Τα 5 must του Φεστιβάλ Αθηνών

Η Κέιτ Μπλάνσετ ως πανκιό, δασκάλα και άστεγος ή ο Μπαρίσνικοφ ως Νιζίνσκι; Με τις 130+ εκδηλώσεις του, το φετινό φεστιβάλ μοιάζει με υπερπαραγωγή διαρκείας.

Τα 5 must του Φεστιβάλ Αθηνών

Ένα μανιφέστο με την Κέιτ Μπλάνσετ Σύμφωνοι, δεν έρχεται «ζωντανά» αλλά ακόμη και ως βιντεο-εγκατάσταση, η Κέιτ Μπλάνσετ παραμένει αυτό που λέμε «θεά». Λατρεμένη ηθοποιός, με ερμηνευτικές ικανότητες χαμαιλέοντα, η οσκαρική Αυσταλή μεταμορφώνεται μοναδικά σε δεκατρείς προσωπικότητες και, ταυτόχρονα, ενσαρκώνει δεκατρία καλλιτεχνικά κινήματα – από το φουτουρισμό και τον ντανταϊσμό μέχρι το Δόγμα ’95. Θέλετε δυο-τρία παραδείγματα; Ως δασκάλα, η Μπλάνσετ μαθαίνει σε παιδιά του δημοτικού πως στην τέχνη δεν υπάρχει παρθενογένεση. Ως τηλεοπτική παρουσιάστρια, ξεκινά το δελτίο ειδήσεων λέγοντας πως όλη η τέχνη είναι ένα ψέμα. Ως άστεγος, κουβαλά τα λιγοστά του υπάρχοντα μες στα ερείπια και ουρλιάζει τις ρήσεις του Λούτσιο Φοντάνα περί arte povera. Όλα αυτά, στην περίφημη βιντεο-εγκατάσταση του Γερμανού Γιούλιαν Ρόζεφελντ "Μανιφέστο". Στην Πειραιώς 260, 5 Ιουνίου - 19 Ιουλίου.

Τα 5 must του Φεστιβάλ Αθηνών - εικόνα 1
Παγανιστικό στιγμιότυπο από το «Democracy in America»

Αμερική VS Τραγωδία: το δίλημμα του Καστελούτσι «Αυτή δεν είναι μια πολιτική περφόρμανς, ούτε ένας στοχασμός πάνω στην πολιτική. Είναι μάλλον ένας στοχασμός πάνω στο τέλος της πολιτικής» διευκρινίζει ο σκηνοθέτης Ρομέο Καστελούτσι, ο μέγας αυτός Ιταλός εικονοκλάστης που έρχεται για πέμπτη φορά στην Αθήνα με το νέο του θέαμα, το «Democracy in America». Όχι, δεν θα μας δείξει λοιπόν τον Ντόναλντ Τραμπ αλλά κάτι πολύ πιο σύνθετο. Με τον τίτλο του έργου του να παραπέμπει στο ομότιτλο σύγγραμμα του Γάλλου διπλωμάτη Αλεξίς ντε Τοκβίλ (1805-1859), ο Καστελούτσι μας μεταφέρει στον κοινοτικό βίο των πουριτανών και των ιθαγενών της Αμερικής, για να πραγματευθεί το πώς η ανακάλυψη της Αμερικής (και των «δημοκρατιών» της) υποκατέστησαν την εμπειρία μιας ανυπέρβλητης μορφής τέχνης που άνθισε και τελειοποιήθηκε στα χρόνια της αθηναϊκής δημοκρατίας: της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας, της υπέρτατης, κατά τον ίδιο, μορφής αυτοσυνείδησης και πολιτικής ταυτότητας του ατόμου. Στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, 30 Ιουνίου - 2 Ιουλίου.

