Το Χρονικό Μιας Αθωότητας

2,5

Απόλυτη αφηγηματική λιτότητα, αποστασιοποίηση που θυμίζει το σινεμά του Χάνεκε και ένα τολμηρό όσο και «ριψοκίνδυνο» φινάλε που θα διχάσει.

Το Χρονικό Μιας Αθωότητας

Βραβείο σεναρίου στις Κάνες για ένα βραδυφλεγές και πεισιθανάτιο δράμα πάνω στη μοναχική καθημερινότητα του Ντέιβιντ, ενός νοσοκόμου ο οποίος φροντίζει κατ’ οίκον βαριά νοσούντες ασθενείς. Απόλυτη αφηγηματική λιτότητα, αποστασιοποίηση που θυμίζει το σινεμά του Χάνεκε και ένα τολμηρό όσο και «ριψοκίνδυνο» φινάλε που θα διχάσει.

Το Χρονικό Μιας Αθωότητας - εικόνα 1

Όλη η υπαρξιακή δυστυχία του ανθρώπου στηρίζεται σε μια αντίφαση. Την αδυναμία του να συμβιβαστεί με τη μία και μόνη απόλυτη βεβαιότητα της ζωής του, η οποία δεν είναι άλλη από το θάνατο. Το μοναδικό γεγονός το οποίο θα συμβεί σε όλους ανεξαιρέτως και το οποίο όλοι, με ελάχιστες εξαιρέσεις, αρνούνται πεισματικά να αποδεχτούν. Ο Μισέλ Φράνκο, ο νεαρός Μεξικανός σκηνοθέτης του «Μετά τη Λουτσία», διαλέγει για πρωταγωνιστή της καινούργιας του ταινίας έναν άνθρωπο που, ενάντια στις κοινωνικές –και μεταφυσικές– προκαταλήψεις, έχει επιλέξει να «συζήσει» με το θάνατο.

Ο Ντέιβιντ, ένας μοναχικός νοσοκόμος που περιποιείται κατάκοιτους ασθενείς χωρίς πολύ χρόνο ζωής, είναι μεθοδικός και απόλυτα αφοσιωμένος στη δουλειά του, κάτι το οποίο τον δένει συναισθηματικά με τους πελάτες του – μια ιδιαίτερη και αποκλειστική σχέση με πολλές «παράπλευρες» συνέπειες. Όχι μόνο όσον αφορά τη δική του ψυχοσύνθεση, μόνιμα συνδεμένη με την απώλεια, αλλά και τη συμπεριφορά των οικείων του ασθενή, οι οποίοι μπορεί να νιώσουν ότι παραμερίζονται, βάζοντας στο νου τους κάθε είδους εκμετάλλευση από τη μεριά του Ντέιβιντ.

Το Χρονικό Μιας Αθωότητας - εικόνα 2

Όπως και στο «Μετά τη Λουτσία», μια μελέτη της εφηβικής βίας που μπορεί να γίνει κοινωνικά ανεξέλεγκτη, ο Φράνκο υιοθετεί ένα ρεαλιστικό τρόπο αφήγησης ο οποίος εδώ γίνεται ακόμα πιο λιτός κι αποστασιοποιημένος, σχεδόν –απόλυτα ταιριαστά!– κλινικός. Προσεγμένο καδράρισμα, λιγοστοί διάλογοι, καθημερινά στιγμιότυπα, μικρές κινήσεις της κάμερας και πλάνα που κρατούν ίσες αποστάσεις από την ωραιοποίηση και τη γραφικότητα (η περιποίηση των ηλικιωμένων ως επί το πλείστον ασθενών).

Σινεμά που θυμίζει αυτό του Μίκαελ Χάνεκε, με τις διακριτικά στιλιζαρισμένες εικόνες να αποκαλύπτουν την «ευγενική» και υπόγεια βία που κρύβεται καλά(;) πίσω από μια απολύτως τακτοποιημένη καθημερινότητα. Μόνο που αυτές οι εικόνες είναι, σε αντίθεση με εκείνες των αναλόγων βορειοευρωπαϊκών δραμάτων, πλημμυρισμένες από τον ήλιο της νότιας Καλιφόρνιας, φέρνοντας σε αντιπαράθεση το εξωτερικό φως με το εσωτερικό σκοτάδι και τη θερμή αίσθηση της ζωής με την παγωνιά του θανάτου.

