David Aaron Carpenter: "H βιόλα είναι ένα από τα πιο "ανθρώπινα" όργανα στη γη"

Λίγο πριν από την εμφάνισή του στο Rolex Arts Festival της Αθήνας, ο βιολιστής μιλάει στο "α" για τον μέντορα του Pinchas Zukerman, την ιδιαιρότητα της βιόλας και τη μουσική οικογένειά του.

David Aaron Carpenter © Rolex Aline Paley

Με ένα λαμπερό γκαλά θα εγκαινιαστούν σήμερα, Παρασκευή 26 Μαΐου, οι εορτασμοί των 20 χρόνων του προγράμματος καθοδήγησης της Rolex στην αίθουσα "Σταύρος Νιάρχος" του ΚΠΙΣΝ, την  με τη συμμετοχή "απόφοιτων προστατευόμενων" της Rolex Mentor and Protégé Arts Initiative. Ο Ισπανός μουσικός και μαέστρος Josep Caballé-Domenech θα διευθύνει την El Sistema Greece Youth Orchestra και την a cappella γυναικεία χορωδία Chóres σε ένα πρόγραμμα με έργα Πιατσόλα και Σούμπερτ. Θα συμπράξουν ο βιολιστής David Aaron Carpenter και η μεσόφωνος Susan Platts, η οποία θα ερμηνεύσει το "An die Musik" του Φραντς Σούμπερτ. 

Ο David Aaron Carpenter, νικητής του βραβείου Leonard Bernstein και του διαγωνισμού Walter E. Naumburg Viola, ξεκίνησε τη σόλο καριέρα του στο Κέντρο Παραστατικών Τεχνών Τζον Φ. Κένεντι το 2002, και από τότε έχει εμφανιστεί ως σολίστ με κορυφαίες ορχήστρες, όπως η ορχήστρα της Φιλαδέλφειας, η ορχήστρα Dresdekn Staatskapelle και η ορχήστρα δωματίου του Φεστιβάλ Verbier. Ως μουσικός σε ορχήστρες δωματίου, έχει συνεργαστεί με φημισμένους καλλιτέχνες, όπως ο Yo-Yo Ma, ο Emanuel Ax και η Yuja Wang. Είναι καλλιτεχνικός διευθυντής της ορχήστρας δωματίου Salomé, την οποία ίδρυσε μαζί με τον αδελφό του Sean και την αδελφή του, Lauren. Στην τελευταία του ηχογράφηση, σε συνεργασία με τη Φιλαρμονική Ορχήστρα του Λονδίνου, συμμετέχουν τα κονσέρτα των Bartok, Walton, Shor, και Dvorak. Λίγο πριν από την εμφάνισή του στο Rolex Arts Festival της Αθήνας, μιλάει στο "α" για τον μέντορα του Pinchas Zukerman, την ιδιαιρότητα της βιόλας και τη μουσική οικογένειά του.

Διαβάστε Επίσης

Η μουσική φαίνεται να είναι οικογενειακή υπόθεση για εσάς (Carpenter Fine Violins, The Carpenters trio). Ήθελες να γίνεις μουσικός από παιδί;
Έδωσα την πρώτη μου παράσταση μπροστά σε μεγάλο κοινό έγινε όταν ήμουν μόλις τριών ετών. Κρατούσα ένα μεγάλο τραίνο από χαρτόνι και μπροστά από μια ολόκληρη ορχήστρα βιολονιστών, στην οποία  έπαιζαν ο μεγαλύτερος αδερφός και η αδερφή μου. Ήμουν το μόνο παιδί στη σκηνή που δεν έπαιζε κάποιο όργανο, οπότε ένιωσα ότι έπρεπε γρήγορα να διορθώσω την κατάσταση. Από αυτή την πρώτη εμπειρία, συνειδητοποίησα ότι μου άρεσε να είμαι στη σκηνή, ακόμα κι αν αυτό σήμαινε να σπρώχνω ένα χαρτόκουτο. Πάντα θεωρούσα τον εαυτό μου τυχερό που η μουσική ήταν μια προσωπική επιδίωξη αντί για μια που μου επιβλήθηκε. Το να έχω μεγαλύτερα αδέρφια που με καθοδηγούσαν ήταν σίγουρα καθοριστικό στην πρώιμη ανάπτυξη της μουσικής μου.

