Γιατί πρέπει να δείτε τον αριστουργηματικό «Άγγελο» του Πατρίκ Μποκανόφσκι

Ο avant-garde Γάλλος σκηνοθέτης μας εξηγεί τους λόγους ενόψει της προβολής της σπάνιας ταινίας του «L'Ange» στην Ελευσίνα.

Γιατί πρέπει να δείτε τον αριστουργηματικό «Άγγελο» του Πατρίκ Μποκανόφσκι

Υπάρχει ένα είδος σινεμά που είναι δύσκολο να καταταχθεί, ακόμα και να περιγραφεί σωστά, το οποίο ξεπερνάει τα στεγανά μιας τυπικής αφήγησης μετατρέποντας την ίδια τη θέαση σε κάτι υπερβατικό. Συνήθως, αυτές οι στα αλήθεια αταξινόμητες ταινίες εντάσσονται στη γενική κατηγορία των πειραματικών ή αβάν γκαρντ φιλμ, ωστόσο το «L'Ange» (1982) του Γάλλου Πατρίκ Μποκανόφσκι αδικείται κατάφωρα με την όποια απόπειρα υφολογικής ταξινόμησής του.

Οι λόγοι για αυτό είναι αρκετά απλοί. Πρώτα από όλα, η δράση τοποθετείται σε ένα «μη-τόπο», σε μια οπτική πραγματικότητα που μπορεί να συλληφθεί μονάχα στο κινηματογραφικό πλαίσιο. Κατά συνέπεια, όσα συμβαίνουν εντός του δεν υπακούν απαραίτητα σε συμβατικούς κανόνες και έτσι δεν επιζητούν κάποιο συγκεκριμένο σεναριακό στόχο. Αυτό, όμως, δε σημαίνει πως το «Ange» δε διέπεται από σαφή δομή. Παρακολουθούμε μια σειρά από βινιέτες κατασκευασμένες γύρω από συμβολικές πράξεις και μεταφορικές χειρονομίες, με επίκεντρο μεταξύ άλλων έναν άντρα που μαχαιρώνει με σπαθί μια κρεμασμένη κούκλα, μια σκάλα που ποτέ δεν τελειώνει και μια βιβλιοθήκη που ορθώνεται επιβλητικά, η οποία περιτριγυρίζεται από άντρες με παράξενες μορφές.

Η αίσθηση που προκαλεί το «Ange», εξαιτίας και των εναλλαγών ανάμεσα στο φως και το σκοτάδι, την ανάβαση και την κατάβαση από μια πνευματική άβυσσο, είναι αντίστοιχη ενός παράξενου ανησυχητικού ονείρου. Ως προς αυτήν την κατεύθυνση συμβάλλουν οι αιχμηρές αισθητικές επιλογές του Μποκανόφσκι, κυρίως ο εικονοκλαστικός τρόπος που χειρίζεται το σμίξιμο τεχνικών animation, σουρεαλιστικών εικαστικών συνθέσεων και μιας sui generis μυθοπλασίας. Καθοριστικό, επιπλέον, είναι το σάουντρακ της Μισέλ Μποκανόφσκι, ένα απόκοσμο soundscape που και αυτόνομα θα μπορούσε να ακούγεται εξίσου ανατριχιαστικό, αλλά ενταγμένο στην ταινία απογειώνει την αγωνία που προκαλούν οι εικόνες. Αναπόφευκτα, αυτού του είδους το σινεμά εκτός από δυσεύρετο είναι και συνήθως δυσπρόσιτο. Έτσι, η δωρεάν προβολή του «Ange» στο πλαίσιο των «Νυχτών Βραδύτητας» στην Ελευσίνα (20/10, 18.00, προαύλιο Αγίου Νικολάου) είναι εκτός από σινεφιλικό must και μια πραγματικά σπάνια ευκαιρία να παρακολουθήσετε ένα σπουδαίο φιλμ στη μεγάλη οθόνη. Μάλιστα, στην προβολή θα παρευρεθούν τόσο ο σκηνοθέτης όσο και η συνθέτρια για να συνομιλήσουν με το κοινό.

Οι «Νύχτες Βραδύτητας» γίνονται στο πλαίσιο των ενεργειών Ελευσίνα 2023 Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, με καλλιτεχνική επιμέλεια του βραβευμένου σκηνοθέτη και μουσικού Αλέξανδρου Βούλγαρη (The Boy). Την προβολή του «Ange» πλαισιώνει η πρωτότυπη μουσική που συνθέτει ειδικά για τη βραδιά με το πέρασμα του χρόνου στα όνειρα ο μουσικός Κτίρια τη νύχτα.

