E3 2017: η υπερυψηλή ευκρίνεια στο προσκήνιο

Αλλά τί οφείλει να γνωρίζει το καταναλωτικό κοινό που ενδιαφέρεται για PS4 Pro ή Xbox One X;

Τα video games συγκαταλέγονταν πάντοτε ανάμεσα στις μορφές ψυχαγωγίας που αξιοποιούν τις εξελίξεις της τεχνολογίας σε εικόνα και ήχο ταχύτερα απ' ότι άλλες - ακόμη και μ' αυτό ως δεδομένο, ωστόσο, αυτή τη φορά οι Sony και Microsoft... ξεπέρασαν τους εαυτούς τους συγκριτικά με οποιοδήποτε ιστορικό προηγούμενο. Πριν ουσιαστικά γίνει "ευρείας κατανάλωσης" η υπερυψηλή ευκρίνεια (θα συμβεί το 2018 πρακτικά), αυτή δηλαδή που στο οικιακό περιβάλλον χαρακτηρίζουμε ως "εικόνα 4Κ", και οι δύο θα έχουν να προτείνουν τα φετινά Χριστούγεννα συστήματα ηλεκτρονικής διασκέδασης που την αξιοποιούν σε games τους. Το PS4 Pro της Sony κυκλοφορεί από τον περασμένο Νοέμβριο, ενώ το Xbox One X θα είναι διαθέσιμο και στην ελληνική αγορά από τις αρχές Νοεμβρίου. Θα κοστίζει €499 το δεύτερο και €409 το πρώτο (αν δεν αποφασίσει στρατηγικά η Sony να μειώσει την τιμή του φυσικά).

Και τα δύο συστήματα θα συνδεθούν, από το κοινό που θα αγόραζε ένα Xbox One X ή ένα PS4 Pro για να παίξει games σε εικόνα 4Κ, στην συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων με τηλεοράσεις υπερυψηλής ευκρίνειας (οι προβολείς ανάλυσης 4Κ είναι ξεχωριστό και... ακριβό κεφάλαιο που δεν είναι της παρούσης). Στο θέμα αυτό σαφώς θα επανέλθουμε τον χειμώνα και κατά την διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Για την ώρα, όμως, και συνοπτικά, επειδή δεχθήκαμε μερικά mail με ερωτήσεις που κρίνουμε πως ενδιαφέρουν περίπου το σύνολο του κοινού που περιγράψαμε: τί οφείλει να γνωρίζει ο καταναλωτής που σκοπεύει να αγοράσει τηλεόραση ανάλυσης 4Κ για να παίξει games σε εικόνα 4Κ με One X ή Pro; Απαντάμε!

Διαγώνιος: αυτή η υποτιμημένη
Είναι το... μόνιμο στοιχείο προστριβής μας με φίλους και γνωστούς που μάς ρωτούν μεν για να αγοράσουν τηλεόραση ανάλυσης 4Κ, αλλά θέλουν να πάρουν φθηνό και δη μικρό μοντέλο. Όσον αφορά στην διαγώνιο, κάτω από τις 50 ίντσες δεν έχει νόημα η αγορά τηλεόρασης υπερυψηλής ευκρίνειας: το ανθρώπινο μάτι απλώς δεν μπορεί να διακρίνει την διαφορά ανάμεσα στην εικόνα μίας τέτοιας και την εικόνα μίας τηλεόρασης υψηλής ευκρίνειας (HD) από τυπική απόσταση θέασης. Αποτέλεσμα: τα τετραπλάσια σε αριθμό pixel απλώς να... "πηγαίνουν χαμένα". Από τις 55 ίντσες και μετά διακρίνει κανείς με ευκολία λεπτομέρειες, ενώ φυσικά όσο περισσότερες οι ίντσες, τόσο το καλύτερο (πάντοτε συναρτήσει της απόστασης θέασης). Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, πως από τις 55 ίντσες ξεκινούν και τα "καλά μοντέλα" των κατασκευαστών, αυτά με τον πληρέστερο εξοπλισμό και τα ικανότερα υποσυστήματα επεξεργασίας εικόνας. Η αγορά μίας τηλεόρασης 4Κ εν έτει 2017 είναι πολύ μικρότερο "ρίσκο" απ' όσο ήταν το 2016 και το 2015, συνεχίζει όμως να είναι επένδυση. Για την οποία, καλώς ή κακώς, "ό,τι πληρώνεις, παίρνεις"!

