«Στη Σωφρονιστική Αποικία»: μία ερεθιστική, δυνατή μουσικοθεατρική εμπειρία!

Ένα ακόμη δείγμα μεγάλης ευελιξίας και πολυσχιδίας προγραμματισμού -πραγματική όαση για τους διψασμένους φιλόμουσους- χάρισαν τις προάλλες η Καμεράτα και ο Γιώργος Πέτρου.

«Στη Σωφρονιστική Αποικία»: μία ερεθιστική, δυνατή μουσικοθεατρική εμπειρία!

Ένα ακόμη δείγμα μεγάλης ευελιξίας και πολυσχιδίας προγραμματισμού -πραγματική όαση για τους διψασμένους φιλόμουσους- χάρισαν τις προάλλες η Καμεράτα και ο Γιώργος Πέτρου. Σε παραγωγή της Ωνασείου Στέγης, πρότειναν στη Διπλάρειο Σχολή, στην καρδιά του εγκαταλελειμμένου ιστορικού εμπορικού κέντρου της Αθήνας, την βασισμένη στο ομότιτλο διήγημα του Κάφκα «όπερα τσέπης» του Φίλιπ Γκλας «Στη Σωφρονιστική αποικία». Η γραμμένη για κουιντέτο εγχόρδων, τενόρο και μπασοβαρύτονο μονόπρακτη όπερα δωματίου δόθηκε σε εκδοχή για 15μελή ορχήστρα εγχόρδων. Αποχωρώντας από την παρακολούθηση της γενικής πρόβας της 28/1 εν μέσω θορύβων, οσμών και παγωνιάς σε μια ανησυχητικά σκοτεινή, πολυεθνική γειτονιά, το σφιγμένο στομάχι μαρτυρούσε την ευστοχία της όλης δουλειάς.

«Στη Σωφρονιστική Αποικία»: μία ερεθιστική, δυνατή μουσικοθεατρική εμπειρία! - εικόνα 1
Σκηνή από την όπερα δωματίου «Στη Σωφρονιστική αποικία» του Γκλας (Διπλάρειος Σχολή, 28/1): ο Αξιωματικός/θύτης (Τίμος Σιρλαντζής) ενδύεται τη στολή και το ρόλο του θύματος…

Χωρίς αμφιβολία, η μελετημένη σε βάθος λεπτομέρειας παράσταση που υπέγραψε ο σκηνοθέτης Πάρις Μέξης ήταν δραματικά ευθύβολη, καταφέρνοντας να μεταγράψει με μοντέρνο, στιλιζαρισμένο και επίκαιρο τρόπο την καφκική αλληγορία για τη σχέση του ατόμου με την εξουσία, την ουσία και τη διαδικασία του σωφρονισμού, τις έννοιες του δικαίου, της ενοχής και της -αδόκητης, εν προκειμένω- κάθαρσης/ εξαγνισμού. Αξιοποιώντας το λιτό, site specific σκηνικό χώρο που έστησαν οι Beetroot -στη μακρόστενη αίθουσα, η περίκλειστη μεταξύ δύο κερκίδων θεατών σκηνή μετατράπηκε σε αρένα εντάσεων και συναισθημάτων!- και τους υποβλητικούς φωτισμούς του Γιώργου Τέλλου (Lighting Art), o Μέξης εστίασε στους 2 πρωταγωνιστές (Αξιωματικό/θύτη, Επισκέπτη/παρατηρητή), το υπαρξιακό δράμα, τις αντιφάσεις και τις αδυναμίες τους.

