Ο Λουί-Ζιλιέν Πετί ρίχνει φως στις «Αόρατες»

Ο Γάλλος σκηνοθέτης μας μίλησε στην Αθήνα για την αιχμηρή και επίκαιρη κοινωνική σάτιρά του.

Ο Λουί-Ζιλιέν Πετί ρίχνει φως στις «Αόρατες»

Η αιχμηρή κοινωνική σάτιρα του Γάλλου σκηνοθέτη που κάνει αυτήν την εβδομάδα πρεμιέρα στα θερινά σινεμά πρωτοπροβλήθηκε στο 20ό Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου, όταν ο δημιουργός επισκέφτηκε την Αθήνα δίνοντάς μας την ευκαιρία για μια εκτενή συζήτηση μαζί του.

Τους τελευταίους μήνες η Γαλλία σιγοβράζει. Από τον περασμένο Νοέμβριο αυτό που ξεκίνησε ως διαμαρτυρία κατά των αυξήσεων στις τιμές πετρελαίου εξελίχθηκε σε εβδομαδιαίες διαδηλώσεις που σχηματοποιήθηκαν στο κίνημα των Κίτρινων Γιλέκων. Παρά τη βίαιη καταστολή, η αποφασιστικότητα των διαδηλωτών δεν κάμφθηκε, με τους τελευταίους μάλιστα να συντάσσουν μια λίστα 42 αδιαπραγμάτευτων αιτημάτων. Το πρώτο δήλωνε: «Κανένας άστεγος στο δρόμο».

Τότε, την κατάλληλη στιγμή, εμφανίστηκε στις γαλλικές αίθουσες μια γλυκόπικρη κωμωδία που «εκπλήρωνε» αυτήν την απαίτηση, έστω και στη μεγάλη οθόνη. Η ταινία «Αόρατες» του Λουί-Ζιλιέν Πετί εστιάζει στη μάχη μιας ομάδας κοινωνικών λειτουργών να βοηθήσουν άστεγες γυναίκες να ορθοποδήσουν στον σκληρό κόσμο της οικονομικής κρίσης, όταν η δομή στέγασής τους κλείνει απροειδοποίητα. Το γαλλικό κοινό ανταποκρίθηκε θερμά στην ταινία η οποία άγγιξε το ενάμισι εκατομμύριο εισιτήρια, καθώς η αντίσταση στην αδικία είχε γίνει mainstream.

Ο Λουί-Ζιλιέν Πετί ρίχνει φως στις «Αόρατες» - εικόνα 1

«Η ταινία ανήκει απολύτως στις γυναίκες της», μου λέει ο Πετί όταν συναντηθήκαμε στο Γαλλικό Ινστιτούτο. «Χωρίς αυτές δεν θα είχα κάνει τίποτα και με τη βοήθειά τους γυρίσαμε ένα φιλμ με μοναδικά υλικά την ανθρωπιά, την αγάπη και το χιούμορ». Τα λόγια του μπορεί να ακούγονται τυπικά, όμως ο Πετί εννοεί κάθε λέξη. Εξάλλου, ο ίδιος έχει προσωπική σχέση με τις ερασιτέχνες ηθοποιούς του, τις οποίες γνώρισε δουλεύοντας ως εθελοντής σε μια σειρά από κέντρα υποδοχής. Όλες τους είχαν ζήσει υπό δύσκολες συνθήκες, έτσι στην ταινία ενσαρκώνουν ένα αληθινό κομμάτι του εαυτού τους.

Ταυτόχρονα, ο Πετί, βοηθώντας στα κέντρα υποδοχής, είχε την ευκαιρία να μάθει πόσο σημαντική είναι η δουλειά των κοινωνικών λειτουργών. «Και εκείνες είναι αόρατες από τον κόσμο. Διακατέχονται από έναν καταστροφικό αλτρουισμό, εργάζονται με πάθος για να βοηθούν αυτούς που έχουν ανάγκη, όμως το παράλογο είναι ότι κανείς δεν τις στηρίζει. Παρ’ όλα αυτά, οι συγκεκριμένες γυναίκες νιώθουν πως δεν έχουν άλλη επιλογή, αδυνατούν να διαχωρίσουν το προσωπικό από το επαγγελματικό».

