Ένας «Κουρέας της Σεβίλλης» …πολλαπλών ταχυτήτων!

Θερμότατης υποδοχής έτυχε στο θέατρο «Ολύμπια», όπου και θα παρουσιάζεται μέχρι τα τέλη του μήνα, η πρεμιέρα (13/2) της νέας παραγωγής του «Κουρέα της Σεβίλλης» του Ροσσίνι που πρότεινε η Εθνική Λυρική Σκηνή.

Ένας «Κουρέας της Σεβίλλης» …πολλαπλών ταχυτήτων!

Θερμότατης υποδοχής έτυχε στο θέατρο «Ολύμπια», όπου και θα παρουσιάζεται μέχρι τα τέλη του μήνα, η πρεμιέρα (13/2) της νέας παραγωγής του «Κουρέα της Σεβίλλης» του Ροσσίνι που πρότεινε η Εθνική Λυρική Σκηνή.

Ένας «Κουρέας της Σεβίλλης» …πολλαπλών ταχυτήτων! - εικόνα 1
Σκηνή από την Α’ Πράξη της όπερας του Ροσσίνι «Ο Κουρέας της Σεβίλλης» (Εθνική Λυρική Σκηνή, Θέατρο «Ολύμπια», 13/2): από αριστερά προς τα δεξιά διακρίνονται οι Αλεξάνδρα Ματθαιουδάκη (Μπέρτα), Αντώνης Κορωναίος (Αλμαβίβα), Βασιλική Καραγιάννη (Ροζίνα), Τάσος Αποστόλου (Μπαζίλιο) και Δημήτρης Κασιούμης (Μπάρτολο)

Οι αθηναϊκές παραστάσεις αποτελούν στη ουσία ροντάρισμα μιας δουλειάς που πρόκειται ν’ανεβεί και στο ιστορικό -και τόσο συνδεδεμένο με το ροσσίνειο έργο- Τεάτρο Κομουνάλε της Μπολόνια. Χωρίς να στερείται ενδιαφέροντος αλλά και χωρίς να έχει βρει ακόμη τον απαιτούμενο ρυθμό, η όλη παραγωγή άφησε ανάμικτες εντυπώσεις: θέατρο και μουσική δεν κινήθηκαν εν προκειμένω με τις ίδιες ταχύτητες!

Η σκηνοθεσία του Ιταλού Φραντσέσκο Μικέλι παρουσιάσθηκε ως «ανατρεπτική και σύγχρονη». Ο δεύτερος χαρακτηρισμός επιβεβαιώθηκε σίγουρα περισσότερο από τον πρώτο. Το ανατρεπτικό στοιχείο, κατά δήλωση του σκηνοθέτη, προήλθε από την εστίαση της δράσης στο πρόσωπο της Ροζίνας, στις επιθυμίες της και στις εναλλαγές συναισθημάτων. Οι αντιθέσεις μεταξύ του φανταστικού κόσμου και της ρεαλιστικής πραγματικότητας της ηρωίδας αναπαραστάθηκαν διαφορετικά σε κάθε πράξη, με τη σταδιακή μετάβαση από το σκοτάδι στο φως, με τη μεταμόρφωσή της από ένα αθώο κοριτσάκι-μπάρμπι σε μία αποφασισμένη κοπέλα των ΄70s, με τη χρήση διαφορετικού μεγέθους σπιτιών/κουτιών που συμβόλιζαν την πορεία από τον ακούσιο εγκλωβισμό στην εξουσία/κηδεμονία του Ντον Μπάρτολο σε αυτόν, εκούσιο, στην εξουσία/έρωτα του Κόμη Αλμαβίβα. Η ιδέα παρέμεινε, πάντως, δραματουργικά ανεπεξέργαστη και κυρίως ξένη προς την αφήγηση, ανήμπορη να αρθρώσει γύρω της τον κυνισμό όλων των χαρακτήρων που τόσο ζωντανά σκιαγραφούν οι Μπωμαρσαί/Στερμπίνι/Ροσσίνι!

Περισσότερο ευχαρίστησε η πραγματικά σύγχρονη όψη της δουλειάς, που συνυπέγραψαν οι Νικολά Μποβέ (σκηνικά) και Τζανλούκα Φαλάσκι (κοστούμια), θυμίζοντας, ειδικά στην πρώτη πράξη, την αντίστοιχη -αλλά περισσότερο εμπνευσμένη και ολοκληρωμένη- προσέγγισή τους στην «Ιταλίδα στο Αλγέρι» στο Φεστιβάλ Ροσσίνι του Πέζαρο το 2013. Αν το ημιαφαιρετικό σκηνικό του Μποβέ και τα σχεδιασμένα από τον Παναγιώτη Τομαρά οπτικά μέσα (με κυρίαρχη μία γιγαντιαία επιφάνεια με led φωτιστικά που εικονοποιούσε και τη μουσική) οριοθέτησαν ένα μάλλον άχρονο, συμβατικό πεδίο δράσης, τα εντυπωσιακά, πολύχρωμα κοστούμια του Φαλάσκι έδωσαν σαφέστερο στίγμα, προσφέροντας ένα διαχρονικό πανόραμα της μεταπολεμικής «ποπ» κουλτούρας.

