Kraftwerk: Στο Ηρώδειο για πρώτη φορά, με νέο οπτικο-ακουστικό σόου

Μισό αιώνα (και κάτι) μετά το ξεκίνημά του, το γερμανικό συγκρότημα που άλλαξε τη μουσική με τη ριζοσπαστική του ηλεκτρονική πρωτοπορία ετοιμάζεται να γράψει ένα καινούριο κεφάλαιο στην ιστορία του, εμφανιζόμενο κάτω από την Ακρόπολη.

Kraftw_front © Peter Boettcher

Υπάρχουν μεγάλοι καλλιτέχνες, υπάρχουν και σπουδαίοι καλλιτέχνες. Πάντα, όμως, υπάρχει και μια αφρόκρεμα πιο σπουδαίων ανάμεσα στους σπουδαίους, που (συνήθως) συμπεριλαμβάνει όσους πρωτοπόρους κατάφεραν να αλλάξουν τους όρους με τους οποίους γινόταν αντιληπτή η τέχνη που υπηρέτησαν, ως την εποχή της δικής τους δράσης. Ανοίγοντας νέα πεδία έκφρασης και ορίζοντας, συνάμα, ένα καινούριο Παράδειγμα, με την έννοια που το έχει θέσει ο Thomas Kuhn.

Σε μια τέτοια αφρόκρεμα, φυσικά, ανήκουν και οι Kraftwerk, όσον αφορά τη μουσική. Ακόμα κι εκείνοι, ωστόσο, δεν τα έχουν κάνει όλα στα 53 χρόνια που κύλησαν από τότε που πρωτοσυγκροτήθηκαν (1970), στο Ντίσελντορφ της Γερμανίας. Έχουν ξανάρθει για συναυλίες στην Ελλάδα, ας πούμε –όμως δεν έχουν παίξει ποτέ στο Ηρώδειο. Και ας μην τρέφουμε αυταπάτες: όσο "δεδομένο" κι αν φαίνεται ίσως σε μας, άλλο τόσο σημαντικό είναι για τα διεθνή ονόματα να πραγματοποιήσουν μια ζωντανή εμφάνιση κάτω από το παγκόσμιο σύμβολο της φωτισμένης Ακρόπολης. Να λοιπόν που φέτος θα συμβεί κι αυτό, αφού την Κυριακή 16/7 οι Kraftwerk θα βρεθούν εκεί, φέρνοντάς μας το νέο τους οπτικο-ακουστικό σόου. 

Kraftw_01

Ένας τέτοιος χώρος, επιπλέον, απαλλάσσει τη δημόσια μουσικόφιλη σφαίρα από τη γκρίνια που τριγύρισε τους προηγούμενους ερχομούς τους στην Ελλάδα. Το 2005, λ.χ., όταν δεν πήγαν και τόσοι πολλοί για χάρη τους στο Γήπεδο Beach Volley, η συζήτηση περιστράφηκε για το αν είναι ταιριαστό σε μια μπάντα που έχτισε τον θρύλο της παίζοντας σε πανεπιστήμια και γκαλερί να εμφανίζεται σε γήπεδα. Το 2018, πάλι, όταν τους είδαμε να βγάζουν sold out το Γήπεδο Tae Kwon Do, η δυσαρέσκεια είχε πιο εστέτ πρόσημο, επικεντρωνόμενη στους άσχετους με την κληρονομιά τους, οι οποίοι δεν τους είδαν όταν "έπρεπε" να τους δουν, μα έσπευσαν να τραβήξουν φωτογραφίες για τους λογαριασμούς τους στο Instagram. 

Και στις δύο περιστάσεις, όμως, οι Kraftwerk απέδειξαν ότι ο θρύλος και η παρακαταθήκη των ριζοσπαστικών τους ηλεκτρονικών ήχων στέκονται πάνω από όλα. Δεν έχει καμία σημασία αν από την αρχική σύνθεση απομένει μόνο ο 76χρονος Ralf Hütter· οριστικά, πλέον, ύστερα από τον θάνατο του από χρόνια αποστασιοποιημένου Florian Schneider (2020). Δεν έχει καμία σημασία αν όσα ποίησαν κάποτε με δίσκους σαν το "Autobahn" (1974), το "Radio-Aktivität" (1975), το "Trans Europa Express" (1977) ή τα "Die Mensch-Maschine" (1978) και "Computerwelt" (1981) μασήθηκαν επανειλημμένα από την ηλεκτρονική πλευρά της μετέπειτα ποπ κουλτούρας, προσελκύοντας έτσι και κοινό που δεν είναι σε θέση να τους τοποθετήσει ορθώς στην ιστορία της μουσικής. 

