Η DJ Pitsouni είναι από τις πιο ενεργές παρουσίες της αθηναϊκής σκηνής τα τελευταία. Εκπροσωπεί την κουλτούρα του scratch και φτιάχνει σετ που μπλέκουν rap, ragga και ηλεκτρονικές αναφορές, μετατρέποντας κάθε εμφάνιση σε εκρηκτική εμπειρία και απογειώνοντας τα σετ των καλλιτεχνών με τα οποία συνεργάζεται. Λίγο πριν ανοίξει τη συναυλία των Las Ninyas Del Corro, στις 22 Νοεμβρίου στο "Arch", μιλά για την τέχνη του DJing, τον ρόλο πίσω από τα decks, τη νέα δυναμική της ελληνικής ραπ σκηνής – και μοιράζεται μαζί μας μια playlist που αποτυπώνει τη δική της ματιά πάνω στη μουσική.
Η τέχνη του DJing έχει πολλές όψεις. Τι σε ελκύει περισσότερο σ’ αυτή τη διαδικασία και τι θεωρείς ότι κάνει μια DJ πραγματικά ξεχωριστή;
Πιστεύω πως η τέχνη του DJing είναι, στην πραγματικότητα, η συνειδητή παρέμβαση του/της DJ στις μουσικές επιλογές του/της, σε συγκεκριμένα σημεία και συγκεκριμένο timing, προκειμένου να επιτευχθεί ο εκάστοτε σκοπός – έχοντας ως βασικό μοχλό, πάντα, την αισθητική απόλαυση της εμπειρίας από τους ακροατές.
Για εμένα προσωπικά, η εν λόγω τέχνη απαιτεί τον συνδυασμό δύο βασικών παραγόντων: αντίληψης και αισθητικής. Αφενός, αντίληψης του μέρους, της ώρας, του κόσμου, του σωστού timing της παρέμβασης που ανέφερα προηγουμένως, και κυρίως του ρόλου σου και του απώτερου στόχου σου. Αφετέρου, αισθητικής, καθώς αυτό δε χαρακτηρίζει μόνο τον/την καλλιτέχνη/ιδα, αλλά και το άτομο καθαυτό σε όλες τις εκφάνσεις της καθημερινότητάς του. Εξάλλου, δεν υπάρχει ωραιότερο κοπλιμέντο από το "έχεις ωραία αισθητική".
Έπειτα ακολουθεί η εμπειρία, που αποτελεί το σημαντικότερο διδασκαλείο των παραπάνω, και έπεται η τεχνική, που θα εντυπωσιάσει και το πιο "απαίδευτο" αυτί, καθώς θεωρώ πως από τα παραπάνω είναι η πιο εύκολα/άμεσα αντιληπτή. Το γεγονός ότι, στην πραγματικότητα, η "επιτυχία" ενός σετ εξαρτάται από τον ισόρροπο συνδυασμό όλων των παραπάνω σε πραγματικό χρόνο, υπό την πίεση όλων των εσωτερικών/εξωτερικών παραγόντων, είναι αυτό που με "ιντριγκάρει" περισσότερο σε αυτή την τέχνη.

Εσύ, πώς χτίζεις την αφήγησή σου πίσω από τα decks;
Η αλήθεια είναι πως το DJing είναι από τα πιο μοναχικά επαγγέλματα, κι ας μη φαίνεται εκ πρώτης όψεως. Προσωπικά, μου αρέσει να νιώθω πως παίζω για αυτό το ένα άτομο που θα είναι εκεί από την αρχή και θα αποχωρήσει κάπου ανάμεσα στα τελευταία τρακς. Αυτό είναι πανέμορφο όταν συμβαίνει, σου υπενθυμίζει το λόγο που συνεχίζεις να το κάνεις. Ακόμα κι αν αυτό το άτομο δεν υπάρχει στην πραγματικότητα, η επιθυμία σου να αφηγηθείς κάπου μια ιστορία, που βρίσκει τον ακροατή στην πρώτη του μπίρα και το δεύτερο τσιγάρο, είναι η ίδια που θα τον βρει δύο ώρες μετά να γκρουβάρει όρθιο στο μπαρ και τρεις ώρες μετά να χαμογελάει σε μια νέα γνωριμία στο τελευταίο σφηνάκι της βραδιάς.
Αυτό το βιώνω έντονα στην καλοκαιρινή σεζόν στα νησιά, που λόγω της θέσης και της συχνότητας που βρίσκομαι πίσω από τα ντεκς παρατηρώ εντονότερα τον κόσμο και επιχειρώ να τον "διαβάσω" και να τον "συνοδεύσω" μουσικά στο πέρασμα από τη μια φάση στην επόμενη.
Στα πρώτα μου βήματα, ένας καλός φίλος και συνάδελφος μου είχε πει: "Μια σωστή DJ φαίνεται όταν καταφέρνει σε μια βραδιά να περάσει ομαλά από το ένα μουσικό είδος στο άλλο, κρατώντας τον παλμό του κόσμου μέχρι τέλους". Στα 19 μου ήμουν αρκετά "προσκολλημένη" στην ιδέα ότι πρέπει να εκπροσωπώ την κουλτούρα του χιπ-χοπ (εξού και η ενασχόληση με το σκρατς), αλλά μεγαλώνοντας συνειδητοποίησα πως είχε δίκιο, και έτσι έμαθα να απολαμβάνω κάθε σετ από την αρχή μέχρι το τέλος.
