Ληστεία αλά Ιταλικά

3

Αρχετυπικό heist movie με πνευματώδες χιούμορ, cool attitude, πρωτότυπες σεναριακές ιδέες και ένα πολυσυζητημένο φινάλε που έχει μείνει στην κινηματογραφική ιστορία.

Ληστεία αλά Ιταλικά

Βγαλμένο από τα κινηματογραφικά σίριαλ των δεκαετιών του ’40 και του ’50, b-movies με υπόθεση που συνεχιζόταν από ταινία σε ταινία, το cliffhanger (να κρέμεσαι από την άκρη του γκρεμού) είναι ένας ευρείας χρήσης πλέον όρος που σηματοδοτεί το αγωνιώδες και μετέωρο τέλος ενός επεισοδίου (συνήθως τηλεοπτικού), «αναγκάζοντας» το κοινό να παρακολουθήσει και το επόμενο. Αν υπάρχει ένα κυριολεκτικό κινηματογραφικό cliffhanger, ευφυές και πολυσυζητημένο, αυτό δεν είναι άλλο από το φινάλε της πρωτότυπης «Ληστείας αλά Ιταλικά» (γνώρισε ένα χολιγουντιανό ριμέικ το 2003), μιας από τις διασημότερες caper –ή heist– movies, η οποία έχει προσλάβει στο πέρασμα του χρόνου καλτ διαστάσεις.

Η βασική ιδέα του σεναριογράφου Τρόι Κένεντι-Μάρτιν («Ήρωες με Βρόμικα Χέρια», «Αποστολή Εκτός Έδρας», η τηλεοπτική σειρά «Edge of Darkness») είναι απλή: μόλις αποφυλακίζεται, ο Τσάρλι μαθαίνει πως ένας φίλος του προσπάθησε να οργανώσει μια ληστεία κάτω από τη μύτη της μαφίας και το πλήρωσε με τη ζωή του. Αποφασίζει παρ’ όλα αυτά να αναλάβει ο ίδιος το εγχείρημα, σχεδιάζοντας την κλοπή τεσσάρων εκατομμυρίων δολαρίων σε χρυσό από μια χρηματαποστολή του Τορίνο και στη συνέχεια τη διαφυγή της «ομάδας κρούσης» στην Ελβετία.

Ληστεία αλά Ιταλικά - εικόνα 1

Η εξυπνάδα του Κένεντι-Μάρτιν είναι πως διανθίζει την αγωνιώδη αυτή πλοκή με στακάτο, πνευματώδες χιούμορ, προσθέτοντας μαζί με τους παραγωγούς της ταινίας τις λεπτομέρειες που θα κάνουν τη διαφορά. Όπως τον πρωτότυπο τρόπο διαφυγής, μέσω του «μεγαλύτερου μποτιλιαρίσματος στην ιστορία του Τορίνο», το φινάλε-έκπληξη που προαναφέραμε, την ανάθεση του πρωταγωνιστικού ρόλου στον απόλυτα cool Μάικλ Κέιν και την επιλογή των τριών Mini Cooper S (ένα κόκκινο, ένα λευκό κι ένα μπλε) ως αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν οι ληστές – κομμάτια πλέον της ποπ κουλτούρας. Ο Πίτερ Κόλινσον, ένας αφηγηματικά επιδέξιος Βρετανός με μακρά τηλεοπτική θητεία που πέθανε σε ηλικία μόλις 44 ετών, σκηνοθετεί με μπρίο, νεύρο και κωμικό χάρισμα, ενώ ο πολύς Κουίνσι Τζόουνς υπογράφει το easy listening, εθιστικό σάουντρακ.

Μ. Βρετανία, ΗΠΑ. 1969. Διάρκεια: 99΄. Διανομή: ODEON.

Περισσότερες πληροφορίες

Ληστεία Αλά Ιταλικά

The Italian Job
3
  • Αστυνομική
  • 1969
  • Διάρκεια: 99 '
  • Πίτερ Κόλινσον

Μόλις αποφυλακίζεται, ο Τσάρλι μαθαίνει πως ένας φίλος του προσπάθησε να οργανώσει μια ληστεία κάτω από τη μύτη της μαφίας και το πλήρωσε με τη ζωή του. Αποφασίζει παρ’ όλα αυτά να αναλάβει ο ίδιος το εγχείρημα, σχεδιάζοντας την κλοπή τεσσάρων εκατομμυρίων δολαρίων σε χρυσό από μια χρηματαποστολή στο Τορίνο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ο "Κασκαντέρ" και ο ακαταμάχητα κωμικός Ράιαν Γκόσλινγκ

Μετά την τρομερή επιτυχία της "Barbie", ο χολιγουντιανός σταρ επιστρέφει σε ένα ρόλο που μας θυμίζει τη μοναδική ικανότητά του να παραδίδει κωμικές ερμηνείες που συνδυάζουν τις κοφτερές ατάκες, τον αυτοσαρκασμό και την κανονικοποίηση της εύθραυστης αρρενωπότητας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
02/05/2024

Ο Κασκαντέρ

Χιούμορ και δράση συνδυάζονται σε ένα κωμικό νεονουάρ με ξέφρενη παρωδιακή διάθεση. Άκρως κινηματογραφόφιλο και μεταμοντέρνα ευρηματικό, όσο και χαοτικά ανοικονόμητο.

Στον Ιστό του Τρόμου

Καλοκουρδισμένο, κλειστοφοβικό θρίλερ γεμάτο σασπένς, ένταση και ανατριχίλες, στο οποίο υπάρχει χώρος και μια ευθεία κοινωνικοπολιτική αλληγορία.

Γκάρφιλντ: Γάτος με Πέταλα

Το reboot των αστείων κατορθωμάτων του πιο cool σινε-γάτου ξεκινάει σαν ατακαριστή, μπριόζα κωμωδία καταστάσεων, για να εξελιχθεί σε μια ευρηματικότατη, αγωνιώδη και ξεκαρδιστική "Επικίνδυνη Αποστολή".

Το Χρώμα του Ροδιού

Ένα από τα διαχρονικά αριστουργήματα του ποιητικού σινεμά, το οποίο δημιουργεί ένα μεθυστικών αισθήσεων και συναρπαστικών συναισθημάτων κόσμο (ο αρμένικος πολιτισμός) χάρη στη δύναμη της καθαρής εικόνας.

Επιτέλους όλοι πια μιλάνε για τον Νίκο Παπατάκη

Το Cinobo παρουσιάζει τη φιλμογραφία του ασύγκριτου σκηνοθέτη στην πλατφόρμα του δίνοντας πρόσβαση σε ένα πολύτιμο και εν πολλοίς υποτιμημένο έργο.

Οι 16 Ίριδες που διεκδικεί η "Φόνισσα" ήρθαν νομοτελειακά

Στις υποψηφιότητες της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου αποτυπώνεται η επιτυχία της ποιοτικής διασκευής της Εύας Νάθενα.