16ο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου: τα best-of της μεγαλύτερης ευρωπαϊκής κινηματογραφικής βιομηχανίας

Για μία εβδομάδα, από την Πέμπτη 19 μέχρι την Τετάρτη 25/3, το ετήσιο ραντεβού με το γαλλικό σινεμά ανανεώνεται με ένα χορταστικό πρόγραμμα.

16ο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου: τα best-of της μεγαλύτερης ευρωπαϊκής κινηματογραφικής βιομηχανίας

Για μία εβδομάδα, από την Πέμπτη 19 μέχρι την Τετάρτη 25/3, το ετήσιο ραντεβού με το γαλλικό σινεμά ανανεώνεται στους κινηματογράφους Δαναός, Έμπασσυ Nova Odeon και στο Αμφιθέατρο του Γαλλικού Ινστιτούτου. Το χορταστικό πρόγραμμα δίνει και φέτος μια πρώτης τάξεως ευκαιρία στους Αθηναίους σινεφίλ για να δουν τα best of της μεγαλύτερης κινηματογραφικής βιομηχανίας της Ευρώπης.

16ο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου: τα best-of της μεγαλύτερης ευρωπαϊκής κινηματογραφικής βιομηχανίας - εικόνα 1
«Realite»

Ανέκαθεν το σινεμά ήταν μια εξαιρετικά ριψοκίνδυνη επένδυση, τόσο καλλιτεχνικά όσο κι εμπορικά. Το κόστος μιας αξιοπρεπούς παραγωγής ανέρχεται σε μερικά εκατομμύρια ευρώ, τα οποία πολύ δύσκολα επιστρέφουν στα ταμεία των επενδυτών και ακόμη πιο δύσκολα εξαργυρώνονται με ένα μεγάλο βραβείο σε πρωτοκλασάτο φεστιβάλ. Ένας από τους παράγοντες που μπορεί να βοηθήσει σημαντικά στη μείωση του ρίσκου είναι μια στιβαρή εθνική κινηματογραφική πολιτική που ξέρει τι να παράγει και βασικά πώς να το πουλήσει. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το γαλλικό σινεμά, το οποίο εδώ και περίπου δέκα χρόνια έχει περάσει στη νέα του εποχή­. Μακριά από την εσωστρέφεια των προηγούμενων δεκαετιών κι έχοντας ένα τολμηρό πλάνο που δεν αρνείται τις επενδύσεις ακόμη και στις παραδοσιακά αντίπαλες αγγλόφωνες παραγωγές, το γαλλικό σινεμά αποτελεί και πάλι μία από τις αιχμές της παγκόσμιας κινηματογραφίας.

Η Ιζαμπέλ Τζιορντανό, εδώ και δύο χρόνια διευθύντρια της Unifrance, του οργανισμού που είναι υπεύθυνος για την προώθηση του γαλλικού κινηματογράφου εκτός συνόρων, αποκαλύπτει το μυστικό της επιτυχίας. «Η συνταγή παραμένει εδώ και χρόνια η ίδια. Συνδυασμός μεγάλων παραγωγών που ανήκουν στο σινεμά των ειδών, όπως περιπέτειες, θρίλερ ή ταινίες εποχής, και από την άλλη ενίσχυση των καταξιωμένων δημιουργών και τολμηρά ανοίγματα στα νέα ταλέντα. Δεν φοβόμαστε επίσης να παράξουμε αγγλόφωνες ταινίες ή να μπούμε συμπαραγωγοί σε φιλμ που μιλούν ρώσικα, πορτογαλικά ή ελληνικά»... Δεν είναι τυχαίο λοιπόν πως ο φετινός εμπορικός πρωταθλητής της Γαλλίας είναι το «Lucy» του Λικ Μπεσόν με πρωταγωνίστρια τη... Σκάρλετ­ Γιόχανσον, ενώ γαλλικά κεφάλαια υπάρχουν πίσω από τον Χρυσό Φοίνικα («Χειμερία Νάρκη»), το Χρυσό Λιοντάρι («Ένα Περιστέρι Έκατσε σε Ένα Κλαδί…») και το ξενόγλωσσο Όσκαρ («Ida») της χρονιάς!

