Θόδωρος Αγγελόπουλος - Νίκος Παναγιωτόπουλος, ο Καθένας και η Μουσική του

3

Δημιουργική αξιοποίηση μιας «αντιπαράθεσης» με πολλαπλό ιστορικό και πολιτιστικό ενδιαφέρον, ιδωμένη μέσα από τα μάτια τόσο του τότε όσο και του τώρα.

Thodoros Agelopoulos Nikos Panagiotopoulos

Σχεδιάζοντας στα μέσα της δεκαετίας το ’80 να εκδώσουν ένα πολιτιστικό περιοδικό, οι εκδόσεις Αιγόκερως οργάνωσαν για το πρώτο τεύχος του μια συζήτηση ανάμεσα στον Θόδωρο Αγγελόπουλο και τον Νίκο Παναγιωτόπουλο. Οι δυο κορυφαίοι δημιουργοί, στυλοβάτες του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου, συναντήθηκαν στο εξοχικό του πρώτου με τους κατοπινούς σκηνοθέτες Αντώνη Κόκκινο ("Τέλος Εποχής") και ο Γιάννη Σολδάτο ("Το Αίνιγμα") να ηχογραφούν την τρίωρη κουβέντα. Το περιοδικό δεν κυκλοφόρησε τελικά, η κασέτα με την απομαγνητοφώνηση καταχωνιάστηκαν σε ένα συρτάρι και η υπόθεση ξεχάστηκε. Τώρα που τα πειστήρια ξαναβγήκαν στο φως, οι δυο μάρτυρες της συζήτησης αποφάσισαν να την αναδείξουν κινηματογραφικά και λογοτεχνικά (η αντίστοιχη έκδοση ήδη κυκλοφορεί από τον Αιγόκερω), επεμβαίνοντας με έναν ευρηματικό τρόπο σε ένα καθαρά ηχητικό πρώτο υλικό.

Το ντοκιμαντέρ στήνεται πάνω σε αποσπάσματα της κουβέντας, τα οποία ακούγονται ανά ενότητες: οι αισθητικές επιλογές του καθενός, σινεμά και πολιτική, σινεμά και Ιστορία, τρόπος γυρίσματος, πηγές έμπνευσης… Αυτά συνοδεύονται από αποσπάσματα ταινιών των δυο συζητητών, αλλά και άλλων σκηνοθετών, φωτογραφίες και οπτικό υλικό που ζωντανεύει μια ευρύτερη εικόνα της εποχής. Επιπλέον, το κάθε κεφάλαιο σχολιάζεται από ένα δίδυμο ανθρώπων του ελληνικού σινεμά, συνολικά είκοσι (από συνεργάτες τους και νεότερους δημιουργούς ως κριτικούς και θεωρητικούς), διαφωτίζοντας λεπτομέρειες, περιγράφοντας περιστατικά και, κυρίως, αναδεικνύοντας τη διαχρονική αξία ιδεών που διαμόρφωσαν το σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο. Επικράτησαν; Διαψεύστηκαν; Δικαιώθηκαν ή ξεπεράστηκαν;  Η κορυφαία "αντιπαράθεση" των δυο τόσο διαφορετικών, αλλά και παράλληλης διαδρομής καλλιτεχνών (συγκάτοικοι ως σπουδαστές στο Παρίσι) είναι απολαυστική και η δημιουργική αξιοποίησή της διαθέτει πολλαπλό ιστορικό και πολιτιστικό ενδιαφέρον, ιδωμένη μέσα από τα μάτια τόσο του τότε όσο και του τώρα.

Ελλάδα. 2022. Διάρκεια: 76΄. Διανομή: FEELGOOD

Περισσότερες πληροφορίες

Θόδωρος Αγγελόπουλος – Νίκος Παναγιωτόπουλος, ο Καθένας και η Μουσική του

3
  • Ντοκιμαντέρ
  • 2022
  • Διάρκεια: 76 '
  • Αντώνης Κόκκινος

Στα μέσα της δεκαετίας του ’80, οι σκηνοθέτες Θόδωρος Αγγελόπουλος και Νίκος Παναγιωτόπουλος θα κάνουν μια χαλαρή συζήτηση για το έργο τους και τον κινηματογράφο γενικότερα. Η συνάντησή τους ζωντανεύει ηχητικά και οπτικά, σχολιασμένη από είκοσι ανθρώπους του ελληνικού σινεμά.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ο "Κασκαντέρ" και ο ακαταμάχητα κωμικός Ράιαν Γκόσλινγκ

Μετά την τρομερή επιτυχία της "Barbie", ο χολιγουντιανός σταρ επιστρέφει σε ένα ρόλο που μας θυμίζει τη μοναδική ικανότητά του να παραδίδει κωμικές ερμηνείες που συνδυάζουν τις κοφτερές ατάκες, τον αυτοσαρκασμό και την κανονικοποίηση της εύθραυστης αρρενωπότητας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
02/05/2024

Ο Κασκαντέρ

Χιούμορ και δράση συνδυάζονται σε ένα κωμικό νεονουάρ με ξέφρενη παρωδιακή διάθεση. Άκρως κινηματογραφόφιλο και μεταμοντέρνα ευρηματικό, όσο και χαοτικά ανοικονόμητο.

Στον Ιστό του Τρόμου

Καλοκουρδισμένο, κλειστοφοβικό θρίλερ γεμάτο σασπένς, ένταση και ανατριχίλες, στο οποίο υπάρχει χώρος και μια ευθεία κοινωνικοπολιτική αλληγορία.

Γκάρφιλντ: Γάτος με Πέταλα

Το reboot των αστείων κατορθωμάτων του πιο cool σινε-γάτου ξεκινάει σαν ατακαριστή, μπριόζα κωμωδία καταστάσεων, για να εξελιχθεί σε μια ευρηματικότατη, αγωνιώδη και ξεκαρδιστική "Επικίνδυνη Αποστολή".

Το Χρώμα του Ροδιού

Ένα από τα διαχρονικά αριστουργήματα του ποιητικού σινεμά, το οποίο δημιουργεί ένα μεθυστικών αισθήσεων και συναρπαστικών συναισθημάτων κόσμο (ο αρμένικος πολιτισμός) χάρη στη δύναμη της καθαρής εικόνας.

Επιτέλους όλοι πια μιλάνε για τον Νίκο Παπατάκη

Το Cinobo παρουσιάζει τη φιλμογραφία του ασύγκριτου σκηνοθέτη στην πλατφόρμα του δίνοντας πρόσβαση σε ένα πολύτιμο και εν πολλοίς υποτιμημένο έργο.

Οι 16 Ίριδες που διεκδικεί η "Φόνισσα" ήρθαν νομοτελειακά

Στις υποψηφιότητες της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου αποτυπώνεται η επιτυχία της ποιοτικής διασκευής της Εύας Νάθενα.