Γιατί επέλεξες τη βιόλα ως κύριο όργανό σου;
Πιστεύω ότι κάθε βιολιστής πρέπει επίσης να μάθει να παίζει βιόλα, όχι μόνο επειδή ήταν πάντα ένα όργανο περιζήτητο, αλλά και λόγω της φυσικής τοποθέτησης του φάσματος και του τόνου του. Ο πλούτος του ήχου στο μεσαίο εύρος του το καθιστά ένα από τα πιο ελκυστικά, και πιθανώς τα πιο ανθρώπινα όργανα στη γη. Πάντα μου ανέθεταν το ρόλο της βιόλας όταν έπαιζα μουσική δωματίου, αλλά όταν ακολούθησα διπλό μάθημα βιολιού-βιόλας στο προπαρασκευαστικό τμήμα του Τζούλιαρντ, ερωτεύτηκα τη βιόλα και την φυσική αίσθηση πόσο φυσικά την ένιωθα ως προέκταση του σώματός μου.

Ο Pinchas Zukerman υπήρξε μέντοράς σου. Πώς πιστεύεις ότι επηρέασε η καθοδήγησή του την καριέρα σου;
Ήμουν τόσο τυχερός που διδάχτηκα από μερικούς από τους πιο απίστευτους παιδαγωγούς της εποχής μας. Όταν με επέλεξαν ως προστατευόμενο του Μαέστρου Zukerman, ένιωσα δέος για τις πανταχού παρούσες μουσικές του δυνάμεις ως βιολονίστας, βιολιστής, μαέστρος, μουσικός δωματίου και μέντορας. Μέχρι σήμερα, δεν υπήρξε ποτέ άλλος μουσικός που να συναγωνιστεί τη δύναμη και τον όμορφο τόνο του παιξιμού του στη σκηνή.

David Aaron Carpenter
© Rolex - Aline Paley

Από το σολιστικό σου ντεμπούτο το 2002 έχεις εμφανιστεί με κορυφαία σύνολα, ορχηστιρικά και μουσικής δωματίου. Ποιοι είναι οι στόχοι σου για το μέλλον;
Κάθε φορά που ανεβαίνω στη σκηνή για να παίξω, θεωρώ τιμή και προνόμιο τον χρόνο που μοιράζομαι με συναδέλφους μουσικούς και το κοινό. Κάθε ώρα που αφιερώνεται στην προετοιμασία για εκείνη τη στιγμή - στην αίθουσα εξάσκησης, στον δρόμο για μαθήματα, στο ταξίδι πριν τη συναυλία - είναι σωματικά και συναισθηματικά επιβαρυντική, επομένως το τελικό προϊόν μπροστά σε μια ορχήστρα και μαέστρο παγκόσμιας κλάσης θα πρέπει να αντιμετωπίζεται ως το βιωματικό απόγειο. Δεν ξέρω τι επιφυλάσσει το μέλλον για την καριέρα μου, αλλά πραγματικά ελπίζω να μοιράζομαι αυτό το πάθος και την αγάπη μου για τη μουσική για πολλές επόμενες δεκαετίες.

Τι σήμαινε για σένα το να είσαι προστατευόμενος;
Το 2008, όταν μου απονεμήθηκε αυτή η διάκριση, σπούδαζα Πολιτική και Οικονομικά στο Πανεπιστήμιο του Πρίνστον. Η διαχείριση ενός απαιτητικού προγράμματος στο κολέγιο με μια καριέρα συναυλιών ήταν ένα δύσκολο έργο, αλλά γνωρίζοντας ότι θα είχα την ευκαιρία να σπουδάσω με έναν από τους σπουδαίους μουσικούς της εποχής μας, με την υποστήριξη μιας από τις πιο γενναιόδωρες επωνυμίες του κόσμου, όπως η Rolex, έκανε τη διαδικασία ακόμα πιο ξεχωριστή για μένα. Αυτή η περίοδος ήταν τα πιο κρίσιμα χρόνια ανάπτυξης για μένα, ως μουσικό και ως άνθρωπο.

Και το να είσαι μέντορας;
Ο ορισμός του μέντορα είναι ένας έμπειρος και έμπιστος σύμβουλος. Σε ένα άλλο πλαίσιο, ένας μέντορας μπορεί να είναι ένας σοφός ή πνευματικός δάσκαλος. Για μένα, μέντορας είναι κάποιος που θα μπορούσε να επιλύσει αποτελεσματικά τις συγκρούσεις και να δημιουργήσει λύσεις ώστε ο μαθητής του να βελτιστοποιήσει το χρόνο και την εμπειρία του σε αυτή την προσπάθεια.