Το event μας έδωσε την ευκαιρία να επικοινωνήσουμε με τον Μποκανόφσκι, ο οποίος δέχτηκε να απαντήσει στις ερωτήσεις του «α» γύρω από την ταινία.

Γιατί πρέπει να δείτε τον αριστουργηματικό «Άγγελο» του Πατρίκ Μποκανόφσκι - εικόνα 1
©John Kouskoutis

Έχουν περάσει σχεδόν 40 χρόνια από την πρεμιέρα του «Ange» κι όμως η ταινία εξακολουθεί να παίζεται ανά τον κόσμο, ενώ σύντομα θα προβληθεί έξω από μια ορθόδοξη εκκλησία. Περιμένατε να έχει τέτοια διάρκεια στο χρόνο;
Όχι, δεν είχα φανταστεί ποτέ μου πως θα πετύχαινε τέτοιο αντίκτυπο και θα συζητούσα για εκείνη μετά από τόσα χρόνια. Πιστεύω πως για αυτήν την πορεία ευθύνεται το γεγονός πως η ταινία επιλέχθηκε στο πλαίσιο της Εβδομάδας της Κριτικής του φεστιβάλ των Κανών το 1982. Δύο χρόνια αργότερα διανεμήθηκε στη Γαλλία, το 1992 στην Ιαπωνία (σ.σ.: όπου παιζόταν στο Τόκυο καθημερινά για σχεδόν 10 χρόνια) και ξανά μετά τον 21ο αιώνα.

Μιας και η προβολή γίνεται στο πλαίσιο ενός event που αφορά τη σχέση μας με το χρόνο, δεν μπόρεσα παρά να αναρωτηθώ εάν σήμερα υπάρχει κοινό για ταινίες σαν και τη δική σας, η οποία απαιτεί την αφοσιωμένη προσοχή του θεατή.
Το κοινό των πειραματικών ή αντισυμβατικών ταινιών αποτελείται από γνώστες του αντικειμένου οι οποίοι είναι παθιασμένοι και εξαιρετικά προσεκτικοί. Επομένως, κάνοντας ένα τέτοιου είδους σινεμά γνωρίζουμε εκ των προτέρων πως απευθυνόμαστε σε ένα αρκετά περιορισμό αριθμό θεατών.

Ακόμα και έτσι, μου φαίνεται πως σήμερα είναι αρκετά δύσκολο να ανακαλύψουμε σκηνοθέτες που κάνουν αντισυμβατικό σινεμά όπως λέτε. Πρόχειρα φέρνω στο μυαλό μου δημιουργούς όπως ο Μπερτράν Μαντικό και ο Καβν. Εσείς έχετε επαφές με το μοντέρνο σινεμά; Υπάρχουν ονόματα που θα έπρεπε να γνωρίζουμε;
Οι αγαπημένοι μου σκηνοθέτες είναι ο Λεν Λιέ και ο Μακ Λαρέν, οι οποίοι έχουν κάνει μόνο αριστουργήματα. Θα προσθέσω επίσης το Γιούρι Νορστάιν και τους αδερφούς Κουέι, σκηνοθέτες που έχουν σκαρφιστεί αδιανόητες ταινίες κινουμένων σχεδίων.

Γιατί πρέπει να δείτε τον αριστουργηματικό «Άγγελο» του Πατρίκ Μποκανόφσκι - εικόνα 2

Από το ξεκίνημα της καριέρας σας έως σήμερα δεν έχετε πάψει να δημιουργείτε, εμπλουτίζοντας κι ανανεώνοντας παράλληλα συνεχώς το προσωπικό ύφος σας. Από πού εμπνέεστε;
Προσπαθώ να φτιάχνω εικόνες που δεν έχω ξαναδεί και μπορούν να αντέξουν, που να έχουν συνοχή και να προσιδιάζον με εικόνες ονείρου. Αν χρειαζόταν αυτό να το περιγράψω κάπως, μάλλον θα έλεγα πως φτιάχνω ψευδαισθήσεις.

Αν θέλετε, μιλήστε μου για την τεχνική σας. Στο «Ange» δεν υπάρχει μία σεκάνς που να επαναλαμβάνεται ή να μην εισάγει κάτι ολοκαίνουριο αισθητικά.
Ο Γιούρι Νορστάιν είχε πει πως πρέπει να βρίσκουμε τρόπους να εμπλουτίζουμε την εικόνα με τη «φωτιά της ύλης» κι αυτό επιχειρώ να κάνω και εγώ. Προσεγγίζω όσα κάνω με τη διάθεση να δουλεύω ξανά και ξανά πάνω τους μέχρι να πάρουν μια μορφή ικανοποιητική.

