Ε3 2017: εμμονή με την εικόνα 4Κ, όχι απαραίτητα χρήσιμη

H Microsoft και η Sony θα μπορούσαν να εστιάσουν σε άλλα πράγματα, προτιμότερα - ποιά ακριβώς;

Οποιοδήποτε νέο προϊόν εμφανίζεται σε μία ήδη ώριμη αγορά - πόσο μάλλον ένα που φιλοδοξεί να εξιλεώσει τον κατασκευαστή του στα μάτια του κοινού του για τ' ατοπήματα του προκατόχου του - οφείλει να προσφέρει κάποιο, έστω ένα, ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Το Xbox One X της Microsoft, με τον τρόπο που εξελίχθηκαν τα πράγματα στην αγορά της ηλεκτρονικής ψυχαγωγίας τα τελευταία 4 χρόνια, βρίσκει τον εαυτό του σε αυτήν ακριβώς τη θέση - και με το Xbox Live, που κάποτε ήταν φανερά ανώτερο του PlayStation Network αλλά όχι πλέον, να μην προσφέρει αυτό το πλεονέκτημα με τρόπο απτό, η τεχνική του υπεροχή έναντι των PS4/PS4 Pro ήταν το μόνο προφανές και κατανοητό "επιχείρημα". Κάτω από άλλες συνθήκες θα ήταν αρκετό. Όμως η Microsoft δείχνει να έχει με το αποτέλεσμα της τεχνικής υπεροχής του συστήματός της, την προβολή εικόνας 4Κ δηλαδή, μία εμμονή... επικίνδυνη σχεδόν. Η οποία δεν μπορεί παρά να συμπαρασύρει και την Sony στην ίδια λογική - και να μην βοηθά απολύτως κανέναν.

Από την αποκάλυψη του Xbox Scorpio στην Ε3 2016 έως και την επίσημη παρουσίαση του Xbox One X στην Ε3 2017, η Microsoft προβάλλει το προϊόν της ως "σύστημα για games σε ανάλυση 4Κ", αφήνοντας δυστυχώς να εννοηθεί πως αυτό θα είναι ο κανόνας. Έχουμε ήδη εξηγήσει για ποιούς λόγους αυτό απλώς δεν είναι αλήθεια και πως το One X θα έχει και αυτό στην βιβλιοθήκη του πολλούς, πάρα πολλούς τίτλους (ειδικά αυτούς που κυκλοφορούν και για άλλα φορμά) που δεν θα είναι εξ αρχής ανάλυσης 4Κ. Από την πλευρά της η Sony είχε αποσαφηνίσει από πέρυσι πως αυτό θα ίσχυε με το PlayStation4 Pro και πως - παρ' ότι κυκλοφορούν ήδη σχεδόν 40 τίτλοι του που προβάλλουν την εικόνα τους σε 2160 γραμμές εξ αρχής - το δικό της σύστημα έχει σχεδιαστεί για να προσφέρει games "σε επίπεδο ποιότητας 4Κ", με άλλα λόγια πολύ κοντά στην ανάλυση της υπερυψηλής ευκρίνειας αλλά όχι, κυριολεκτώντας, αμιγώς σε αυτήν.

Η συλλογιστική του PS4 Pro ήταν αυτή της αξιοποίησης μιας τηλεόρασης 4Κ (και τεχνολογίας HDR όπου αυτή είναι παρούσα) σε πιο πολλούς τίτλους. Όχι η δημιουργία όλων των games σε υπερυψηλή ευκρίνεια εξ αρχής - κάτι που δεν μπορεί να προσφέρει κανένα σύστημα οικιακής διασκέδασης με την παρούσα τεχνολογία, σίγουρα όχι σε κόστος κάτω των... €800, €900 ή €1000 αυτή τη στιγμή. Έχουμε την αίσθηση πως επί του πρακτέου η Sony δικαιώθηκε. Από την μία πλευρά όντως δεν είναι εύκολο σε τηλεοράσεις 4Κ, στις δημοφιλέστερες διαγωνίους των 50-65 ιντσών, να διακρίνει κανείς από τυπική απόσταση θέασης πότε ένας τίτλος του PS4 Pro ήταν εξ αρχής 2160 γραμμών ή αν η εικόνα που αυτός προβάλλει προήλθε με πολλαπλασιασμό από τις 1440 ή 1800 γραμμές. Από την άλλη η πρόσθετη ισχύς του σε σχέση με το αρχικό PS4 προσέφερε την επιλογή των 1080 γραμμών αλλά με ανανέωση της οθόνης στα 60 καρέ (ή σταθερότερο ρυθμό ανανέωσης γενικότερα) και παράλληλη χρήση τεχνικών βελτίωσης της εικόνας. Κάτι που σημαντικότατο ποσοστό των gamers δείχνει να προτιμά σε ουκ ολίγα είδη τίτλων.