«Στη Σωφρονιστική Αποικία»: μία ερεθιστική, δυνατή μουσικοθεατρική εμπειρία! - εικόνα 2
Το συγκλονιστικό φινάλε της όπερας δωματίου «Στη Σωφρονιστική αποικία» του Γκλας (Διπλάρειος Σχολή, παράσταση της 29/1): ο Αξιωματικός/θύτης (Σωτήρης Τριάντης) πέφτει θύμα της εφιαλτικής καφκικής «μηχανής» μπροστά στα μάτια του αιφνιδιασμένου Επισκέπτη/παρατηρητή (Γιάννης Φίλιας)

Θαύμασε κανείς μια σειρά από καίριες δραματουργικά επιλογές: τη νεαρή ηλικία των πρωταγωνιστών, που παρέπεμπε ευθέως -όπως και οι στολές θύτη/θύματος- στους συνομήλικους τους ισλαμιστές τρομοκράτες στη Μέση Ανατολή˙ τη διαδραστική συμμετοχή των θεατών που φορούσαν έκαστος μία αλυσίδα/ταμπελάκι (“Guilt is always beyond doubt”: «Η ενοχή είναι πάντοτε πέραν αμφισβήτησης»…) ή και αυτήν της ορχήστρας-φάντασμα, εγκλωβισμένης σε παράπλευρο δωμάτιο εν είδει μουσικού συνόλου συγκρατουμένων στο ίδιο στρατόπεδο˙ την ψιθυριστή επανάληψη των λεγομένων του Αξιωματικού/θύτη από τον Κατάδικο/θύμα (ρόλοι στους οποίους εναλλάσσονταν δύο από τους τραγουδιστές), έμμεση αναφορά και στο ότι αμφότερες οι ιδιότητες μπορούν να συνυπάρξουν σε κάθε άνθρωπο - εξάλλου, και οι πρωταγωνιστές «βγήκαν» μέσα από τους θεατές˙ την «αναπαράσταση» της ούτως ή άλλως ουτοπικής μηχανής/λογοτεχνικού κατασκευάσματος του Κάφκα με ήχους και ένα εφέ (δέσμες κόκκινου φωτός) υπό μορφή στροβίλου που κεντούσε -με ριπές λέξεων, που προβάλλονταν στο δάπεδο- το θύμα, πετσοκόβοντάς το βασανιστικά!

«Στη Σωφρονιστική Αποικία»: μία ερεθιστική, δυνατή μουσικοθεατρική εμπειρία! - εικόνα 3
Ο αρχιμουσικός Γιώργος Πέτρου διευθύνει την Καμεράτα, ορχήστρα-φάντασμα, σε παράπλευρο της σκηνής δωμάτιο: από το ανέβασμα της όπερας δωματίου «Στη Σωφρονιστική αποικία» του Γκλας (Διπλάρειος Σχολή, 28/1)

Και σε μουσικό επίπεδο, όμως, οι απολαύσεις ήσαν μεγάλες, κυρίως λόγω της συναρπαστικής απόδοσης της Καμεράτας. Έχοντας τύχει διακριτικής ηλεκτρονικής ενίσχυσης, ο εστιασμένος, γεμάτος ένταση ήχος των 15 εγχόρδων -όπως και αυτός, προηχογραφημένος της μηχανής- συνέβαλε στην επιτυχία του ακροάματος μαζί με τη νευρώδη, ρυθμικά ακριβή, πλαστικότατη σε τέμπι και δυναμικές μουσική διεύθυνση του Πέτρου. Ο αρχιμουσικός κατάφερε έτσι να χρωματίσει μία παρτιτούρα, που διαθέτει -πέρα από την εύκολα αναγνωρίσιμη γλώσσα του Γκλας (κυρίαρχα τονικό στοιχείο, απλή αρμονία, επαναληπτικότητα)- αρκετά στοιχεία της τεχνικής του «κολλάζ», χωρίς εκπτώσεις στη ρευστότητα της αφήγησης.