Μην με λες φωτεινότητα, πες με "λαμπρότητα"
Ένα από τα σημεία-κλειδί της καλύτερης εικόνας που μπορούν να αποδώσουν σε games τα PS4 Pro και Xbox One X εντοπίζεται στην τεχνολογία χρώματος HDR (High Dynamic Range). Αυτή διευρύνει κατά πολύ τους διαθέσιμους τόνους που μπορούν να απεικονιστούν στην οθόνη ανάμεσα στο πιο λαμπρό και στο πιο σκοτεινό της στοιχείο, έτσι ώστε η εικόνα συνολικά να είναι περισσότερο ρεαλιστική. Το χαρακτηριστικό των τηλεοπτικών οθονών που ορίζει την απόδοση υλικού HDR λέγεται "λαμπρότητα" (luminance) και η μονάδα μέτρησής της nits. Είναι πολλές οι τηλεοράσεις που οι κατασκευαστές τους χαρακτηρίζουν ως "HDR", αυτό όμως σε πρώτο επίπεδο σημαίνει πως απλώς είναι συμβατές, όχι απαραίτητα πως μπορούν να απεικονίσουν το σχετικό υλικό εντυπωσιακά. Για video games, μία τηλεόραση χρειάζεται το λιγότερο 500 nits "λαμπρότητας" προκειμένου να διακρίνει κανείς ουσιαστική διαφορά από το ίδιο υλικό σε SDR (Standard Dynamic Range). Ναι, ξέρουμε πως τα υψηλά nits βρίσκονται συνήθως σε ακριβά μοντέλα, αλλά με λίγο ψάξιμο... λύσεις υπάρχουν!

Άντε τώρα, μην αργείς (να μού δείξεις αυτό που μόλις έκανα)
Κάτι που ενδιαφέρει τους gamers που σκοπεύουν να παίζουν με PlayStation ή Xbox στο σαλόνι είναι τα... "αντανακλαστικά" μίας τηλεόρασης: το πόσο γρήγορα δείχνει πως ανταποκρίνεται στις κινήσεις του παίκτη. Όλες οι τηλεοράσεις έχουν μία μικρή τέτοια καθυστέρηση (input lag), όμως σε συγκεκριμένα είδη games όπως π.χ. τα shoot' em up πρώτου προσώπου, τα fighting games, τα driving games και κάποια ακόμη, αν αυτή η καθυστέρηση είναι μεγάλη, μπορεί να επηρεάσει την αίσθηση της ακρίβειας στον έλεγχο. Αυτή η διαφορά ανάμεσα στο χρονικό σημείο που ο παίκτης κάνει μία κίνηση και σε αυτό όπου απεικονίζεται στην οθόνη μετράται σε χιλιοστά του δευτερολέπτου (ms) και στις τηλεοράσεις εικόνας 4Κ έχουμε μία γκάμα τέτοιων επιδόσεων. Από τα 15-30 ms η καθυστέρηση δεν είναι καν αντιληπτή, από τα 30-50 ms πανελάχιστα αισθητή από κάποιους μα δεν επηρεάζει το παιχνίδι, ενώ από τα 50-65 ms και πάνω γίνεται αντιληπτή από πολλούς παίκτες. Οι σύγχρονες τηλεοράσεις έχουν ειδική επιλογή λειτουργίας για games (το λεγόμενο Game Mode) που μειώνει την καθυστέρηση απενεργοποιώντας την επεξεργασία εικόνας - σε πολλές προσφέρεται και με απόδοση χρώματος HDR.

Άσε τις 1.4, αναζήτησε τις 2.0x
Πολλές τηλεοράσεις εικόνας 4Κ - ειδικά τα φθηνότερα μοντέλα, χωρίς δυστυχώς αυτό ν' αποκλείει και πολλά ακριβότερα - φέρουν μεν θύρες HDMI ικανές να δεχθούν υλικό υπερυψηλής ευκρίνειας, όμως δεν είναι όλες οι θύρες τους της πιο πρόσφατης έκδοσης, της 2.0a ή 2.0b. Είναι πολλές φορές έκδοσης 1.4b (στερούμενης του προτύπου προστασίας HDCP 2.2), πράγμα που σημαίνει πως δεν μπορούν ν' απεικονίσουν games σε 60 καρέ ανά δευτερόλεπτο, ούτε να συνεργαστούν με τα Xbox One S/X ή Δικτυακά 4Κ media players για την αναπαραγωγή ταινιών/σειρών από Ultra HD Blu-ray ή από υπηρεσίες όπως η Netflix αντίστοιχα. Αξίζει να βεβαιωθεί κανείς λοιπόν πως η τηλεόραση 4Κ που θα επιλέξει έχει το λιγότερο 2 θύρες HDMI 2.0x διαθέσιμες και πως υποστηρίζουν και οι δύο το πρότυπο HDCP 2.2. Ποτέ το... "προσέχουμε για να έχουμε" δεν είχε περισσότερη εφαρμογή στην διάρκεια ζωής ενός προϊόντος τεχνολογίας!