4, έχουμε τη «Μικρή επίσημη λειτουργία» του Τζοακίνο Ροσίνι, μια κάθε άλλο παρά μικρή θρησκευτική σύνθεση την οποία υπογράφει ο μετρ της όπερας κι εδώ παρουσιάζεται σε μια εκδοχή που προσεγγίζει εκείνη του πρώτου ανεβάσματος από τον ίδιο τον Ροσίνι. Ο Μάρκελλος Χρυσικόπουλος διευθύνει τον Κώστα Ράπτη στο bayan (ακορντεόν με «κουμπιά» και όχι με πλήκτρα), τους μονωδούς Θεοδώρα Μπάκα, Νίκο Σπανό, Βασίλη Καβάγια, Τάσο Αποστόλου και τους πιανίστες Θοδωρή Τζοβανάκη και Σοφία Ταμβακοπούλου. Επίσης στο ενδιάμεσο (8/4) έχουμε τη free συναυλία της Ελληνικής Βυζαντινής Χορωδίας (ΕΛΒΥΧ) στη μνήμη του δημιουργού της Λυκούργου Αγγελόπουλου.
Στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ όμως έχουμε και συνέχεια τη Μ. Τρίτη 11/4, καθώς στο Πάθος αναμφίβολα συγκαταλέγεται η μεγάλη συναυλία «Μ’ ένα τραγούδι άρχισε ο κόσμος και μ’ ένα τραγούδι θα τελειώσει». Πρόκειται για ένα ρεσιτάλ με την υψίφωνο Μαρία Κωστράκη και τον πιανίστα Λευτέρη Μιχαλόπουλο στα εμβληματικά έργα του Μάνου Χατζιδάκι «Ο κύκλος του C.N.S.» (1952), «Ο Μεγάλος Ερωτικός» (1972), «Ματωμένος Γάμος» (1947) και «Καπετάν Μιχάλης» (1966). Μέσα από τα έργα αυτά, ο μεγάλος μας συνθέτης μιλά ποιητικά και με πάθος για την απώλεια, την ενοχή, τον έρωτα, το θάνατο, τον πόλεμο και την ελευθερία.
Μια άλλη ενδιαφέρουσα κι επιτυχημένη συναυλιακή σειρά, οι «Μουσικές στιγμές στον Άγιο Παύλο», φορά το πασχαλινό της ένδυμα με τέσσερα ιδιαίτερα events. Η έναρξη γίνεται απόψε 6/4 με την «Εαρινή μουσική συμφωνία» του Amberlink Ensemble, που παρουσιάζει ένα πρόγραμμα με έργα από την προκλασική στη σύγχρονη εποχή, από συνθέτες όπως οι Μοντεβέρντι, Βιβάλντι, Ντβόρζακ, Rutter κ.ά. Στις 8/4 η «Κασσιανή» είναι ένα μουσικοθεατρικό αναλόγιο βασισμένο στη ζωή της ποιήτριας, υμνογράφου και μελωδού της ορθόδοξης εκκλησίας. Υπογράφει και αφηγείται η Μάγδα Μαυρογιάννη.
Τη Μ. Τρίτη η Ίρις Λουκά (στη βιόλα) κάνει ένα πρόγραμμα «Midnight Bach» (πριν από τα μεσάνυχτα!) με έργα του μεγάλου μουσουργού για τσέλο και βιολί. Και τη Μ. Τετάρτη το Athens Chamber Ensemble 2012 ερμηνεύει το «Stabat Mater» όπως το μελοποίησε ο Περγκολέζι – με plus Μπαχ και Βιβάλντι. Εμβόλιμα, τη Μ. Δευτέρα, η Ana Maria Ospina στο όργανο και η άλτο Aλεξάνδρα Αηδονοπούλου δίνουν ένα ρεσιτάλ θρησκευτικού περιεχομένου. Και, τέλος, στην αίθουσα Παρνασσός θα ακούσουμε τη Γλυκερία στη συναυλία «Ω, γλυκύ μου Έαρ» (7/4) και τον Λουδοβίκο των Ανωγείων σε κάτι ανάλογο: «Πού πας με τέτοιαν άνοιξη, καλέ μου;» (10/4).