16ο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου: τα best-of της μεγαλύτερης ευρωπαϊκής κινηματογραφικής βιομηχανίας - εικόνα 2
«Les Combattants»

Ακόμη όμως και το πιο καλοσχεδια­σμένο πλάνο δεν εξασφαλίζει επιτυχία. Ειδικά στο δημιουργικό κι εμπορικό ναρκοπέδιο του σινεμά. Για παράδειγμα, το 2013 ήταν μια χρονιά ύφεσης για το γαλλικό σινεμά, καθώς δεν υπήρχαν διεθνείς επιτυχίες όπως το «The Artist» και οι «Αδιάφθοροι» του 2012. Έτσι, από τα 225,5 εκατ. εισιτήρια παγκοσμίως του προηγούμενου έτους, το 2013 οι γαλλικές ταινίες μάζεψαν μόλις 115,3 εκατ. Το 2014, ωστόσο, σημειώθηκε θεαματική ανάκαμψη, καθώς οι θεατές παγκοσμίως άγγιξαν τους 202,6 εκατ., με μεγάλες επιτυχίες –πέρα από το «Lucy»– τα «Θεέ μου, τι σου Κάναμε;», «Η Πεντάμορφη και το Τέρας», «Γκρέις του Μονακό» αλλά και το animation «Minuscule». Χαρακτηριστικά οι πρώτες δύο ταινίες συγκέντρωσαν μόνες τους το 30% των συνολικών εισπράξεων. 302,8 εκατ. δολάρια η αγγλόφωνη περιπέτεια του Λικ Μπεσόν και 50,2 εκατ. η «γαμήλια» κωμωδία του Φιλίπ ντε Σοβερόν.

Μια γλώσσα, ένα φεστιβάλ

16ο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου: τα best-of της μεγαλύτερης ευρωπαϊκής κινηματογραφικής βιομηχανίας - εικόνα 3
«Pas son Gerne»

Το Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου ξεκίνησε το 2000 ως μια μικρής διάρκειας διοργάνωση που πρόβαλλε τα best of της εθνικής κινηματογραφίας. Το «τρικολόρ» event αγαπήθηκε άμεσα από το αθηναϊκό κοινό, το οποίο του έδωσε την ευκαιρία να αναπτυχθεί παρουσιάζοντας ολόκληρο το φάσμα της γαλλόφωνης παραγωγής. Παράλληλα, μεγαλώνοντας σταδιακά τη διάρκειά του κι έχοντας για χρόνια ως παραδοσιακή έδρα τους κινηματογράφους Απόλλων και Αττικόν, το φεστιβάλ έδινε στο downtown ένα tres chic άρωμα κάθε άνοιξη. Η καταστροφή των δύο ιστορικών κινηματογράφων της Σταδίου τον Φεβρουάριο του 2012 ήταν σοβαρό πλήγμα για το θεσμό.

Όμως η γαλλόφωνη διοργάνωση, που έχει ριζώσει για τα καλά στην πόλη, κατάφερε να ξεπεράσει τις δυσκολίες­ και να βγει πιο δυνατή από αυτές. Με βασική έδρα πλέον τον πάντα φιλόξενο art κινηματογράφο των Αμπελοκήπων Δαναός και, φυσικά, το Αμφιθέατρο του Γαλλικού Ινστιτούτου, βρίσκει μια αίθουσα του κέντρου για να φτιάξει το σινεφίλ οργανωτικό της τρίγωνο – για τρίτη χρονιά φέτος είναι το Έμπασσυ Nova Odeon στο Κολωνάκι. Πόλος έλξης της διοργάνωσης ήταν παραδοσιακά οι εκ Γαλλίας καλεσμένοι. Από την Κατρίν Ντενέβ μέχρι τον Βενσάν Κασέλ και από τον Ζαν-Πολ Γκοτιέ μέχρι τον Ζαν Ρενό, οι επισκέπτες του Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου έκαναν το κέντρο της πόλης πιο φωτεινό.