Τα τελευταία αρκετά χρόνια, η εγχώρια ραπ σκηνή δείχνει να ανεβαίνει αδιάκοπα. Πώς βλέπεις την εξέλιξή της μέσα από το δικό σου πρίσμα;
Πράγματι, η σκηνή έχει πάρει φωτιά! Θεωρώ πως η γενιά μας αποτελεί ορόσημο, γιατί είναι αυτή που βίωσε το αίσθημα ότι τα βιώματά της δεν γράφονται, άρα δεν ακούγονται, και αποφάσισε να το αλλάξει αυτό. Νιώθω πως ζούμε την εποχή που συνυπάρχουν στη σκηνή πολλοί πραγματικά αξιόλογοι καλλιτέχνες, και το να πάμε σε ένα ραπ λάιβ αποτελεί σχεδόν εβδομαδιαία τον κατεξοχήν τρόπο ψυχαγωγίας.
Αυτό, ωστόσο, που με συγκινεί βαθιά, ως ακροάτρια αλλά και εκπαιδευτικό, είναι πως το κοινωνικοπολιτικό ραπ έχει πλέον τόσους εκπροσώπους και τόσο μεγάλη απήχηση. Μας θυμάμαι πριν περίπου 5 χρόνια να συζητάμε πως λείπει αυτός ο στίχος… και να που τώρα τα εφηβάκια μας παίρνουν θέση, μαθαίνοντας μέσα από τους στίχους των φίλων μας. Ο λόγος που αυτό συμβαίνει είναι ξεκάθαρος: οι κοινωνικές διάφορες που δημιουργεί ο καπιταλισμός επιβάλλουν τη συνειδητότητα της κοινωνικής μας τάξης, και αυτή εκπροσωπείται σε μεγάλο βαθμό από τον ραπ στίχο και τη χιπ-χοπ κουλτούρα γενικότερα. Η τεράστια απήχηση που έχει η μουσική αυτή στο ευρύ κοινό είναι, επομένως, αναμενόμενη.
Νομίζεις ότι αντιλαμβάνεται ο κόσμος πόσο κομβικός είναι ο ρόλος ενός DJ σε ένα live set;
Ο κόσμος, νιώθω, πως το αντιλαμβάνεται, ναι. Ακόμα και όταν βρίσκεσαι στο πίσω μέρος της σκηνής, βιώνεις πάντα την ένθερμη ανταπόκριση του κοινού κάθε φορά που πιάνεις μικτή και πικάπ. Το ζήτημα είναι να το αντιληφθούν οι διοργανώσεις. Θυμάμαι που μικρά πηγαίναμε στα lives για να δούμε το άτομο πίσω από τα decks, να το ακούσουμε να σκρατσάρει, να παρατηρήσουμε τέλος πάντων τι κάνει! Τις περισσότερες φορές ψάχναμε το όνομά του, καθώς δεν αναγραφόταν πουθενά…
Στην εποχή μας έχει πάρει και το DJing τα πάνω του. Μιλώ για την εγχώρια σκηνή, γιατί σε σχέση με το εξωτερικό πάντα είμαστε κάποια χρόνια πίσω. Ήρθε η ώρα να το αντιληφθούν και οι δικοί μας διοργανωτές αυτό.
Τέλος, θα μου πεις δυο λόγια για τη λίστα που ετοίμασες για το κοινό του Αθηνοράματος;
Η λίστα που ετοίμασα περιλαμβάνει, αφενός, κάποιες καλλιτέχνιδες και κάποιους καλλιτέχνες που εκτιμώ ιδιαίτερα από την εγχώρια σκηνή, αφετέρου αποτελεί μια προσπάθεια να συμπτύξω σε 15 επιλογές ένα 5ωρο DJ set. Αν και λάτρης του κλασικού boom bap ήχου, μου αρέσει πολύ να μιξάρω ραπ στίχο με παραγωγές ηλεκτρονικής μουσικής, και θα μπορούσα να πω ότι περνάω αυτή τη φάση ως DJ.
Πάτα play εδώ:
Προπώληση εισιτηρίων μέσω more.com
> Δείτε όλες τις συναυλίες της εβδομάδας στον οδηγό μουσικής του "α".
Περισσότερες πληροφορίες
Las Ninyas Del Corro
Το ασταμάτητο δίδυμο από τη Βαρκελώνη επιστρέφει στην Αθήνα παρουσιάζοντας το νέο τους άλμπουμ «Bitches in Business». Η Laüra Bonsai και η Felinna Vallejo συναντήθηκαν το 2015 στα freestyle cyphers της Βαρκελώνης και από τότε ραπάρουν με πάθος, συνέπεια και άποψη. Εκφράζουν το πνεύμα της golden era του Hip-Hop μέσα από μια ματιά άρρηκτα δεμένη με την καθημερινότητα του δρόμου. Από τις αυτοσχέδιες ρίμες στα πεζοδρόμια της Βαρκελώνης μέχρι τις σκηνές της Ευρώπης και της Λατινικής Αμερικής, έχουν χτίσει μια φήμη βασισμένη στην αλήθεια, το στυλ και τη λυρική τους δύναμη. Συνδυάζουν αιχμηρό κοινωνικό σχολιασμό με καλλιτεχνική συνοχή και ξεκάθαρη ταυτότητα — κάθε στίχος, κάθε beat και κάθε οπτικό στοιχείο κουβαλά πρόθεση, συνέπεια και αυθεντικότητα.

