Λοράν Καντέ: Μετά την επανάσταση

Ο Γάλλος σκηνοθέτης τού «Ανάμεσα στους Τοίχους» μιλάει στον Χρήστο Μήτση για την «Επιστροφή στην Ιθάκη», το νοσταλγικό δράμα για τη χαμένη γενιά της κουβανικής επανάστασης, που τον ξαναφέρνει στην αγαπημένη του Αβάνα.

Λοράν Καντέ: Μετά την επανάσταση

Ο Γάλλος σκηνοθέτης τού «Ανάμεσα στους Τοίχους» μιλάει στον Χρήστο Μήτση για την «Επιστροφή στην Ιθάκη», το νοσταλγικό δράμα για τη χαμένη γενιά της κουβανικής επανάστασης, που τον ξαναφέρνει στην αγαπημένη του Αβάνα.

Λοράν Καντέ: Μετά την επανάσταση - εικόνα 1

Τι σας γοητεύει τόσο πολύ στην Κούβα ώστε μετά το σπονδυλωτό «7 Μέρες στην Αβάνα» να επιστρέψετε σ’ αυτήν;
Προτού γυρίσω ταινία εκεί είχα επισκεφτεί πολλές φορές το νησί, αλλά το «7 Μέρες στην Αβάνα» μου έδωσε την ευκαιρία να το μάθω πολύ καλύτερα και να το αγαπήσω περισσότερο. Η αρχική ιδέα της μικρού μήκους για το «7 Μέρες…» ξεκίνησε από ένα χαρακτήρα μυθιστορήματος του Λεονάρδο Παδούρα, ο οποίος επιστρέφει στην Κούβα ύστερα από χρόνια εξορίας. Το δουλέψαμε μαζί, αλλά το αφήσαμε στην άκρη και στη συνέχεια έγραψα εγώ ένα άλλο σενάριο 15 λεπτών για τη συγκεκριμένη ταινία. Κατόπιν επιστρέψαμε με τον Λεονάρδο στην ιδέα, την οποία αναπτύξαμε πλέον ως μεγάλου μήκους.

Η «Επιστροφή στην Ιθάκη» έχει μια κλειστή, θεατρική δομή. Δεν φοβηθήκατε ότι αυτό θα της προσδώσει μια αντικινηματογραφική αίσθηση; Δεν με προβλημάτισε κάτι τέτοιο, γιατί προτεραιότητά μου σ’ αυτή την ταινία ήταν το σενάριο και οι διάλογοι, οι οποίοι είναι πολύ κρίσιμοι. Γύρισα όλη την ταινία με δύο κάμερες και έδωσα έμφαση στα πρόσωπα και στις μικρές, αδιόρατες αντιδράσεις τους μέσα από τις οποίες εκφράζουν τα βαθύτερα συναισθήματά τους.
Η θεατρική φόρμα είναι γενικότερα κάτι που δεν μ’ ενοχλεί και, μεταφερμένη στο σινεμά, γίνεται μια γλώσσα διαφορετική από εκείνη της σκηνής. Επιπλέον, οι ερμηνείες και οι διάλογοι της ταινίας είναι πιο άμεσοι και πιο λιτοί από εκείνους ενός κλασικού θεατρικού έργου. Ένας άλλος λόγος για τον οποίο κράτησα περιορισμένη τη δράση είναι για να αποφύγω το βλέμμα του ξένου, του δυτικού τουρίστα, πάνω στην Αβάνα. Δεν ήθελα επ’ ουδενί να πέσω στην παγίδα του φολκλόρ.

«Ένας άλλος λόγος για τον οποίο κράτησα περιορισμένη τη δράση είναι για να αποφύγω το βλέμμα του ξένου, του δυτικού τουρίστα, πάνω στην Αβάνα. Δεν ήθελα επ’ ουδενί να πέσω στην παγίδα του φολκλόρ.»

