Η ηχητική διάσταση του Πολυτεχνείου

Πενήντα Νοέμβρηδες μετά, η στρογγυλή επέτειος δίνει την αφορμή για μια κάπως διαφορετική επιστροφή στα ιστορικά γεγονότα που εκτυλίχθηκαν στη συμβολή της Πατησίων και Στουρνάρη το 1973 –αλλά και στον απόηχό τους.

Politexneio_fron

Πενήντα χρόνια μετά τα όσα συνέβησαν τον Νοέμβριο του 1973 εντός κι εκτός του ιστορικού (από κάθε άποψη) κτηρίου στη συμβολή της Πατησίων με τη Στουρνάρη, η επέτειος του Πολυτεχνείου επανέρχεται στο προσκήνιο της καθημερινότητάς μας με έναν συνήθη, κανονικοποιημένο, πια, τρόπο: αφενός τυλιγμένη στον αναπόφευκτο(;) φορμαλισμό των σχολικών λογυδρίων και ξεθωριασμένη στα ίδια και στα ίδια αφιερώματα, αφετέρου με τη λάμψη μιας ζώσας ή/και κληροδοτημένης μνήμης για όσους βίωσαν τα γεγονότα και μεταλαμπάδευσαν την ουσία αυτής της νεανικής εξέγερσης στους επόμενους. 

Κάποτε, ως μέλος της αξιότιμης παρέας των ΑΠΟΚληρων, μετρήθηκα στους συνδιοργανωτές μιας (ungooglable) εκδήλωσης για την Πόπη Βουτσινά, τον Σταύρο Κουρεμένο και τους συνοδοιπόρους τους –όσους ανέπτυξαν αντιδικτατορική δράση στο πανεπιστήμιο των Ιωαννίνων, στα λησμονημένα "προεόρτια" του Πολυτεχνείου που έλαβαν χώρα εκεί. Κατά τα άλλα, όμως, προτιμάω να τιμώ την επέτειο μέσω μιας ατομικής οδού, κρατώντας απόσταση από τα τριγύρω μικροπολιτικά και από τα νταβαντούρια που, όπως το έθεσε ο Μάνος Χατζιδάκις ήδη από το 1985, κατέληξαν "σε εκτόνωση, σε κομματικό σφετερισμό και σε συνθήματα άσχετα από το ιδεολογικό περιεχόμενο των γεγονότων". Στο πλαίσιο της διαδρομής, πάντως, σκέφτομαι συχνά τον χώρο που υπάρχει (ή δεν υπάρχει) ώστε να συζητάμε τον απόηχο του Πολυτεχνείου, πέρα από τον φορμαλισμό και τη ρουτίνα. Ενίοτε, όμως, αναρωτήθηκα και για τον κυριολεκτικό ήχο και απόηχό του.

Politexneio_01

Το Πολυτεχνείο, άλλωστε, ακόμα κι αν δεν το αντικρίζουμε έτσι, υπήρξε κι ένα ηχητικό συμβάν. Από το θρυλικό "Εδώ Πολυτεχνείο!", το οποίο άρχισε να εκπέμπεται μέσω των ραδιοφώνων χάρη στον πομπό που κατασκεύασε ο Γιώργος Κυρλάκης στα εργαστήρια της σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών, ως τον Νίκο Ξυλούρη να τραγουδά "Πότε Θα Κάνει Ξαστεριά" στα σκαλιά του ιστορικού κτηρίου, το αίτημα προς τον Διεθνή Ερυθρό Σταυρό για ασθενοφόρα, την έκκληση "Αδέλφια μας στρατιώτες", τους έγκλειστους φοιτητές να τραγουδούν τον Εθνικό Ύμνο ανεβασμένοι στα κάγκελα, μέχρι και τον ανατριχιαστικό ήχο της πύλης του ιδρύματος που γκρεμίζεται από διερχόμενο άρμα μάχης, το οποίο στραπάτσαρε στην πορεία και μια Μερσεντές που είχε τοποθετηθεί πίσω της. 

