Ο Ούλριχ Ζάιντλ μιλά για τον «Παράδεισο της Πίστης»

Ο Αυστριακός σκηνοθέτης του «Παράδεισου της Πίστης» μιλάει στον Χρήστο Μήτση για τη δεύτερη ταινία της πικρής κοινωνικής τριλογίας του, η οποία του χάρισε το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής στο περσινό Φεστιβάλ Βενετίας.

Ο Ούλριχ Ζάιντλ μιλά για τον «Παράδεισο της Πίστης»

Ο Αυστριακός σκηνοθέτης του «Παράδεισου της Πίστης» μιλάει στον Χρήστο Μήτση για τη δεύτερη ταινία της πικρής κοινωνικής τριλογίας του, η οποία του χάρισε το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής στο περσινό Φεστιβάλ Βενετίας.

Ο Ούλριχ Ζάιντλ μιλά για τον «Παράδεισο της Πίστης» - εικόνα 1

Γιατί επιλέξατε όλοι οι κεντρικοί ήρωες της τριλογίας να είναι γυναίκες;
Και οι τρεις μοιάζουν σε πολλά πράγματα, διαφέρουν όμως και σε άλλα τόσα, καθώς ήθελα σε κάθε ταινία να υιοθετώ μια διαφορετική οπτική πάνω στην πραγματικότητα. Έτσι τις έφερα όσο πιο κοντά μπορούσα, τις έκανα τα θηλυκά μέλη της ίδιας οικογένειας, αλλά δείτε τις δύο αδερφές, τις πρωταγωνίστριες των πρώτων δύο ταινιών. Μοιράζονται την απογοήτευσή τους απέναντι στους άντρες, την αδυναμία τους να επικοινωνήσουν σωστά με το περιβάλλον, αλλά η μία αναζητά τον έρωτα στην Κένια με νεότερους άντρες και η άλλη είναι φανατική θρησκευόμενη. Στην τρίτη ταινία πρωταγωνίστρια είναι η έφηβη κόρη της πρώτης γυναίκας, η οποία εγκλείεται σε μια κατασκήνωση αδυνατίσματος.
Πόση ειρωνεία υπάρχει

στον τίτλο «Παράδεισος»;


Από τον τουρισμό μέχρι τη θρησκευτική πίστη, ο παράδεισος είναι η υπόσχεση για έναν ευτυχισμένο, μακριά από προβλήματα τόπο. Είναι ένας τίτλος φανερά αλληγορικός και άλλο τόσο ειρωνικός…
Σε σχέση με τον «Έρωτα»,

η «Πίστη» είναι πολύ πιο σκοτεινή ταινία…


Από την ηλιόλουστη Κένια επιστρέφουμε εδώ στη Βόρεια Ευρώπη, σε έναν τόπο κοινωνικά πολύ πιο αυστηρά δομημένο και ηθικά αποστειρωμένο. Τα πλάνα είναι εξίσου γεωμετρικά και στατικά, αλλά τα χρώματα είναι διαφορετικά και οι χώροι πιο κλειστοφοβικοί, πιο ασφυκτικοί. Στην αρχή η «Πίστη» ήταν σχεδιασμένη ως η τελευταία ταινία της τριλογίας, καθώς είναι πράγματι η πιο σκοτεινή, ίσως και η πιο απαισιόδοξη. Λειτουργεί όμως πολύ καλύτερα ως συνδετικός κρίκος ανάμεσα στην «Πίστη» και την «Ελπίδα», αφήνοντας στο τέλος χώρο για μια χαραμάδα φωτός.
Είναι αλήθεια ότι η πρωταγωνίστρια Μαρία Χοφστάτερ αυτο-μαστιγωνόταν πραγματικά στα γυρίσματα; Γιατί απαιτείτε μια τόσο επώδυνη αληθοφάνεια;
Ο τρόπος που προσεγγίζω τις ιστορίες μου είναι κοντά σε αυτόν του ντοκιμαντέρ, χωρίς να αρνούμαι φυσικά ότι πρόκειται για μια μυθοπλαστική κατασκευή. Μια κατασκευή βγαλμένη όμως από τον αληθινό κόσμο, γι’ αυτό και κάθε φορά προηγείται μεγάλη έρευνα από εμένα και τους ηθοποιούς, πρόβες, ανταλλαγή απόψεων και πολλές σεναριακές αλλαγές ακόμη και κατά τη διάρκεια του γυρίσματος. Με τη Μαρία όχι μόνο συζητήσαμε εξαντλητικά, αλλά επί μήνες παρακολουθήσαμε ανθρώπους που γυρίζουν από πόρτα σε πόρτα και προσηλυτίζουν, ενώ κατόπιν κάναμε κι εμείς ακριβώς το ίδιο. Για να είναι πειστικότερη, η Μαρία αποφάσισε να είναι αληθινή η αυτο-μαστίγωσή της. Νομίζω όμως πως το να ταυτιστεί ψυχολογικά με αυτήν τη γυναίκα και να ανεβεί τον ίδιο Γολγοθά, καθώς έχει άσχημες αναμνήσεις από τη θρησκευτική της ανατροφή, ήταν για εκείνη πολύ πιο επώδυνο.