Και είναι ακριβώς αυτός ο διαρκώς παραμονεύων θάνατος, μας λέει ο Φράνκο, ο οποίος φέρνει τους ανθρώπους σε αμηχανία, καθώς αρνούνται να παραδεχθούν πως περπατάει (ή οδηγάει) καθημερινά δίπλα τους. Μια μεταφυσική, ίσως και αξεπέραστη άρνηση που γεννά καχυποψία και προκατάληψη, έλλειψη επικοινωνίας και αλόγιστα βίαιες αντιδράσεις. Θυμηθείτε το απότομο, σοκαριστικό, μα απόλυτα δικαιολογημένο φινάλε τού «Μετά τη Λουτσία» και ετοιμαστείτε για κάτι ανάλογο, το οποίο συμπυκνώνει την προβληματική του «Χρονικού…» με τρόπο τολμηρό όσο και ακραίο, ο οποίος μπορεί από το να συγκινήσει έως το να εξοργίσει τον έκπληκτο θεατή. Ένα ενδιαφέρον, αν μη τι άλλο, κινηματογραφικό στοίχημα…

Περισσότερες πληροφορίες

Το Χρονικό Μιας Αθωότητας

Chronic
3
  • Δραματική
  • 2015
  • Διάρκεια: 93 '
  • Μισέλ Φράνκο

Η μοναχική καθημερινότητα του Ντέιβιντ, ενός νοσοκόμου ο οποίος φροντίζει κατ’ οίκον βαριά νοσούντες ασθενείς.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ο "Κασκαντέρ" και ο ακαταμάχητα κωμικός Ράιαν Γκόσλινγκ

Μετά την τρομερή επιτυχία της "Barbie", ο χολιγουντιανός σταρ επιστρέφει σε ένα ρόλο που μας θυμίζει τη μοναδική ικανότητά του να παραδίδει κωμικές ερμηνείες που συνδυάζουν τις κοφτερές ατάκες, τον αυτοσαρκασμό και την κανονικοποίηση της εύθραυστης αρρενωπότητας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
02/05/2024

Ο Κασκαντέρ

Χιούμορ και δράση συνδυάζονται σε ένα κωμικό νεονουάρ με ξέφρενη παρωδιακή διάθεση. Άκρως κινηματογραφόφιλο και μεταμοντέρνα ευρηματικό, όσο και χαοτικά ανοικονόμητο.

Στον Ιστό του Τρόμου

Καλοκουρδισμένο, κλειστοφοβικό θρίλερ γεμάτο σασπένς, ένταση και ανατριχίλες, στο οποίο υπάρχει χώρος και μια ευθεία κοινωνικοπολιτική αλληγορία.

Γκάρφιλντ: Γάτος με Πέταλα

Το reboot των αστείων κατορθωμάτων του πιο cool σινε-γάτου ξεκινάει σαν ατακαριστή, μπριόζα κωμωδία καταστάσεων, για να εξελιχθεί σε μια ευρηματικότατη, αγωνιώδη και ξεκαρδιστική "Επικίνδυνη Αποστολή".

Το Χρώμα του Ροδιού

Ένα από τα διαχρονικά αριστουργήματα του ποιητικού σινεμά, το οποίο δημιουργεί ένα μεθυστικών αισθήσεων και συναρπαστικών συναισθημάτων κόσμο (ο αρμένικος πολιτισμός) χάρη στη δύναμη της καθαρής εικόνας.

Επιτέλους όλοι πια μιλάνε για τον Νίκο Παπατάκη

Το Cinobo παρουσιάζει τη φιλμογραφία του ασύγκριτου σκηνοθέτη στην πλατφόρμα του δίνοντας πρόσβαση σε ένα πολύτιμο και εν πολλοίς υποτιμημένο έργο.

Οι 16 Ίριδες που διεκδικεί η "Φόνισσα" ήρθαν νομοτελειακά

Στις υποψηφιότητες της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου αποτυπώνεται η επιτυχία της ποιοτικής διασκευής της Εύας Νάθενα.