Άλλωστε, μπορεί να χρειάστηκε να μετατοπιστούν σε ένα πολυμεσικό, οπτικο/ακουστικό θέαμα από το 2012 και μετά –απαντώντας επιτυχώς στις προκλήσεις μιας εποχής που αρέσκεται να τραβάει φωτογραφίες και βίντεο ώστε να τρέφει τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης– όμως εκείνο που παρουσιάζουν σε κάθε συναυλία μένει αισθητικά ακλόνητο: αέναα προσκολλημένο στην πρωτοπορία που πήγασε μισό αιώνα πριν από το σχεδόν μυθικό στούντιο Kling Klang, παραδιδόμενο με θαυμαστή τεχνοκρατική τελειομανία. Τόσο θαυμαστή, για την ακρίβεια, ώστε μερικές φορές σου περνάει από το μυαλό ότι οι Kraftwerk μπορεί και να το συνεχίσουν για πάντα αυτό, αντικαθιστώντας τη βιολογική τους υπόσταση με καλοπρογραμματισμένα ρομπότ.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

Πολυσυλλεκτικά πλην ετερόκλητα συναυλιακά προγράμματα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών: σαγήνες και αμηχανία

Όμορφες αλλά και αμήχανες στιγμές περιελάμβαναν δύο συναυλίες της ΚΟΑ, με πληθώρα ετερόκλητων μεταξύ τους έργων και σολίστ, στην "Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης" του Μεγάρου Μουσικής στις αρχές και τα τέλη Μαρτίου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΕΥΤΥΧΙΟς Δ. ΧΩΡΙΑΤΑΚΗς
17/05/2024

Ryuichi Sakamoto: Το "κύκνειο άσμα" του παγκοσμίου φήμης Ιάπωνα συνθέτη στο Subset Festival

Οι θεατές θα έχουν την ευκαιρία να ζήσουν την τελευταία παράσταση ενός εμβληματικού συνθέτη που επηρέασε με πρωτοποριακό τρόπο τη σύγχρονη μουσική. Οι επιλογές του Sakamoto στο "Opus" καλύπτουν ολόκληρη την καριέρα του.

Όσα δεν θα χάσουμε από τον τριήμερο προγραμματισμό του φετινού Athens Music Week

Ξεχωρίζουμε τα must-see της φετινής διοργάνωσης που επιστρέφει μεγαλύτερη από ποτέ στη γειτονιά της Τεχνόπολης (22-25/5).

"Μυστήριο 66 Φωνές στην πόλη": Ένα πάρτι για το παρόν και το μέλλον του Arkopolis

Η 2023 Ελευσίς και η ομάδα Cultterra προσκαλούν την τοπική κοινότητα της Ελευσίνας και του Θριάσιου πεδίου να συνδιαμορφώσει τον δημόσιο χώρο αλλά και να χορέψει στους ρυθμούς της eurodance μουσικής που θα επιλέξει το dj δίδυμο Arvanite Pistols από την Ελευσίνα.

Πανελλήνιοι διαγωνισμοί πιάνου, κιθάρας και βιολιού από την musicArte

Δείτε πώς μπορείτε να δηλώσετε συμμετοχή στους διαγωνισμούς για παιδιά και νέους που θα πραγματοποιηθούν τον Ιούνιο στο Μέγαρο Μουσικής.

Οι Apocalyptica παίζουν Metallica στον Λυκαβηττό

Το νέο άλμπουμ τους "Plays Metallica Vol.2" είναι ο διάδοχος του περίφημου "Apocalyptica Plays Metallica By Four Cellos".

Ένα διήμερο αφιέρωμα στον Μιχάλη Αδάμη έρχεται στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ

Η Ένωση Ελλήνων Μουσουργών τιμά έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της σύγχρονης ελληνικής μουσικής.