Γιατί πρέπει να δείτε τον αριστουργηματικό «Άγγελο» του Πατρίκ Μποκανόφσκι - εικόνα 3

Όσα παρακολουθούμε στο «Ange» συμβαίνουν σε ένα «μη-τόπο». Εάν ως θεατές ήμαστε περισσότερο εξοικειωμένοι με κινηματογραφικούς κόσμους καινούριους, θα μπορούσαμε να αντιληφθούμε μέσα από ένα καινούριο βλέμμα την πραγματικότητα;
Νιώθω πως κάτι τέτοιο ξεπερνά τις ικανότητες του κινηματογράφου. Όμως, χωρίς να απομακρύνομαι πολύ από την άποψή σας, μια από τις αφετηρίες της σκέψης μου είναι η ιδέα πως αυτό που αποδεχόμαστε ως ρεαλισμό δεν είναι παρά ένα ψήγμα της αληθινής πραγματικότητας. Οι φωτογραφικές μηχανές δεν κάνουν τίποτα άλλο παρά να κατασκευάζουν την έννοια της «αντικειμενικότητας» την οποία αποδεχόμαστε.

Κλείνοντας, δε θα μπορούσα να μην αναφερθώ στη σπουδαία μουσική της Μισέλ. Αναρωτιέμαι, τη συνέθεσε κατά τη διάρκεια του μοντάζ ή την προετοίμασε νωρίτερα;
Γνωρίζαμε από την αρχή πως τα γυρίσματα θα διαρκούσαν πολύ καιρό, επομένως η Μισέλ δούλεψε πάνω στη μουσική από το στάδιο του σεναρίου ακόμα. Έτσι, όταν φτάσαμε στο μοντάζ όλα ήταν έτοιμα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ο "Κασκαντέρ" και ο ακαταμάχητα κωμικός Ράιαν Γκόσλινγκ

Μετά την τρομερή επιτυχία της "Barbie", ο χολιγουντιανός σταρ επιστρέφει σε ένα ρόλο που μας θυμίζει τη μοναδική ικανότητά του να παραδίδει κωμικές ερμηνείες που συνδυάζουν τις κοφτερές ατάκες, τον αυτοσαρκασμό και την κανονικοποίηση της εύθραυστης αρρενωπότητας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
02/05/2024

Ο Κασκαντέρ

Χιούμορ και δράση συνδυάζονται σε ένα κωμικό νεονουάρ με ξέφρενη παρωδιακή διάθεση. Άκρως κινηματογραφόφιλο και μεταμοντέρνα ευρηματικό, όσο και χαοτικά ανοικονόμητο.

Στον Ιστό του Τρόμου

Καλοκουρδισμένο, κλειστοφοβικό θρίλερ γεμάτο σασπένς, ένταση και ανατριχίλες, στο οποίο υπάρχει χώρος και μια ευθεία κοινωνικοπολιτική αλληγορία.

Γκάρφιλντ: Γάτος με Πέταλα

Το reboot των αστείων κατορθωμάτων του πιο cool σινε-γάτου ξεκινάει σαν ατακαριστή, μπριόζα κωμωδία καταστάσεων, για να εξελιχθεί σε μια ευρηματικότατη, αγωνιώδη και ξεκαρδιστική "Επικίνδυνη Αποστολή".

Το Χρώμα του Ροδιού

Ένα από τα διαχρονικά αριστουργήματα του ποιητικού σινεμά, το οποίο δημιουργεί ένα μεθυστικών αισθήσεων και συναρπαστικών συναισθημάτων κόσμο (ο αρμένικος πολιτισμός) χάρη στη δύναμη της καθαρής εικόνας.

Επιτέλους όλοι πια μιλάνε για τον Νίκο Παπατάκη

Το Cinobo παρουσιάζει τη φιλμογραφία του ασύγκριτου σκηνοθέτη στην πλατφόρμα του δίνοντας πρόσβαση σε ένα πολύτιμο και εν πολλοίς υποτιμημένο έργο.

Οι 16 Ίριδες που διεκδικεί η "Φόνισσα" ήρθαν νομοτελειακά

Στις υποψηφιότητες της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου αποτυπώνεται η επιτυχία της ποιοτικής διασκευής της Εύας Νάθενα.