Η Λίμπι ήταν οκτώ χρονών όταν η μητέρα της και οι αδελφές της δολοφονήθηκαν στη φάρμα τους στο Κάνσας. Ύστερα από 28 χρόνια δέχεται να επανεξετάσει την υπόθεση, η οποία, με δική της κατάθεση, έχει κλείσει αναγνωρίζοντας τον καταδικασμένο σε ισόβια αδελφό της ως ένοχο. Στέρεη, αλλά χωρίς ιδιαίτερη έμπνευση ή πρωτοτυπία μεταφορά ενός κοινωνικών διαστάσεων crime novel της Τζίλιαν Φλιν («Το Κορίτσι που Εξαφανίστηκε»).
Τηλεοπτικός κριτικός για το «Entertainment Weekly» μέχρι το 2008, η 44χρονη σήμερα Τζίλιαν Φλιν γνώρισε επιτυχία ως συγγραφέας κιόλας με το πρώτο της μυθιστόρημα, το crime novel του 2006 «Αιχμηρά αντικείμενα». Η συνέχεια ήταν ακόμη καλύτερη, καθώς το 2009 ακολούθησε ο «Σκοτεινός τόπος» και το 2012 το «Κορίτσι που εξαφανίστηκε», το οποίο ξεπέρασε τα 2 εκατ. αντίτυπα σε πωλήσεις. Με ηρωίδες «κακά κορίτσια» ή ψυχολογικά εύθραυστες και πληγωμένες γυναίκες των μεσοδυτικών πολιτειών, ο λογοτεχνικός κόσμος της Φλιν είναι ένας λαβύρινθος απωθημένων παθών κι επικίνδυνων μυστικών, ο οποίος οδηγεί κατευθείαν στην καρδιά του τραυματισμένου αμερικανικού ονείρου – στον «Σκοτεινό τόπο» το φανταστικό Κίνακι του Κάνσας βρίσκεται ακριβώς στο γεωγραφικό κέντρο των ΗΠΑ.
Σε αυτήν τη συμβολικά τοποθετημένη αγροτική κωμόπολη η 8χρονη Λίμπι Ντέι, της οποίας η μητέρα και οι δύο αδερφές έπεσαν θύματα δολοφονίας, καταθέτει ως μάρτυρας πως δράστης είναι ο 15χρονος αδερφός της Μπεν, μέλος σατανιστικής αίρεσης, και τον στέλνει ισόβια στη φυλακή. Έκτοτε η Λίμπι ζει στο Κάνσας Σίτι χάρη σε φιλανθρωπικούς εράνους και δωρεές, αλλά 28 χρόνια μετά η εισροή χρημάτων έχει ελαττωθεί δραματικά και οι καταθέσεις της έχουν μηδενιστεί. Έτσι αναγκάζεται να δεχτεί την προσφορά μιας παράξενης λέσχης διαλεύκανσης εγκλημάτων, τα μέλη της οποίας πιστεύουν πως ο Μπεν είναι αθώος. Αντί αμοιβής, λοιπόν, εκείνη δέχεται να επανεξετάσει την υπόθεση κι «επιστρέφει» στον τόπο και το χρόνο του εγκλήματος για να διαπιστώσει αν όλα όσα θυμάται είναι η καθαρή αλήθεια.
Όπως φυσικά συμβαίνει σε όλες τις ανάλογες περιπτώσεις, η αλήθεια ούτε ξεκάθαρη είναι ούτε ταυτίζεται με εκείνη που έχει σχηματίσει στο κεφάλι της η ηρωίδα. Με οδηγό έναν εσωτερικό μονόλογο, η Φλιν μας κατευθύνει προς το τι πραγματικά συνέβη συμπλέκοντας αγωνία και πικρό, αυτοσαρκαστικό χιούμορ, κοινωνιολογικές παρατηρήσεις, ψυχολογική ανάλυση και πολιτικά σχόλια. Ο Γάλλος Ζιλ Πακέ-Μπρενέ του μελοδραματικού «Sarah’s Key», με την Κριστίν Σκοτ Τόμας, προσπαθεί να διατηρήσει την ίδια ισορροπία, δυσκολεύεται όμως να διαχειριστεί αποτελεσματικά μια βαρυφορτωμένη ίντριγκα που αγγίζει πάμπολλα θέματα, αλλά δεν αρπάζει απ’ το λαιμό παρά ελάχιστα.
Η παρακμιακή, παγιδευμένη σε μια οικονομικο-κοινωνική ασφυξία αόρατη Αμερική είναι ένα από αυτά, η ιδεολογικά απροσανατολισμένη αντίδραση της νέας γενιάς απέναντί της όμως σίγουρα δεν είναι. Η Σαρλίζ Θερόν, αν και υπερβολικά σικ και φωτογενής για αντικοινωνική white trash, διαθέτει την πειστική αυτοκαταστροφική μελαγχολία, η θρίλερ ατμόσφαιρα υπηρετείται με (τηλεοπτική) αξιοπρέπεια, αλλά η σύγκριση με τα πολυδιάστατα επιτεύγματα του Ντέιβιντ Φίντσερ στο ανάλογου ύφους και θέματος «Κορίτσι που Εξαφανίστηκε» είναι σχεδόν συντριπτική.
ΗΠΑ. 2015. Διάρκεια: 113΄. Διανομή: ODEON.
Περισσότερες πληροφορίες
Σκοτεινός Τόπος
Η Λίμπι ήταν οκτώ χρονών όταν η μητέρα της και οι αδελφές της δολοφονήθηκαν στη φάρμα τους στο Κάνσας. 28 χρόνια αργότερα δέχεται να επανεξετάσει την υπόθεση, η οποία, μετά από δική της κατάθεση, έχει κλείσει αναγνωρίζοντας τον καταδικασμένο σε ισόβια αδελφό της ως ένοχο.