Ωδή σε Διονύσιο Σαββόπουλο (και Ελένη Βιτάλη)

«Ηλέκτρισαν» το Ηρώδειο και καταχειροκροτήθηκαν. Η χθεσινή συναυλία των Σαββόπουλου-Βιτάλη στο Ηρώδειο, εκτός από αμέριστο επαγγελματισμό, αποδείκνυε περίτρανα τι σημαίνει να είναι κανείς μέγας τραγουδοποιός και, αντίστοιχα, ερμηνεύτρια-δύναμη της φύσης.

Ωδή σε Διονύσιο Σαββόπουλο (και Ελένη Βιτάλη)

«Είμαι δεκαεξάρης…» τραγουδά ο Διονύσης Σαββόπουλος (από «Τον χειμώνα ετούτο»). «Είσαι!» προσθέτει εμφατικά η Ελένη Βιτάλη κι εγώ επικροτώ. Έτσι είναι κάποιοι άνθρωποι. Aιώνιοι έφηβοι. Ραψωδοί των καιρών τους. Περσόνες μοναδικές. Μύστες στα πιο ιερά και ανίερά μας γλέντια. Στον Σαββόπουλο αναφέρομαι, ασφαλώς. Σε αυτόν τον «δεκαεξάρη» που κουβαλά τα ‘60s και τη Μεταπολίτευση στην πλάτη αλλά θαρρείς και είναι πιο ανάλαφρος από κάθε έφηβο του 2016. Και ύστερα από τη χθεσινοβραδινή συναυλία, ένα έχω να του πω: Χαίρε, Νιόνιο! Είσαι ο μέγας τροβαδούρος των ερώτων μας –προσωπικών και πολιτικών- και των απογοητεύσεών μας –ατομικών και συλλογικών. Αυτό δεν σημαίνει πως, κατά καιρούς, δεν έχω προβληματιστεί (έως και αγανακτήσει) από κάποια σχόλια του. Όσον αφορά,όμως, τη χθεσινοβραδινή βραδιά-εμπειρία, δεν θα κρύψω την -ισόβια- αγάπη μου στο έργο του και δεν θα φανώ καθόλου φειδωλή στον έπαινο. Προ τριετίας, ως κριτικός θεάτρου, δεν του χαρίστηκα ιδιαίτερα όταν σκηνοθέτησε στα Επιδαύρια τον «Πλούτο» του Αριστοφάνη. Αν τότε έλειπαν η «αριστοφανικότητα», η θεατρικότητα και η μουσικότητα, χθες ήταν εκεί, παρούσες και σφύζουσες, σε απόλυτο βαθμό.

Κάποτε με μπρίο και ύφος περιπαικτικό, άλλοτε με οίστρο διονυσιακό, ενίοτε με μια αύρα φελινική και πάντα με την αυθεντικότητα που φέρουν –και οι δύο- ως περσόνες μοναδικής ισχύος, ο Σαββόπουλος και η Βιτάλη (αυτή «η δύναμη της φύσης», για να χρησιμοποιήσω τον χαρακτηρισμό του συνοδοιπόρου της) πέτυχαν ένα πρόγραμμα οργανικό, που έρρεε αβίαστα. Με τις κατάλληλες παραβάσεις και «πάσες», τα περάσματα και τις παρλάτες, τα τραγούδια τους δένονταν με μια δραματουργική λογική που φανέρωνε -εκτός από μουσική- και σκηνοθετική ιδιοφυΐα. «There is even more music in the words, I guess» («Υπάρχει ακόμη περισσότερη μουσική μέσα στις λέξεις, φαντάζομαι»), όπως μου είπε, ενθουσιασμένη, η αμερικανίδα τουρίστρια που καθόταν δίπλα μου. Αμέριστος ήταν ο επαγγελματισμός της διοργάνωσης και αδιαπραγμάτευτη η δεξιοτεχνία των εξαιρετικών μουσικών- μια «υπερομάδα», όπως έχει ήδη επισημάνει ο συνάδελφος Γιώργος Χαρωνίτης- με τον Γιώτη Κιουρτσόγλου (μπάσο) και τον Δημήτρη Λάππα (κιθάρα) να φτάνουν σε απίθανες κορυφώσεις. Λογικά και αναμενόμενα όλα αυτά, ύστερα από έναν ολόκληρο χειμώνα στο «Κύτταρο» (ναι, τους είχα δει και εκεί). Όπως τότε, έτσι και τώρα, από τα πιο ωραία στοιχεία ήταν οι ατάκες τους στο κοινό, τα θυμόσοφα σχόλια του Σαββόπουλου, με τα σουρεάλ αστεία και τις παλιές ιστορίες, όπως για τότε που ο Παπαϊωάννου και ο Τσιτσάνης είχαν πέσει στα αζήτητα και την έβγάζαν με τουρνέ στη Λιβαδειά ή για τον Μάνο Χατζιδάκι που ‘παιζε ξανά και ξανά στο ραδιόφωνο, το 1977, το απαγορευμένο «Μακρύ ζεϊμπέκικο για τον Νίκο (Κοεμτζή)».

