Ο Ludovico Einaudi έκανε sold out το Ηρώδειο και δεν μας εξέπληξε

Ο Ιταλός συνθέτης και πιανίστας παραμένει ιδιαιτέρως αγαπητός στο ελληνικό κοινό, το οποίο τον περιμένει με ανυπομονησία το Σαββατόβραδο της 14/9.

Einaudi_front

Συνηθίζουμε να λέμε για όσα αλλάζουν, καθώς τα χρόνια περνούν, λησμονώντας ότι υπάρχουν και μερικά πράγματα τα οποία αναδεικνύονται σε ισχυρές σταθερές, αφήνοντας ένα συναισθηματικό αποτύπωμα που δεν ξεθωριάζει εύκολα στο διάβα των καιρών. Μια τέτοια περίπτωση φαίνεται ότι είναι και ο Ludovico Einaudi, τουλάχιστον όσον αφορά το ελληνικό κοινό: μπορεί, δηλαδή, να πέρασε μια επταετία από την τελευταία του, θριαμβευτικώς διπλή εμφάνιση στην Αθήνα (2017), μα η μουσική του παραμένει ιδιαίτερα αγαπητή στα μέρη μας. Με αποτέλεσμα η επικείμενη επιστροφή του (Σάββατο 14/9, στο Ηρώδειο) να βγει sold out ήδη όσο διαρκούσε το φετινό καλοκαίρι.

Βέβαια, δεν υπάρχουν μόνο συμπάθειες. Αν και οι περγαμηνές του Ιταλού συνθέτη και πιανίστα δεν αμφισβητούνται, οι καθαρολόγοι της κλασικής μουσικής και όσοι πίνουν νερό στο όνομα των avant-garde ενατενίσεων βρίσκουν ότι επεδίωξε να περάσει σε ένα πιο ποπ κοινό με ελαφρές συνθέσεις, οι οποίες διακατέχονται από έναν μάλλον "εύκολο" ρομαντισμό, ταμάμ για τα mainstream γούστα. Κι ότι, με λίγα λόγια, αυτό είναι το όλο "μυστικό" πίσω από επιτεύγματα αναντίρρητα εντυπωσιακά, σαν τα ρεκόρ του στο Spotify, όπου τα έργα του παραβγαίνουν συχνά σε ακροάσεις εκείνα του Μότσαρτ ή του Μπετόβεν ή τις επιτυχίες στα μεγάλα pop charts της υφηλίου με δίσκους σαν το "In A Time Lapse" του 2013 (Βρετανία #24), το "Elements" του 2015 (Βρετανία #12) ή το "Underwater" του 2022 (Βρετανία #19).

Τέτοιες γνώμες λένε και κάποιες αλήθειες, αλλά, περισσότερο, εκφράζουν  έναν "παραδοσιακό" σνομπισμό απέναντι σε καλλιτέχνες του κλασικού στερεώματος οι οποίοι αποτολμούν ποπ εξερευνήσεις. Γιατί ο εγγονός του Λουίτζι Εινάουντι –προέδρου της Ιταλίας από το 1948 ως το 1955 και θεμελιωτή της μετάβασης της γειτονικής χώρας από τη φιλοπόλεμη μοναρχία του Βιτόριο Εμανουέλε Β΄ στην ευρωπαϊκή δημοκρατία που ξέρουμε σήμερα– αναζητεί πολύ συνειδητά τα σημεία πιθανής ισορροπίας ανάμεσα στο άμεσα προσβάσιμο και σε έναν κόσμο με βαθύτερα και πιο περίπλοκα συναισθήματα. Επιθυμώντας, σε κάθε περίπτωση, να εκπέμψει κάτι το εύληπτο. 

