«Μαντάμα Μπάττερφλαϊ»: μουσικές απολαύσεις και συγκίνηση

Εξαιρετική μουσικά, αξιόλογη σκηνοθετικά, η αναβίωση από την ΕΛΣ παλαιότερης παραγωγής της όπερας «Μαντάμα Μπάττερφλαϊ» του Πουτσίνι δικαιολόγησε απόλυτα …την επανάληψη και την επιτυχία της!

«Μαντάμα Μπάττερφλαϊ»: μουσικές απολαύσεις και συγκίνηση

Εξαιρετική μουσικά, αξιόλογη σκηνοθετικά, η αναβίωση από την ΕΛΣ παλαιότερης παραγωγής της όπερας «Μαντάμα Μπάττερφλαϊ» του Πουτσίνι δικαιολόγησε απόλυτα …την επανάληψη και την επιτυχία της! Η μεγάλη ζήτηση εισιτηρίων για τις αρχικές 6 παραστάσεις στην «Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη» του Μεγάρου Μουσικής οδήγησαν στην άμεση προσθήκη ακόμη μίας (29/1).

«Μαντάμα Μπάττερφλαϊ»: μουσικές απολαύσεις και συγκίνηση - εικόνα 1
Λίγο πριν τη γαμήλια ένωση Πίνκερτον (Ντάριο ντι Βιέτρι, αριστερά) και Τσο-Τσο-Σαν (Τσέλια Κοστέα, δεξιά): από την Α’ Πράξη της όπερας του Πουτσίνι «Μαντάμα Μπάττερφλαϊ» που ανέβασε η ΕΛΣ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών («Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη», 22/1)

10 χρόνια μετά το πρώτο ανέβασμα στο θέατρο «Ολύμπια», η σκηνοθεσία του Νίκου Πετρόπουλου εξακολουθεί να διαθέτει επαρκή αποθέματα γοητείας. Η μεταφορά της σε μεγαλύτερη αίθουσα ανέδειξε καλύτερα τα σκηνικά ευρήματα (την άνωθεν κατερχόμενη κατοικία που περιέκλεισε σαν κλουβί τους νεονύμφους, σηματοδοτώντας την ουσιαστική αποκοπή της ηρωίδας από την πραγματικότητα, όπως και το επιβλητικό υπερκείμενο ταμπλώ-θέα του λιμανιού του Ναγκασάκι) αλλά άμβλυνε κάπως την εσωτερικότητα της δράσης. Αυτήν υπηρέτησε ένα μετρημένα «εξωτικό», στιλιζαρισμένο σκηνογραφικό και εικαστικό περιβάλλον, που παρέπεμπε στην Ιαπωνία χωρίς να την αναπαριστά απόλυτα.

Μπορεί, βέβαια, κανείς να διατηρεί τις επιφυλάξεις του για τη δραματουργική αδυναμία της οπωσδήποτε καλαίσθητης, πλην συμβατικής προσέγγισης ή για την έντονη -αλλά συνειδητή- κυριαρχία του λευκού χρώματος, η οποία δεν άφησε ανεπηρέαστους και τους φωτισμούς (παραδόξως ατελείς στο -αιματώδες- φινάλε) ή ακόμη για τη μάλλον απείθαρχη από μέρος των συντελεστών χρήση της στυλιστικής κινησιολογίας (Μαρίζα Βινιεράτου). Σίγουρα, όμως, η σκηνοθεσία επέτρεψε την τόσο αναγκαία εστίαση στον ψυχολογικό κόσμο των πρωταγωνιστών και στη σύγκρουση δύο διαφορετικών κόσμων/πολιτισμών, αφήνοντας την πρωτοκαθεδρία στο ακρόαμα.

«Μαντάμα Μπάττερφλαϊ»: μουσικές απολαύσεις και συγκίνηση - εικόνα 2
«Mε τιμή ας πεθάνει όποιος με τιμή δεν μπορεί να ζήσει» - η Τσο-Τσο-Σαν (Τσέλια Κοστέα) ετοιμάζεται για χαρακίρι: από το φινάλε της -αναβίωσης από την ΕΛΣ παλαιότερης παραγωγής της- «Μαντάμας Μπάττερφλαϊ» του Πουτσίνι («Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη» Μεγάρου Μουσικής, 22/1)

Και τι ακρόαμα τη βραδιά της 22/1! Πρώτα απ’όλα, η παράσταση ευτύχησε στην πολύ ψαγμένη μουσική διεύθυνση του έμπειρου Βραζιλιάνου αρχιμουσικού Λουίς Φερνάντο Μαλέϊρο. Με ιδιαίτερη χρήση του sostenuto και ενός πυκνού ορχηστρικού legato, που θύμιζε πολύ τον Κάραγιαν της ωριμότητας, ανέδειξε όλη τη δραματικότητα και τον αισθησιασμό της ενορχήστρωσης, χωρίς εκπτώσεις στη διασφάλιση του ειρμού και της ρευστότητας αφήγησης. Στην ορχήστρα της ΕΛΣ αξίζουν έπαινοι για την αβίαστη προσαρμογή σε μια τόσο ιδιαίτερη ανάγνωση.

