Σε ένα δυστοπικό Σαν Φρανσίσκο ένας ιός έχει εξολοθρεύσει σχεδόν ολοκληρωτικά το ανθρώπινο είδος. Οι τελευταίοι επιζώντες θα βρεθούν απέναντι σε μια κοινότητα γενετικά εξελιγμένων πιθήκων, σε μια sci-fi εξτραβαγκάντζα που ξεχωρίζει για τη σκοτεινή αισθητική της και τα οπτικά εφέ, αλλά τελικά αποδεικνύεται άτολμη να ξεπεράσει τα δημιουργικά στεγανά του είδους.
Εδώ και αρκετές δεκαετίες η επιστημονική φαντασία αποτελεί τον πιο ασφαλή καλλιτεχνικά, εμπορικά και πολιτικά τρόπο για να εκφράσεις κοινωνικές ανησυχίες στο Χόλιγουντ. Διατηρώντας το πλεονέκτημα του διφορούμενου, σε αντίθεση με τον ευθύβολο ρεαλισμό, το κινηματογραφικό είδος έχει την πολυτέλεια της υπόγειας νοηματικής εκσκαφής κάτω από την επιφάνεια της περιπετειώδους πλοκής του. Ο «Πλανήτης των πιθήκων» που έγραψε ο Πιέρ Μπουλέ το 1963 πυροδότησε μια σειρά από κινηματογραφικές μεταφορές οι οποίες εξέφρασαν ευρύτερους προβληματισμούς για το ανθρώπινο είδος (από το ρατσισμό και τη σκλαβιά μέχρι την πυρηνική καταστροφή και την απληστία του κέρδους) και το μέλλον του.
Η όγδοη ταινία με πρωταγωνιστές τους γενετικά εξελιγμένους πιθήκους, η δεύτερη της συγκεκριμένης σειράς, δείχνει από την πρώτη κιόλας σεκάνς ότι δεν έχει καμία διάθεση να μείνει στο φαίνεσθαι του πραγματικά φαντασμαγορικού θεάματος που προσφέρει. «Ο Πλανήτης των Πιθήκων: Η Αυγή» μας μεταφέρει σε ένα δυστοπικό μέλλον, όπου ένας θανατηφόρος ιός έχει εξολοθρεύσει σχεδόν ολοκληρωτικά το ανθρώπινο είδος. Την ίδια στιγμή, ο ευφυής πίθηκος Σίζαρ έχει οργανώσει μια ευημερούσα κοινότητα σε μια δασώδη περιοχή λίγο έξω από το Σαν Φρανσίσκο. Η ξαφνική εμφάνιση μιας ένοπλης ομάδας ανθρώπων στην περιοχή που ελέγχουν οι πίθηκοι θα αλλάξει τις ισορροπίες, βάζοντας φωτιά στις σχέσεις των δύο κοινοτήτων.
Ο νεοφερμένος στην κινηματογραφική σειρά σκηνοθέτης Ματ Ριβς («Άσε το Κακό να Μπει», «Cloverfield») εικονογραφεί δεξιοτεχνικά το φαντασιακό ζόφο της ιστορίας, ενώ ταυτόχρονα κλιμακώνει ορθά την αφηγηματική ένταση όπου χρειαστεί (κορυφαία η αρχική σκηνή του κυνηγιού) και ακόμη περισσότερο εντάσσει αρμονικά τα εξαιρετικής ποιότητας οπτικά εφέ της Weta Digital στο σφιχτοδεμένο κινηματογραφικό σύνολο. Σ’ αυτό το σημείο βέβαια βοηθά τα μέγιστα η δυνατή ερμηνεία του παράδοξου ήρωα του motion-capture Άντι Σέρκις ως πίθηκου Σίζαρ. Από την άλλη, το σενάριο των Μαρκ Μπόμπακ, Ρικ Τζάφα και Αμάντα Σίλβερ ξύνει σε κάθε ευκαιρία τις πληγές της αμερικανικής κοινωνίας και του νέου παγκόσμιου γεωπολιτικού σκηνικού. Η άνοδος του εξτρεμισμού και της μισαλλοδοξίας, η παράνοια του πολέμου και περισσότερο από όλα το μείζον για τους Αμερικανούς πρόβλημα της οπλοκατοχής είναι μόνο μερικά από τα φαντάσματα της σύγχρονης πραγματικότητας που στοιχειώνουν το ερημωμένο Σαν Φρανσίσκο.
Δυστυχώς, τα επίκαιρα σεναριακά ερωτήματα θα πρέπει να έχουν και κατάλληλους χαρακτήρες για να τα θέσουν. Αντ’ αυτού, η sci-fi περιπέτεια φροντίζει να διαχωρίσει από την αρχή τους καλούς από τους κακούς, στεγνώνοντας τους πρωταγωνιστές και εξαφανίζοντας γκρίζες ζώνες και ερμηνείες. Δείχνοντας τελικά ατολμία, η αρχικά πολλά υποσχόμενη «Αυγή» θα δύσει με ένα συμβιβαστικό, φιλικό προς την οικογένεια φινάλε που θα προετοιμάσει απλώς τα σινεφίλ πλήθη για την ένατη ταινία των «Πιθήκων».
Η.Π.Α. 2014. Διάρκεια: 131΄. Διανομή: ODEON.
Περισσότερες πληροφορίες
Ο Πλανήτης των Πιθήκων: Η Αυγή
Σε ένα δυστοπικό μέλλον, ένας θανατηφόρος ιός έχει εξολοθρεύσει σχεδόν ολοκληρωτικά το ανθρώπινο είδος. Την ίδια στιγμή, ο ευφυής πίθηκος Σίζαρ έχει οργανώσει μια ευημερούσα κοινότητα σε μια δασώδη περιοχή λίγο έξω από το Σαν Φρανσίσκο. Η ξαφνική εμφάνιση μιας ένοπλης ομάδας ανθρώπων στην περιοχή που ελέγχουν οι πίθηκοι θα αλλάξει τις ισορροπίες, βάζοντας φωτιά στις σχέσεις των δύο κοινοτήτων.