
Κάθε χρόνο γίνεται και πιο ενδιαφέρον. Φέτος, στην έκτη του εκδοχή, το γνωστό φεστιβάλ σύγχρονης μουσικής έκφρασης και καλλιτεχνικής πρωτοπορίας που διοργανώνει η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών (7-10 Απριλίου) εμπλουτίζεται με αρκετές «εξωτερικές» εκδηλώσεις...

Με την πρώτη μέρα του (7/4) εκτός Στέγης, στην Πειραιώς 260, ξεκινά το Borderline ’16. Στο χώρο εγκαταστάσεων του Φεστιβάλ Αθηνών, διάφοροι «περίεργοι» τύποι, όπως οι Goodiepal, Konrad Becker (aka Monoton), Bill Kouligas / Rabih Beaini, Senyawa και Shackleton, «χτίζουν» ηχητικά περιβάλλοντα που κινούνται από την κλασική στοχαστική electronica των υπολογιστικών συστημάτων έως τις death metal εντάσεις και από τις industrial αλγοριθμικές εφαρμογές μέχρι την προχωρημένη dance music! Μια τόσο διευρυμένη ηχητική γκάμα, σε συνδυασμό με στροβοσκοπικούς φωτισμούς και βίντεο, δεν μπορεί παρά να δημιουργεί μια πολύ ενδιαφέρουσα κατάσταση.
Αυτή η «κατάσταση» επιμερίζεται και αναλύεται κατά περίπτωση, με τις διαφορετικές συνιστώσες της να μορφοποιούν ένα συνολικό πεδίο σύγχρονης, πειραματικής, πρωτοποριακής, αυτοσχεδιαστικής κ.λπ. μουσικής –ηλεκτρονικής κυρίως, αλλά και ακουστικής υφής–, που μας ανοίγει δρόμους λεπτομερειακής κατανόησης της φύσης και της ουσίας του «μουσικού» ήχου και της δόμησής του πάνω σε συνθέσεις και έννοιες όχι πάντα οικείες. Αυτό είναι το ενδιαφέρον στοιχείο στις σύγχρονες μουσικές φόρμες που, πέρα από στοιχεία καλλιτεχνικής έμπνευσης και δημιουργικής πράξης, εμπεριέχουν και καθαρές επιστημονικές δομές και πρακτικές.

Αναλυτικά, μπορούμε να προσεγγίσουμε τα επιμέρους πεδία με τον μοναδικό τρόπο που είναι «νόμιμος»: κοιτάζοντας –και κυρίως ακούγοντας– τον καλλιτέχνη και το έργο του. Έτσι, το πρώτο βράδυ (8/4) εντός Μικρής Σκηνής της Στέγης θα συναντήσουμε πολύ ενδιαφέρουσες μουσικές. Τη Σουηδέζα (γεννημένη στην Αιθιοπία) βοκαλίστρια Σοφία Γιάρνμπεργκ, που σπρώχνει την τέχνη της πάντα στα άκρα μιας avantjazz. Τον Αμερικανό lo-fi καλλιτέχνη Three Legged Race (ή Ρόμπερτ Μπίτι), ο οποίος όταν δεν ασχολείται με noisy art (για να μην πω art of noise) γίνεται ιδιαίτερα minimal και γοητευτικός.
Όσο για τη Νορβηγίδα Γιάνα Βίντερεν, αυτή είναι έτσι κι αλλιώς γοητευτική, γιατί δημιουργεί ηχητικά τοπία μέσα από τη φύση (τα βάθη των ωκεανών ή τις ρωγμές των παγετώνων) με το παραδοσιακό nordic ήθος. Στις 9/4 ο Νίκος Κυριαζόπουλος δημιουργεί ενδιαφέρουσα electronica με drones που βγαίνουν από δικής του κατασκευής αναλογικούς συνθετητές. Το έργο «Politiken der Frequenz» («Πολιτική της συχνότητας») είναι μια ενδιαφέρουσα ηλεκτρονική σύνθεση πάνω στην ηχοποίηση των μοντέρνων μαθηματικών σε συνδυασμό με χορωδία. Το έργο έχει γράψει ο Γερμανός συνθέτης Μάρκους Σμίκλερ σε συνεργασία με τον επίσης Γερμανό καθηγητή Τζούλιαν Ρερχιούμπερ (και το εξηγούν παρουσία κοινού στην απογευματινή τους πρόβα). Οι Λιβανέζοι Ραμπί Μπεαϊνί και Ραέντ Γιασίν λειτουργούν αυτοσχεδιαστικά πάνω σε ήδη προσυνεννοημένες μουσικές δομές με ηλεκτρονικά όργανα αλλά και κοντραμπάσο.