Περισσότερες πληροφορίες
Γλυκερία
Σε ύμνους της Μεγάλης Εβδομάδας θρηνητικού χαρακτήρα, βυζαντινούς ύμνους κι εγκώμια για τα θεία και τα ανθρώπινα πάθη καθώς και σε επιλεγμένα τραγούδια από την ελληνική παράδοση
Λουδοβίκος των Ανωγείων
«Πού πας με τέτοιαν άνοιξη, καλέ μου»: θρήνοι από τα βάθη του έρωτα μέχρι την κορυφή του θανάτου. Προλογίζει η συγγραφέας Αλκυόνη Παπαδάκη
Αφιέρωμα στον Arvo Part
Το Ergon Ensemble ερμηνεύει τα έργα «Mozart-Adagio», «Spiegel im Spiegel», «Summa», «My heart’s in the Highlands», «Fratres», «Stabat Mater». Τραγουδούν οι Άρτεμις Μπόγρη (σοπράνο), Νίκος Σπανάτης (κόντρα τενόρος), Βασίλης Καβάγιας (τενόρος). Διευθύνει ο Νίκος Τσούχλος
J.S. Bach: «Τα κατά Ιωάννην Πάθη»
To έργο του Γ.Σ. Μπαχ «Johannes-Passion», BWV 245 (δεύτερη εκδοχή, 1725), με ευαγγελιστή τον Daniel Behle (τενόρος) και Ιησού Χριστό τον Markus Butter (βαρύτονος). Τη χορωδία, τους σολίστ και το σύνολο Balthasar-Neumann διευθύνει ο Thomas Hengelbrock. Με ελληνικούς υπέρτιτλους.
«Συμφωνία των θρήνων»
Ένα project των καλλιτεχνών Ross Birrell και David Harding, στο πλαίσιο της Documenta 14, το οποίο βασίζεται στο έργο του Χένρικ Γκορέτσκι Symphony No. 3: Opus 36. Με τους Racha Rizk (σοπράνο), Ali Moraly (βιολί), την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και τη Φιλαρμονική Σύρων Εκπατρισμένων SEPO
Μάνος Χατζιδάκις
Τέσσερις εμβληματικοί κύκλοι τραγουδιών με την υψίφωνο Μαρία Κωστράκη και τον Λευτέρη Μιχαλόπουλο στο πιάνο: «Ο κύκλος του C.N.S.» (1952), «Ο Μεγάλος Ερωτικός» (1972), «Ματωμένος Γάμος» (1947) και «Καπετάν Μιχάλης» (1966)
«Ο Κυανοπώγωνας στη Via Crucis»
Στο πλαίσιο των Ημερών Λατρευτικής Μουσικής, η όπερα του Μπάρτοκ «Ο πύργος του Κυανοπώγωνα» σε παράλληλη ανάγνωση με τη «Via Crucis» του Λιστ, την πορεία του Ιησού προς τον Γολγοθά, για έναν απρόσμενο συνδυασμό οργάνων: πιάνο, μουσικό πριόνι και σφυρί
Τζοακίνο Ροσίνι: «Μικρή επίσημη λειτουργία»
Στο πλαίσιο των Ημερών Λατρευτικής Μουσικής, παρουσιάζεται το θρησκευτικό έργο του Ιταλού συνθέτη αντικαθιστώντας το αρμόνιο με ακορντεόν bayan (Κώστας Ράπτης). Συμμετέχουν οι Θεοδώρα Μπάκα, Νίκος Σπανός, Βασίλης Καβάγιας, Τάσος Αποστόλου και οι πιανίστες Θοδωρής Τζοβανάκης και Σοφία Ταμβακοπούλου. Διευθύνει ο Μάρκελλος Χρυσικόπουλος
Ελληνική Βυζαντινή Χορωδία
Σε ύμνους και αποσπάσματα αναγνωσμάτων από την υμνολογία του Τριωδίου και της Μεγάλης Εβδομάδας καθώς και τη νεκρώσιμο ακολουθία
«Εαρινή Μουσική Συμφωνία»
Το Amberlink Ensemble με τους καλεσμένους του παρουσιάζουν ένα πρόγραμμα με έργα από την προκλασική στη σύγχρονη εποχή (Μοντεβέρντι, Βιβάλντι, Ντβόρζακ κ.ά.)
«Κασσιανή»
Μουσικοθεατρικό αναλόγιο βασισμένο στη ζωή της ποιήτριας, υμνογράφου και μελωδού της εκκλησίας. Έγραψε και αφηγείται η Μάγδα Μαυρογιάννη, ενώ η σοπράνο Σοφία Κυανίδου με τον πιανίστα Δημήτρη Γιάκα και τον βιολονίστα Παναγιώτη Τζιώτη την πλαισιώνουν μουσικά
Midnight Bach
Η Ίρις Λουκά (βιόλα) ερμηνεύει τη 2η σουίτα για τσέλο, τη 2η σονάτα και τη 2η παρτίτα για βιολί (με την εμβληματική «Ciaccona») του Γ.Σ. Μπαχ
«Stabat Mater»
Το Athens Chamber Ensemble 2012 παρουσιάζει το έργο του Τζιοβάνι Μπατίστα Περγκολέζι στο φυσικό του χώρο μαζί με έργα των Γ.Σ. Μπαχ και Βιβάλντι