Τόσο στο «Ελεύθερος Ωραρίου» όσο και στο «Ανάμεσα στους Τοίχους», οι χώροι διαδραματίζουν σχεδόν πρωταγωνιστικό ρόλο. Εδώ η σημασία τους μοιάζει να έχει υποβαθμιστεί…
Επειδή ισχύει αυτό που αναφέρατε, επιχείρησα αφενός να δώσω την αίσθηση της ελευθερίας κινηματογραφώντας τις ταράτσες και τον ανοιχτό ουρανό της Αβάνας και αφετέρου να υπογραμμίσω μια αίσθηση απομόνωσης –μια δημιουργική αντίθεση, κατά τη γνώμη μου–, περιορίζοντας το χώρο δράσης και σκοτεινιάζοντας τη θέα της θάλασσας, ως μια ανεκπλήρωτη υπόσχεση διαφυγής. Προσπάθησα επίσης να φέρω τους ήχους της πόλης σε πρώτο πλάνο, φτιάχνοντας μέσα απ’ αυτούς τον περιβάλλοντα χώρο.

Πόσο ορατό είναι στον επισκέπτη ότι η Κούβα ζει ένα τέλος εποχής;
Από το 2002 που την επισκέφτηκα για πρώτη φορά, αυτό που εγώ είδα ν’ αλλάζει έντονα είναι η διάθεση των Κουβανών να μιλήσουν. Λιγότερος φόβος και μεγαλύτερη επιθυμία να αμφισβητηθεί η επίσημη ιστορία. Στην ταινία, όμως, ήθελα να δώσω μια πιο οικουμενική διάσταση και να μιλήσω για κάθε γενιά που βλέπει την εποχή της να τελειώνει και κοιτά νοσταλγικά το παρελθόν της: τα όνειρά της και πώς αυτά διαψεύστηκαν…

Περισσότερες πληροφορίες

Επιστροφή στην Ιθάκη

Retour a Ithaque
2
  • Δραματική
  • 2014
  • Διάρκεια: 95 '
  • Λοράν Καντέ

Ένα ζεστό απόγευμα, πέντε φίλοι μαζεύονται σε μια ταράτσα της Αβάνας για να γιορτάσουν την επιστροφή ενός απ’ αυτούς ύστερα από 16 χρόνια εξορίας στη Μαδρίτη.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ο "Κασκαντέρ" και ο ακαταμάχητα κωμικός Ράιαν Γκόσλινγκ

Μετά την τρομερή επιτυχία της "Barbie", ο χολιγουντιανός σταρ επιστρέφει σε ένα ρόλο που μας θυμίζει τη μοναδική ικανότητά του να παραδίδει κωμικές ερμηνείες που συνδυάζουν τις κοφτερές ατάκες, τον αυτοσαρκασμό και την κανονικοποίηση της εύθραυστης αρρενωπότητας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
02/05/2024

Ο Κασκαντέρ

Χιούμορ και δράση συνδυάζονται σε ένα κωμικό νεονουάρ με ξέφρενη παρωδιακή διάθεση. Άκρως κινηματογραφόφιλο και μεταμοντέρνα ευρηματικό, όσο και χαοτικά ανοικονόμητο.

Στον Ιστό του Τρόμου

Καλοκουρδισμένο, κλειστοφοβικό θρίλερ γεμάτο σασπένς, ένταση και ανατριχίλες, στο οποίο υπάρχει χώρος και μια ευθεία κοινωνικοπολιτική αλληγορία.

Γκάρφιλντ: Γάτος με Πέταλα

Το reboot των αστείων κατορθωμάτων του πιο cool σινε-γάτου ξεκινάει σαν ατακαριστή, μπριόζα κωμωδία καταστάσεων, για να εξελιχθεί σε μια ευρηματικότατη, αγωνιώδη και ξεκαρδιστική "Επικίνδυνη Αποστολή".

Το Χρώμα του Ροδιού

Ένα από τα διαχρονικά αριστουργήματα του ποιητικού σινεμά, το οποίο δημιουργεί ένα μεθυστικών αισθήσεων και συναρπαστικών συναισθημάτων κόσμο (ο αρμένικος πολιτισμός) χάρη στη δύναμη της καθαρής εικόνας.

Επιτέλους όλοι πια μιλάνε για τον Νίκο Παπατάκη

Το Cinobo παρουσιάζει τη φιλμογραφία του ασύγκριτου σκηνοθέτη στην πλατφόρμα του δίνοντας πρόσβαση σε ένα πολύτιμο και εν πολλοίς υποτιμημένο έργο.

Οι 16 Ίριδες που διεκδικεί η "Φόνισσα" ήρθαν νομοτελειακά

Στις υποψηφιότητες της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου αποτυπώνεται η επιτυχία της ποιοτικής διασκευής της Εύας Νάθενα.