Τι έχεις ετοιμάσει για την εμφάνισή σου στο εναρκτήριο γκαλά του Rolex Arts Festival, στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος;
Θα ερμηνεύσω το "Primavera Porteño" από το "Four Seasons of Buenos Aries" του Piazzolla. Είναι η απάντηση του Piazzolla, του αληθινού Βασιλιά του Tango, στην τετραλογία του Vivaldi που μεταφέρει προγραμματικά τον ακροατή στην Αργεντινή.

Θα διδάξεις επίσης ένα masterclass βιόλας κατά τη διάρκεια του Rolex Arts Festival στην Αθήνα;
Ναι, ανυπομονώ να γνωρίσω τους ταλαντούχους μαθητές της Αθήνας! Έχουμε μια καταπληκτική επιλογή έργων βιόλας, συμπεριλαμβανομένων συνθέσεων των Glazunov, Vieuxtemps, Enesco και Bloch.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης


 

Περισσότερες πληροφορίες

Rolex Arts Festival

  • Κλασική μουσική

Με ένα λαμπερό γκαλά θα εγκαινιαστούν οι εορτασμοί των 20 χρόνων του προγράμματος καθοδήγησης της Rolex. Ο Josep Caballé-Domenech θα διευθύνει την El Sistema Greece Youth Orchestra και την a cappella γυναικεία χορωδία Chóres σε ένα πρόγραμμα με έργα Πιατσόλα και Σούμπερτ. Θα συμπράξει ο βιολιστής David Aaron Carpenter και η μεσόφωνος Susan Platts.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

Το 11o Athens Garden Festival έρχεται στον κήπο της Κεντρικής Βιβλιοθήκης Δήμου Αθηναίων

Το Αθηναϊκό κοινό και οι επισκέπτες της πόλης θα μπορούν με ελεύθερη είσοδο να παρακολουθήσουν δύο συναυλίες με θέμα τη μουσική συνάντηση μακρινών πολιτισμών.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
27/05/2024

1.500 δωρεάν θέσεις για ανέργους στη γενική δοκιμή της "Τόσκας" του Πουτσίνι στο Ηρώδειο

Για ένατη χρονιά η Εθνική Λυρική Σκηνή προσφέρει τη δυνατότητα σε άνεργους συμπολίτες μας να παρακολουθήσουν δωρεάν μια εντυπωσιακή παραγωγή όπερας στο Ηρώδειο, με στόχο να κάνει τη λυρική τέχνη προσβάσιμη σε όλους.

Nick Cave solo: Πώς αναδείχτηκε στην πιο πολυσυζητημένη συναυλία του καλοκαιριού;

Ο εκ νέου ερχομός του αγαπημένου Αυστραλού στην Αθήνα (Σάββατο 1/6, Κυριακή 2/6 & Δευτέρα 3/6 στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση), το ταχύτατο sold out όλου του τριημέρου, αλλά και το κόστος των εισιτηρίων, κουβεντιάστηκαν με πάθος στα ελληνικά μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

45 χρόνια "Φλου": Ένα οδοιπορικό στα τραγούδια του Παύλου Σιδηρόπουλου και των Σπυριδούλα

Ένα μεγάλο αφιέρωμα στον εμβληματικό δίσκο της ελληνικής ροκ με τους Σπυριδούλα και τον Λεωνίδα Μπαλάφα, στην Τεχνόπολη.

Rammstein: Η μπάντα που έκανε τον Γιώργο Μαζωνάκη να ξεκινήσει μαθήματα γερμανικών

Προβοκάτορες über-αμφιλεγόμενοι, αλλά και παρεξηγημένοι, οι Γερμανοί άρπαξαν τη διεθνή rock δόξα με τον δικό τους τρόπο και αναμένεται να προσελκύσουν χιλιάδες αφοσιωμένους fans την Πέμπτη 30/5 στο Ολυμπιακό Στάδιο, καθώς έχουν 14 χρόνια να φανούν στην Αθήνα.

Μαρίνα Σάττι, ο άνεμος, αλήθεια, για πού θα μας πάρει;

Μια κριτική για το ΕΡ που ανέλαβε να φιλοξενήσει το περίφημο (πια) "Ζάρι", προξενώντας διεθνείς δισκογραφικούς κραδασμούς, αλλά και ερωτήματα για το πόσο συγκροτημένος είναι, τελικά, ο αισθητικός ορίζοντας των όσων γυρνάνε γύρω από την πολυσυζητημένη δημιουργό.

H Tάμτα ρίχνει την αυλαία του Athens Digital Arts Festival

Μετά από μια σειρά από sold-out παραστάσεις, το "Smut" προσγειώνεται στην αυλή των Πρώην Δικαστηρίων Σανταρόζα.