Τα 5 must του Φεστιβάλ Αθηνών - εικόνα 2
Από τις πρόβες του «Grand Finale»

Να πώς χορεύει η «φυλή» του Χόφες Σέχτερ! Θυμίζοντας φυλή ή νομάδες παρά ένα ακόμα ανσάμπλ, οι δέκα χορευτές του καταξιωμένου Ισραηλινού χορογράφου Χόφες Σέχτερ, προερχόμενοι από οχτώ διαφορετικές χώρες, συνοδεία μιας μπάντας μουσικών που θα παίζουν ζωντανά, έρχονται να μας ξεσηκώσουν με την αναρχία, την τελετουργική τρέλα αλλά και τη σουρεαλιστική υπόσταση του νέου χοροθεάματός τους. Τίτλος; «Grand Finale». Θέμα; Ένας κόσμος σε ελεύθερη πτώση. Ιερουργικές ομαδικές κινήσεις, σμιλεμένα χορογραφικά μοτίβα, δυναμική μουσική, εκφραστικότητα και συναίσθημα είναι από τα βασικά στοιχεία της δουλειάς του Σέχτερ, ο οποίος κινείται πάντα στα όρια του σύγχρονου χορού, του gig και του happening, με μια έντονη θεατρικότητα στην ατμόσφαιρα. Η νέα αυτή δουλειά του –εγκατεστημένου στην Αγγλία δημιουργού- καταφθάνει στο φεστιβάλ αμέσως μετά την πρεμιέρα της στο Παρίσι. Στην Πειραιώς 260, 8-9 Ιουλίου 2017.

Τα 5 must του Φεστιβάλ Αθηνών - εικόνα 3
Από την περφόρμανς «Σ’ αγαπώ, αλλά επέλεξα την αποδραματοποίηση»

Το 8ήμερο της Φολσκμπίνε Το θρυλικό Θέατρο του Λαού που παραμένει από το 1914 ένα από τα προπύργια της θεατρικής πρωτοπορίας -εκεί έδρασαν σκηνοθέτες όπως οι Μαξ Ράινχαρτ, Έρβιν Πισκάτορ και, στα νεότερα χρόνια, οι Χάινερ Μύλλερ, Κριστόφ Μαρτάλερ και Ντμίτερ Γκότσεφ- αφήνει για οχτώ ημέρες την έδρα του, στην πλατεία Ρόζα Λούξεμπουργκ τοου Βερολίνου και «καταλαμβάνει» την Πειραιώς 260. Ο εδώ και 25 χρόνια επιφανής διευθυντής της Φολκσμπίνε, Φρανκ Κάστορφ, λίγο πριν από τη λήξη της θητείας του και την αντικατάστασή του από τον Κρις Ντέρκον της Tate Gallery, φέρνει τον «Παίκτη» του Ντοστογιέφσκι: μια παράσταση-κράμα μουσικότητας, εκκεντρικότητας και ζωντανής κινηματογράφησης. Ο Ρενέ Πόλες έρχεται με τη χιουμοριστικά φιλοσοφική περφόρμανς «Σ’ αγαπώ, αλλά επέλεξα την αποδραματοποίηση» (φωτό) και ο Χέρμπερτ Φριτς με το ψυχεδελικό «Μουρμουρητό», όπου 14 ηθοποιοί μουρμουρίζουν αδιαλείπτως μία και μοναδική λέξη! Τέλος, ο σπουδαίος θεωρητικός Χανς-Τις Λέμαν δίνει ένα masterclass για το περιβόητο θέμα του μεταδραματικού θεάτρου. Στην Πειραιώς 260, 17-24 Ιουνίου.

Τα 5 must του Φεστιβάλ Αθηνών - εικόνα 4
Μπαρίσνικοφ με φόντο τα περίφημα μπλε κυκλοράματα του Ουίλσον

Ουίλσον και Μπαρίσνικοφ μαζί για τον Νιζίνσκι Θυμίζοντας κλόουν όσο και βαμπίρ, με το πρόσωπο λευκοβαμμένο και τα χείλη κατακόκκινα, υπέρκομψος στο μαύρο –Giorgio Armani- σμόκιν του με το αγαλμάτινο παπιγιόν, ο Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ χορεύει αγκαλιά με μια καρέκλα, στέκεται ανήσυχος μπροστά σε ένα θεόρατο παράθυρο, παρατηρεί κοριτσάκι που βγάζει βόλτα μια υπερμεγέθη χρυσή κότα… Θέαμα-γεγονός και σίγουρο sold-out, το σόλο «Γράμμα σ’ έναν άντρα» που περιοδεύει ανά τον κόσμο, καταφτάνει στο Εθνικό θέατρο (κτίριο Τσίλλερ) και θέλει τον διάσημο Ρώσο χορευτή Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ, να ερμηνεύει το ίνδαλμά του κι έναν από τους πιο εμβληματικούς χορευτές όλων των εποχών, τον Βάσλαβ Νιζίνσκι (1889-1950), του οποίου η σταδιοδρομία έληξε άδοξα στα 29 του, λόγω της σχιζοφρένειάς του. Όλα αυτά, στη σκηνοθεσία του Αμερικανού μάγου του οπτικού θεάτρου, Ρόμπερτ Ουίλσον, με μουσικές που εκτείνονται από τις αγριεμένες μπαλάντες του Τομ Γουέιτς μέχρι τα μελωδικά σκορ του Χένρι Μαντσίνι. Στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, 10-13 Ιουλίου.