Διαβάστε Επίσης

Όλα τους είναι γεγονότα τα οποία διαθέτουν και ηχητική υπόσταση, πέραν όλων των υπολοίπων. Δεν είναι τυχαίο, στο κάτω-κάτω, ότι η Μεταπολίτευση έζησε και την έκδοση ενός δίσκου με επεξεργασμένα ντοκουμέντα από τα όσα συνέβησαν στο Πολυτεχνείο και στους γύρω δρόμους ("Εδώ Πολυτεχνείο! Ένα Ηχητικό Ντοκουμέντο", Lyra 1974). Αργότερα, επίσης, χάρη στο YouTube, είχαμε την ευκαιρία να απολαύσουμε και το "Ημερολόγιο μιας Εβδομάδας" του Γιάννη Ρίτσου, ο οποίος έλαβε μέρος στις τότε διαδηλώσεις: αν και η καταγραφή με τη φωνή του σπουδαίου ποιητή δεν εκδόθηκε ποτέ επισήμως, η "καταχώρησή" του για τις 16 εκείνου του μακρινού Νοέμβρη παραμένει συγκλονιστική.

Politexneio_02

Κάπως έτσι, λοιπόν, στοιχειοθετείται ο ήχος του Πολυτεχνείου. Πλέον, μάλιστα, ίσως χρειάζεται να τονιστεί περισσότερο τι ανήκει στην άμεση σφαίρα του και τι προστίθεται σε αυτήν, εξαιτίας ενός πλήθους ιντερνετικών αφιερωμάτων σε "τραγούδια του Πολυτεχνείου" ή "τραγούδια για το Πολυτεχνείο", γεμάτα με παραδείγματα που μπορεί, όντως, να τραγουδιούνταν στο Πολυτεχνείο ή γενικότερα στις διαδηλώσεις της εποχής, μα δεν είχαν γραφτεί επί τούτου. Τέτοιες περιπτώσεις, ας πούμε, είναι το προαναφερθέν ριζίτικο "Πότε Θα Κάνει Ξαστεριά", o "Δρόμος" του Μάνου Λοΐζου ή το "Οι Πρώτοι Νεκροί (Πάλης Ξεκίνημα)" του Μίκη Θεοδωράκη. 

Ο απόηχος του Πολυτεχνείου, πάλι, ανήκει σε όσα άσματα δημιουργήθηκαν μετά τα συμβάντα, κάνοντας ευθεία αναφορά σε αυτά, κυρίως κατά τη Μεταπολίτευση –όπου άνθησε, ούτως ή άλλως, το Αριστερών καταβολών πολιτικό τραγούδι– αλλά και πιο μετά. Ορισμένα στέκουν πια ξεχασμένα, όντας συγκινησιακά προϊόντα μιας φορτισμένης στιγμής και εποχής, όπως, για παράδειγμα, οι "Παπαρούνες Του Νοέμβρη" της Έλλης Κιούση, το "Εδώ Πολυτεχνείο" με τη φωνή της Καίτης Χωματά ή το "Παλληκάρι Του Πολυτεχνείου" (ποίηση Νώντα Κασσίτα, σε μουσική Χρήστου Γάκη). Όλα από το μεταβατικό 1974, όταν το καθεστώς του ταξίαρχου Δημήτριου Ιωαννίδη κατέρρευσε υπό το βάρος της τουρκικής εισβολής στην Κύπρο, οπότε και αποκαταστάθηκε η κοινοβουλευτική δημοκρατία.

Σχετικώς άγνωστα για τον πολύ κόσμο, πάντως, παρέμειναν και μεταγενέστερα παραδείγματα, όπως π.χ. ο "Νοέμβριος" του Ορφέα Περίδη (2011) ή το "Πολυτεχνείο" του Μανώλη Ρασούλη με τη φωνή της Μαρίας Δημητριάδη (1985). Άλλα, πάλι, με πιο έμμεσες –εντούτοις σαφείς– παραπομπές, ευτύχησαν να ακουστούν περισσότερο, όπως λ.χ. τα "Σήματα Μορς" των Χάρη & Πάνου Κατσιμίχα (1987), το "Να 'Δεις Τι Σου 'Χω Για Μετά" των Λαυρέντη Μαχαιρίτσα & Βασίλη Παπακωνσταντίνου (1993) ή το "Εδώ Αθήνα" των Στίχοιμα (2012)· κι άλλα πολύ περισσότερο, σαν το "Νοέμβρης '90" του Διονύση Τσακνή (1991) και το "17 Νοέμβρη Απόγευμα" του Τζίμη Πανούση (2002): ίσως τα ωραιότερα τραγούδια για το Πολυτεχνείο, αν και κανένα τους δεν το αναφέρει στους στίχους με το όνομά του.