Και φέτος εκείνοι είναι που βρίσκονται σε πρώτο πλάνο. η Καρίν Βιάρ («Delicatessen», «Ελεύθερος­ Ωραρίου») είναι το μεγάλο όνομα του γαλλικού σινεμά που επισκέπτεται την Αθήνα με αφορμή το φεστιβάλ. Η βραβευμένη με δύο Σεζάρ 49χρονη σταρ ερμηνεύει στην «Οικογένεια Μπελιέ» μια κωφάλαλη αγρότισσα που προσπαθεί να έρθει κοντά με την έφηβη κόρη της, η οποία αντιμετωπίζει τις πρώτες ερωτικές προκλήσεις. Εκτός από τη Βιάρ, το «παρών» θα δώσουν η σκηνοθέτις του «Τελευταίου Χτυπήματος» Αλίξ Ντελαπόρτ, ο δημιουργός του «Μακριά από τους Ανθρώπους» Νταβίντ Ελχόφεν και η σκηνοθέτις των «Κουκλών» Κατιά Λεφκοβίτς. Ας περάσουμε τώρα στο κυρίως πιάτο του φεστιβάλ, που δεν είναι άλλο από τις ταινίες.

Πρόγραμμα φορτωμένο με βραβεία

16ο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου: τα best-of της μεγαλύτερης ευρωπαϊκής κινηματογραφικής βιομηχανίας - εικόνα 4
«Μακριά από τους Ανθρώπους»

Οι πρωταγωνιστές των φετινών γαλλικών Όσκαρ θα είναι παρόντες στο φεστιβάλ. Μπορεί να λείπει το «Τιμπουκτού» του Αμπντεραχμάν Σισακό (η θριαμβεύτρια ταινία που κέρδισε 7 Σεζάρ προβάλλεται εδώ και μία εβδομάδα στις αθηναϊκές αίθουσες), οι υπόλοιποι κερδισμένοι όμως θα παρελάσουν από το αθηναϊκό event. Η φετινή έκπληξη «Οι Αγωνιστές», ένα ανορθόδοξο καλοκαιρινό λαβ στόρι, χάρισε στον σκηνοθέτη του Τομά Κεγί μια τετραπλή βράβευση στο Φεστιβάλ Κανών και τρία Σεζάρ – ξεχωρίζει το νεαρό πρωταγωνιστικό δίδυμο Αντέλ Ενέλ - Κεβέν Αζαΐς. Βασισμένο στο διήγημα του Αλμπέρ Καμί «Η φιλοξενία», το δράμα «Μακριά Από τους Ανθρώπους» (3 βραβεία στο Φεστιβάλ Βενετίας), με πρωταγωνιστή τον Βίγκο Μόρτενσεν, μας μεταφέρει σε ένα αλγερινό χωριό του 1954, όπου ανάβει η σπίθα για ελευθερία και ανεξαρτησία.

Τρεις ταινίες του Διαγωνιστικού Τμήματος μας μεταφέρουν στην εκρηκτική εφηβική ηλικία και στις προκλήσεις της: το υποψήφιο για πέντε Σεζάρ «Τα Κορίτσια» της Σελίν Σιαμά μιλά για την ενηλικίωση μιας 16χρονης Αφρο-γαλλίδας, οι «Κληρονόμοι» της Μαρί-Καστίγ Μανσιόν-Σαρ μας μεταφέρουν σε ένα λύκειο όπου η τολμηρή ιδέα μιας καθηγήτριας θα αλλάξει τη ζωή των μαθητών, ενώ στην «Οικογένεια Μπελιέ» η 16χρονη Πάολα ζει τον πρώτο της έρωτα, με τη νεαρή πρωταγωνίστρια Λουάν Εμερά να βραβεύεται με Σεζάρ για την ερμηνεία της.