Περισσότερες πληροφορίες

Το Απαγορευμένο Ποδήλατο

Wadjda
3
  • Κοινωνική
  • 2012
  • Διάρκεια: 98 '
  • Χάιφα Αλ-Μανσούρ

Η δεκάχρονη Γουάντζντα είναι αποφασισμένη να κάνει τα πάντα για να αποκτήσει το πράσινο ποδήλατο που λαχταρά. Τα εμπόδια που πρέπει να ξεπεράσει όμως είναι πολλά, με σημαντικότερο το ότι στη Σαουδική Αραβία θεωρείται ανήθικο για τις γυναίκες να κάνουν ποδήλατο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ο "Κασκαντέρ" και ο ακαταμάχητα κωμικός Ράιαν Γκόσλινγκ

Μετά την τρομερή επιτυχία της "Barbie", ο χολιγουντιανός σταρ επιστρέφει σε ένα ρόλο που μας θυμίζει τη μοναδική ικανότητά του να παραδίδει κωμικές ερμηνείες που συνδυάζουν τις κοφτερές ατάκες, τον αυτοσαρκασμό και την κανονικοποίηση της εύθραυστης αρρενωπότητας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
02/05/2024

Ο Κασκαντέρ

Χιούμορ και δράση συνδυάζονται σε ένα κωμικό νεονουάρ με ξέφρενη παρωδιακή διάθεση. Άκρως κινηματογραφόφιλο και μεταμοντέρνα ευρηματικό, όσο και χαοτικά ανοικονόμητο.

Στον Ιστό του Τρόμου

Καλοκουρδισμένο, κλειστοφοβικό θρίλερ γεμάτο σασπένς, ένταση και ανατριχίλες, στο οποίο υπάρχει χώρος και μια ευθεία κοινωνικοπολιτική αλληγορία.

Γκάρφιλντ: Γάτος με Πέταλα

Το reboot των αστείων κατορθωμάτων του πιο cool σινε-γάτου ξεκινάει σαν ατακαριστή, μπριόζα κωμωδία καταστάσεων, για να εξελιχθεί σε μια ευρηματικότατη, αγωνιώδη και ξεκαρδιστική "Επικίνδυνη Αποστολή".

Το Χρώμα του Ροδιού

Ένα από τα διαχρονικά αριστουργήματα του ποιητικού σινεμά, το οποίο δημιουργεί ένα μεθυστικών αισθήσεων και συναρπαστικών συναισθημάτων κόσμο (ο αρμένικος πολιτισμός) χάρη στη δύναμη της καθαρής εικόνας.

Επιτέλους όλοι πια μιλάνε για τον Νίκο Παπατάκη

Το Cinobo παρουσιάζει τη φιλμογραφία του ασύγκριτου σκηνοθέτη στην πλατφόρμα του δίνοντας πρόσβαση σε ένα πολύτιμο και εν πολλοίς υποτιμημένο έργο.

Οι 16 Ίριδες που διεκδικεί η "Φόνισσα" ήρθαν νομοτελειακά

Στις υποψηφιότητες της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου αποτυπώνεται η επιτυχία της ποιοτικής διασκευής της Εύας Νάθενα.