Στις 10/4 η Γαλλίδα Φελισιά Ατκινσόν, ακολουθώντας lo-fi αισθητική, DIY τεχνικές και λεπτά φωνητικά σκιρτήματα, δημιουργεί –με τη συνεργασία του Μπαρτολομέ Σανσόν σε live video performance– μια ιδιαίτερη μουσική ατμόσφαιρα. Ο Τζέιμς Χοφ είναι ένας ηλεκτρονικός αβανγκαρντίστας με πολλαπλές καλλιτεχνικές πτυχές και όψεις που περιλαμβάνουν την ποίηση, τη μουσική, την έκδοση βιβλίων κ.λπ. Το ίδιο πολυδιάστατη και ενδιαφέρουσα αναμένεται η εδώ performance του. Όσο για τη Μεξικάνα Αντζέλικα Καστέλο, που παίζει κυρίως μια κοντραμπάσο φλογέρα (ένα recorder, δηλαδή), αφήνει τη μουσική της να εκτείνεται σε περιοχές εύθραυστης ευαισθησίας, ονείρου, ασυνείδητου κ.λπ.
Προχωρημένο new age, δηλαδή. Αυτό είναι το κεντρικό συναυλιακό σχήμα του φετινού Borderline. Όμως τα εκτός Στέγης events συνεχίζονται και την Κυριακή 10/4 με τη σχεδόν μουσική performance του Βρετανού Τζόελ Κάχεν, με υποβρύχιους και εναέριους ήχους στο κλειστό κολυμβητήριο του ΟΑΚΑ (11 π.μ. είσοδος δωρεάν). Την ίδια μέρα (4 μ.μ.) η Βρετανίδα Βιβ Κόρινγκχαμ κάνει ένα «Shadow walk», ένα μουσικό περίπατο, μαζί με κοινό πρόθυμο να την ακολουθήσει σ’ αυτήν της τη «βόλτα», που θα καταλήξει στο χώρο τέχνης ΕΔΩ. Στον ίδιο αυτό χώρο, στις 5 μ.μ., οι Γάλλοι Ερίκ Λα Καζά και Ζαν-Λικ Γκουιγιονέ παρουσιάζουν ένα πρωτότυπο εργαστήριο για ερασιτέχνες και επαγγελματίες μουσικούς ενώ στις 6.30 μ.μ. ο Γερμανός Ούντο Νολ κάνει ένα εργαστήριο με ηλεκτρονικά μέσα και field recordings που θα καταλήξει σε οπτικοακουστική performance.
Από τις παράλληλες δράσεις ξεχωρίζουμε ένα υδροθεραπευτικό εργαστήριο, το «Liquid Vibrations» του Τζόελ Κάχεν για ειδικούς παιδαγωγούς και παιδιά με αναπηρία, την προαναφερθείσα ομιλία-ανοιχτή πρόβα «Politiken der Frequenz» (8/4, 6 μ.μ.), συζήτηση με τους Shelter Press (Ατκινσόν και Σανσόν) και τον Τζέιμς Χοφ (9/4, 12 μ.). Επίσης, στις 4 μ.μ. υπάρχει μια performative lecture από τον Κόνραντ Μπέκερ και στις 6 μ.μ. ο Γάλλος Kink Gong προβάλλει το ντοκιμαντέρ «Small path music» και βιντεοκλίπ πειραματικών ηχοτοπίων.
Αναλυτικές πληροφορίες θα βρείτε στο www.sgt.gr
Περισσότερες πληροφορίες
Borderline Festival 16 - Δράση εκτός Στέγης
Ήχος στα όρια. Ανήσυχες performances και ανατρεπτικά projects που αναζητούν νέες μορφές έκφρασης και παραγωγής ήχου.Με τους Goodiepal, Konrad Becker (aka Monoton), Bill Kouligas / Rabih Beaini, Senyawa, Shackleton.
Borderline Festival 16 - 1η ημέρα
Ήχος στα όρια. Ανήσυχες performances και ανατρεπτικά projects που αναζητούν νέες μορφές έκφρασης και παραγωγής ήχου. 9 μ.μ. Sofia Jernberg, 10 μ.μ. Three Legged Race, 11.15 μ.μ. Jana Winderen
Borderline Festival 16 - 2η ημέρα
Ήχος στα όρια. Ανήσυχες performances και ανατρεπτικά projects που αναζητούν νέες μορφές έκφρασης και παραγωγής ήχου. 9 μ.μ. Νίκος Κυριαζόπουλος, 10 μ.μ. Marcus Schmickler & Julian Rohrhuber, «Politiken der Frequenz», περφόρμανς με χορωδία (στα ελληνικά), 11 μ.μ. Rabih Beaini / Raed Yassin
Borderline Festival 16 - 3η ημέρα
Ήχος στα όρια. Ανήσυχες performances και ανατρεπτικά projects που αναζητούν νέες μορφές έκφρασης και παραγωγής ήχου. 9 μ.μ. Felicia Atkinson / Bartolomé Sanson, 10 μ.μ. James Hoff, 11 μ.μ. Angelica Castello