Η μουσική του, δηλαδή, μπορεί όντως να στηρίζεται σε δομές απλές (ή και  πολύ απλές, ενίοτε), ωστόσο, ακόμα και στις πιο ήσσονος σημασίας στιγμές της, δεν γίνεται φτηνή: ο άνθρωπος που είχε ως καθηγητή και γενικότερο μέντορα έναν διακεκριμένο και τολμηρό πειραματιστή σαν τον Luciano Berio, ξέρει πολύ καλά να αποφεύγει τέτοιες παγίδες και συγχύσεις. Σταθερά, όμως, ενδιαφέρεται για έναν πιο ευρύ διάλογο με τα ποπ φαινόμενα (είτε μιλάμε για τους Beatles, είτε για τα κινηματογραφικά soundtracks), με αποτέλεσμα να παρεκκλίνει από τους πιο σφιχτοκουμπωμένους κώδικες των λόγιων κοντσέρτων και της δισκογραφίας που αθρώνεται με αέναες επανεκτελέσεις στα κεντροευρωπαϊκά θεμέλια της κλασικής κουλτούρας. 

Παρά τα ποικίλα γούστα του, πάντως, η καρδιά του Einaudi παραμένει δοσμένη σε συνθέτες σαν τον Φρεντερίκ Σοπέν. Έχει δηλώσει, άλλωστε, ότι με αυτόν θα ήθελε να κάτσει να συζητήσει για θέματα μουσικής και ήχου, ενώ έχει και ισχυρή (αντίθετη) γνώμη για εκείνες τις προσεγγίσεις που επιδιώκουν να ντύσουν τις συνθέσεις του με πιο μοντέρνες ταχύτητες, βρίσκοντας ότι αποβαίνουν σε βάρος της χρωματικής έκφρασης των πρωτότυπων έργων.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

Λάμψη Χαν, Φιλαρμονικής Μονάχου και Ορόσκο-Εστράδα στο Ηρώδειο – Άχρωμη Καμεράτα Σάλτσμπουργκ με εξαιρετικό Καζούχιν στο Μέγαρο

Από κάθε άποψη εντυπωσιακό υπήρξε το ξεκίνημα των συναυλιών κλασσικής μουσικής στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών. Αυτή της περίφημης Φιλαρμονικής Ορχήστρας του Μονάχου ενθουσίασε, πάντως, περισσότερο από τη συναυλία της Καμεράτας του Σάλτσμπουργκ, μίας από τις τελευταίες που έλαβαν χώρα στη φετινή καλλιτεχνική περίοδο στο Μέγαρο Μουσικής.

ΓΡΑΦΕΙ: ΕΥΤΥΧΙΟς Δ. ΧΩΡΙΑΤΑΚΗς
11/07/2025

Ο βίος και η πολιτεία του Alice Cooper

O Χάκος Περβανίδης θυμάται στιγμές της μυθιστορηματικής ζωής της μεγάλης μορφής του Rock n Roll.

Όλα όσα θα δεις αυτό το συναυλιακό Σαββατοκύριακο

Μπορεί η Αθήνα να αδειάζει σιγά σιγά αλλά το ΠΣΚ έρχεται γεμάτο ενδιαφέρουσες προτάσεις για όσους μένουν πίσω.

Η μουσική της Cesaria Evora επιστρέφει για μια μοναδική βραδιά στο Θέατρο Βράχων

Η φωνή της θρυλικής τραγουδίστριας ζωντανεύει ξανά στην Ελλάδα μέσα από την ορχήστρα της.

Κουίζ: Πόσα ξέρεις για τον Alice Cooper;

Ο θρύλος της μουσικής έρχεται στο TerraVibe για τα τριακοστά γενέθλια του Rockwave Festival κι εμείς ετοιμάσαμε 9 ερωτήσεις για να δεις πόσο καλά τον γνωρίζεις.

Ακυρώνεται η εμφάνιση του Morrissey στο Release Athens 2025

Supergrass και The Damned αναλαμβάνουν τα ηνία της έβδομης μέρας του φεστιβάλ και μάλιστα με δωρεάν είσοδο για όλους τους κατόχους εισιτηρίων του Release 2025.

5 λόγοι για να μην χάσεις τους London Grammar στο Release Athens 2025

Με αφορμή την δεύτερη εμφάνιση τους στο φετινό πρόγραμμα του Release Athens, σου παρουσιάζουμε 5 λόγους για να πας να τους θαυμάσεις.