16ο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου: τα best-of της μεγαλύτερης ευρωπαϊκής κινηματογραφικής βιομηχανίας - εικόνα 5
«Mammejong»

Για εσάς που προτιμάτε τις κλασικές γαλλικές αξίες υπάρχει το «Ο Άντρας που Αγαπήθηκε Πολύ» του 71χρονου Αντρέ Τεσινέ («Τις Μικρές Ώρες της Νύχτας»), μια ιστορία έρωτα και προδοσίας στην οποία πρωταγωνιστούν οι Κατρίν Ντενέβ και Γκιγιόμ Κανέ. Το κέφι στο Γαλλόφωνο Φεστιβάλ θα είναι στα ύψη, αφού μετά την επιτυχία του «Θεέ μου, τι σου Κάναμε;» οι γαλλικές κωμωδίες διεκδικούν τη μερίδα του λέοντος στο φετινό πρόγραμμα.

Στο «Τίμημα της Δόξας» οι σταρ Ροσντί Ζεμ - Μπενουά Πελβούρ κλέβουν το 1977 το φέρετρο του Τσάρλι Τσάπλιν για να ξεφύγουν από τη φτώχεια τους, στο «Θέλεις ή Δεν Θέλεις» η Σοφί Μαρσό δοκιμάζει για άλλη μία φορά τα όρια της αντρικής πίστης, ο Κριστιάν­ Κλαβιέ δίνει ακόμη ένα κωμικό ρεσιτάλ στο «Μην Ενοχλείτε, Παρακαλώ», ενώ οι «Κούκλες» της Κατιά­ Λεφκοβίτς λένε τις μεγαλύτερες θηλυκές αλήθειες με τον πιο αστείο τρόπο.

Άλλη μία φετινή τάση του φεστιβάλ είναι οι δυνατές οικογενειακές ιστορίες, με το «Τελευταίο Χτύπημα» να αφηγείται την προσπάθεια του 13χρονου Βικτόρ να διεκδικήσει με κάθε τρόπο την πατρική αγάπη (εξαιρετική η ερμηνεία του ανήλικου Ρομάν Πολ, που βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ Βενετίας), ενώ στο λουξεμβουργιανό «Mammejong» παρακολουθούμε την προσπάθεια του Φλεπ να απαγκιστρωθεί από τη μητρική αγάπη.

O Κουεντίν Ντουπιέ («Rubber»), ένας από τους πιο ρηξικέλευθους auteurs της Γαλλίας, επιστρέφει με τη σουρεαλιστική κωμωδία «Realite», το εύθυμο «Pas son Gerne» μιλά για τον αταίριαστο έρωτα μιας κομμώτριας με έναν καθηγητή φιλοσοφίας, ενώ το μυρμηγκο-animation «Minuscule» είναι ιδανικό για μικρούς και μεγάλους σινεφίλ. Τέλος, ο Γκιγιόμ Κανέ ερμηνεύει έναν αστυνομικό που ζει δύο ζωές στο θρίλερ «La Prochaine Fois je Viserai le Coeur» του Σεντρίκ Ανζέρ («Ο Δολοφόνος»). Bon appetit...

Τρεις όμορφες Καναδές του φεστιβάλ

16ο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου: τα best-of της μεγαλύτερης ευρωπαϊκής κινηματογραφικής βιομηχανίας - εικόνα 6

Ports d'Attache: Athenes
Το «Ports d'attache» είναι μια επιτυχημένη καναδική παραγωγή του δικτύου TV5 που ταξιδεύει σε πόλεις με λιμάνι. Εδώ προβάλλεται η στάση του στην Αθήνα, μια πόλη με σπουδαία Ιστορία, σύμφωνα με τους συντελεστές της, η οποία πέρα από τα μεγάλα προβλήματα έχει και την κρυφή ομορφιά της...