Ο σκηνοθέτης μιλάει με αφοπλιστική ηρεμία και στο βλέμμα του φαίνεται πως είναι ταγμένος σε ένα σινεμά με τη δύναμη να προκαλεί το γέλιο αλλά και να ενεργοποιεί την κοινωνική υπευθυνότητα. Πώς όμως καταφέρνει να λειτουργεί το χιούμορ απεικονίζοντας ένα εντελώς τραγικό γεγονός; «Οι “Αόρατες” έπρεπε να είναι κωμωδία. Το γέλιο χαλαρώνει το θεατή, χάρη σε αυτό συμπαθεί ευκολότερα τους χαρακτήρες και είναι σε θέση να ταυτιστεί με αυτούς, να δημιουργήσει συνδέσεις. Έτσι ήθελα το κοινό να νιώσει οικεία με αυτές τις γυναίκες, να αντιληφθεί πως είναι κανονικοί άνθρωποι με πτυχία, παιδιά... Αυτό θα τον βοηθήσει να καταλάβει τις πραγματικές διαστάσεις του προβλήματος της έλλειψης στέγης που στερεί από αυτούς τους ανθρώπους το δικαίωμα σε μια αξιοπρεπή ζωή».

Πράγματι, για περίπου μιάμιση ώρα, η καρδιά γεμίζει με θαλπωρή, βλέποντας τις «Αόρατες» να κοντράρονται με το σύστημα. Τι γίνεται, όμως, έξω από την αίθουσα; Πώς διατηρείται η φλόγα ζωντανή προτού τη σβήσει η απελπισία; Σε αυτήν την απορία ο Πετί είναι ξεκάθαρος: «Υπάρχει μια φράση που λέει “δεν έχουμε πια τίποτα, γι’ αυτό μας ανήκουν τα πάντα”. Μια τέτοια στάση είναι απελευθερωτική, απαξιώνεις όσα σε καταπιέζουν και, ζώντας πέρα από αυτά, τα ξεπερνάς. Οι ήρωες των ταινιών μου επιλέγουν την ανυπακοή όταν έρχονται αντιμέτωποι με νόμους που κάνουν παράλογη την καθημερινότητά τους, κάνουν μια μορφή μοντέρνας αντίστασης. Κάπως έτσι είναι και η κατάσταση στη Γαλλία τώρα, ζούμε μια οξεία κοινωνικη κρίση, γι’ αυτό θεωρώ πως οι “Αόρατες” απηχούν ως ένα βαθμό τα συναισθήματα των Γάλλων. Στη ταινία, όπως και στη ζωή, όταν αφοσιώνεσαι σε κάτι και το αποτέλεσμα δεν σε δικαιώνει, η μόνη σου επιλογή είναι να προσπαθήσεις ξανά».

Περισσότερες πληροφορίες

Οι Αόρατες

Les Invisibles
2,5
  • Κοινωνική
  • 2018
  • Διάρκεια: 102 '
  • Λουί - Ζιλιέν Πετί

Όταν ο δήμος αποφασίζει να κλείσει ένα κέντρο υποδοχής άστεγων γυναικών, οι κοινωνικές λειτουργοί του επιστρατεύουν κάθε τέχνασμα για να βοηθήσουν όσες βρεθούν σύντομα στο δρόμο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (1/5-8/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
03/05/2024

Έρχεται το 8ο Φεστιβάλ Ισπανόφωνου Κινηματογράφου

Ανακαλύψτε τις πρώτες ταινίες που ανακοίνωσε η πληθωρική διοργάνωση.

Ο "Κασκαντέρ" και ο ακαταμάχητα κωμικός Ράιαν Γκόσλινγκ

Μετά την τρομερή επιτυχία της "Barbie", ο χολιγουντιανός σταρ επιστρέφει σε ένα ρόλο που μας θυμίζει τη μοναδική ικανότητά του να παραδίδει κωμικές ερμηνείες που συνδυάζουν τις κοφτερές ατάκες, τον αυτοσαρκασμό και την κανονικοποίηση της εύθραυστης αρρενωπότητας.

Ο Κασκαντέρ

Χιούμορ και δράση συνδυάζονται σε ένα κωμικό νεονουάρ με ξέφρενη παρωδιακή διάθεση. Άκρως κινηματογραφόφιλο και μεταμοντέρνα ευρηματικό, όσο και χαοτικά ανοικονόμητο.

Στον Ιστό του Τρόμου

Καλοκουρδισμένο, κλειστοφοβικό θρίλερ γεμάτο σασπένς, ένταση και ανατριχίλες, στο οποίο υπάρχει χώρος και μια ευθεία κοινωνικοπολιτική αλληγορία.

Γκάρφιλντ: Γάτος με Πέταλα

Το reboot των αστείων κατορθωμάτων του πιο cool σινε-γάτου ξεκινάει σαν ατακαριστή, μπριόζα κωμωδία καταστάσεων, για να εξελιχθεί σε μια ευρηματικότατη, αγωνιώδη και ξεκαρδιστική "Επικίνδυνη Αποστολή".

Το Χρώμα του Ροδιού

Ένα από τα διαχρονικά αριστουργήματα του ποιητικού σινεμά, το οποίο δημιουργεί ένα μεθυστικών αισθήσεων και συναρπαστικών συναισθημάτων κόσμο (ο αρμένικος πολιτισμός) χάρη στη δύναμη της καθαρής εικόνας.