Ολόκληρη η Α’ πράξη οπτικοποιήθηκε ως ψυχεδελική εκδοχή της opera buffa, με τους πρωταγωνιστές -πλην Φίγκαρο!- να παραπέμπουν σε διάφορες χαρακτηριστικές φιγούρες από τις δεκαετία του ‘60 ως αυτήν του ‘80: πέραν της Ροζίνας, ο Αλμαβίβα στον Λιμπεράτσε και τον Τζων Λένον, ο ντον Μπαζίλιο στον Μέριλυν Μάνσον, η Μπέρτα σε παραδοσιακή Σπανιόλα. Η Β’ πράξη προσπάθησε να επαναφέρει τη δράση σ’ένα πιο ρεαλιστικό, σφιχτοδεμένο πλαίσιο. Το όλο εμπλουτίσθηκε με σημειολογικές αναφορές οικείες σ’ένα μέσο σημερινό θεατή, που εκτείνονταν από την ιταλική κομέντια ντελ’άρτε και το βωβό κινηματογράφο μέχρι το κινούμενο σχέδιο, τη διαφήμιση, τα σύγχρονα μέσα.

Όμως, ενώ δεν έλειψαν η ευρηματικότητα, το χιούμορ, η κίνηση και η καλή σκην(οθετ)ική καθοδήγηση του συνόλου της διανομής, η δουλειά έμεινε στην επιφάνεια, χωρίς να προωθεί τη σύζευξη θεάτρου-μουσικής, χωρίς να επιτρέπει την οποιαδήποτε κατάδυση στην ψυχολογία των προσώπων. Ο «μοντερνισμός» εξαντλήθηκε στο επίπεδο της εικόνας…

Ένας «Κουρέας της Σεβίλλης» …πολλαπλών ταχυτήτων! - εικόνα 2
Το φινάλε του «Κουρέα της Σεβίλλης» του Ροσσίνι (Εθνική Λυρική Σκηνή, Θέατρο «Ολύμπια», 13/2): η Ροζίνα (Βασιλική Καραγιάννη, κέντρο) επιστρέφει σ’ένα άλλο κλουβί, αυτό -χρυσό- της συζυγικής εξουσίας του Κόμη Αλμαβίβα (Αντώνης Κορωναίος, δεξιά της) υπό τα βλέμματα του συνόλου της διανομής. Αριστερά της διακρίνεται ο κουρέας Φίγκαρο (Διονύσης Σούρμπης)

Ανεξαρτήτως των συγκεκριμένων ενστάσεων, είναι προφανές ότι μια τέτοια παραγωγή θα μπορούσε να απογειωθεί από μία ομάδα τραγουδιστών που θα ήταν σε θέση να αφεθεί και να προσαρμοσθεί στα -διόλου εύλογα- σκηνοθετικά ζητούμενα, ανταποκρινόμενη συνάμα στις -ουδέποτε απλές- μουσικοδραματικές απαιτήσεις του Ροσσίνι. Τούτο συνέβη μόνο εν μέρει στην πρεμιέρα, ίσως γιατί το μεγαλύτερο μέρος της εμπειρότατης πρώτης διανομής (που ερμηνεύει τους βασικούς ρόλους στο ίδιο θέατρο επί 15ετία!) παραμένει εξοικειωμένο με πιο παραδοσιακές προσεγγίσεις.

Από τους περισσότερους εκ των βασικών πρωταγωνιστών έλειψε σίγουρα το κέφι και η σπιρτάδα της υπόκρισης, αλλά όχι μόνο! Ο Μπάρτολο του βαθύφωνου Δημήτρη Κασιούμη ήχησε κουρασμένος. Ο ρόλος του Αλμαβίβα δείχνει πλέον να ξεπερνά τις σημερινές φωνητικές δυνατότητες του Αντώνη Κορωναίου, άλλοτε κορυφαίου Έλληνα ροσσίνειου τενόρου και μάλιστα με διεθνή αναγνώριση. Ο άξιος καλλιτέχνης θα ώφειλε να τύχει μεγαλύτερης προστασίας, που δεν θα περιοριζόταν στην -αδικαιολόγητη πλέον- παράλειψη της υπερδεξιοτεχνικής άριας του φινάλε «Cessa di più resistere»… Ούτε όμως η Ροζίνα της υψιφώνου Βασιλικής Καραγιάννη ικανοποίησε. Η φωνή έχει βαρύνει, αποκτώντας οξύτητα στη μεσαία περιοχή (εμφανή και στα ρετσιτατίβι!). Και όσο αν η κολορατούρα παραμένει αξιόπιστη (με διανθίσεις, πάντως, υφολογικά ξεπερασμένες), οι πιο γεμάτες χαμηλές νότες απέχουν μακράν αυτών της τεσσιτούρας κοντράλτο με την οποία αποδίδεται πλέον ο ρόλος … Μόνο ο Φίγκαρο του βαρύτονου Διονύση Σούρμπη διέθετε το κρίσιμο σκηνικό και φωνητικό κύρος, μολονότι αναζητούσε κανείς τη γνήσια κωμική φλέβα και ένα πιο ενημερωμένο στιλιστικά (π.χ. σε ταχύτητες, αποχρώσεις, γλωσσοδέτη) τραγούδι.