Με αυτά ως δεδομένα, το Xbox One X βρίσκεται φυσικά σε πλεονεκτική θέση, την οποία όμως η Microsoft με τις... υπερυποσχέσεις της εν τέλει ριψοκινδυνεύει να ακυρώσει. Στις ίδιες τηλεοράσεις 4Κ, σε games κοινά ανάμεσα σε αυτό και το PS4 Pro, το σύστημα του αμερικανικού κολοσσού θα προσφέρει είτε την ανάλυση 4Κ χωρίς πολλαπλασιασμό γραμμών, είτε πιο πολλά καρέ στην ίδια αρχική ανάλυση από την οποία προκύπτει η τελική εικόνα ανάλυσης 4Κ. Στις παραγωγές της ίδιας της Microsoft, ναι, το τεχνικό επίπεδο θα είναι αναμενόμενα κορυφαίο: το Forza MotorSport7 περιμένουμε πως θα προσφέρει εικόνα εξ αρχής ανάλυσης 4Κ και ανανέωση στα 60 καρέ ανά δευτερόλεπτο. Από την άλλη ακριβώς το ίδιο προσφέρει ήδη π.χ. το Wipeout Omega Collection στο PS4 Pro (και οι δύο τίτλοι αγώνων ταχύτητας) σε παρόμοιο επίπεδο ποιότητας γραφικών. Όμως αυτοί οι τίτλοι των δύο εταιρειών το πιθανότερο είναι ν' αποτελούν την εξαίρεση, όχι τον κανόνα: στον κόσμο της παραγωγής των video games περισσότερη σημασία έχουν οι οικονομίες κλίμακος και η εξοικονόμιση πόρων. Πράγμα που σημαίνει πως τα FIFA, NFS, Assassin's Creed, Destiny, Call of Duty και όλα τα υπόλοιπα megahits των μεγάλων εκδοτών ως ένα σημείο μόνο θα βελτιστοποιούνται για One X/Pro. Όχι πέρα από αυτό.

Αν, ωστόσο, αυτή η... χίμαιρα των 2160 γραμμών ανάλυσης δεν είναι εν τέλει ο ενδεδειγμένος τρόπος αξιοποίησης της δύναμης που εσωκλείει το Xbox One X και το PS4 Pro; Σχεδόν 9 μήνες μετά από την κυκλοφορία του δεύτερου τείνουμε να καταλήξουμε σε αυτό το συμπέρασμα. Θεωρούμε ότι πιο πολλοί gamers θα "εισέπρατταν" διαφορά ορατή από πιο πολλές σύγχρονες παραγωγές αν αυτές προσέφεραν πλουσιότερους σε λεπτομέρεια χαρακτήρες και πειστικότερα περιβάλλοντα (αξιοποιώντας πιο πολλά πολύγωνα), βελτίωση της συνολικής εικόνας με συνδυασμό πολλαπλών τεχνικών εξομάλυνσης (ώστε να μην ξαναδούμε διαγώνιες γραμμές και μεμονωμένα pixel) και εξελιγμένα εφέ φωτισμού (αντί για τις προ-τοποθετημένες πηγές φωτός και την σταθερή φωτοσκίαση που ακόμη και σήμερα βλέπουμε σε πολλούς τίτλους). Αυτά θα έπρεπε να απεικονιστούν σε ανάλυση 1080 γραμμών ή 1440 το πολύ, ναι - το καταλαβαίνουμε πως δεν είναι πολύ... σέξι προσέγγιση από πλευράς marketing. Θα ήταν όμως η πλέον ωφέλιμη για τα video games ως μέσο ψυχαγωγίας, καθώς αυτά συνεχίζουν να δείχνουν "ψηφιακά" και ν' απέχουν ακόμη από την "τηλεοπτικότητα" που θα περιμέναμε να έχουν κατακτήσει εν έτει 2017.

Αν προσθέσει κανείς σε αυτά την... πάγια απαίτηση όλων για ομαλούς ρυθμούς ανανέωσης (ιδανικά τα ποθητά 60 καρέ το δευτερόλεπτο), καθώς και την απόδοση χρώματος βάσει της τεχνολογίας HDR (που μπορεί να "κάνει την διαφορά" σχεδόν από μόνη της σε ορισμένες περιπτώσεις), εύκολα καταλαβαίνει πως η δουλειά των δημιουργικών ομάδων video games πάλι εύκολη δεν θα ήταν. Θα γινόταν ωστόσο, θεωρούμε, πολύ περισσότερο αντιληπτή από πολύ περισσότερο κόσμο. Εν κατακλείδι: ακόμη κι αν δεν αρέσει στους δύο κατασκευαστές να εκφράζεται έτσι, η... πικρή αλήθεια είναι πως ούτε το Xbox One X, ούτε το PlayStation4 Pro διαθέτουν αρκετή ισχύ ώστε να αποδίδουν όλα τα είδη των games - ειδικά τις σύγχρονες, οπτικά περίπλοκες παραγωγές - σε ανάλυση εικόνας 4Κ. Είναι σε θέση να αποδίδουν πολλά, αλλά όχι όλα και σίγουρα όχι σε ρυθμό ανανέωσης που επιτρέπει άνετο παιχνίδι χωρίς προβλήματα (σε 30 καρέ ανά δευτερόλεπτο το λιγότερο και χωρίς μεταπτώσεις). Γιατί δεν στρέφουν όλες οι εταιρείες ανάπτυξης - ξεκινώντας μάλιστα από την Sony και την Microsoft - το ενδιαφέρον τους στην δημιουργία ομορφότερων video games, αντί απλώς games υψηλότερης ανάλυσης; Και όταν έλθουν (λέμε τώρα) κάποια στιγμή μελλοντικά τα... Xbox One XL και PlayStation4 Ultra, με ισχύ αρκετή για την προβολή εικόνας 4Κ σε κάθε σενάριο χρήσης, το ξανασυζητάμε!