Ο Κακός Μπελάς

3

Κωμωδία απανωτών γκαγκς και απρόβλεπτης εξέλιξης, με ένα ευφάνταστο σενάριο που εντυπωσίασε ακόμα και τον Μπίλι Γουάιλντερ (το διασκεύασε ως «Τα Φιλαράκια»).

O_kakos_belas

Έχοντας συμπληρώσει πενήντα χρόνια καριέρας, ο Φρανσίς Βεμπέρ κρατά ένα εντυπωσιακό σερί εμπορικών επιτυχιών, μοναδικό για το γαλλικό σινεμά, τόσο ως σεναριογράφος ("Ο Μεγάλος Ξανθός", "Το Κλουβί με τις Τρελές") όσο και ως σκηνοθέτης ("Οι Τρεις Φυγάδες", "Δείπνο Ηλιθίων"). Δεν είναι τυχαίο πως οκτώ ταινίες του έχουν γίνει χολιγουντιανά ριμέικ, μια εξ αυτών μάλιστα από τον ίδιο τον Μπίλι Γουάιλντερ. Τα "Φιλαράκια" του 1981 με τους Τζακ Λέμον και Γουόλτερ Ματάου, τελευταία ταινία του σπουδαίου Αυστριακοαμερικανού δημιουργού, διασκευάζουν το θεατρικό έργο του Βεμπέρ "Το συμβόλαιο", το οποίο το 1973 μεταφέρθηκε στην οθόνη ως "Ο Κακός Μπελάς". 

Ο κακός μπελάς του τίτλου είναι ο Φρανσουά Πινιόν (ένα όνομα που χρησιμοποιεί ο Βεμπέρ για τους περισσότερους αδέξιους κι αστείους χαρακτήρες του), ένας νευρωτικός και καλόκαρδος ανθρωπάκος που πηγαίνει στο Μονπελιέ για να συναντήσει την εν διαστάσει γυναίκα του (ο Ζακ Μπρελ σε έναν μάλλον αταίριαστο κωμικό ρόλο). Πιάνει το διπλανό δωμάτιο ξενοδοχείου από τον σιωπηλό και βαρύ Ραλφ Μιλάν, έναν κυνικό επαγγελματία δολοφόνο ο οποίος έχει έρθει από την Αμερική για να ολοκληρώσει ένα συμβόλαιο (ένας έξοχος Λίνο Βεντούρα). Να πυροβολήσει και να σκοτώσει από το παράθυρο του δωματίου του, το οποίο βρίσκεται απέναντι από το δικαστικό μέγαρο, έναν πληροφοριοδότη της αστυνομίας ο οποίος θα καταθέσει στον ανακριτή υπό δρακόντεια μέτρα ασφαλείας. Όλα είναι υπολογισμένα στην εντέλεια, αλλά η άρνηση της κυρίας Πινιόν να δει το σύζυγό της προκαλεί στον τελευταίο νευρική κρίση και τον οδηγεί σε απόπειρα αυτοκτονίας. Το αποτέλεσμα του απονενοημένου διαβήματός του, ωστόσο, είναι να σπάσει ο σωλήνας νερού στο μπάνιο, να αναστατωθεί το ξενοδοχείο, να γνωριστεί ο Πινιόν με τον Μιλάν και να του γίνει… κακός μπελάς, ενώ τα λίγα λεπτά ως τη μεταφορά του καταδότη περνούν δραματικά.