Αλλά και σε φωνητικό επίπεδο, η πρώτη διανομή άγγιξε δυσθεώρητα -για τα ελληνικά δεδομένα- ύψη. Μπορεί η πλούσια φωνή της Ρουμάνας υψιφώνου Τσέλιας Κοστέα να ηχούσε αρκετά ώριμη για την αφελή παιδούλα της Α’ πράξης, όμως η μοναδικής ευαισθησίας και τραγικότητας ερμηνεία της στη Β’ πράξη συγκίνησε πραγματικά. Η γνωστή μελωδικότητα και ευγένεια του τραγουδιού της απέφυγε, εξάλλου, ευπρόσδεκτα κάθε υπόνοια έστω ευτελούς βεριστικής υπερβολής, επιβεβαιώνοντας την περίοπτη θέση της στο αναιμικό εγχώριο λυρικό στερέωμα. Πλάι της, ο νεαρός Ιταλός τενόρος Ντάριο ντι Βιέτρι δεν διέθετε την ίδια τέχνη τραγουδιού (ούτε την ίδια ευκολία στις ψηλές νότες), αλλά το υγιές τίμπρο και η δυναμική -αν και αδέξια- σκηνική παρουσία του ταίριαξαν ιδανικά στην τραχύτητα του ρόλου του Πίνκερτον, αποκαθιστώντας ισορροπίες στο πρωταγωνιστικό ζεύγος.

Έξοχος, με φωνητικό και σκηνικό κύρος, ο Σάρπλες του βαρύτονου Διονύση Σούρμπη, καλοτραγουδισμένος και όσο έπρεπε υποκριτικά αιχμηρός ο Γκόρο του τενόρου Άλεξ Τσιλογιάννη, ουσιαστική και με ειλικρινές συναίσθημα (παρά την εμφανή ανισότητα των ρετζίστρων) η Σουτζούκι της μεσοφώνου Ινές Ζήκου. Αξιοπρεπώς αποδόθηκαν τόσο οι αρκετοί δευτεραγωνιστικοί ρόλοι (με ιδιαίτερη μνεία για τον Γιαμαντόρι του τενόρου Χαράλαμπου Βελισσάριου και τον Μπόνζο του βαθύφωνου Δημήτρη Κασιούμη) όσο και τα υπέροχα χορωδιακά του έργου από τη Χορωδία της ΕΛΣ.

Credit φωτογραφιών: Stefanos

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

10 facts που (μάλλον) δεν γνώριζες για τους Jethro Tull

Όσα δεν ξέρετε γι' αυτούς λίγο πριν έρθουν στην Αθήνα για μια μεγάλη συναυλία στο Δημοτικό Θέατρο Λυκαβηττού (20/9).

11/09/2025

Ο Όμιλος για την UNESCO προκηρύσσει τον 10ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Μουσικής

Θα δοθούν βραβεία, έπαινοι αλλά και χρηματικά έπαθλα σε παιδιά, εφήβους και ενήλικες στις κατηγορίες: πιάνο, έγχορδα, πνευστά, κιθάρες, ακορντεόν, παραδοσιακά όργανα, μονωδία.

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει Θεοδωράκη στην Κρήτη

Μελωδίες από τον κύκλο τραγουδιών "Μαουτχάουζεν" και τη "Σουίτα από τον Ζορμπά" θα ακουστούν σε Χανιά και Ηράκλειο αντίστοιχα στο πλαίσιο του "Φεστιβάλ Κρήτης".

Η Νεφέλη Φασούλη αποχαιρετά το καλοκαίρι στο Κηποθέατρο Παπάγου

Καλό αποκαλόκαιρο; Καλό φθινόπωρο; 'Ή καλό χειμώνα; Αν δεν σε αφορά καθόλου να απαντήσεις στα παραπάνω, έλα στο live της Νεφέλης Φασούλη και της πενταμελούς μπάντας της.

3 φεστιβάλ το ίδιο σαββατοκύριακο

Τρεις διαφορετικές διοργανώσεις διεκδικούν την προσοχή μας, το καθένα με τη δική του ξεχωριστή ταυτότητα το διήμερο 12-13 Σεπτεμβρίου.

Ο Ορφέας Περίδης δίνει ραντεβού στο Κηποθέατρο Παπάγου

Ο τραγουδοποιός και τραγουδιστής θα εμφανιστεί στο πλαίσιο του 31ου Φεστιβάλ Δήμου Παπάγου - Χολαργού μαζί με τη Σουσάνα Τρυφιάτη.

Μίνως Μάτσας: "Παίρνω τους βέβηλους ρυθμούς του Μάρκου, τις θεϊκές μελωδίες του Τσιτσάνη και τα βάζω στο δικό μου μουσικό σύμπαν"

Με αφορμή τη συναυλία "Τα Ρεμπέτικα II + Fado, Tango & Blues" ο Μίνως Μάτσας συζητά στο "α" για τη δύναμη του ρεμπέτικου και τις μουσικές συγγένειες που ενώνουν διαφορετικούς λαούς.