16ο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου: τα best-of της μεγαλύτερης ευρωπαϊκής κινηματογραφικής βιομηχανίας - εικόνα 7

Tu Dors Nicole
Δύο 22χρονα κορίτσια, η Νικόλ και η Βερονίκ, περνούν ράθυμα το καλοκαίρι σε ένα εξοχικό χωρίς τους γονείς τους. Η επίσκεψη του αδερφού της Νικόλ με τη ροκ μπάντα του θα ηλεκτρίσει τη μετεφηβική βαρεμάρα και θα αφυπνίσει τη σεξουαλικότητα των δύο φιλενάδων.

16ο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου: τα best-of της μεγαλύτερης ευρωπαϊκής κινηματογραφικής βιομηχανίας - εικόνα 8

Felix et Meira
Η Μεϊρά είναι μια νεαρή Εβραία που πλήττει μέσα στο βάλτο της συζυγικής της ζωής και ο Φελίξ ένας μποέμ μεσήλικος που σπαταλά την οικογενειακή του κληρονομιά. Η γνωριμία τους θα αλλάξει τη ζωή και των δύο.

Το ωρολόγιο πρόγραμμα του 16ου Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου

Είσ.: € 6, μειωμ.: € 5 (Δαναός, Embassy Nova Odeon) / Είσ.: € 5 (αμφιθέατρο Γαλλικού Ινστιτούτου). festivalfilmfrancophone.gr

EMBASSY NOVA ODEON
Πατρ. Ιωακείμ 5 & Ηροδότου, Κολωνάκι, 2107215944
Πέμπτη 19
18.00 Pas son genre / 20.00 La Grece de Christos Chryssopoulos, Petros Markaris & Ersi Sotiropoulos / 22.15 Mammejong
Παρασκευή 20
18.30 Les Regles du Jeu / 20.30 Σε Eπιφυλακή (Qui Vive) / 22.15 Fidelio, l’Odyssee d’Alice
Σαββάτο 21
18.00 Mercuriales / 20.00 Οικογένεια Μπελιέ (La Famille Belier) / 22.00 Bouboule
Κυριακή 22
18.30 Mammejong / 20.00 Θέλεις ή Δεν Θέλεις (Tu Veux Ou Tu Veux Pas) / 21.45 Realite
Δευτέρα 23
18.00 Mercuriales / 20.00 Zouzou / 22.00 Τα Κορίτσια (Bande de Filles)
Τρίτη 24
18.00 Les Regles du Jeu / 20.00 Mon Amie Victoria / 21.45 Pas Son Genre
Τετάρτη 25
18.00 Felix & Meira / 20.00 Tu Dors Nicole / 22.00 La Prochaine Fois Je Viserai Le Coeur

ΔΑΝΑΟΣ
Λεωφ. Κηφισίας 109, Αμπελόκηποι, 2106922655
Πέμπτη 19
18.00 Tu Dors Nicole / 20.00 Το Τίμημα της Δόξας (La Rancon de la Gloire) / 22.15 Οι Αγωνιστές (Les Combattants)
Παρασκευή 20
18.00 Mon Amie Victoria / 20.00 La Prochaine Fois Je Viserai Le Cοeur / 22.15 Realite
Σαββάτο 21
16.00 Tante Hilda ! / 18.00 Hippocrate / 20.00 Το Τελευταίο Χτύπημα (Le Dernier Coup de Marteau) / 21.45 Ο Άντρας που Αγαπήθηκε Πολύ (L’Homme Qu’on Aimait Trop)
Κυριακή 22
18.00 Bouboule / 20.00 Μακριά από τους Ανθρώπους (Loin des Hommes) / 22.15 Οι Κληρονόμοι (Les Heritiers)
Δευτέρα 23
18.30 La Grece de Christos Chryssopoulos, Petros Markaris & Ersi Sotiropoulos / 20.00 Κούκλες (Tiens-toi droite!) / 22.00 Lulu Femme Nue
Τρίτη 24
22.30 Η καινούργια φιλενάδα (Une Nouvelle Amie)
Τετάρτη 25
18.00 Week-ends / 20.00 Zouzou / 22.00 Bastardo

ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ ΓΑΛΛΙΚΟΥ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟΥ
Σίνα 31, Κολωνάκι, 2103398647
Πέμπτη 19
19.30 Hippocrate
Σάββατο 21
17.00 Επιλογή εθνογραφικών γαλλόφωνων φοιτητικών ταινιών / 18.30 Εγώ ένας Μαύρος (Moi un Noir) / 20.00 Hοtel Monterey / 21.30 Χωρίς Ήλιο (Sans Soleil)
Κυριακή 22
16.00 Μinuscule / 18.30 Les Ailes de Noel / 20.00 Felix & Meira / 22.00 La Route vers Kaboul
Δευτέρα 23
18.00 La Route Vers Kaboul / 20.00 Ports d’Attache : Athenes / 22.00 Bastardo
Τρίτη 24
18.00 Lulu Femme Nue / 20.00 Week-ends / 21.45 Fidelio, l’Odyssee d’Alice
Τετάρτη 25
20.00 Σινε-κονσέρτο: Αστέρω (Δημήτρης Γαζιάδης, 1929) – συνοδεία του συγκροτήματος S.W.I.M.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Έρχεται το 8ο Φεστιβάλ Ισπανόφωνου Κινηματογράφου

Ανακαλύψτε τις πρώτες ταινίες που ανακοίνωσε η πληθωρική διοργάνωση.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
02/05/2024

Ο "Κασκαντέρ" και ο ακαταμάχητα κωμικός Ράιαν Γκόσλινγκ

Μετά την τρομερή επιτυχία της "Barbie", ο χολιγουντιανός σταρ επιστρέφει σε ένα ρόλο που μας θυμίζει τη μοναδική ικανότητά του να παραδίδει κωμικές ερμηνείες που συνδυάζουν τις κοφτερές ατάκες, τον αυτοσαρκασμό και την κανονικοποίηση της εύθραυστης αρρενωπότητας.

Ο Κασκαντέρ

Χιούμορ και δράση συνδυάζονται σε ένα κωμικό νεονουάρ με ξέφρενη παρωδιακή διάθεση. Άκρως κινηματογραφόφιλο και μεταμοντέρνα ευρηματικό, όσο και χαοτικά ανοικονόμητο.

Στον Ιστό του Τρόμου

Καλοκουρδισμένο, κλειστοφοβικό θρίλερ γεμάτο σασπένς, ένταση και ανατριχίλες, στο οποίο υπάρχει χώρος και μια ευθεία κοινωνικοπολιτική αλληγορία.

Γκάρφιλντ: Γάτος με Πέταλα

Το reboot των αστείων κατορθωμάτων του πιο cool σινε-γάτου ξεκινάει σαν ατακαριστή, μπριόζα κωμωδία καταστάσεων, για να εξελιχθεί σε μια ευρηματικότατη, αγωνιώδη και ξεκαρδιστική "Επικίνδυνη Αποστολή".

Το Χρώμα του Ροδιού

Ένα από τα διαχρονικά αριστουργήματα του ποιητικού σινεμά, το οποίο δημιουργεί ένα μεθυστικών αισθήσεων και συναρπαστικών συναισθημάτων κόσμο (ο αρμένικος πολιτισμός) χάρη στη δύναμη της καθαρής εικόνας.

Επιτέλους όλοι πια μιλάνε για τον Νίκο Παπατάκη

Το Cinobo παρουσιάζει τη φιλμογραφία του ασύγκριτου σκηνοθέτη στην πλατφόρμα του δίνοντας πρόσβαση σε ένα πολύτιμο και εν πολλοίς υποτιμημένο έργο.