Colin Stetson: "Το κοινό μου δεν είναι τζαζ κοινό"

Ξεχωριστός, συζητημένος, και με αξιοθαύμαστο εύρος δράσης στον μουσικό χάρτη του μέχρι στιγμής 21ου αιώνα, ο Αμερικανός σαξοφωνίστας εκφράζει το «σύγχρονο» όσο λίγοι συνάδελφοί του. Δεν χανόταν, λοιπόν, η ευκαιρία για μια συζήτηση, τώρα που ετοιμάζεται για την πρώτη του συναυλία στην Ελλάδα (Σάββατο 19/10, «Gazarte»).

CStetson_frontpage © Jonathan Durand

Σας περιμένουμε στην Ελλάδα, για την πρώτη σας συναυλία εδώ. Έχετε ξανάρθει στη χώρα μας; Σχεδιάζετε να κάνετε κάτι ξεχωριστό, το διάστημα που θα βρίσκεστε στην Αθήνα;
Ναι, έχω επισκεφθεί πολλές φορές την Ελλάδα και μου αρέσει ιδιαίτερα. Στην Αθήνα ζει ένας πολύ αγαπημένος φίλος, οπότε σχεδιάζω να απολαύσω την πόλη και την παρέα του. Αλλά και να ασχοληθώ επισταμένως με το ελληνικό φαγητό!

Βρίσκεστε σε περιοδεία για το φρέσκο άλμπουμ "The Love It Took To Leave You". Υπάρχει κάποια ιστορία, πίσω από τον ιντριγκαδόρικο τίτλο του; Θα βασίσετε σε αυτό τη ραχοκοκαλιά της αθηναϊκής σας συναυλίας (Σάββατο 19/10, "Gazarte");
Ναι, στην Αθήνα θα παίξω βασικά μουσική από αυτό το άλμπουμ, όπως και από την προηγούμενη κυκλοφορία μου, "When We Were That What Wept For The Sea" (2023).
Όσο για τη φράση "The Love It Took To Leave You", σημαίνει –και μπορεί να σημαίνει– κάμποσα πράγματα, οπότε μου αρέσει να αφήνω έτσι ανοιχτό το νόημά της. Αν και είχα ήδη διηγηθεί την ιστορία, δηλαδή, αισθάνθηκα ότι, στο εξής, προτιμούσα να τη λέω μέσω της μουσικής που έγραψα και ηχογράφησα, γιατί τέτοιες ιστορίες βιώνονται καλύτερα με αυτόν τον τρόπο. Και όχι με εμένα να περιγράφω τα γεγονότα με αδέξια λόγια. 

Η σόλο δουλειά σας έχει μια μάλλον μοναχική φύση: τα πάντα εκπορεύονται από σας. Υπάρχουν και περιστάσεις, όμως, όπου θριαμβεύετε μέσω συνεργασιών με άλλους καλλιτέχνες. Πώς αποφασίζετε ποιες μουσικές είναι συνεργατικές και ποιες όχι;
Η μουσική που δημιουργώ είναι ξεκάθαρα δική μου κι εκπορεύεται από εμένα, αποκλειστικά. Οι συνεργασίες γεννιούνται σε εκείνες τις στιγμές όπου απολαμβάνω την παρέα ή/και την τέχνη άλλων εξαιρετικών ανθρώπων. Έτσι, δράττω την ευκαιρία να φτιάξω κάτι μαζί τους, το οποίο να μην έχει γίνει ή ακουστεί πιο πριν.

CStetson_01
© Jonathan Durand

Οι συνεργασίες, τώρα, καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα ήχων. Αντικατοπτρίζει αυτό το προσωπικό σας γούστο στη μουσική, όχι ως δημιουργού, αλλά ως ακροατή;
Ναι, κάπως έτσι έχουν τα πράγματα. Δεν βάζω σύνορα στο τι μουσική μπορεί να ακούσω, που να σχετίζονται με ό,τι λέμε "είδη" ή "κατηγορίες". Αλλά δεν το κάνω ούτε κι όταν δημιουργώ: δεν προσεγγίζω καθόλου το θέμα μέσω τρόπων που να απαιτούν έναν τέτοιον κατακερματισμό.

