Δεν μπορούμε να σκεφτούμε προϊόν τεχνολογίας ή σχετική υπηρεσία που να μην συνοδεύεται από εκείνο το μεγάλο, δυσνόητο, άνευ λόγου ύπαρξης κείμενο στα... νομικέζικα (legalese), το οποίο οι εταιρείες ή πάροχοι χαρακτηρίζουν ως "όρους χρήσης". Αυτά τα κείμενα έχουν σκοπό κυρίως να προστατέψουν τις ίδιες τις εταιρείες, τα δικαιώματα και τις διεκδικήσεις τους, φυσικά, όχι να... ενημερώσουν με τρόπο ουσιαστικό το κοινό - γιατί αν αληθινά ενδιαφέρονταν για κάτι τέτοιο, τα κείμενα αυτά δεν θα ήταν τόσο δυσνόητα γραμμένα που πρακτικά ν' αποθαρρύνουν την ανάγνωσή τους μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα. Το πρόβλημα, φυσικά, εντοπίζεται (και) στο γεγονός ότι με αυτόν τον τρόπο μέσα σε τέτοια κείμενα εμπερικλείονται ενίοτε όροι απαράδεκτοι έως και εχθρικοί για τον τελικό χρήστη, τους οποίους βεβαίως ο ίδιος αγνοεί. Ο οργανισμός υπεράσπισης δικαιωμάτων του καταναλωτή στην Αυστραλία, η Choice, θέλοντας να σκιαγραφήσει γλαφυρά το πόσο εχθρική προς το κοινό είναι αυτή η πρακτική, προχώρησε στον πλέον αποτελεσματικό τρόπο "καταγγελίας" στις ημέρες του Internet: το... trolling, την διακριτική αλλά σαφή μομφή κι αναφορά δηλαδή, μέσω video. H Choice επέλεξε έναν ηθοποιό ονόματι Lawrence - δεν γνωρίζουμε περισσότερα, μα δεν έχει και ιδιαίτερη σημασία - τον οποίο στην συνέχεια... υπέβαλλε στην διαδικασία ανάγνωσης του πλήρους κειμένου "όρων χρήσης" ενός Amazon Kindle, του πλέον δημοφιλούς e-reader της αγοράς αυτή τη στιγμή. Το κείμενο αυτό απαρτίζεται από 73.200 λέξεις και, τυπωμένο με συνήθη τρόπο (περίπου 500 λέξεις ανά σελίδα Α4), καταλαμβάνει 146 ολόκληρες σελίδες. Ναι, στα σοβαρά τόσες!
Η ανάγνωση των όρων χρήσης του Amazon Kindle χρειάστηκε ούτε μία, ούτε δύο, ούτε πέντε. Εννιά ώρες κατέγραψε η κάμερα της Choice. Το αποτέλεσμα είναι απολαυστικά τραγελαφικό και σίγουρα αποτελεσματικό: ο ηθοποιός ξεκινά ήρεμα και στωϊκά να διαβάζει το μακροσκελές κείμενο, όσο ωστόσο η ώρα (οι ώρες...) περνά, αρχίζει να κουράζεται, να εκνευρίζεται, να αλλάζει θέση, να σταματά, να ξαναρχίζει, να φεύγει από τον χώρο της λήψης και να συνεχίζει την ανάγνωση σε άλλα μέρη εκτός σπιτιού, να αγγίζει τα πρόθυρα νευρικής κρίσης και εν τέλει να προφέρει την τελευταία λέξη με... αίσθηση της νίκης στο πρόσωπό του, πετώντας το μικρό βιβλίο με αηδία στο πάτωμα. Αν δεν ήταν πρωτοβουλία για την προώθηση των δικαιωμάτων του καταναλωτή, θα ήταν ανθρωπολογικό ή ψυχολογικό πείραμα - και όχι βγαλμένο από ταινία.
Τα εννέα σχετικά video βρίσκονται στο επίσημο κανάλι της Choice στο YouTube και αν αυτά δεν προκαλέσουν στην ψυχή του επισκέπτη... συμπόνοια για τον συνάνθρωπο, τίποτε δεν θα το κατορθώσει. Θα αλλάξει και την τακτική των εταιρειών για το συγκεκριμένο θέμα; Ίσως όχι. Αν δεν αρχίσει να το απαιτεί το κοινό, όμως, τότε σίγουρα όχι - ο νοών, νοείτω λοιπόν!