Belle Εquipe

3

Η Μάρθα Μπουζιούρη δημιουργεί μια ευαίσθητη όσο και δυναμική παράσταση-ντοκουμέντο πάνω στο ζοφερό, αυτοβιογραφικό βιβλίο του Γκρεγκορί Ρεϊμπενμπέργκ, το μαγαζί του οποίου δέχτηκε τρομοκρατική επίθεση τον Νοέμβριο του 2015 στο Παρίσι.

Belle Equipe

Ένα βασικό διακύβευμα του θεάτρου ντοκουμέντο –μάλλον το σημαντικότερο– είναι αν τελικά η παράσταση βασίστηκε στη δύναμη του θέματος, αφήνοντας σε δεύτερη μοίρα την παράμετρο της σκηνικής πραγμάτωσης. Το γεγονός ότι η δύναμη της προφορικής μαρτυρίας ασκεί γοητεία, μαζί με το ότι οι παραστάσεις του είδους καταπιάνονται με σημαντικά ή ενδιαφέροντα ζητήματα, κάνει τη δουλειά των συντελεστών να φαίνεται εύκολη. Όμως το στοίχημα παραμένει και αφορά την αισθητική πληρότητα μιας ιστορίας που είναι από μόνη της δελεαστική. Ειδικά η ιστορία που κρύβεται πίσω από το "Belle Equipe" δύσκολα θα περνούσε απαρατήρητη. Η παράσταση βασίζεται στο αυτοβιογραφικό βιβλίο του Γκρεγκορί Ρεϊμπενμπέργκ, ιδιοκτήτη του ομώνυμου καφέ-μπαρ του Παρισιού, που βρίσκεται απέναντι από το Μπατακλάν, όπου εκδηλώθηκε η τρομοκρατική επίθεση το Νοέμβριο του 2015. Το ίδιο βράδυ, τριάντα θαμώνες του "Belle Equipe" σκοτώθηκαν από τα πυρά των τρομοκρατών, οι είκοσι από τους οποίους ήταν φίλοι ή συνάδελφοι του Γκρεγκορί, ανάμεσά τους και η μητέρα της κόρης του, ενώ ο ίδιος γλίτωσε από τύχη (ως εύρημα τραγικής ειρωνείας θα μπορούσε να εκληφθεί, αν επρόκειτο για μυθοπλασία, το γεγονός ότι ο Γκρεγκορί είναι Εβραίος και η πρώην γυναίκα του ήταν μουσουλμάνα, ενώ συνολικά η παρέα των θυμάτων ήταν πολυπολιτισμική).

Belle Equipe
Αναστασία Γιαννάκη©

Η Μάρθα Μπουζιούρη δεν "επαναπαύτηκε" στη δύναμη του υλικού της αρκούμενη σε μια λιτή αφήγηση, αλλά δημιούργησε μια παράσταση με νεύρο και συναίσθημα, με ωραία δραματουργία που κινείται ευέλικτα μέσα στις διακλαδώσεις της ζωής του αφηγητή, ανάμεσα στη ζωή του τότε και τη νέα που επιχειρεί να φτιάξει, φέρνει τον ίδιο σε πρώτο πλάνο, μοιράζοντας τον "ρόλο" του σε όλους τους ηθοποιούς, πιάνεται από λεπτομέρειες ή στιγμιότυπα ζωής, αναδεικνύοντας όμως τη μεγάλη εικόνα, που δεν είναι άλλη από τη διαχείριση του πένθους και την επανεκκίνηση μέσα από τα συντρίμμια. Το "αναπάντεχο" αποτέλεσμα είναι ότι η δουλειά της Μπουζιούρη, ορμώμενη προφανώς και από το βιβλίο, καταφέρνει να αντλήσει λίγο φως, ίσως και αισιοδοξία, από αυτό το τόσο ζοφερό υλικό. Η παράσταση δεν δικαιολογεί το αποτρόπαιο γεγονός της επίθεσης, ούτε κουνάει το δάχτυλο ή επιτίθεται, δεν εκμαιεύει το συναίσθημα ούτε εκπίπτει στο μελό, επιμένει, δε, ως το τέλος να υπερασπίζεται μια πεισματική κατάφαση υπέρ της ζωής.

