Η Φωλιά

3

Η απληστία των ’80s, το αμερικανικό όνειρο και οι ανθρώπινες σχέσεις συγκρούονται σε ένα δράμα ημιτονίων και οπτικών λεπτομερειών με μπεργκμανικές κι αντονιονικές καταβολές.

Η Φωλιά

Μια από τις καλύτερες ανεξάρτητες αμερικανικές ταινίες της δεκαετίας, το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Σον Ντάρκιν «Μάρθα Μάρσι Μέι Μαρλίν» έφυγε το 2011 από το φεστιβάλ του Σάντανς με το βραβείο σκηνοθεσίας για τον πικρά ρεαλιστικό τρόπο με τον οποίο αποκάλυπτε τις δύο όψεις του αμερικανικού ονείρου. Αυτό μιας δήθεν επαναστατικής, αφελούς και ρηχής ελευθεριότητας, και εκείνο μιας πολυτελούς αλλοτρίωσης, αφιερωμένης στο κυνήγι του κέρδους. Διχασμένη ανάμεσά τους, μια νεαρή γυναίκα προσπαθεί να βρει την αληθινή ταυτότητα (και το όνομά) της, αναζητώντας ένα ασφαλές ψυχολογικό καταφύγιο. μια οποιασδήποτε μορφής οικογένεια.

Η οικογένεια ως προφυλαγμένος κοινωνικά «τόπος» ο οποίος αποδεικνύεται τελικά απολύτως ευάλωτος στις εξωτερικές απειλές επιστρέφει ως κεντρική ιδέα της «Φωλιάς», της δεύτερης σεναριακής και σκηνοθετικής προσπάθειας του 38χρονου Ντάρκιν. Τοποθετημένη στην αχαλίνωτα φιλελεύθερη δεκαετία του ’80, η ταινία ακολουθεί την πορεία της οικογένειας Ο’Χάρα από τη Νέα Υόρκη στα προάστια του Λονδίνου. Ο πατριάρχης Ρόρι είναι ένα ακριβοπληρωμένο στέλεχος χρηματοπιστωτικών επιχειρήσεων που κλείνει τον κύκλο του στην άλλη άκρη του Ατλαντικού, βλέποντας πως στον τόπο καταγωγής του οι ευκαιρίες εύκολου κέρδους είναι μεγαλύτερες.

Αναγκάζει λοιπόν την Αμερικάνα σύζυγό του Άλισον, η οποία ασχολείται με την ανατροφή αλόγων και διδάσκει ιππασία, και τα δύο μικρά παιδιά του να τον ακολουθήσουν στην καταδίωξη του… αγγλοσαξονικού ονείρου. Μόνο που εκείνο δεν του σερβίρεται στο πιάτο, όπως αρχικά φανταζόταν, αφήνοντάς τον εκτεθειμένο ανάμεσα στην ατσαλάκωτη εικόνα του και την πραγματική του κατάσταση, τις επαγγελματικές και τις οικογενειακές του υποχρεώσεις, το παρελθόν που τον στοιχειώνει (μιλάει με τη μητέρα του μετά από πολλά χρόνια) και το μέλλον που παραμένει διαρκώς υποσχόμενο.

Η Φωλιά - εικόνα 1

Ο Ντάρκιν περιγράφει την (αυτό)παγίδευση του Ρόρι με μια χαμηλότονη σκηνοθετική τεχνική και μια φαινομενολογική ματιά που αφήνει στο θεατή χώρο και χρόνο για να συμπληρώσει τα κενά που κάνουν διάτρητη την ευτυχία της οικογένειας Ο’Χάρα. Για να νιώσει την αδιόρατη, στους κινηματογραφικούς τόνους ενός μπεργκμανικού θρίλερ απειλή που ελλοχεύει στους σκοτεινούς διαδρόμους της τεράστιας εξοχικής έπαυλής τους. Για να καταλάβει, τέλος, πως ο πραγματικός πρωταγωνιστής της ταινίας είναι η δυναμική, μα ουσιαστικά παραδομένη στις εύκολες λύσεις Άλισον, της οποίας η αστική/συζυγική/οικογενειακή αλλοτρίωση δεν την αφήνει να δραπετεύσει σε μια «φυσική», μα τελικά αντιδραστικά υστερική ανεξαρτησία.