Προπώληση για όλες τις παραγωγές του Φεστιβάλ Αθηνών από το http://greekfestival.gr

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Έβελυν Ασουάντ: Η φωνή που μαγεύει στο H.ug με τους "Ζωντανούς"

Μια παράσταση που φαίνεται να αναζητά την παρηγοριά του παραμυθιού είναι "Οι ζωντανοί" του Γιώρκου Ονησιφόρου και θα τους δούμε στο H.ug με την Ασουάντ και τον Ονησιφόρου σε ντουέτο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/10/2025

Το γλυκόπικρο "Μάθε με να φεύγω" στο Θέατρο του Νέου Κόσμου

Ο έρωτας μέσα από την ανορθόδοξη γλώσσα της bijoux de kant και το κείμενο του Άκη Δήμου ζωντανεύει μέσα από την πολυσυζητημένη παράσταση, σε σκηνοθεσία Γιάννη Σκουρλέτη.

"Απόρρητο": Η Ταμίλα Κουλίεβα, η Μαριάννα Κιμούλη και ο Χρήστος Στέργιογλου επιστρέφουν σε ένα ηθικό πείραμα

Το ΑΙ απλώς ρωτά, οι άνθρωποι απαντούν και, χωρίς να το καταλάβουν, αποκαλύπτουν τα πάντα. Το "Απόρρητο" σε σκηνοθεσία Ταμίλας Κουλίεβα επιστρέφει στο Διάνα για να σπάσει τη σιωπή της εποχής μας και θυμίσει πως ο άνθρωπος γεννιέται, πάνω απ’ όλα, ελεύθερος.

"Dalida. Τραγουδώντας μέχρι το τέλος" με την Εύα Κοτανίδη

Η Εύα Κοτανίδη ξανασυναντά τη Dalida στην παράσταση "Τραγουδώντας μέχρι το τέλος" στο Μέγαρο Μουσικής. Μια γυναίκα, ένα φως και ένα σκοτάδι που συνυπάρχουν στη σκηνή, σε μια εξομολόγηση για τη φθορά, τη μοναξιά και τη δύναμη της αλήθειας.

Για τον Ζιλιέν Γκοσλέν, το θέατρο δεν υπάρχει για να μας παρηγορεί αλλά για να μας εκθέτει

Στην ανοιχτή συζήτηση με τον Ζιλιέν Γκοσλέν γοητευτήκαμε από τη σκέψη και τον λόγο του- αιχμηρό, στοχαστικό, ανθρώπινο. Μεταφέρουμε τα λεγόμενά του και τις εντυπώσεις μας, για να φωτίσουμε γιατί αξίζει να τον γνωρίσουμε και να παρακολουθήσουμε την παράσταση "Το παρελθόν" (Le Passé), που βλέπει το θέατρο ως χώρο έντασης, αναμέτρησης και ανακάλυψης του ανθρώπινου και του άγνωστου. Η παράσταση θα παρουσιαστεί στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση (16–19/10).

Νεκρές ψυχές

Η Σοφία Καραγιάννη φέρνει στο φως το άγνωστο μυθιστόρημα του Νικολάι Γκόγκολ, με μία παράσταση που στηρίζεται στη θεατρικότητα, το ομαδικό πνεύμα, το λεπτό χιούμορ και το ευδιάκριτο κοινωνικό σχόλιο.

Η Ρόζαμουντ Πάικ στο νέο έργο της δημιουργού του 'Prima Facie'

Το νέο έργο της Σούζι Μίλερ, μετά το 'Prima Facie', απευθείας από το Lyttelton Theatre του Λονδίνου, με ελληνικούς υπότιτλους, στο National Theatre Live του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.