Belle Equipe
Αναστασία Γιαννάκη©

Μόνη ένσταση οι ερμηνείες, αλλά όχι επειδή έχουμε να κάνουμε με ανεπαρκείς ηθοποιούς – κι εδώ καταδεικνύεται μια άλλη παράμετρος του θεάτρου-ντοκουμέντο, η δυσκολία να ερμηνευτούν πραγματικά, "καθημερινά" πρόσωπα και όχι θεατρικοί ήρωες προορισμένοι να παρουσιαστούν στο σανίδι. Η δραματουργική δουλειά επιχείρησε να δημιουργήσει δρώντες ρόλους και να μην κρατήσει τους ηθοποιούς μόνο στο επίπεδο των αφηγητών, όμως η δύναμη του υλικού είναι τέτοια που καθιστά τους ηθοποιούς (Νικολίτσα Αγγελακοπούλου, Γιώργος Κισσανδράκης, Άννα Κλάδη, Βασίλης Λιάκος, Εύα Οικονόμου-Βαμβακά) φορείς μιας ιστορίας που επιβάλλεται με τη δική της δύναμη.

Περισσότερες πληροφορίες

Βelle Εquipe

  • Θέατρο-Ντοκιμαντέρ
  • Διάρκεια: 85 '

Παράσταση βασισμένη στο ομώνυμο αυτοβιογραφικό βιβλίο του Γκρεγκορί Ρεϊνμπέργκ, ιδιοκτήτη του καφέ «La belle équipe», που δέχτηκε τρομοκρατική επίθεση στις 13 Νοεμβρίου 2015.

Ελέρ

Φρυνίχου 10

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Κυριακή Νασιούλα: Το "4 +Ένα" είναι για μένα μια (επι)στροφή στη φύση με όχημα το σώμα

Η νέα χορογράφος γράφει για την παράσταση χορού, που ενώνει τη φυσική, τη μηχανική, τη φιλοσοφία, το σύγχρονο χορό και τις καλές τέχνες, όπου τα στοιχεία της φύσης συνδιαλέγονται ως παλλόμενα σώματα επί σκηνής, λίγο πριν ανέβει στην Κεντρική Σκηνή του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
03/06/2024

Για το Alok, η "κουήρ χαρά" είναι ο τρόπος του να υπάρχει σε έναν κόσμο που δεν το θέλει εδώ

Με αφορμή το stand-up comedy του που θα δούμε στις 4/6 στο Βέμπο, το καλλιτεχνό που σπάει τα στερεότυπα του φύλου μίλησε μαζί μας για την ομορφιά, τη σοφία και τις δυσκολίες της τρανς ζωής αλλά και για το χιούμορ ως μέσο για να εκφραστεί η πλήρης βεντάλια της ύπαρξής του.

Τη "Σπασμένη στάμνα" σκηνοθετεί ο Γιώργος Κιμούλης αυτό το καλοκαίρι

Περιοδεία ξεκινά η κωμωδία του Χάινριχ Φον Κλάιστ που έχει ως θέμα τον λανθασμένο τρόπο άσκησης της δικαιοσύνης από τους λειτουργούς της, με τον σκηνοθέτη, τον Αργύρη Αγγέλου και την Τζόυς Ευείδη να ανήκουν στον θίασο.

Ποια είναι η νέα παράσταση που ανεβάζει ο Νικόλας Βαγιονάκης στον Μικρό Κεραμεικό του χρόνου;

Με ένα σκοτεινό έργο του Γκυ ντε Μοπασάν που μιλά για τη φρενήρη κι αυτοκαταστροφική πορεία της ζωής του θα καταπιαστεί τον επόμενο χειμώνα ο καλλιτέχνης που έφερε στη σκηνή το "Mephisto" του Κλάους Μαν.

"Τι θέλει το θέατρο από τον κόσμο;": Μια συνομιλία ανάμεσα στο/η Sasha Marianna Salzmann και τον Γρηγόρη Λιακόπουλο

Αυτό το ερώτημα θα απασχολήσει τη συζήτηση ανάμεσα στο/η θεατρικό/ή συγγραφέα και μυθιστοριογράφο και τον συγγραφέα του πρόσφατου "Generation lost", οι οποίοι θα μιλήσουν στο Ινστιτούτο Γκέτε της Αθήνας (είσοδος ελεύθερη).

Η ομάδα "Εν Δυνάμει" ανεβάζει τους "Υπνοβάτες" στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Στην Κεντρική Σκηνή του θεάτρου η Ελένη Ευθυμίου υπογράφει μαζί με την ομάδα της, που αποτελείται από νέους καλλιτέχνες με και χωρίς αναπηρία, μια παράσταση για τη σχέση του ύπνου και του θανάτου αλλά και το πώς μεταφράζονται στη ζωή μας.

Πρεμιέρα για το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024 στην Πειραιώς 260 με θέατρο, χορό και live στην πλατεία

Ο βιομηχανικός χώρος της Πειραιώς μεταμορφώνεται ξανά σε δημοφιλή προορισμό, όχι μόνο για να φιλοξενήσει την αιχμή της διεθνούς και της ελληνικής σκηνής θεάτρου και χορού αλλά και για να ανοίξει τη φεστιβαλική εμπειρία και έξω από τις αίθουσες.