Ένα «κάλεσμα» έκαναν οι Σαββόπουλος-Βιτάλη. Πήραν τις μεγάλες (μουσικές) αγάπες τους και τις ερμήνευσαν όπως εκείνοι μόνο ξέρουν και μπορούν: από την «Έλσα» μέχρι το «Ίσως φταίνε τα φεγγάρια» κι από το «Ας ερχόσουν για λίγο» μέχρι το «Καίγομαι», με τον «Μπάλλο» να ανήκει στις πιο μεγάλες στιγμές της βραδιάς.Τραγούδια, δηλαδή, δικά τους αλλά και του Σουγιούλ, του Τσιτσάνη, του Ζαμπέτα, του Χατζιδάκι, του Ξαρχάκου και άλλων κι ακούσματα δημοτικά, λαϊκά, έντεχνα, ροκ αλλά και μεταμοντέρνα σε ένα θέαμα που ξέφευγε από τα στενά όρια της συναυλίας. Η εγγενής θεατρικότητα του Σαββόπουλου «αγκαζέ» με την ασίγαστη ζωτικότητα της Βιτάλη ανήγαγαν το «Σήκω ψυχή μου δώσε ρεύμα» σε ένα θέαμα-ακρόαμα αξιομνημόνευτο, ίσως ιστορικής αξίας. Τι να πω; «Να ‘μαστε καλά να ανταμώνουμε»: με αυτήν την επωδό μας χαιρέτισαν, με την ίδια τους αντιχαιρετώ.

Έπαιξαν οι μουσικοί: Γιώτης Κιουρτσόγλου (μπάσο), Δημήτρης Λάππας (κιθάρες- μπουζούκι), Βασίλης Ποδαράς (ντραμς) Στάθης Άννινος (πλήκτρα), Θοδωρής Σούκερας (τρομπόνι), Δημήτρης Αγάθος (τρομπέτα), Νατάσα Παυλάτου (κρουστά). Ηχος: Γιάννης Τούντας, Μιχάλης Αλεξάκης. Φώτα: Περικλής Μαθιέλης, Φίλιππος Τρέπας. Eκτέλεση παραγωγής: Αντιγόνη Γιαλλουρίδου. Παραγωγή: Ελένη Καλέση.

Μέσα στον Σεπτέμβριο, θα κυκλοφορήσει το άλμπουμ «Σήκω ψυχή μου, δώσε ρεύμα-Ζωντανοί στο Κύτταρο» σε διπλό CD και deluxe έκδοση (2CD+2DVD) από τη Feelgood Records.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

Η μουσική της Ανατολίας στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη

Ο εθνομουσικολόγος Christopher C. King εξερευνά τις μουσικές ρίζες της πολιτιστικής ταυτότητας στον γεωγραφικό χώρο της Ανατολίας σε μια ιδιαίτερη μουσική διάλεξη.

23/11/2025

Και οι Saxon στο Release Athens 2026

Οι εμβληματικοί Βρετανοί θα βρεθούν στη σκηνή της Πλατείας Νερού μαζί με τους headliners Helloween (10/7).

Ο Ανδρέας Πολυζωγόπουλος επιστρέφει με το τρίο του στο "Half Note Jazz Club"

Αφορμή για τις εμφανίσεις αυτές είναι η έκδοση του διπλού βινυλίου με μουσική από το προσωπικό του άλμπουμ που κυκλοφόρησε πρόσφατα.

Οι Kruder & Dorfmeister γιορτάζουν 25 χρόνια The K&D Sessions

Το αυστριακό δίδυμο έρχεται στο Universe Multivenue για να φέρει τον ξεχωριστό downtempo και trip-hop ήχο του.

Μουσική "χωρίς λόγια" από όπερα και κινηματογράφο σε Αθήνα-Θεσσαλονίκη: από το βαγκνέριο "Δαχτυλίδι" με τη διαμεσολάβηση Μααζέλ & Κουρεντζή στον "Κύκλο πολεμικών τεχνών" με soundtracks του Ταν Ντουν

Δύο άκρως ενδιαφέρουσες συναυλίες "απόλυτης" μουσικής, δηλ. μουσικής "χωρίς λόγια" από διαφορετικές τέχνες, όπως η όπερα και ο κινηματογράφος, απολαύσαμε το πρώτο δεκαπενθήμερο του Νοέμβρη στα Μέγαρα Μουσικής Αθηνών και Θεσσαλονίκης.

Τα συναυλιακά SOS για αυτό το ΠΣΚ

Amenra, Makaya McCraven, Las Ninyas Del Corro και όσα ακόμα θα απασχολήσουν το κοινό της Αθήνας αυτό το τριήμερο (21-23/11).

Οι Nekrotsoulithra βγάζουν τα κομμάτια που θα ήθελαν να ακούν στα πάρτι τους

Λίγο πριν επιστρέψει στο "Oddity" για ακόμα ένα αξέχαστο "Boiler Room Style" live, το πιο ακραίο σκηνικό δίδυμο της εγχώριας σκηνής μιλάει στο "α".