Ο σύντομος αυτός περίπατος στον (κυριολεκτικό) απόηχο της προ μισού αιώνα φοιτητικής εξέγερσης του Νοέμβρη θα έμενε όμως λειψός δίχως δύο στιγμιότυπα που διάλεξαν να δουν το Πολυτεχνείο μέσα από μια πιο (επι)κριτική ματιά: "Κάθε χρόνο η ίδια ιστορία/δάφνινα στεφάνια, ψεύτικη πορεία" τραγούδησαν το 1987 οι Panx Romana στο "Ανώνυμοι Ήρωες Επώνυμα Μνημεία". Διαμαρτυρόμενοι, από ένα punk μετερίζι, για το ξέφτισμα του Πολυτεχνείου σε επίσημη βιτρίνα, αποκομμένη από τα επαναστατικά του ιδανικά. Κι ακόμα πιο βιτριολικά στάθηκε ο Τζίμης Πανούσης στο πλαίσιο των ραδιοφωνικών του εκπομπών "Δούρειος Ήχος", οι οποίες ξεκίνησαν τον Μάιο του 1988 στον Top FM και συνεχίστηκαν ανά τα χρόνια σε διάφορους σταθμούς. Στο κολάζ "Εορτασμός Πολυτεχνείου", λοιπόν, βλέπει ειρωνικά την επίσημη επέτειο των 30 ετών, την οποία και προσδένει σε μια (ανελέητη) σάτιρα προς τα πεπραγμένα της κυβέρνησης του Κώστα Σημίτη. 

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

Αναβίωση του "Ριγολέττου" της Ευαγγελάτου για τη Λυρική στο Ηρώδειο: Όταν το εκπληκτικό μουσικό σκέλος απογειώνει μία άνιση παραγωγή

Με μία από κάθε άποψη επιτυχημένη αναβίωση της παλαιότερης παραγωγής του "Ριγολέττου" του Βέρντι, που σκηνοθέτησε για την Εθνική Λυρική Σκηνή η Κατερίνα Ευαγγελάτου, έπεσε χθες -προσωρινή- οπερατική αυλαία στο Ηρώδειο.

ΓΡΑΦΕΙ: ΕΥΤΥΧΙΟς Δ. ΧΩΡΙΑΤΑΚΗς
01/08/2025

"Μνήμη και φως" της Μαρίας Κάλλας θα λούσει τη Ρωμαϊκή Αγορά

Μια συναυλία την ημέρα που συμπληρώνονται 48 χρόνια από τον θάνατο της μεγάλης ντίβας, με γνωστές άριες από τη Χριστίνα Πουλίτση και τη Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ.

Κλασική ινδική μουσική στο Πήλιο

Ο δεξιοτέχνης Sugata Roy Chowdhury συναντά τον ταλαντούχο Γιάννη Ζάννη σε μια συναυλία με παραδοσιακά όργανα και ρυθμούς από την Ινδία.

Όλα όσα θα δούμε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών την καλλιτεχνική περίοδο 2025-2026

Το φετινό πρόγραμμα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών ενώνει την παγκόσμια πρωτοπορία με την εγχώρια καλλιτεχνική σκηνή, φιλοξενώντας κορυφαίους ερμηνευτές, μεγάλες ορχήστρες, δυνατές συμπράξεις και καινοτόμες παραγωγές για όλες τις ηλικίες.

Τα συναυλιακά νέα του Αυγούστου

Η Αθήνα έχει ησυχάσει για τα καλά, με λίγα αλλά καλά μουσικά ραντεβού να κρατούν συντροφιά σε όσους έχουν μείνει πίσω.

Μια βραδιά μνήμης για τον Θάνο Μικρούτσικο στην Αγία Άννα Εύβοιας

Στο πλαίσιο του προγράμματος "Το Μέγαρο στη Βόρεια Εύβοια".

Η Gloria Gaynor κατέκτησε τη σκηνή του Sani Festival

Mια βραδιά γεμάτη συγκίνηση, χορό και διαχρονικά τραγούδια στον Λόφο της Σάνης.