Σε ένα από τα πρώτα σενάριά του, το οποίο διεκπεραιώνει σκηνοθετικά με ευσυνειδησία ο Εντουάρ Μολιναρό ("Το Κλουβί με τις Τρελές"), ο Φρανσίς Βεμπέρ αποδεικνύεται μετρ στην κωμωδία καταστάσεων. Διασκεδαστικοί χαρακτήρες, σασπένς και χιούμορ σε ισόποσες δόσεις και ένας αφηγηματικός ρυθμός που δεν ακολουθεί την υστερία των φαρσικών υπερβολών, αλλά μένει πιο κοντά στο μπουλβάρ - θεατρική είναι άλλωστε η πρώτη ύλη του. Σταθερά σε πρώτο πλάνο το πρωταγωνιστικό ζευγάρι, το οποίο χορεύει ένα φινετσάτο βαλς έλξης, απώθησης, υπεκφυγών και παραπλάνησης, μέχρι η μοίρα και οι συμπτώσεις της να τους "ενώσουν" μ’ έναν απρόσμενο, ειρωνικό και διαφορετικό από εκείνον του Μπίλι Γουάιλντερ τρόπο.

Γαλλία, Ιταλία. 1973. Διάρκεια: 85΄ Διανομή: WEIRD WAVE

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Κακός Μπελάς

L' Emmerdeur
3
  • Κωμωδία
  • 1973
  • Διάρκεια: 85 '
  • Εντουάρ Μολιναρό

Ο κυνικός επαγγελματίας δολοφόνος Ραλφ Μιλάν, ο οποίος έχει έρθει από την Αμερική στο Μονπελιέ για να ολοκληρώσει ένα συμβόλαιο, θα μπλεχτεί στην απόπειρα αυτοκτονίας του νευρωτικού και καλόκαρδου Φρανσουά Πινιόν, ο οποίος βρίσκεται εκεί για να συναντήσει την εν διαστάσει γυναίκα του και μένει στο διπλανό δωμάτιο του ξενοδοχείου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ο "Κασκαντέρ" και ο ακαταμάχητα κωμικός Ράιαν Γκόσλινγκ

Μετά την τρομερή επιτυχία της "Barbie", ο χολιγουντιανός σταρ επιστρέφει σε ένα ρόλο που μας θυμίζει τη μοναδική ικανότητά του να παραδίδει κωμικές ερμηνείες που συνδυάζουν τις κοφτερές ατάκες, τον αυτοσαρκασμό και την κανονικοποίηση της εύθραυστης αρρενωπότητας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
02/05/2024

Ο Κασκαντέρ

Χιούμορ και δράση συνδυάζονται σε ένα κωμικό νεονουάρ με ξέφρενη παρωδιακή διάθεση. Άκρως κινηματογραφόφιλο και μεταμοντέρνα ευρηματικό, όσο και χαοτικά ανοικονόμητο.

Στον Ιστό του Τρόμου

Καλοκουρδισμένο, κλειστοφοβικό θρίλερ γεμάτο σασπένς, ένταση και ανατριχίλες, στο οποίο υπάρχει χώρος και μια ευθεία κοινωνικοπολιτική αλληγορία.

Γκάρφιλντ: Γάτος με Πέταλα

Το reboot των αστείων κατορθωμάτων του πιο cool σινε-γάτου ξεκινάει σαν ατακαριστή, μπριόζα κωμωδία καταστάσεων, για να εξελιχθεί σε μια ευρηματικότατη, αγωνιώδη και ξεκαρδιστική "Επικίνδυνη Αποστολή".

Το Χρώμα του Ροδιού

Ένα από τα διαχρονικά αριστουργήματα του ποιητικού σινεμά, το οποίο δημιουργεί ένα μεθυστικών αισθήσεων και συναρπαστικών συναισθημάτων κόσμο (ο αρμένικος πολιτισμός) χάρη στη δύναμη της καθαρής εικόνας.

Επιτέλους όλοι πια μιλάνε για τον Νίκο Παπατάκη

Το Cinobo παρουσιάζει τη φιλμογραφία του ασύγκριτου σκηνοθέτη στην πλατφόρμα του δίνοντας πρόσβαση σε ένα πολύτιμο και εν πολλοίς υποτιμημένο έργο.

Οι 16 Ίριδες που διεκδικεί η "Φόνισσα" ήρθαν νομοτελειακά

Στις υποψηφιότητες της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου αποτυπώνεται η επιτυχία της ποιοτικής διασκευής της Εύας Νάθενα.