Εύλογα, την παράσταση έκλεψαν ο μπάσος Τάσος Αποστόλου, που δεν στηρίχθηκε αυτή τη φορά μόνο στο ωραίο τίμπρο του (εντυπωσιακή άρια της συκοφαντίας), αλλά μπήκε απόλυτα στο πετσί του καρτουνίστικα γκόθικ Μπαζίλιο και η υψίφωνος Αλεξάνδρα Ματθαιουδάκη που σμίλευσε μία έξοχη περσόνα της -πανταχού παρούσας σε όλο το έργο- Μπέρτας. Μάλλον υπερβολικά καρατερίστικος πρόβαλε ο Φιορέλλο του βαρύτονου Ζαφείρη Κουτελιέρη.

Τα σύνολα (Ορχήστρα-Χορωδία) της ΕΛΣ κατηύθυνε με ασφαλές χέρι ο αρχιμουσικός Μίλτος Λογιάδης. Αξιοποιώντας την υψηλού επιπέδου απόδοση (έξοχα ξύλινα!) και τα σβέλτα αντανακλαστικά της ορχήστρας, κατάφερε όχι μόνο να αντλήσει ήχο διάφανο με επιτυχημένες διαβαθμίσεις σε ταχύτητες και δυναμικές, αλλά και να υποστηρίξει καλά τη δράση. Η -αξιέπαινη- προσπάθεια, όμως, προσαρμογής της συνοδείας κάθε τραγουδιστή ανάλογα με τις ιδιαιτερότητές του, είχε σαν αποτέλεσμα τη διάρρηξη της συνοχής του ακροάματος. Και, ως γνωστόν, ο Ροσσίνι -όπως και ο Μότσαρτ- δεν συγχωρεί κανενός είδους έκπτωση…

Credit φωτογραφιών: Βασίλης Μακρής

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

10 facts που (μάλλον) δεν γνώριζες για τους Jethro Tull

Όσα δεν ξέρετε γι' αυτούς λίγο πριν έρθουν στην Αθήνα για μια μεγάλη συναυλία στο Δημοτικό Θέατρο Λυκαβηττού (20/9).

11/09/2025

Ο Όμιλος για την UNESCO προκηρύσσει τον 10ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Μουσικής

Θα δοθούν βραβεία, έπαινοι αλλά και χρηματικά έπαθλα σε παιδιά, εφήβους και ενήλικες στις κατηγορίες: πιάνο, έγχορδα, πνευστά, κιθάρες, ακορντεόν, παραδοσιακά όργανα, μονωδία.

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει Θεοδωράκη στην Κρήτη

Μελωδίες από τον κύκλο τραγουδιών "Μαουτχάουζεν" και τη "Σουίτα από τον Ζορμπά" θα ακουστούν σε Χανιά και Ηράκλειο αντίστοιχα στο πλαίσιο του "Φεστιβάλ Κρήτης".

Η Νεφέλη Φασούλη αποχαιρετά το καλοκαίρι στο Κηποθέατρο Παπάγου

Καλό αποκαλόκαιρο; Καλό φθινόπωρο; 'Ή καλό χειμώνα; Αν δεν σε αφορά καθόλου να απαντήσεις στα παραπάνω, έλα στο live της Νεφέλης Φασούλη και της πενταμελούς μπάντας της.

3 φεστιβάλ το ίδιο σαββατοκύριακο

Τρεις διαφορετικές διοργανώσεις διεκδικούν την προσοχή μας, το καθένα με τη δική του ξεχωριστή ταυτότητα το διήμερο 12-13 Σεπτεμβρίου.

Ο Ορφέας Περίδης δίνει ραντεβού στο Κηποθέατρο Παπάγου

Ο τραγουδοποιός και τραγουδιστής θα εμφανιστεί στο πλαίσιο του 31ου Φεστιβάλ Δήμου Παπάγου - Χολαργού μαζί με τη Σουσάνα Τρυφιάτη.

Μίνως Μάτσας: "Παίρνω τους βέβηλους ρυθμούς του Μάρκου, τις θεϊκές μελωδίες του Τσιτσάνη και τα βάζω στο δικό μου μουσικό σύμπαν"

Με αφορμή τη συναυλία "Τα Ρεμπέτικα II + Fado, Tango & Blues" ο Μίνως Μάτσας συζητά στο "α" για τη δύναμη του ρεμπέτικου και τις μουσικές συγγένειες που ενώνουν διαφορετικούς λαούς.