Είναι αλήθεια, ούτε η δική σας μουσική εντάσσεται εύκολα σε "κατηγορίες". Με βάση την ελληνική εμπειρία, ωστόσο, θα έλεγα ότι είναι κυρίως το τζαζ κοινό, το οποίο σας ακολουθεί. Συμφωνείτε;
Το κοινό μου δεν είναι τζαζ κοινό, τουλάχιστον όχι στον βασικό του κορμό, κρίνοντας απ' όσους ακούν μέσω ίντερνετ ή αγοράζοντας τους δίσκους μου. Ήταν, πάντα, ένας κόσμος πολυσυλλεκτικός, απλωμένος σε μεγάλο ηλικιακό φάσμα. Κι έτσι εξακολουθεί να είναι, ίσως ακόμα περισσότερο, μάλιστα, αφού έρχονται διαρκώς άνθρωποι που έχουν βρει τον δρόμο μέσω διάφορων όψεων της μουσικής μου –πότε μέσω των προσωπικών δίσκων, πότε μέσω των soundtracks ή και αντιστρόφως. 
Οπότε, υποθέτω πως όχι, δεν συμφωνώ με αυτή την επισήμανσή σας. Επιπλέον, η σόλο δουλειά μου αποτελεί προϊόν σύνθεσης, σε όλο της το εύρος, άρα δεν αγγίζει τις μουσικές που πηγάζουν μέσω αυτοσχεδιασμών. Κάτι που, κατά τη γνώμη μου, την κάνει να διαφέρει ριζικά από τους παραδοσιακούς τρόπους με τους οποίους αρθρώνεται η τζαζ, ανεξαρτήτως του είδους της.

CStetson_02
© Jonathan Durand

Κοιτώντας την πορεία σας από την απόσταση που χαρίζει ο χρόνος, τι θα λέγατε ότι οφείλετε στους Men At Work και στον Peter Brötzmann, για το πώς στράφηκε η προσοχή σας στο σαξόφωνο;  
Στις αρχές της δεκαετίας του 1980, οι Men At Work έφτιαξαν ένα τραγούδι κι ένα βιντεοκλίπ που έφερε μια καινούρια εποχή όχι μόνο συνθετικά, αλλά και στο πώς γινόταν αντιληπτή η εμπορική αισθητική της μουσικής. Μέσω αυτών, λοιπόν, μου άφησαν ένα ανεξίτηλο αποτύπωμα, τότε που ήμουν ακόμα ένα πολύ νέο παιδί, με αφηρημένες αντιλήψεις για όλα τούτα. Ο Peter Brötzmann, πάλι, υπήρξε μια χειμαρρώδης δύναμη της Φύσης. Σφράγισε μέσα μου το πόση ισχύ είναι δυνατόν να συγκεντρώσουμε παίζοντας μουσική, εάν πιέσουμε τους εαυτούς μας ώστε να δοθούμε στην όλη εμπειρία.

Και μετά την Αθήνα, πώς σκοπεύετε να κινηθείτε; Υπάρχουν ανακοινώσιμα σχέδια; 
Για την ώρα δουλεύω πάνω σε μερικά καινούρια soundtracks για ταινίες, ενώ εκκρεμεί να μιξάρω και αρκετά άλμπουμ με ζωντανές ηχογραφήσεις, από συναυλίες τις οποίες έχω κάνει με φίλους. Στο πρόγραμμα, βέβαια, είναι να γράψω και νέα μουσική, τόσο για την προσωπική μου διαδρομή, όσο και για ορισμένα άλλα εγχειρήματα, που βρίσκονται στα σκαριά.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

Το κορυφαίο τραγούδι του 2025 στο (παγκόσμιο) Spotify

Το κορυφαίο τραγούδι του 2025 στο παγκόσμιο Spotify είναι το "Die with a smile" που ερμηνεύει η Lady Gaga με τον Bruno Mars.

Μια βραδιά Jazz & Αυτοσχεδιασμού στο Sister Athens

Τρεις μουσικοί της σύγχρονης jazz συναντιούνται για μια ατμοσφαιρική αυτοσχεδιαστική συναυλία.

Συνέντευξη | Οι Electric Litany επιστρέφουν στην Ελλάδα με το πιο προσωπικό τους άλμπουμ στις βαλίτσες τους

Ο frontman της μπάντας, Αλέξανδρος Μίαρης, σε μια συνέντευξη στο "α" λίγο πριν την πολυαναμενόμενη συναυλία τους στην Αθήνα.

Όλα όσα θα δούμε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών από τον Ιανουάριο ως τον Μάρτιο του 2026

Η προπώληση για τις εκδηλώσεις έχει αρχίσει, ενώ η προπώληση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων αρχίζει στις 17 Δεκεμβρίου.

Το Sunny Side Trio παρουσιάζει την πρώτη δισκογραφική δουλειά του στο Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή

Το jazz σχήμα Sunny Side Trio παρουσιάζει την πρώτη δισκογραφική δουλειά του στο Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή.

Mahmut Orhan: Ποιος είναι ο top Τούρκος DJ που υπόσχεται ένα πολυαναμενόμενο closing party στην Αθήνα

Έρχεται το Σάββατο 27 Δεκεμβρίου στο Tae Kwon Do, σε μια εμφάνιση που περιμένουν πώς και πώς οι λάτρεις της ηλεκτρονικής μουσικής.