Δύσκολα θα μπορούσε κανείς να φαντασθεί πιο ανάγλυφη απόδοση του ζόφου, της αγωνίας, της υπνωτιστικής δύναμης της μουσικής, τόσο καθοριστικής για την κατάδυση στα μύχια της ανθρώπινης ύπαρξης που υπαγορεύει ο Κάφκα. Άκρως ισορροπημένη και φωνητικά επαρκέστατη -ιδίως στην απόδοση της ιδιαίτερης μελωδικά γραφής- υπήρξε η διανομή, με κορυφαίο τον επιβλητικό σε τίμπρο, άρθρωση και σκηνική παρουσία μπασοβαρύτονο Τίμο Σιρλαντζή (Αξιωματικό), ταλαντούχο νεαρό τραγουδιστή που πρέπει να προσεχθεί ιδιαίτερα.

Πλάι του ο τενόρος Γιάννης Φίλιας ενσάρκωσε με μέτρο τον διαρκώς ταλαντευόμενο Επισκέπτη, διαθέτοντας και τη σωστή τεσσιτούρα και καθαρή εκφορά του λόγου και μετρημένη υπόκριση. Τον Κατάδικο (βωβό ρόλο) ερμήνευσε στη συγκεκριμένη παράσταση ο Σωτήρης Τριάντης. Όχι τυχαία, λοιπόν, η μεγάλη ζήτηση του κοινού για τη συγκεκριμένη παραγωγή οδήγησε τη Στέγη στην προσθήκη ακόμη 2 παραστάσεων στις αρχικά προγραμματισμένες 3…

Credit φωτογραφιών: Γιάννης Σούλης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

10 facts που (μάλλον) δεν γνώριζες για τους Jethro Tull

Όσα δεν ξέρετε γι' αυτούς λίγο πριν έρθουν στην Αθήνα για μια μεγάλη συναυλία στο Δημοτικό Θέατρο Λυκαβηττού (20/9).

11/09/2025

Ο Όμιλος για την UNESCO προκηρύσσει τον 10ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Μουσικής

Θα δοθούν βραβεία, έπαινοι αλλά και χρηματικά έπαθλα σε παιδιά, εφήβους και ενήλικες στις κατηγορίες: πιάνο, έγχορδα, πνευστά, κιθάρες, ακορντεόν, παραδοσιακά όργανα, μονωδία.

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει Θεοδωράκη στην Κρήτη

Μελωδίες από τον κύκλο τραγουδιών "Μαουτχάουζεν" και τη "Σουίτα από τον Ζορμπά" θα ακουστούν σε Χανιά και Ηράκλειο αντίστοιχα στο πλαίσιο του "Φεστιβάλ Κρήτης".

Η Νεφέλη Φασούλη αποχαιρετά το καλοκαίρι στο Κηποθέατρο Παπάγου

Καλό αποκαλόκαιρο; Καλό φθινόπωρο; 'Ή καλό χειμώνα; Αν δεν σε αφορά καθόλου να απαντήσεις στα παραπάνω, έλα στο live της Νεφέλης Φασούλη και της πενταμελούς μπάντας της.

3 φεστιβάλ το ίδιο σαββατοκύριακο

Τρεις διαφορετικές διοργανώσεις διεκδικούν την προσοχή μας, το καθένα με τη δική του ξεχωριστή ταυτότητα το διήμερο 12-13 Σεπτεμβρίου.

Ο Ορφέας Περίδης δίνει ραντεβού στο Κηποθέατρο Παπάγου

Ο τραγουδοποιός και τραγουδιστής θα εμφανιστεί στο πλαίσιο του 31ου Φεστιβάλ Δήμου Παπάγου - Χολαργού μαζί με τη Σουσάνα Τρυφιάτη.

Μίνως Μάτσας: "Παίρνω τους βέβηλους ρυθμούς του Μάρκου, τις θεϊκές μελωδίες του Τσιτσάνη και τα βάζω στο δικό μου μουσικό σύμπαν"

Με αφορμή τη συναυλία "Τα Ρεμπέτικα II + Fado, Tango & Blues" ο Μίνως Μάτσας συζητά στο "α" για τη δύναμη του ρεμπέτικου και τις μουσικές συγγένειες που ενώνουν διαφορετικούς λαούς.