Διακριτική στις ψυχολογικές περιγραφές και βραδυκίνητη αλλά ανατριχιαστικά υποβλητική στη δραματική κορύφωσή της, η «Φωλιά» υιοθετεί μια αντονιονική απλότητα (το φινάλε έχει την πικρή επίγευση της «Νύχτας»), για να περιγράψει τον ζωντανό εφιάλτη στον οποίο εγκλωβίστηκε αργά, γλυκά και υπνωτιστικά το συλλογικό όνειρο της δυτικής κοινωνίας στο τέλος του προηγούμενου αιώνα. Λίγα χρόνια πριν την ξυπνήσουν απότομα στη σοκαριστική πραγματικότητα.

Μ. Βρετανία, Καναδάς. 2020. Διάρκεια: 107΄. Διανομή: ΣΠΕΝΤΖΟΣ FILM.

Περισσότερες πληροφορίες

Η Φωλιά

The Nest
3
  • Δραματική
  • 2020
  • Διάρκεια: 107 '
  • Σον Ντέρκιν

Ο Ρόρι Ο’Χάρα είναι ένα φιλόδοξο στέλεχος χρηματοπιστωτικών επιχειρήσεων που αποφασίζει να μετακομίσει με τη σύζυγο και τα δύο παιδιά του από τις ΗΠΑ στην Αγγλία, τη χώρα καταγωγής του. Η εγκατάστασή τους εκεί, όμως, θα φέρει βίαια στην επιφάνεια τις υποβόσκουσες οικογενειακές εντάσεις.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ο "Κασκαντέρ" και ο ακαταμάχητα κωμικός Ράιαν Γκόσλινγκ

Μετά την τρομερή επιτυχία της "Barbie", ο χολιγουντιανός σταρ επιστρέφει σε ένα ρόλο που μας θυμίζει τη μοναδική ικανότητά του να παραδίδει κωμικές ερμηνείες που συνδυάζουν τις κοφτερές ατάκες, τον αυτοσαρκασμό και την κανονικοποίηση της εύθραυστης αρρενωπότητας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
02/05/2024

Ο Κασκαντέρ

Χιούμορ και δράση συνδυάζονται σε ένα κωμικό νεονουάρ με ξέφρενη παρωδιακή διάθεση. Άκρως κινηματογραφόφιλο και μεταμοντέρνα ευρηματικό, όσο και χαοτικά ανοικονόμητο.

Στον Ιστό του Τρόμου

Καλοκουρδισμένο, κλειστοφοβικό θρίλερ γεμάτο σασπένς, ένταση και ανατριχίλες, στο οποίο υπάρχει χώρος και μια ευθεία κοινωνικοπολιτική αλληγορία.

Γκάρφιλντ: Γάτος με Πέταλα

Το reboot των αστείων κατορθωμάτων του πιο cool σινε-γάτου ξεκινάει σαν ατακαριστή, μπριόζα κωμωδία καταστάσεων, για να εξελιχθεί σε μια ευρηματικότατη, αγωνιώδη και ξεκαρδιστική "Επικίνδυνη Αποστολή".

Το Χρώμα του Ροδιού

Ένα από τα διαχρονικά αριστουργήματα του ποιητικού σινεμά, το οποίο δημιουργεί ένα μεθυστικών αισθήσεων και συναρπαστικών συναισθημάτων κόσμο (ο αρμένικος πολιτισμός) χάρη στη δύναμη της καθαρής εικόνας.

Επιτέλους όλοι πια μιλάνε για τον Νίκο Παπατάκη

Το Cinobo παρουσιάζει τη φιλμογραφία του ασύγκριτου σκηνοθέτη στην πλατφόρμα του δίνοντας πρόσβαση σε ένα πολύτιμο και εν πολλοίς υποτιμημένο έργο.

Οι 16 Ίριδες που διεκδικεί η "Φόνισσα" ήρθαν νομοτελειακά

Στις υποψηφιότητες της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου αποτυπώνεται η επιτυχία της ποιοτικής διασκευής της Εύας Νάθενα.